Odotin että kaikki on valmista - nyt olen katkera lapseton
Tein kaiken oppikirjan mukaan, odotin että saadaan vakityöt miehen kanssa ja talous on kunnossa. 35 vuotiaana alkoi olla tunne, että lapsi saisi tulla. No, nyt olen 38 ja yhä lapsettomuushoidoissa.
Sen sijaan ystäväpariskuntani teki lapset alle kolmikymppisenä, vaikka hekin olivat pätkätöissä ja välillä työttöminä. Ihmettelin miten he uskaltavat. Mutta nyt he ovatkin molemmat hyvissä vakipaikoissa ja ostivat juuri omakotitalon. Ei siinä vielä kaikki, kaverini odottaa vielä kolmatta vauvaansa! En voi sille mitään, että olen aika rankasti katkera kun katselen heidän perheensä onnea.
Kommentit (114)
Aloituksen tekijä on neljän lapsen yksinhuoltajamamma.
Vierailija kirjoitti:
Aloituksen tekijä on neljän lapsen yksinhuoltajamamma.
Se mullekin kyllä tuli heti mieleen...
No se on voivoi, kyllä jo yläasteen biologiassa on kerrottu hedelmällisyydestä ja iästä.
Jep. Lapset pitäisi tehdä 20v kun on parhaassa lapsenteko iässä. Näin se vaan menee. Hedelmällisyys laskee nopeasti.
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten älä liikaa jää mennyttä miettimään. Teidän elämänne on ollut teidän elämää, eikä verrattavissa kenenkään muuhun elämään. Olette tehneet ratkaisut parhaanne mukaan. Ei ole vääriä valintoja, on erilaisia polkuja.
Muiden elämää ei myöskään liiaksi kannata kadehtia. Niin moni perhe näyttö ulospäin paremmalta, mitä todellisuus on. On parisuhdeongelmia, talousongelmia, väsymystä jne. Ongelmia, joita ei kerrota muille. Osa haluaa lisää lapsia ongelmista huolimatta, vaikka se ei olisi viisasta.
Tsemppiä!
Kelle sinä katkera olet? Omista valinnoistasihan tuo riippuu ellei sitten tosiaan ole niin ettei se sinulla olisi onnistunut minkään ikäisenä.
Provo. Katkera muiden omakotitalohankkeesta? Eiköhän teilläkin ole siihen varaa, varsinkin kun olette lapsettomia.. ;)
Joku elämäänsä kyllästynyt perheellinen purkaa täällä ilmeisesti olojaan.
Vierailija kirjoitti:
Kelle sinä katkera olet? Omista valinnoistasihan tuo riippuu ellei sitten tosiaan ole niin ettei se sinulla olisi onnistunut minkään ikäisenä.
Katkera olen lähinnä omalle naiiviudelleni, kun kuvittelin että lapsia saa tuosta vain kun haluaa. Kun kysyin kavereiltani, kuinka he vaan tekevät lapsia vaikka työtilanne on epävarma, he vastasivat että luottavat että kaksi koulutettua ja tervettä ihmistä työtä saa. Ei pitäisi aina pelata niin varman päälle, sen opin.
Missä oppikirjassa sanotaan, että lastenteko on hyvä aloittaa kolmevitosena?
Kai nyt jokainen tietää sen faktan, että hedelmällisyys laskee kolmenkympin jälkeen vahvastikin ja lähempänä neljääkymppiä sponttaanin raskauden mahdollisuus on laskenut alle puoleen kymmenen vuoden takaisesta tilanteesta.
Saime lapsen kun olin 38 v. ihan luomusti.
Vierailija kirjoitti:
Naisen hedelmällisyys on hyvin yksilöllinen asia. Toiset saavat helposti luomusti lapsia vielä reilusti yli nelikymppisinä, toisilla on vaikeampaa jo huomattavasti nuorempana. Ei voi tietää kumpaan ryhmään kuuluu ennen kuin kokeilee.
Vierailija kirjoitti:
Provo. Katkera muiden omakotitalohankkeesta? Eiköhän teilläkin ole siihen varaa, varsinkin kun olette lapsettomia.. ;)
Joku elämäänsä kyllästynyt perheellinen purkaa täällä ilmeisesti olojaan.
Mitäpä jos opettelisi ymmärtämään lukemasi. Pelkkä lukutaito ei riitä. Olet siitä loistava esimerkki.
Vierailija kirjoitti:
Väittikö joku, ettei 38-vuotias voi tulla raskaaksi? Kyse on keskimääräisyyksistä ja totuus on, että hedelmällisyys laskee roimasti useimmilla jo kolmenkympin jälkeen.
Itse olen tullut raskaaksi (viides lapsi) vielä 43-vuotiaana. Mutta mitä sitten? Satun kuulumaan siihen harvinaisempaan porukkaan.
Kyllä tuo on viimeisen päälle varmaksi pelattua touhua, jos odotellaan että on vakipaikat ja talous täysin kunnossa. Kyllähän niitä välimuotoja on paljon, esim. odottaa että molemmilla on koulutus ja työnäkymät on ok, talous sillä hetkellä ok ja parisuhdetta takana jo pitkään. Pahin mahdollinen tilannehan olisi, että tekisi lapset lyhyeen suhteeseen ja huonoon taloustilanteeseen, jossa erityisesti naisella on vielä huonot työllistymisnäkymät tulevaisuudessa (kouluttamattomuus+pätkätyöt alaa vaihdellen). Ei ihan siltäkään kuulosta tuo sinun tuttavapariskuntasi touhu kuitenkaan. En ole itseasiassa usein kuullut, että joku pitäisi edesvastuuttomana tehdä lapsen kun molemmilta löytyy koulutus ja työkokemusta jonkin verran. Että kyllä nyt sanoisin, että omiin asenteisiin on katsomisen paikka. Kyllä tuo teidän tuttavapariskunta on tehnyt lapsia ihan normaaliin ja suht turvalliseen tilanteeseen, sen sijaan te olette syystä tai toisesta viivyttäneet asiaa kohtuuttomasti. Eihän tuollainen ole varman päälle pelaamista, vaan vitkuttelua ja tekosyiden keksimistä. Kenties jopa ylemmyydentuntoa siitä ette toimi niin kuin monet muut toimivat. Pahoittelut purkauksesta, mutta minun mielestä on vain käsittämätöntä miten yrität rivien välistää antaa oletuksen niin kuin tuossa tuttavapariskunnan toiminnassa olisi ollut jotain epänormaalia tai vastuutonta, ja sitten kuin hyvällä onnella nyt menisi hyvin. Tässä maassa on paljon ihmisiä, jotka tekevät lapsia totaalityöttöminä, kouluttamattomina ja kun ovat seurustelleet vain max muutaman vuoden keskenään. Sinun mielestä ei ole riittänyt, että molemmilla on työkokemusta ja koulutukset ja taloustilanne ilmeisesti kuitenkin ihan ok em. syistä johtuen?
Vierailija kirjoitti:
Juu, ei kukaan sanonutkaan että raskaaksi tulo 38-vuotiaana mahdotonta olisi, vaan huomattavasti epätodennäköisempää kuin vaikka 28-vuotiaana.
Nykyisin monet ajattelee, että ennen lapsen tuloa pitäisi olla autot, omakotitalot ja muut. Me ollaan akateeminen pariskunta, ja tehtiin lapset myös alle 30v. Asuttiin aika pitkään pienessä kerrostaloasunnossa, kunnes rahatilanne salli isomman perheasunnon. Eikä lapset vaikuta siitä pahasti traumatisoituneen.:)
Tää on aina peruskommentti. Ensin on tutkittua dataa ja faktaa esim. hedelmällisyydestä, teini-äitien ongelmista jne. Ja AINA joku tulee ketjuun: mä sain lapsen 39 vee ekasta kerrasta, mä sain lapsen 17-vee ja yliopistotutkinto taskussa ja vieläkin isän kanssa yhdessä.
kuKAAN joka lapsia olisi oikeasti halunnut ei ikinä olisi jättänyt sitä 35 ikään. Sehän on just se ikä (34) kun hedelmällisyys alkanut jo laskea ja riskit kuten kehitysvammaisuus lisääntyy, keskenmenot, omat sairaudet, jne.. Puhut valhetta.viimesistään 28v. pitäisi eka lapsi tulla jos hluaa vaikka 3. välissä voi mennä 2-3 vuottakin yrittämistä nimittäin.
Vierailija kirjoitti:
Tehtyä ei saa tekemättömäksi, joten älä liikaa jää mennyttä miettimään. Teidän elämänne on ollut teidän elämää, eikä verrattavissa kenenkään muuhun elämään. Olette tehneet ratkaisut parhaanne mukaan. Ei ole vääriä valintoja, on erilaisia polkuja.
Muiden elämää ei myöskään liiaksi kannata kadehtia. Niin moni perhe näyttö ulospäin paremmalta, mitä todellisuus on. On parisuhdeongelmia, talousongelmia, väsymystä jne. Ongelmia, joita ei kerrota muille. Osa haluaa lisää lapsia ongelmista huolimatta, vaikka se ei olisi viisasta.
Tsemppiä!
Mä en tajua että miksi aina kuvitellaan että onnellinen perhe on joku kulissi jossa on aina jotain ongelmia taustalla. Kaikilla on jossain vaiheessa parisuhdeongelmia ja talousongelmia ja varsinkin lapsiperheessä on väsymystä. Ei niistä nyt huudella koska se on elämää, mikä ei tarkoita sitä etteikö se perhe olisi kuitenkin suurimman osan ajasta onnellinen. Ihan yhtälailla nuo samat ongelmat voi olla ap:lla edessä.
Toivottavasti hoidot tuottavat pian toivotun tuloksen. Tsemppiä!