Mies kuljettaa 3-vuotiasta ilman turvaistuinta etupenkillä :(
Koko homma kävi ilmi vahingossa ja on toistunut nykyään usein. Miehen mielestä 3-vuotias noin 100cm pitkä poika on niin "iso" jo, että laittaa pojan etupenkille ilman turvaistuinta, koska poika kuulemma haluaa niin. Syy: mies itse rupesi laittamaan poikaa etupenkille ja onhan se varmaan miellyttävämpää istua ilman turvaistuinta, joten nyt poika sitten haluaa istua siten.
Olen sanonut ja nalkuttanutkin asiasta varmaan kymmeniä kertoja ja nyt kun mies lähti kohti vanhempiensa kotia poikamme mukanaan, niin puhelussa paljastui, että poika on taas siinä etupenkillä ja turvatyyny on aktiivisena. :( Olen laittanut miehelle asiasta kirjallisestikin viestiä, mutta hän ei usko. Ideoita?
Kommentit (81)
Vierailija kirjoitti:
Käytäntö on varmasti hyvä ja toimiva, jos teillä on ylimääräinen lapsi.
Harvalla on.
Olen samaa mieltä. Mies ei välitä pätkääkään mun toiveistani, mutta en tajua, miksi ei välitä lapsestaan ja hänen turvallisuudesta. Se koko aloite siihen vieressä istumiseen lähti miehestä itsestään ja nyt poika kinuaa aina päästä eteen istumaan, mutta kyllähän aikuisen pitäisi turvallisuusasioissa olla tiukkana, kun siis mieheni on kyllä muuten hyvinkin pikkutarkka ja ankara suorastaan.
No et ole itsekään terävin tapaus. Jos minun lastani olisi kuka tahansa kuljettamassa ilman istuinta niin soittaisin välittömästi poliisit ja puhkoisin autosta renkaat. Lapsen henki ei ole leikin asiassa, ja vaikka itse ajaisi kuinka varovaisesti, et voi koskaan tietää milloin joku urpo ajaa kylkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käytäntö on varmasti hyvä ja toimiva, jos teillä on ylimääräinen lapsi.
Harvalla on.
Olen samaa mieltä. Mies ei välitä pätkääkään mun toiveistani, mutta en tajua, miksi ei välitä lapsestaan ja hänen turvallisuudesta. Se koko aloite siihen vieressä istumiseen lähti miehestä itsestään ja nyt poika kinuaa aina päästä eteen istumaan, mutta kyllähän aikuisen pitäisi turvallisuusasioissa olla tiukkana, kun siis mieheni on kyllä muuten hyvinkin pikkutarkka ja ankara suorastaan.
Sanoit sen itse. Mies ei väliä lapsensa turvallisuudesta. Hän on ilmeisesti kykenemätön välittämään kenestäkään muusta kuin itsestään. Soititko jo ystäville ja poliisille? Mitä odotat?
Mies lupasi laittaa sen kuvaviestin varttitunnin sisään, mutta vieläkään ei ole tullut. Oon ihan kypsä tähän, että aina mun vain pitäisi nöyrtyä sen k-pään oikkuihin ja idioottimaisuuksiin. Mies vain muistuttelee, että aloitinko jo kämpän siivoamisen ja jynssäämisen, kun nyt mulla on hyvää aikaa siivota oikein kunnolla, kun he ovat poissa pari päivää. Itse jännitin tuota heidän lähtöään jo aiemmin, kun pelkäsin, että nyt poika reissaa moottoriteillä vaarallisesti etupenkillä. Muutenkin inhottaa, että mies vain päättää itsevaltaisesti kaiken.
Ihmiset, älkää haukkuko ap:ta. Veikkaan että hänen miehensä on jo saanut kaiken itsetunnon alas, ei tarvitse lisää henkisiä lyöntejä tuntemattomilta. Nyt ap tarvitsee tsemppausta siihen, että saa jo tänään pakattua kaikki tavaransa ja itsensä ja lapsensa turvaan. Autetaan siinä, jookos?
Vierailija kirjoitti:
No et ole itsekään terävin tapaus. Jos minun lastani olisi kuka tahansa kuljettamassa ilman istuinta niin soittaisin välittömästi poliisit ja puhkoisin autosta renkaat. Lapsen henki ei ole leikin asiassa, ja vaikka itse ajaisi kuinka varovaisesti, et voi koskaan tietää milloin joku urpo ajaa kylkeen.
Olen sinänsä samaa mieltä, mutta mies on systemaattisesti nujertanut itsetuntoani viimeiset kuusi vuotta, niin on voimat vähissä. En mä kohta voi muuta kuin vain itkeä. Miksi mun muuten niin fiksu ja älykäs mieheni ei tajua ajatella lapsen parasta? Meidän perheessä hän on kuin kuningas ja muut sitten suunnilleen palvellaan hänen oikkujaan. Alunperin olisin varmasti heti puuttunut, mutta nyt vain toivon, että hän armahtaisi mut ja tekisi kerrankin oikein. Täytyy soittaa hänelle uudelleen.
Kuulostaa siltä että miehesi jollain sairaalla tavalla nauttii siitä että saa sinut pelkäämään lapsenne puolesta 😩 Selkeästi luonnevikainen narsisti tai psykopaatti. Pyydän itsesi ja lapsesi takia että lähde jo tänään: Soita turvakotiin, kerro tilanteestanne ja valmistaudu lähtöön lapsen kanssa kun mies palaa. Kerro ystäville ja vanhemmillesi missä mennään. Jos jäät tuohon suhteeseen niin lapsesi kärsii takuuvarmasti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sinänsä samaa mieltä, mutta mies on systemaattisesti nujertanut itsetuntoani viimeiset kuusi vuotta, niin on voimat vähissä. En mä kohta voi muuta kuin vain itkeä. Miksi mun muuten niin fiksu ja älykäs mieheni ei tajua ajatella lapsen parasta? Meidän perheessä hän on kuin kuningas ja muut sitten suunnilleen palvellaan hänen oikkujaan. Alunperin olisin varmasti heti puuttunut, mutta nyt vain toivon, että hän armahtaisi mut ja tekisi kerrankin oikein. Täytyy soittaa hänelle uudelleen.
Ei paranna lapsesi turvallisuutta soittelut miehellesi, heikentää vaan. On jo tullut selväksi että hän ei lapsesta eikä sinusta välitä. Nyt soitat sille poliisille ja heti sen jälkeen kaikille ystävillesi.
Ja soita oikeasti nyt ne poliisit, ei se mies usko eikä näköjään välitä siitä mitä sä sille sanot...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis mikä sitä miestä vaivaa?!? Miksi joku käyttäytyy noin? Miksi???? :( Siis hän omasta mielestään tietää paremmin kuin muut ja o jopa lain yläpuolella tms. Mä vain haluaisin pojalle parasta (en edes oikeasti haluaisi poikaa anoppilaan, kun siis ovat siellä tosi vanhoillisia ja sovinisteja & siellä on perheväkivaltaa ja siksi en itse suostu menemään sinne). Soitan hänelle taas uudelleen.
Narsistin käytöstä. Väkivallan näkeminen ei ole lapsellekaan hyväksi, älä päästä enää ikinä lasta miehen mukaan.
Miten mä sen estän? :( Olen yrittänyt monta kertaa, mutta _mikään_ ei auta, ei itku, pyytäminen, asian perustelu tai suunnilleen rukoileminen. Mies lyö mua päähän ja tönäisee seinää vasten sekä potkii ja hakkaa, jos menen siihen väliin. Olen joskus vastaavissa tilanteissa yrittänyt, kun en tajunnut, että hän ihan oikeasti menee niin pitkälle. Hän on paljon mua vahvempi ja tietää, että olen hänen otteessaan. Nytkin vain naureskeli taas ja alkoi lauleskella tms. ja pitämään jotain ihme ääntä, kun soitin aiheesta...siis hän ei ota sitä tosissaan. :(
Ostat sen äänittävän laitteen ja saat noistakin dataa. Lisäksi menet lääkärille aina kun sinua mukiloidaan, että tilanteesta tulee lääkärinlausunto.
Täytyy tallentaa tosiaan noita juttuja. Tosin monesti ne tulevat niin yllättäen, ettei ole nauhuria valmiina. Olen pari kertaa käynyt lääkärillä niistä jutuista, mutta en uskaltanut paljastaa oikeaa syytä, sillä pelkäsin hysteerisesti lastensuojeluilmoitusta. Yritin monessa tapauksessa olla kokonaan menemättä lääkäriin, jottei totuus paljastu ja mua rankaista ls-ilmolla, kun siis tarkoitus oli joka tapauksessa erota pian. Onneksi ei ole mitään tosi vakavaa tapahtunut, mutta kyllä aivotärähdyksetkin ja hiusmurtumat (tai itsestään parantuvat kylkiluiden tai varpaiden murtumat) ovat ikäviä, varsinkin kun elämäni ainoat aivotärähdykset ja ne pienetkin murtumat ovat vain ja ainoastaan mieheni aiheuttamia.
Eikö sulla ollut jo se oma asunto olemassa? Vai onko tällä palstalla toinenkin miehensä hakkaama nainen, joka on parannellut itse pieniä miehensä aiheuttamia murtumia?
Soitan sinne poliisille ja kuvailen tilanteen niinkuin se on. Tosin sanon vielä, että yritän saada miehen muuttamaan vielä mieltään. Kun siis mun mies on ihan vastuuton oikeasti. "Kiva" erota ja jännätä, jääkö poika tuollaiselle isälle. Siis muuten varmaan jäisi mulle lapsi, mutta mies on niin taitava tiukan paikan tullen, että saisi käännettyä asiat päälaelleen. Mies mm. väittää minua tutuilleen ja joillekin sukulaisille (iäkkäämmille tai herkkäuskoisemmille sekä sellaisille, joita en edes tunne) hulluksi ja osa hänen tutuistaan vieläpä uskoo hänen väitteitään. Ja tosiaan mulla on hyvä olla todisteitakin. T. Ap
Sua on ihan turha auttaa, kun jostain syystä vaikutat haluttomalta soittamaan poliisille.
Ei ne sun itkut, rukoilut ja anelut auta. Nyt soitat poliisille.
Mies taisi tuossa nyt vedättää ja pelata aikaa, sillä ovat jo perillä varmastikin ihan näillä hetkillä siellä kyseisessä pikkukaupungissa, jonne on kotoa noin parin tunnin ajomatka. Mies katkaisi puhelun kesken kun soitin ja laittoi kännykän kiinni. Kiva juttu. Not. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Soitan sinne poliisille ja kuvailen tilanteen niinkuin se on. Tosin sanon vielä, että yritän saada miehen muuttamaan vielä mieltään. Kun siis mun mies on ihan vastuuton oikeasti. "Kiva" erota ja jännätä, jääkö poika tuollaiselle isälle. Siis muuten varmaan jäisi mulle lapsi, mutta mies on niin taitava tiukan paikan tullen, että saisi käännettyä asiat päälaelleen. Mies mm. väittää minua tutuilleen ja joillekin sukulaisille (iäkkäämmille tai herkkäuskoisemmille sekä sellaisille, joita en edes tunne) hulluksi ja osa hänen tutuistaan vieläpä uskoo hänen väitteitään. Ja tosiaan mulla on hyvä olla todisteitakin. T. Ap
Onhan sulla joitain tekstaireita ja ehkä face ja whatsapp viestejä kans? Mihen puheet oikeudessa on yhtä pitäviä kuin sunkin. Se mitä on kertonut toisille ei ole mikään todiste, toisenvaraista tietoa. Nauhoittele puhelut.
Vierailija kirjoitti:
Mies taisi tuossa nyt vedättää ja pelata aikaa, sillä ovat jo perillä varmastikin ihan näillä hetkillä siellä kyseisessä pikkukaupungissa, jonne on kotoa noin parin tunnin ajomatka. Mies katkaisi puhelun kesken kun soitin ja laittoi kännykän kiinni. Kiva juttu. Not. T. Ap
PAKKAA NE KAMAS NYT NAINEN!
Vierailija kirjoitti:
Sua on ihan turha auttaa, kun jostain syystä vaikutat haluttomalta soittamaan poliisille.
Ainoa syy on pelko. Mies uhkasi kerran henkeäni, jos kerron jostain pahoinpitelystä ym. poliisille. Mutta soitan anonyymisti ja kyselen yleisemmin tilanteesta sekä vinkkaan miehen käytöksestä sekä kerron auton rekisterinumeron ja tiedot. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainoa syy on pelko. Mies uhkasi kerran henkeäni, jos kerron jostain pahoinpitelystä ym. poliisille. Mutta soitan anonyymisti ja kyselen yleisemmin tilanteesta sekä vinkkaan miehen käytöksestä sekä kerron auton rekisterinumeron ja tiedot. T. Ap
Tottakai se uhkailee. Koska pelolla se hallitsee. Mutta kysy itselläsi, haluatko pelätä koko elämäsi omassa kodissasi? Nimittäin jos jäät, saat 100% varmasti pelätä, jos lähdet, on erittäin hyvä todennäköisyys että löydät vielä onnen yksin tai jonkun paremman miehen kanssa. Valinta on sinun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan sulla joitain tekstaireita ja ehkä face ja whatsapp viestejä kans? Mihen puheet oikeudessa on yhtä pitäviä kuin sunkin. Se mitä on kertonut toisille ei ole mikään todiste, toisenvaraista tietoa. Nauhoittele puhelut.
Joo, nimenomaan puhetta pitää nauhoittaa, sillä mies on niin impulsiivinen, että ei raivokkaassa tilassa yleensä kirjoittele mitään viestejä, vaan huutaa, raivoaa ja lyö. Mulla ei ole kuin vain pari törkeää viestiä, sillä hän huutaa/sanoo ne törkeydet sekä on sen verran ovela, ettei ehkä senkään vuoksi kirjoita niitä viestiin. Hän myös joskus saattaa mua potkaista julkisella paikalla tai lyödä käsivarteeni tai reiteeni nyrkillä autossa liikentessä, mutta hän on niin tarkka, että silmäilee aina ympärilleen, ettei kenenkään silmäpari ole näkemässä. Tosin kerran yhdessä isossa marketissa se saattoi näkyä valvontakameraan kun hän potkaisi mua hyllyjen välissä jossain kodinkoneosastolla.
Ostat sen äänittävän laitteen ja saat noistakin dataa. Lisäksi menet lääkärille aina kun sinua mukiloidaan, että tilanteesta tulee lääkärinlausunto.