Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Apua! Voidaanko kissani viedä minulta?

Vierailija
25.03.2016 |

Ostin viime kesänä 2 kissanpentua paikalliselta eläinsuojeluyhdistykseltä. Samalla käytiin läpi kissojen hoitoon liittyviä asioita ja yhdistyksen edustajat selitti, kuinka tärkeä eläinsuojeluteko kissojen leikkauttaminen on: kissojen pennuttaminen on väärin, koska kotia etsiviä kissoja on paljon enemmän kuin kissoille on tarjolla koteja. Uskoin heitä, joten allekirjoitin sen enempää ajattelematta myyntisopimuksen, jossa sitouduin olemaan teettämättä kissoillani pentuja ja leikkauttamaan ne siihen mennessä kun ne täyttää vuoden. Sopimuksessa sanottiin myös, että kissat siirtyisi takaisin yhdistyksen sopimukseen, jos rikon sopimusehtoja.

Kissojeni 1-vuotispäivä on viikon päästä perjantaina. Yhdistys lähetti pari viikkoa sitten sähköpostia ja kysyi, onko kissat jo leikattu. Vastasin ettei ole ja olen muuttanut mieleni asian suhteen, kun olen ottanut asioista selvää. Aion teettää ainakin toisella kissalla pentuja, koska varmasti hyvissä olosuhteissa kasvaneista maatiaispennuista on enemmän kysyntää kuin tarjontaa. Kerroin myös selvittäneeni, että vaatimus kissojen leikkauttamisesta on laiton eikä yhdistys voi velvoittaa minua tekemään niin.

Yhdistys ei tyytynyt päätökseeni, vaan on yrittänyt saada minut muuttamaan mieleni. Eilen yhdistyksen edustaja sanoi selvittäneensä asioita ja todenneensa, että olen näköjään oikeassa siinä ettei pentujen leikkauttamista voi vaatia - mutta jos tahdon riitauttaa sopimuksen, se täytyy tehdä ennen kuin kissojen leikkauttamisen määräaika menee umpeen. Muussa tapauksessa, sopimuksen ollessa edelleen pätevä, menetän kissojen omistusoikeuden yhdistykselle sopimuksen mukaisesti.

Yhdistyksen mukaan minulla on siis 4 vaihtoehtoa:

1. Pitäydyn sopimuksessa eli leikkautan kissat ensi viikon perjantaihin mennessä ja toimitan yhdistykselle todisteet siitä.

2. Riitautan sopimuksen eli haastan yhdistyksen oikeuteen ensi viikon perjantaihin mennessä, ennen kuin kissat muuttuu yhdistyksen omistukseksi.

3. Yhdistyksen tarjoama myönnytys: Annan kissat yhdistyksen edustajalle viimeistään ensi viikon aikana, jolloin yhdistys vie ne leikattavaksi ja huolehtii myös mahdollisten komplikaatioiden yms. hoidosta. Saat kissat leikattuina takaisin korvattuani yhdistykselle aiheutuneet kulut. (Tai jos en maksa kuluja, yhdistys etsii kissoille uuden kodin.)

4. Jos en suostu mihinkään aiemmista vaihtoehdoista, yhdistys tekee rikosilmoituksen varkaudesta, koska pidän heidän kissojaan laittomasti hallussani.

Kissani on rakkaita perheenjäseniä enkä halua menettää niitä. Toisaalta viikko on aivan liian lyhyt aika mihinkään oikeudenkäyntiin ryhtymiseen. Onko mulla edes velvollisuutta moiseen, jos en leikkauta kissoja? Pidin aiemmin itsestäänselvänä, että jos yhdistys haluaa kissat takaisin itselleen, sen täytyy haastaa mut oikeuteen ja voin vedota sopimusehtojen kohtuuttomuuteen vasta siinä vaiheessa. Onko yhdistyksen edustaja kuitenkin oikeassa? Vai bluffaako hän toivoen, että menen hätäpäissäni leikkauttamaan kissani?

Kommentit (110)

Vierailija
41/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Idiootti. Maatiaiskissoja on jo ihan tarpeeksi tarjolla. Kaltaisesi ihmiset ovat syy, miksi eläinsuojeluyhdistysten tilat ovat täynnä kodittomia kissoja.

Maatiaiskissoja on tosiaan paljon tarjolla, mutta liian iso osa niistä on käsittelyyn tottumattomia ja/tai huonosti hoidettuja navettapentuja, jotka ei ole edes matolääkettä nähnyt mutta korvapunkkeja ja muita ongelmia on senkin edestä. Usein pentujen syntymäaikakin valehdellaan, jotta niistä päästäisiin nopeammin eroon (kaikki kun ei huoli alle luovutusikäisiä pentuja). Ja monen pennun kohdalla ei ole mitään takeita, ettei sen isä olisi samalla sen isoisä.

Miksi on niin vaikea uskoa, että vastuullisesti teetetyille, hyvin hoidetuille maatiaispennuille on ihan oikeasti kysyntää? Halukkaita ostajia löytyy, jotka ei mitä tahansa navettapentua huoli, vaikka kuinka ilmaiseksi sen saisi.

Kissasi ovat todennäköisesti ainakin jossain määrin sisäsiittoisia ja näin pennutkin kantavat samoja riskejä kuin muutkin sisäsiittoiset pennut. Aiotko todella tehdä vastuullista kasvatusta? Tehdä kaikki, satoja euroja maksavat jalostustestit? Kolmoisrokotteet pennuille kahteen kertaan? Madotukset, sirutukset, sterilisoinnin? Ja taata että etsit uudet kodit niille jos ensimmäiset omistajat eivät yhtäkkiä olleetkaan kovin kiinnostuneita panostamaan hoitoon? 

Ai et? Eli haluat vain tehdä pentuja koska arvelet niille olevan kysyntää? Sille toiminnalle on toki nimikin - pentutehtailu.

Tiedän hyvin että rokotukset, madotukset ja muut maksaa. Tiedossa on jo useampi halukas ostajaehdokas, jotka haluaa maksaa nimenomaan vastuullisesti teetetystä maatiaispennusta - moni kun pitää maatiaisista enemmän kuin rotukissoista, vaikka rahat riittäisi hyvin jälkimmäiseenkin.

Ja joo, aion toki tehdä kissoilla testejä ennen pennutusta. Olen perehtynyt asioihin veriryhmiä myöten (tietämättömille tiedoksi, että tietty veriryhmäyhdistelmä johtaa usein pentujen sairastumiseen ja kuolemaan, jos pennut päästetään juomaan emonsa maitoa liian pian syntymän jälkeen). Turha teidän on kuvitella, että olisin joku ajattelematon, edesvastuuton pentutehtailija...

Pentuni muuten syntyi eläinsuojeluyhdistyksen hoivissa ja niiden emo on ulkomailta tuotu, joten ainakaan niiden vanhemmat ei ole läheistä sukua keskenään.

-ap

Tuossapa tuo perehtymisen taso tuli ilmi. Vaikka vanhemmat eivät olisi sukua keskenään, voivat vanhemmat itse olla sisäsiittoisia, jolloin terveysriskit ovat vastaavat. Mutta se tuli jo kaikille täällä selväksi että sinä teet kuten itse haluat, eikä kissoilla tai sanasi pitämisellä niin väliä. Siitä vaan astuttamaan sitten, onpahan jotain mistä puhua kavereiden kanssa.

Kyllä, pentujen emon vanhemmat saattaa olla sisäsiittoisia. Mutta mikä siinä on niin kamalaa? Kaikessa on riskinsä, ja ainakin kissojeni emo on terve. Se on muuten Saksasta ja vahvin sulhasehdokas kissoilleni on Ruotsista, joten ongelmien todennäköisyys on varsin pieni.

Eli ei haittaa vaikka emon vanhemmat olisivat sisaruksia ja sulhas_ehdokkaan_ vanhemmat vaikka emo ja poika kun "ne on hei eri maista d44"?

Aiemmasta viestistäni huolimatta puutun vielä tähän sen verran, että sulhasehdokkaan vanhemmat, isovanhemmat ja emon isovanhemmat on tiedossa. Sukurutsaa ei ole tiedossa, kuten ei myöskään Saksaan vietyjä sukulaisia - ei toki mahdotonta sekään, mutta silti.

Luuletko muuten, että edes rekisteröityjen rotukissojen isä on aina se joka papereihin on merkitty? Itse hämmästyisin, jos niin todella olisi, koska asiaa ei käytännössä voida valvoa. Sukurutsaa voi siis esiintyä siinäkin tapauksessa, että paperit todistaisi toisin.

-ap

Vierailija
42/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teet pentuja vaikka olet sitoutunut olemaan tekemättä pentua (petos),

Olin nuori ja naiivisti kuvittelin, että eläinsuojeluyhdistys tietää mikä on eläinten kannalta parasta. Nyt tiedän paremmin.

Miksi kaikki paheksuu minua sopimuksen rikkomisesta, muttei kukaan paheksu yhdistystä joka tekee laittomia vaatimuksia?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En osallistu enää kissojeni pennutusta koskevaan keskusteluun. Täällä on liian paljon ihmisiä, jotka "tietää" että tekisin homman rahasta, kissojen terveydestä välittämättä, eikä teettämäni pennut saisi sen parempaa alkua elämäänsä kuin navettapennutkaan... Anteeksi nyt vaan, etten jaksa oikoa väärinkäsityksiä näin vihamielisessä ympäristössä.

Haluan vaan tietää, voiko yhdistys viedä kissani minulta jos en leikkauta niitä. En aio haastaa yhdistystä oikeuteen sopimusehdoista viikon sisällä, joten se vaihtoehto on pois laskuista.

-ap

Kyllä, yhdistyksellä on oikeus hakea kissat pois, koska kyseessä ei ole kauppakirja vaan luovutussopimus. Niissä ei ihan tarkoituksella puhuta kissan myymisestä, juuri tämän takia että yhdistys haluaa säilyttää tämän "veto"-oikeuden kissoihin. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia joille joudut kertomaan että lemmikit lähtevät pois. :(

Vierailija
44/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja miksiköhän sun pentujen Saksasta tuotu emo on ollut eläinsuojeluyhdistyksen hoivissa?

Sen omistaja sairastui eikä pystynyt enää hoitamaan kissaansa. Se oli kiltti ja hyväluonteinen, sylissä viihtyvä kehruukone. Olisin muuten ostanut sen, mutta se oli jo varattu - meni samaan kotiin yhden pentunsa kanssa.

-ap

Vierailija
45/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sama aloitus on ollut aaveella aiemminkin. 

Vierailija
46/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En osallistu enää kissojeni pennutusta koskevaan keskusteluun. Täällä on liian paljon ihmisiä, jotka "tietää" että tekisin homman rahasta, kissojen terveydestä välittämättä, eikä teettämäni pennut saisi sen parempaa alkua elämäänsä kuin navettapennutkaan... Anteeksi nyt vaan, etten jaksa oikoa väärinkäsityksiä näin vihamielisessä ympäristössä.

Haluan vaan tietää, voiko yhdistys viedä kissani minulta jos en leikkauta niitä. En aio haastaa yhdistystä oikeuteen sopimusehdoista viikon sisällä, joten se vaihtoehto on pois laskuista.

-ap

Kyllä, yhdistyksellä on oikeus hakea kissat pois, koska kyseessä ei ole kauppakirja vaan luovutussopimus. Niissä ei ihan tarkoituksella puhuta kissan myymisestä, juuri tämän takia että yhdistys haluaa säilyttää tämän "veto"-oikeuden kissoihin. Toivottavasti sinulla ei ole lapsia joille joudut kertomaan että lemmikit lähtevät pois. :(

Luovutussopimus-termillä kikkailu ei päde lain edessä, jos kaikki velvollisuudet on kissan vastaanottajalla ja kissan luovuttajalle jää pelkkiä oikeuksia. Silloin katsotaan, että sopimus on kohtuuton.

Vierailija
47/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin nuori ja naiivisti kuvittelin, että eläinsuojeluyhdistys tietää mikä on eläinten kannalta parasta. Nyt tiedän paremmin.

Miksi kaikki paheksuu minua sopimuksen rikkomisesta, muttei kukaan paheksu yhdistystä joka tekee laittomia vaatimuksia?

Ihanko oikeasti mielestäsi on eläinten kannalta parasta teettää yhä lisää eläimiä, vaikka maailma pursuaa kodittomia sellasia?

Sinua paheksutaan koska sinä et ajattele eläinten parasta. Yhdistys on laatinut ehdot juuri sinunkaltaisten ihmisten takia. Jos teitä ei olisi, ei tarvittaisi noin tiukkoja ehtoja.

Vierailija
48/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa että tämä maatiaiskissojen sisäsiittoisuus olisi yhtä suuri terveysriski kuin näyttelylähtöisen rodunjalostuksen tuomat ongelmat.

Vierailija
49/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tavallaan toivon, että ap teettää pentuja oikein olan takaa. Olisi parempi ettei mitään kissoja luovuteta eläinsuojeluyhdistyksestä leikkamattomana. Jos ei leikattu pentu kelpaa niin nirri pois. Näin voidaan tukea lisää ap:n harrastustoimintaa kun  on vähemmän muita kissoja hänen unelmansa tiellä. Toki ap:han itse ei leikkaa pentuja ennen luovutusta, joten lisää ei-toivottuja kodittomia, sisäsiittoisia ja villejä kissoja saadaan kitumaan metsään ja huonoille omistajille vielä jatkossakin. Tai voihan ap aina vaatia sellaisen hienon sopimuksen, jolla itsekkäät ostajat voivat sitten pyyhkiä peppuaan.

Vierailija
50/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vaikea uskoa että tämä maatiaiskissojen sisäsiittoisuus olisi yhtä suuri terveysriski kuin näyttelylähtöisen rodunjalostuksen tuomat ongelmat.

Ei se ole vaikea uskoa jos asiaan perehtyy. Tietty, eihän monia terveysasioita maatiaisilta ikinä edes tutkita, kun kiinnostaa enemmän muut asiat kuin kissojen hyvinvointi.

Vierailija
51/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen luullut että eläinsuojelusta/tarhoilta saa kissat aina valmiiksi leikattuina...ilmeisesti sitten ei.

Mutta jos se on ollut luovutuksen ehdoissa ja sopimuksessa mustaa valkoisella niin luulenpa että olet heikoilla.

Vierailija
52/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole vaikea uskoa jos asiaan perehtyy. Tietty, eihän monia terveysasioita maatiaisilta ikinä edes tutkita, kun kiinnostaa enemmän muut asiat kuin kissojen hyvinvointi.

Tiedätkö, miten norjalainen metsäkissarotu sai alkunsa? Siten, että sikäläisiä maatiaiskissoja ruvettiin kasvattamaan vastuullisesti. Paperittomilla Norjan maatiaisilla saattoi olla vaikka millaista sukusiitostaustaa, mutta kuinkas siinä kävikään? Ei lainkaan hassummin: Norjalainen metsäkissa on yksi terveimmistä ja pitkäikäisimmistä kissaroduista.

Vierailija
53/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, miten norjalainen metsäkissarotu sai alkunsa? Siten, että sikäläisiä maatiaiskissoja ruvettiin kasvattamaan vastuullisesti. Paperittomilla Norjan maatiaisilla saattoi olla vaikka millaista sukusiitostaustaa, mutta kuinkas siinä kävikään? Ei lainkaan hassummin: Norjalainen metsäkissa on yksi terveimmistä ja pitkäikäisimmistä kissaroduista.

Aaaw, yrittääkö joku vielä saada tuon ap:n toiminnan näyttämään hyvältä? Ihan sama mitä sanot, jos rikot sanasi, olet epärehellinen ihminen.

Vierailija
54/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen luullut että eläinsuojelusta/tarhoilta saa kissat aina valmiiksi leikattuina...ilmeisesti sitten ei.

Mutta jos se on ollut luovutuksen ehdoissa ja sopimuksessa mustaa valkoisella niin luulenpa että olet heikoilla.

Ei se nyt noin mene. Kävin itse hiljattain koirankasvattajakurssin ja siellä käytiin läpi myös sopimusehtoja. Moni rotukoiran kasvattaja edellyttää ostajilta vaikka mitä, myös leikkauttamista. Sopimuksista mennään aina välillä oikeuteen asti ja yleensä kasvattaja häviää, vaikka ostaja myöntää rikkoneensa sopimusehtoja. Jos ehdot on kohtuuttomia, niitä ei tarvitse noudattaa vaikka olisi kuinka pyhästi vannonut tekevänsä niin.

Vierailija
55/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aaaw, yrittääkö joku vielä saada tuon ap:n toiminnan näyttämään hyvältä? Ihan sama mitä sanot, jos rikot sanasi, olet epärehellinen ihminen.

En kommentoinut ap:n toimintaa vaan maatiaiskissojen sisäsiittoisuutta ja siihen liittyviä ongelmia näyttelylähtöiseen rodunjalostukseen verrattuna.

Vierailija
56/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ketjun aloittajalla: Ovatko vanhempasi tai joku muut henkilö sanonut sinulle, että olet vastuuton, itsepäinen ja muita kuuntelematon lapsi? Jos ei tämänkään ketjun monista asiantuntevista kommenteista, sopimusehdon rikkomisista ja eläinsuojeluasioista mene perille, ei voi muuta kuin ihmetellä.

Vierailija
57/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanon vielä sanasen siitä epärehellisyydestä, mistä mua on täällä syytetty. Osittain aiheestakin. Olen silti sitä mieltä että toimintani on hyväksyttävää. Eläinsuojeluyhdistyksen ehdot on laittomat, joten en koe mitään velvollisuutta pitäytyä niissä.

Aioin todella leikkauttaa kissani silloin kun ostin ne. Luotin naiivisti siihen että eläinsuojeluyhdistys tietää mikä on kissoille parasta enkä kyseenalaistanut koko asiaa. Sen jälkeen olen ottanut asioista selvää ja tullut siihen tulokseen, että vastuullinen maatiaiskasvatus on kaikkien parhaaksi. Niin ihmisten kuin kissojenkin.

-ap

Vierailija
58/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kyllä leikkuutan oman itämaisen kissani(naaras) vaikka pennuille olisikin ottajia, kissoja on muutenkin aivan liikaa :( Myös kustannukset pentujen kanssa voivat nousta pilviin, joten sinulla on oltava vähintään 3000 euron pääoma kissoihin laittaa, eikä sekään välttämättä riitä. En myöskään ole varma siitä että ovatko kaikki jotka ovat luvanneet ottaa kissanpennun sinulta täysin sitoutuneita hoitamaan kissaa jopa 20 vuotta. Älä pliis teetä enää pentuja ja noudata sopimusta jonka olet tehnyt.

Vierailija
59/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihanko oikeasti mielestäsi on eläinten kannalta parasta teettää yhä lisää eläimiä, vaikka maailma pursuaa kodittomia sellasia?

Sinua paheksutaan koska sinä et ajattele eläinten parasta. Yhdistys on laatinut ehdot juuri sinunkaltaisten ihmisten takia. Jos teitä ei olisi, ei tarvittaisi noin tiukkoja ehtoja.

Noh, maailma pursuaa myös ihmisiä ja silti ihmiset lisääntyvät. Vieläpä tarkoituksella.

Vierailija
60/110 |
25.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

aion tehdä pentuja = mielijohteesta hankittua kissaa ei olekaan varaa leikata vaan aion vaan jättää asian sikseen

(oho, tästä perseilystä voikin olla seurauksia, mitä mä nyt teen)