Parhaat synttärit ikinä ja järjettömät lahjapyynnöt?
Siis ei hyvänen aika... Toiveina mm. uusi puhelin ja pyörä. Miten jotkut kehtaa? Luuleeko tosiaan joku että juuri hänen muksulleen joku käy kipaisemassa uuden pyörän?
Kommentit (235)
Ihmettelen näitä viestejä parhaat synttärit sivuistolla, jossa väitettiin ettei ole varaa kakkuun. Tällaisia oli useampia. Tuli mieleen, että onko näillä sitten edes ruokaankaan varaa, jos peruskakkuainekset ovat niin kalliita. Lastensuojelun paikka? Tosin ainakin yksi äiti jo kertoi olevansa lastensuojelun asiakkaita.
Tiedän myös töistä (tavallaan työkaveri vaikka eri lafkan puolelta saakin palkkaa) erään naisen, jolla on elämänhallinnan kanssa isoja vaikeuksia. Heidän perheensä on ollut jouluapukeräyksessä saavana osapuolena ainokaiselle lapselleen, vaikka äiti onkin töissä (isä työtön). Heidän rahankäyttöönsä kuuluu kaikenlaista outoa. Vuokra on kaupungin asunto ja edullinen Helsingin mittapuun mukaan. Heillä on mm Auto ja moottoripyörä, vaikka asuvat Helsingissä hyvien kulkuyhteyksien päässä ja rouvalla menee 20 min ovelta ovelle töihin bussi. Moottoripyörä on kuulemma työttömän miehen rakas harrastus ja henkireikä. Samoin auto. Facesta olen nähnyt kuvat ja kummatkin vaikuttavat aika arvokkaita kulkupeleiltä, ei mitään ysäriromua. Rouva syö usein työpaikan ravintolassa 9 euron lounaita, vaikka varmaan kotiruoka olisi halvempaa. Aika monet työpaikallamme ovat alkaneet säästösyistä syödä taukotilassa omia eväitä, mutta hänelle tämä vaihtoehto ei ole vielä tullut mieleen.
Muistan kun joulun alla oli kova valitus siitä kun ei saada pojalle järjestettyä kunnon joulua kaikkine elämyksineen. Sitä en nyt enää muista mitä kaikkea saivat jouluryhmästä, mutta silloin tuli tunne että harmi kun lahjoittajat eivät ihan kaikkea tiedä.
Niin. Minäkin olen miettinyt, että mikä niissä synttäreissä niin maksaa? Kotona järjestetyt juhlat jäätelö, poppari (itse tehden niistä siemenistä eikä niitä kalliita mikropusseja) ja keksipaketti. Juomaksi laimennettua mehukattia kalliiden limsojen sijaan. Ja sen voin sanoa, että KAIKKI ovat kyllästyneitä siihen turhaan krääsään, jota tulee ns. lahjapussukoissa. Ne voi siis ihan hyvällä omallatunnolla kaikki unohtaa (olipa varaa tahi ei).
Vierailija kirjoitti:
Niin. Minäkin olen miettinyt, että mikä niissä synttäreissä niin maksaa? Kotona järjestetyt juhlat jäätelö, poppari (itse tehden niistä siemenistä eikä niitä kalliita mikropusseja) ja keksipaketti. Juomaksi laimennettua mehukattia kalliiden limsojen sijaan. Ja sen voin sanoa, että KAIKKI ovat kyllästyneitä siihen turhaan krääsään, jota tulee ns. lahjapussukoissa. Ne voi siis ihan hyvällä omallatunnolla kaikki unohtaa (olipa varaa tahi ei).
Mietin juuri samaa, ja mikäli sitä limsaa on pakko saada niin lidlissä taitaa maksaa reilun euron 2L pullot.
^olen samaa mieltä, minkälaisia jenkkisynttäreitä noi yh-äitylit oikein luulee meidän muiden, keskituloisten "normiperheiden" oikein pitävän? Vai onks tässä se että pitää olla parasta ykköslaatua meidän nicolle, ettei kukaan vaan luule köyhäksi? Ei oikein käsitys nyt riitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mietin juuri samaa, ja mikäli sitä limsaa on pakko saada niin lidlissä taitaa maksaa reilun euron 2L pullot.
0,89€ 1,5l cola, cola zero tai appelsiini limsa. Siitä saa vielä 0,40€ pantin, jos palauttaa pullon Lidliin.
Tiedän itsekin tyypin joka on jouluapua-keräyksestä saanut lapselleen leluja ja jouluruokia, en ihmettelisi vaikka synttäriapuakin hakisi. Laivalla on varaa käydä useasti vuodessa ja baarissakin ramppaa jatkuvasti ainakin facebook-päivitysten mukaanmutta ei ole varaa ostaa jotain legopakettia lapselle joululahjaksi? Niin ja tupakkaa menee varmaan aikalailla rahaa, tuntuu olevan aina kessu suussa kun jossain ko henkilön nään. Väkisinkin tulee mieleen et ei oo tuo rahankäyttö ihan hallussa..
Miettikää oikeasti niitä lapsia, joiden äiti sitten toteaa että "-Joo, laitetaan tämmönen hakemus kuvalla tänne niin sit saat kaikkee mitä haluut. Mitäs kirjataan ylös? Joo, tarroja, prinsessajuttuja, leegoja, pyörä, joo hyvä. Mites haluisitko sä semmosen älypuhelimen ja pelikonsolinkin? Ai et, no äiti laittaa sen tänne kumminkin."
Sit kun ei lahjoja tipukkaan ja äiti on ehtinyt jo laittamaan omat rahansa tupakkaan ja muutamaan saunasiideriin, niin kyllä on hienot synttärit. Kai sekin selitellään niin että pahat rikkaat ihmiset ei nyt sitten halunnut antaa sulle mitään, että voivoi.
Vasta tuota synttärisivustoa lukiessa tuli mieleen, että onpa meidän keskituloisessa perheessä ollut aina ankeet synttärit. Tarjolla popkornia, mehua/halpislimua, kotitekoista kakkua ja karkkeja. Ohjelmanumerona erilaisia leikkejä. Esimurkkuiässä lapset eivät enää niin innostuneet kaverisynttäreistä mutta mummot yms kutsuttiin kahville ja vaikka tiikerikakulle. Tietysti vaikeassa elämäntilanteessa oleville hulppeat synttärit voivat merkitä jotain mitä minä en osaa edes ymmärtää.
Mua häiritsee ihan älyttömästi se, miten noi hakemukset on kirjotettu. Just tommonen nopee: oon yh, on viis lasta, oon työtön, ei oo varaa nyyh nyyh, kyllä minä tässä pärjään mutta lapsi pettyy jossei saa näitä lahjoja, viiteen vuoteen ei oo pystytty järkkään synttärejä nyyh, anna rahaa, ja sit haluisin eiku siis lapsi toivois lahjakortin h&m lle kiitos! Ja alla lista kaikesta muusta mitä me halutaan. eiku siis mitä lapsi toivoo.
Ekaa kertaa törmäsin ko sivustoon ja tuli mieleen et onko tää joku vitsi joka irvailee jouluapuaryhmälle ja muille kerjuu-sivustoille.
Paljon hyviä pointteja tässä keskustelussa. Pitäisiköhän linkata tämä synttärisivuston ylläpitäjälle. En tosin ole fb:ssä, mutta eiköhän sähköpostilla onnistu. Tarkoitukseni ei ole ole, etteikö ihmisiä saisi auttaa, vaan enemmänkin miettiä sitä millainen apu on tarpeen, milloin avusta on hyötyä, milloin ehkä jopa haittaa (passivointi) ja kannattaako todella laittaa nettiin lasten nimet, kuvat ja nyyhkytarinat.
Mä en ikinä lahjoittaisi tuollaisiin mitään. Kaikesta paistaa se, että nuo ihmiset ovat itse ajaneet itsensä tuohon tilanteeseen. Ikävä kyllä lapset kärsivät, mutta silti mielestäni noiden vanhempien pitäisi ottaa se vastuu lastensa onnesta. Ja kun noita lukee, ei voi olla miettimättä miksi he eivät ole panostaneet edes siihen ilmoitukseen. Kaikki vaikuttavat todella hutaisten tehdyiltä ja antavat lähinnä idiootin kuvan kirjoittajastaan.
Perhe joka toivo kissalle takkia voi säästää seuraavan etelän reissun (ilmoituksen kuva joltain reissulta) rahat lasten synttäreihin ja kissan takkeihin.
t. perhe jolla ei varaa matkustella mutta on varaa lasten juhliin
Monen rahankäyttö hallinta kateissa juu mutta nuo kakkupyynnöt jne. kielivät mun mielestä sitä ettei yksinkertaisesti osata/viitsitä tehdä sitä kakkua itse, omistetaanko edes vuokaa missä paistaa kakku...saati mitään muutakaan keittiöön kuuluvaa? Mä en itse ole kummoinen kokki mutta osaan onneksi tehdä täytekakku ja muilta osin perhe on ainakin hengissä pysynyt :)
Kaveri tarjosi alkusyksystä yhdelle tuollaiselle perheelle muutaman vuoden vanhaa mutta lähes käyttämätöntä PS3:sta. Yhtenä lahjatoiveena perheen lapsella oli PS4. Ei kelvannut lähes käyttämätön PS3, kun kuulemma pitäisi olla se uusi PS4. No, kaveri ei sitten enempää apuaan tyrkyttänyt kun ei kelvannut. Jäi vaan mieleen, että näinköhän vanhemmilla ollut tarkoitus myydä eteenpäin lahjaksi saatu uusi hieno pleikkari. Vanhasta PS3 pleikkaristahan olisi lähinnä vain se pelaamisen ilo.
Vierailija kirjoitti:
''MOI. Ei ole vara järjestää 14 vuotis synttäreittä pojalle, vaikka haluaisi järjestää synttärit. Tiukuuden takia ei ole vara järjestä nyt kaveri synttäreittä järjestää. Uutta puhelinta ja pyörää olisi hyvä olla että voi käydä kavereilla ja muuallakin. Kiitoksia jos saisi järjestettyä synttärit. Toiveena olisi kaveri synttymä päivät tänä vuonna. Olisi hyvä jos saisi tätä kautta järjestettyä kaveri synttärit tai syntymä päivät yleensäkin.''
... Olen sanaton. Suomen kieli.
Jollei sitten ole tarkoituksellisesti heikkoa kielenkäyttöä ja osaamista. Säälipisteitä kerätään kaikilla tavoilla.
Ja kuinkahan todellisia kaikki nämä synttärit olevat - tuollaisen tuliterän lahjapyörän tms. saa mukavasti myytyä eteenpäin. Niin kuin aina, todelliset vähäosaiset kärsivät muiden härskiydestä.
Täytekakku: jauhot 0,90e, munat 0,60, leivinjauhe 0,50e, perunajauho 0,20. Kuuden munan kakun pohjan hinta 2,20e. Täytteet 2 purkkia kermaa yht. 1,80, mansikkahillo 2e, karkkeja 1,50e. Yhteensä kakulle hintaa 7,50e.
Pulla: maito 0,40e (puoli litraa), hiiva 0,20, jauhot 0e (jäi kakun teosta), kardemumma 0,80e, voi 0,50e, kaneli 0,50, sokeri 0,50e. Yhteensä 2,90e.
Onpa todella kallista ja kertoo pahoista ongelmista (tai huijaamisesta) jos ei ole rahaa laittaa 10 euroa lapsen synttäreihin.
Meistä asiansa hoitavista rehellisistä kertoo se että synttäreiden tarjoamaiset eivät tarvitse olla kalliita ja lahjat voivat olla yksinkertaisia. Meillä sovittiin yksi vuosi että lapset pääsevät kesällä Tallinnaan, ollaan hotellissa yötä ja se on sen vuoden synttärilahja. Oli pojille ok. Myöhemmin löysin pinon kovakantisia Aku Ankan kirjoja kirpparilta 1e/kpl ja olivat uusia. Annoin ne pojille lahjaksi, lisäksi lahjat tulivat kummilta ja isovanhemmilta. Enemmän oman elämän hallintaa niin alkaa järjestyä synttäreitä ihan omatoimisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu taitaa olla se missä pyydetään lahjaksi takkia tytön persialaiskissalle !!! Juu, oikein luitte.
Perheessä taisi olla 3 kissaa.. Varaa ostaa tonnin persialaiskissoja muttei ole varaa järkätä tytölle synttäreitä.
Uskon:DD.
Joo tälle samalle persialaiskissan takille minäkin hörähdin. Tosin tätä 14-vuotiasta synttärijuhlijaa kävi sääliksi, koska oli ilmoituksessa ison kasvokuvat kanssa ja etunimeltääkin ehkä sen verran harvinainen, että varmasti kaikki puolitutut tunnistavat ja kaikki nettiin laitettu pysyy siellä ikuisesti. En tajua miksi vanhemmat tekevät lapselleen näin, muutamien opiskelutarvikkeiden ja kissantakkiem vuoksi nolaavat lapsensa. Jos lukiokirjoihin ei ole varaa, niin sitten yhteys oman kunnan sosiaalitoimistoon tai kirkon diakoniapalveluihim (jos kuuluu kirkkoon), ei nimellään ja kuvallaan ketjuviestiä ja henkilökohtaisten tietojen levittel nettiin!
Ihan vain huomautus, että kirkkoon ei tarvitse kuulua, jotta voi saada Diakonialta "rahallista" tai muuta apua. Itsekin kirkkoon kuulumattomana sain joskus vuosia sitten tiukkaan tilanteeseen tukea.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken huippu taitaa olla se missä pyydetään lahjaksi takkia tytön persialaiskissalle !!! Juu, oikein luitte.
Perheessä taisi olla 3 kissaa.. Varaa ostaa tonnin persialaiskissoja muttei ole varaa järkätä tytölle synttäreitä.
Uskon:DD.
Ja oliko nää tytöt kuvattu jossain ulkolaisessa hotellissa? Smoothie-lista käsissään.
Jimi-Kasperi heitti kännykkänsä wcpyttyyn kun suru siskosta oli kova. Puhelimessa oli kuvia siskosta ja se satutti poikaa. Lahjatoiveena uusi kännykkä; Samsung tai anroid!
EI JUMALAUTA!!! :D