Parhaat synttärit ikinä ja järjettömät lahjapyynnöt?
Siis ei hyvänen aika... Toiveina mm. uusi puhelin ja pyörä. Miten jotkut kehtaa? Luuleeko tosiaan joku että juuri hänen muksulleen joku käy kipaisemassa uuden pyörän?
Kommentit (235)
Voi apua kuinka paljon kirjoitusvirheitä noissa hakemuksissa on! Ovatkohan lukeneet hakemukset läpi ennen lähettämistä? Vai onko kirjoitustaito tosiaan noin huonoa?
Minua ärsyttää noiden kirjoitustyyli... Ja se ilottomuus mikä huokuu niistä teksteistä! Ihmekään ettei saa töitä jos kirjoittaa hakemusetkin noin! Ja ei, itse en ole töissä, vaan alle vuoden ikäisen kanssa kotona, mutta todellakin on varaa järjestää synttärit itse! Mutta kun olen hakenut töitä ja laittanut hakemuksia, olen todellakin kirjoittanut ne kunnolla, eri asia toki jos ei thado työpaikkaa, mutta ainakin voi sanoa laittaneensa hakemuksia.
Luin muutaman synttäritoiveen ja luulen että näillä ihmisillä on aika isoja elämänhallinnan ongelmia rahapulan lisäksi. Jos on työtön, yh, tukiverkoton, rahaton, huono kirjoitustaito, eikä ikinä ole pystynyt järjestämään yli 10v lapselleen synttäreitä, niin kyllä siellä on isot ongelmat taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Voi apua kuinka paljon kirjoitusvirheitä noissa hakemuksissa on! Ovatkohan lukeneet hakemukset läpi ennen lähettämistä? Vai onko kirjoitustaito tosiaan noin huonoa?
Voihan olla lukihäiriö tai heikkolahjainen. Selittäisi myös sitä miksi on työtön ja rahaton.
Olipa hämmentävä fiilis kun kävin tuolla parhaat synttärit sivustolla! Siis ensinnäkin laittaako vanhemmat sinne oikeasti lastensa oikean kuvan, etunimen, asuinpaikan ja iän? Plus perheen kaikki henkilökohtaiset vaikeudet. Kerjätköön vanhemmat ihan omalla nimellään ja naamallaan, turha sotkea lapsia siihen. Ei mitään mediaymmärrystä noilta aikuisilta!
Toiseksi hämmentää se, että onnistuneet synttärit muka vaativat rahaa ja materiaa. Eiköhän suurin osa synttäritraumoista liity siihen, ettei ole kavereita joiden kanssa viettää aikaa synttäreillä esim. leikkien ja pelaten plus vaikka popcorneja mussuttaen! Voi kun löytyisi taho, joka linkittäisi yksinäisiä lapsia keskenään, se on materiaa arvokkaampaa.
Kolmanneksi tuossa sivustossa (samoin kuin siinä joululahjasivustossa) hämmentää se, että onko Suomesta tullut todella kerjäläisyhteiskunta? Jos näin on, niin äärimmäisen surullista. Asun itse nimittäin maassa, joka on oikea kehitysmaa enkä toivoisi nykyisestä asuinmaastani tuttua kerjäämiskulttuuria Suomeen. Sosiaalitoimiston toivoisi olevankin edelleen se paikka, josta saa apua asiallisiin kuluihin, ei nyyhkytarinoiden varjolla internetissä kerjäten.
Vierailija kirjoitti:
Olipa hämmentävä fiilis kun kävin tuolla parhaat synttärit sivustolla! Siis ensinnäkin laittaako vanhemmat sinne oikeasti lastensa oikean kuvan, etunimen, asuinpaikan ja iän? Plus perheen kaikki henkilökohtaiset vaikeudet. Kerjätköön vanhemmat ihan omalla nimellään ja naamallaan, turha sotkea lapsia siihen. Ei mitään mediaymmärrystä noilta aikuisilta!
Toiseksi hämmentää se, että onnistuneet synttärit muka vaativat rahaa ja materiaa. Eiköhän suurin osa synttäritraumoista liity siihen, ettei ole kavereita joiden kanssa viettää aikaa synttäreillä esim. leikkien ja pelaten plus vaikka popcorneja mussuttaen! Voi kun löytyisi taho, joka linkittäisi yksinäisiä lapsia keskenään, se on materiaa arvokkaampaa.
Kolmanneksi tuossa sivustossa (samoin kuin siinä joululahjasivustossa) hämmentää se, että onko Suomesta tullut todella kerjäläisyhteiskunta? Jos näin on, niin äärimmäisen surullista. Asun itse nimittäin maassa, joka on oikea kehitysmaa enkä toivoisi nykyisestä asuinmaastani tuttua kerjäämiskulttuuria Suomeen. Sosiaalitoimiston toivoisi olevankin edelleen se paikka, josta saa apua asiallisiin kuluihin, ei nyyhkytarinoiden varjolla internetissä kerjäten.
Kyllähän sieltä sossusta rahaa saa, mutta parempi säästää ne rahat muuhun ja kuoria kermat kakun päältä kaikissa yhteyksissä. Eli näitä almuja kerjää vaan ne, jotka jo muutenkin saa sossusta rahaa ja ovat tottuneet siihen että "kyllä yhteiskunta maksaa" ja repivät irti minkä saavat. Eli ei kyse ole siitä etteikö yhteiskunta huolehtisi, vaan huolehtii vähän liikaakin.
Joskus oli ilmoitus, jossa lapsi toivoi lelujen lisäksi mm. verhoja. Ihan normaalia alle 10 vuotiaalta?
No jos tuo sivusto kerran on sellainen,että sieltä voi toivoa, niin mikä ettei.Miksi joku toivoisi pullakahveja lapselleen? Miksi koko sivusto on perustettu jos sitteen kuitenkin pitäisi tyytyä limpsaan ja pullaan?
Kävinpä itsekin katsomassa noi sivut ja lähinnä tulin surulliseksi.. Oikeasti kyllä kertoo jotain vanhemmista se, että jos joku pikkutyttö haluaa prinsessa härpäkkeitä ja tarravihkoja lahjaksi, eikä vanhemmilla ole varaa noita hankkia?? Kierrätyskeskuksista saa ehjiä toimivia lasten polkupyöriäkin ilmaiseksi, plus netissä noilla annetaan-palstoilla.
Tiedän että tämä on ilkeästi sanottu, mutta moni noista tuntuu olevan niin kliseisiä nuorena äidiksi tulleita sosiaalitoimen asiakkaita. Ymmärrän ettei elämä mene, niinkuin on suunniteltu (toisen vanhemman kuolema, sairastuminen), mutta kyllä pitää kaikin voimin pyristellä kohti parempaa ja jokaisella joka haluaa on varaa laittaa sen verran sivuun että saa jonkun tarravihon ostettua lapselleen ja vielä kaupasta synttäriherkut siihen päälle. Tiedän mistä puhun, sillä elin vuoden kädestä suuhun, ja silti pystyin ennakoimaan.
Mua myös surettaa se, että tuolla joku sanoi että on jäänyt monena vuonna synttärit väliin.
Itse kun olin lapsi, kävimme syntymäpäivänäni esim ilmaisissa näyttelyissä ja tapahtumissa, metsäretkillä, sisävesiristeilyllä, lennättämässä lahjaksi saamaani 3 euron leijaa, uimahallissa, rakensimme majan jne. Tai sitten äiti leipoi kakun ja osti popcorneja ja kaverisynttärit järjestettiin leffateemalla eli katottiin kavereiden kanssa joku elokuva.
Me ei oltu edes köyhiä, mutta vanhempani eivät olleet kovinkaan innoissaan mistään materiasta joten saimme lahjaksi yleensä jotain aineetonta, ja se oli ihan parasta.
Meni vähän offtopiciksi, pahoittelen, mutta ottaa päähän noi huonosti hutiloidut kerjuuviestit kun niillä vanhemmilla todellakin on avaimet mukaviin synttäreihin ihan omissa käsissään, jos he vain viitsisivät nähdä hieman vaivaa!
Selasin sivustoa ja sanattomaksi vetää. Siis 14-vuotiaalle kaverisynttärit? Meillä viimeiset kaverisynttärit olivat 10-vuotiaana, mutta aika oli varmaan toinen, sillä lapsemme ovat jo nuoria aikuisia ja ainakin silloin kaikkien kaverisynttärit loppuivat tuohon "kymppisynttäreihin". O temporas, o mores! Sen jälkeen on vain kahvitettu mummit ja kummit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sieltä sossusta rahaa saa, mutta parempi säästää ne rahat muuhun ja kuoria kermat kakun päältä kaikissa yhteyksissä. Eli näitä almuja kerjää vaan ne, jotka jo muutenkin saa sossusta rahaa ja ovat tottuneet siihen että "kyllä yhteiskunta maksaa" ja repivät irti minkä saavat. Eli ei kyse ole siitä etteikö yhteiskunta huolehtisi, vaan huolehtii vähän liikaakin.
Tässähän olisi monella ammattiliitolla näytön paikka. Siellähän aina hehkutetaan solidaarisuutta - silloin kun ei pidetä kynsin hampain kiinni omien tulojen verovapaudesta. Esim. verottomia osinko- ja muita tuloja keräävä ja samalla [sic] veronalennuksia vaatinut PAM voisi kustantaa näille lapsille ne unohtumattomat syntymäpäivät.
Vierailija kirjoitti:
No jos tuo sivusto kerran on sellainen,että sieltä voi toivoa, niin mikä ettei.Miksi joku toivoisi pullakahveja lapselleen? Miksi koko sivusto on perustettu jos sitteen kuitenkin pitäisi tyytyä limpsaan ja pullaan?
Just tällaista "kaikki mulle heti ja vielä muiden maksamana" -ajattelua. Ehkä sivusto en perustettu sitä varten, että oikeasti ne tarpeessa olevat sais ne ikimuistoiset synttärit - eikä niin että jokainen lähtee vähän testailee "mitä irtoais". Toki jos ei oo mitään häpyä niin voihan sitä lähteä testailee, mutta ne kyllä erottuu tuolta joukosta ja itsensä vaan nolaavat ahneudellaan.
Mutta ongelma onkin ehkä siinä, että harva ns. oikean ongelman kohdalla osaa/haluaa lähteä tällaiseen mukaan. Esimerkiksi tulipalon jälkeen tai muuten "masentavan" elämänvaiheen aikana. Silloin on yleensä muut murheet päällimmäisenä eikä tule mieleenkään lähteä hakemaan avustusta. Joten se oikea kohderyhmä jää ulkopuolelle. Jos minulta kysytään niin ihana idea tällä hyväntekeväisyyssivustolla, mutta ei kovin toimiva.
Kävin kans katsomassa ja kyllä mun niin käy noita lapsia sääliksi. Sanokoon mitä tahansa, mutta jokaisella vanhemmalla on varaa ostaa lapselleen ainakin joku 5-15 € arvoinen kiva lahja jos vain vähän etukäteen varautuu. Ja mitä aijemmin varautuu, sitä enemmän sitä rahaa saa säästöön. Se on puhtaasti priorisointi kysymys ainakin noille sosiaalitoimen asiakkaille joille jää pakollisten menojen jälkeen siivu vaatteisiin, ruokaan ja muihin menoihin.
Ymmärrän että lapsi haluaa megazone synttärit, halusin itsekin ja haluan vieläkin, mutten raaski koska se on niin kallista. Ei aina saa kaikkea mitä haluaa.
Muutama ihan asiallinenkin hakemus tuolla on, mutta suurin osa on just tätä jenkkimeininkiä että työtön sairas yh-äiti neljän lapsensa kanssa ja isä lähti, koira kuoli ja kaikki on kamalaa. Ihan vaan että kuinka surkeen itkuvirren saat aikaiseksi, niin sitä parempi.
Idea tässä on mielestäni todella hyvä ja sydäntälämmittävä, mutta toteutus ontuu pahasti. Ne joilla suurin tarve olisi, eivät ole tuolla.
11 lasta, eikä 9v lapsella ole koskaan ollut kunnon synttäreitä, eikä tilaa ole pitää isoja kaverisynttäreitä! Ei tällaiseen tilanteeseen vahingossa päädytä.
Jollain oli vaikeuksia pitää 1v synttärit esikoiselle (?), miten?
Itseäni ärsyttää tuolla se että asia x on kuulemma ehdoton. Voi luoja, jos joku on oikeasti noin tiukilla, että pitää tuntemattomilta ruinata rahaa ja lahjoja nii ei silloin 3-vuotias pentu muuten latele että mitä pitää ehdottomasti olla.
Ei jumankauta mikä sivusto?? Noista oli ehkä yksi hakemus sellainen jota olisin voinut avustaa mutta noi muut on ihan älytöntä kerjäämistä. Niin huonosti ei voi normi arjessa mennä pelkän köyhyyden takia, että vanhemmat/vanhempi ei voi lapsensa syntymäpäivänä keksiä jotain halpaa/ ilmaista tekemistä tai lahjaa. Vähän mielikuvitusta kehiin! Itse olen kummilapsilleni varannut aina lahjoja jemmaan sitämukaan kun kirpparissa/alerekissä on jotain sopivaa tullut vastaan. Ja olen siis opiskelija jolle on jäänyt viimeisen pari vuotta tuista vuokran, sähkön, puhelinlaskun ja netin jälkeen käteen n. 80 €, josta maksan sit ruuan ja muun. Eli minä olen oikeasti persaukinen ja hyvin menee kun vaan käyttää mielikuvitusta ja venyttää penniä.
Maaginen sana jota haluaisin painottaa on ennakointi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Just tällaista "kaikki mulle heti ja vielä muiden maksamana" -ajattelua. Ehkä sivusto en perustettu sitä varten, että oikeasti ne tarpeessa olevat sais ne ikimuistoiset synttärit - eikä niin että jokainen lähtee vähän testailee "mitä irtoais". Toki jos ei oo mitään häpyä niin voihan sitä lähteä testailee, mutta ne kyllä erottuu tuolta joukosta ja itsensä vaan nolaavat ahneudellaan.
Mutta ongelma onkin ehkä siinä, että harva ns. oikean ongelman kohdalla osaa/haluaa lähteä tällaiseen mukaan. Esimerkiksi tulipalon jälkeen tai muuten "masentavan" elämänvaiheen aikana. Silloin on yleensä muut murheet päällimmäisenä eikä tule mieleenkään lähteä hakemaan avustusta. Joten se oikea kohderyhmä jää ulkopuolelle. Jos minulta kysytään niin ihana idea tällä hyväntekeväisyyssivustolla, mutta ei kovin toimiva.
No joo, olen tuo eka kommentoija ja lähetin viestin,ennenkuin kävin sivustoa katsomassa. Ja kyllä minäkin hämmästyin. Todellakin 1v synttäreitä ei pystytä "järjestämään"? No ei ne kyllä synttäreistä mitään ymmärrä ja sen verran kyllä jokainen pystyy järjestämään, mitä 1v tarvii. Ja sitten nämä 14v joihin pyydetään "kavereita". Mitä kavereita on vieraat ihmiset 14v synttäreillä. Ja järjestääkö joku 14v kaverisynttäreitä? Itse en todellakaan ole mitään mullekaikkihetitänne. Meillä ei ole rahasta pulaa, mutta pienten lasten synttärit on aina järjestetty vain perheen kesken, mitä nyt kummit ovat käyneet. Vasta kun ovat kouluun menneet on kaverit astuneet kuvaan mukaan.
Miten huonosti oikeinkirjoitus sujuu noilla mammoilla tuolla...
Ja sekin että pitää vääntää hirveen dramaattiset kertomukset tonne ja yritetään säälipisteillä saada ilmaista rahaa. Sääli lapsia ja myötähäpeä noista viestien laaduista.
Ei j******ta. 11v poika ja äiti vinkuu ettei ole IKINÄ ollut varaa pitää synttäreitä eikä ole IKINÄ poika käynyt seikkailipuistossa tms.
Voi lapsiparkaa, todella. Ei tasan ole rahasta kiinni. Kaikki sitä tosiaan lisääntyykin.
Ihanaa, että auttamishalua löytyy, mutta tulee väistämättä mieleen näitä juttuja lukiessa, että kolikon toisella puolella on ihmisten ahneus. :(