Vellihousuvanhemmat
Millaisia esimerkkejä otsikonmukaisista vanhemmista olette nähneet tai tunnette?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TEE ENSIN SE LAPSI JA KASVATA VASTA SITTEN.
Minulla on jo kolme
Mä oon huomannut tällaisen asian: aina, jos joku kirjoittaa viestin, josta tulee vähän sellainen viba, että kirjoittajalla ei ehkä olekaan lapsia, hän oikaisee asian kertomalla, että lapsia on KOLME. Maaginen kolme. Tiedättekö, ennen kuin itse sain lapsia, vastasin täällä myös aina, että mulla on kolme lasta. Kolme siksi, että kolmen lapsen äidillä on jo aika paljon kokemusta, mutta ei nyt sentään liioitella. Veikkaanpa, että muutkin ovat ajatelleet samoin ;)
ei, veikkaanpa että olet ainoa.
Lainaus: Mä oon huomannut tällaisen asian: aina, jos joku kirjoittaa viestin, josta tulee vähän sellainen viba, että kirjoittajalla ei ehkä olekaan lapsia, hän oikaisee asian kertomalla, että lapsia on KOLME. Maaginen kolme. Tiedättekö, ennen kuin itse sain lapsia, vastasin täällä myös aina, että mulla on kolme lasta. Kolme siksi, että kolmen lapsen äidillä on jo aika paljon kokemusta, mutta ei nyt sentään liioitella. Veikkaanpa, että muutkin ovat ajatelleet samoin ;)
Haluatko syntymäajat?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on jo kolme
Mä oon huomannut tällaisen asian: aina, jos joku kirjoittaa viestin, josta tulee vähän sellainen viba, että kirjoittajalla ei ehkä olekaan lapsia, hän oikaisee asian kertomalla, että lapsia on KOLME. Maaginen kolme. Tiedättekö, ennen kuin itse sain lapsia, vastasin täällä myös aina, että mulla on kolme lasta. Kolme siksi, että kolmen lapsen äidillä on jo aika paljon kokemusta, mutta ei nyt sentään liioitella. Veikkaanpa, että muutkin ovat ajatelleet samoin ;)
ei, veikkaanpa että olet ainoa.
Kerrohan ainakin se, mihin veikkauksesi perustuu! Ajatteletko, että kaikki puhuvat aina netissä totta?
Vierailija kirjoitti:
Lainaus: Mä oon huomannut tällaisen asian: aina, jos joku kirjoittaa viestin, josta tulee vähän sellainen viba, että kirjoittajalla ei ehkä olekaan lapsia, hän oikaisee asian kertomalla, että lapsia on KOLME. Maaginen kolme. Tiedättekö, ennen kuin itse sain lapsia, vastasin täällä myös aina, että mulla on kolme lasta. Kolme siksi, että kolmen lapsen äidillä on jo aika paljon kokemusta, mutta ei nyt sentään liioitella. Veikkaanpa, että muutkin ovat ajatelleet samoin ;)
Haluatko syntymäajat?
Mitä se todistaisi?
Vierailija kirjoitti:
Pikkutyttö kulki marketissa heittelemässä tavaroita hyllyistä lattialle, saamattoman näköinen hipsterfaija kulki kyyryssä sen perässä kädet ojossa että "Kultapienirakas "Emilia", ethän viitsisi, ethän. Ostetaan "Emilia" sulle karkkia jooko, isi ostaa karkkia, älä kerro äidille". Lapsi innostui karkeista ja molemmat lähtivät karkkihyllyä kohti. Kaikki pennun lattialle heittämät tavarat jäivät sinne, isi oli liian hieno nostamaan ne takaisin paikoilleen!!!! :-/
Älä satuile.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossa jo joku mainitsi äänenpainon. Lapset on erittäin taitavia aistimaan onko vanhempi tosissaan vai ei. Vanhemman kuuluu olla jääräpäisempi kuin lapsen. Se ei tarkoita, että pitää ehdoin tahdoin hakea konflikteja vaan jos se on nätisti vältettävissä, vältetään. Lapselle voi myös sanoa että odotapas kun mietin mitä me nyt tehdään. Jos lapsi ei kuitenkaan ala käyttäytyä kunnolla, ei kun kainaloon vaan ja menoksi. Huutakoon. Jos aina vain joustaa, lapsi alkaa käyttää konfliktin riskiä tarkoituksella. Selvä viesti mitä seuraa jos ei tottele JA SE TÄYTYY TOTEUTTAA. Uhkaukset on siis myös syytä valita huolella. Jari Sinkkonen kertoi siitä armeijan kapiaisesta joka käski ja jätkät totteli. Käskeminen on itseluottamusasia. Meidän naapurin muuttaneen perheen muksu on toisinaan kylässä ja kun isä hakee häntä takaisin, on se ihan sälittävän näköistä uikutusta: "Tule nyt. Hei meidän pitää nyt oikeesti mennä." Minua sama lapsi tottelee ihan ongelmitta. Silloin alkuun pari kertaa intti jostain vastaan mutta kun olin tarpeeksi selkeä enkä lähtenyt aiheetta pakittelemaan, poika alkoi totella. Ei minun tarvinnut olla tyly. Jos on syytä perua joku, mitä olen käskenyt, kerron myös miksi teen niin. Auktoriteetti ei kärsi kun peruuttamisen tekee fiksusti.
Mielestäni edellinen kirboitus oli oikein asiallinen. Noin se menee useiden lasten kanssa, lässyttävä ja aneleva vanhempi on täysin lapsen vietävissä eikä saa minkäänlaista kontaktia lapseen, joka on päättänyt jotain tehdä. Kun joku muu pyytää lapselta samoja asioita, mutta tekee sen määrätietoisesti ja tietyllä äänenpainolla(huutamatta) lapsi totteleekin. Ja mulla on lapsia neljä.
Mä taas oon huomannut, että kun on vieras ihminen, niin lässyttämällä saa sen lapsen tekemään, koska se lapsi on sen verran vieraskorea, ettei viitsi väittää vastaan.
Tässä ketjussa puhutaan monessa viestissä aivan eri ikäisistä lapsista, esim tällä kolmen lapsen äidillä on jo varmaan isommat lapset. Ja toiset puhuvat taaperoiden raivareista.
Haha, koska kolme lasta on suuri harvinaisuus suomalaisissa perheissä.
No sellaiset vanhemmat, jotka eivät pysty asettamaan rajoja jälkikasvulleen ja antamaan mitään seuraamuksia hölmöilystä. Ja kun lapsiin ei ole mitään otetta ja lapset vedättää vanhempiaan 10-0. Tai kun kasvatusperiaate on että "noh, lapset on lapsia", ja tällä kuitataan kaikki. Tai kun ollaan kotona lasten "vankina" kun lasten kanssa ei voi lähteä mihinkään siinä pelossa, että he eivät osaa käyttäytyä ja nolaavat vanhemmat.
Lähipiirissä yksi tällainen perhe. Vuosia seurattu tätä meininkiä ja kuunneltu sitä ulinaa, kuinka heidän lapset on niin hankalia. Kummasti vaan ovat oppineet tottelemaan meillä ollessaan. Eikä kyllä ole mistään vieraskoreudesta kyse, ovat kyllä todella koetelleet meitäkin.
Kommentoin nyt ensimmäistä kertaa tähän ketjuun, mtta kyllä muakin vähän hymyilytti kun luin miten KOLMEN lapsen äiti oli tehnyt suuren kasvatuksellisen sankariteon ja pistänyt NAAPURIN lapsen ojennukseen luontaisella auktoriteetillaan.
T. Vain kahden lapsen äiti, mutta aivan haka komentamaan vieraita lapsia. Omista en sano mitään.
Vierailija kirjoitti:
Kommentoin nyt ensimmäistä kertaa tähän ketjuun, mtta kyllä muakin vähän hymyilytti kun luin miten KOLMEN lapsen äiti oli tehnyt suuren kasvatuksellisen sankariteon ja pistänyt NAAPURIN lapsen ojennukseen luontaisella auktoriteetillaan.
T. Vain kahden lapsen äiti, mutta aivan haka komentamaan vieraita lapsia. Omista en sano mitään.
Niin siis tuo KOLMEN lapsen äitihän mainitsi lapsien lukumäärän vain, koska joku oletti että hän lapsettomana koittaa kasvattaa muiden lapsia.
Ei sellaista keinoa ole.Uhmaikäiseen ei todellakaan tehoa komentaminen.Lapsi kiljuu aikansa maassa ja nousee sitten ite tai pyytää vanhempaa ottamaan syliin niinkuin oma 2.5v.Uhmaikäisen kanssa on myös turha neuvotella koska hän ei halua neuvotella vaan päättää toimia niinkuin ite haluaa.Mielestäni tämä ikävaihe on todella raskas koska joudun aina mukaan lapsen tunnekuohuun.En osaa suhtautua uhmakohtauksiin tunteettomasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin siis tuo KOLMEN lapsen äitihän mainitsi lapsien lukumäärän vain, koska joku oletti että hän lapsettomana koittaa kasvattaa muiden lapsia.
No on se silti huvittavaa, jos kolme lasta on kasvattanut, ja juuri se asia, jolla haluaa päteä, on se miten sai ojennettua naapurin lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No on se silti huvittavaa, jos kolme lasta on kasvattanut, ja juuri se asia, jolla haluaa päteä, on se miten sai ojennettua naapurin lasta.
Miten se eroaa siitä, että sinä pädet sillä kuinka hyvä olet komentamaan muiden lapsia...?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junan leikkivaunussa äiti kahden alakouluikäisen lapsen kanssa. Toinen oli kai noin 7-8 toinen ehkä 10. Nuorempi oli kunnon pissis, leikki puhelimella koko matkan ja kävi puhelinkopissa soittelemassa. Esitti niiin coolia pienemmille lapsille vaunussa, muut olivat1-4 v. Hyppi kirjahyllyssä ja keikkui kaiteiden yli ja äidilleen tämä oli ok. Valitti suureen ääneen miten on niin tylsää, ei osannut ollenkaan leikkiä muiden kanssa. Isompi lapsista rymysi myös pitkin seiniä, teki jotain mistä äitinsä laittoi "jäähylle" tabletilla pelaamaan pikkukakkosen pelejä.
No jos varsinkaan lähipiirissä ei ole pieniä lapsia, niin oletettavasti 7-10 -vuotiaat ei todellakaan enään osaa tai kiinnosta leikkiä 1-4 -vuotiaiden kanssa. Itsekin laittaisin tuon ikäiset lukemaan tai pelaamaan junamatkalla.
Olivat siis tylsistyneet siellä leikkivaunussa, riekkuivat pitkin seiniä ja pienet tietysti matkii perässä. Oli niillä lukemista ja askartelua siellä, mutta pissistä ei ne kiinnostaneet, vain diivailu. Poika teki jotain äitinsä mielestä kiellettyä ja äidin rangaistus oli antaa tabletti. Miksi pitää tuoda lapset leikkivaunuun, jos ei niitä enää leikkiä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Junan leikkivaunussa äiti kahden alakouluikäisen lapsen kanssa. Toinen oli kai noin 7-8 toinen ehkä 10. Nuorempi oli kunnon pissis, leikki puhelimella koko matkan ja kävi puhelinkopissa soittelemassa. Esitti niiin coolia pienemmille lapsille vaunussa, muut olivat1-4 v. Hyppi kirjahyllyssä ja keikkui kaiteiden yli ja äidilleen tämä oli ok. Valitti suureen ääneen miten on niin tylsää, ei osannut ollenkaan leikkiä muiden kanssa. Isompi lapsista rymysi myös pitkin seiniä, teki jotain mistä äitinsä laittoi "jäähylle" tabletilla pelaamaan pikkukakkosen pelejä.
No jos varsinkaan lähipiirissä ei ole pieniä lapsia, niin oletettavasti 7-10 -vuotiaat ei todellakaan enään osaa tai kiinnosta leikkiä 1-4 -vuotiaiden kanssa. Itsekin laittaisin tuon ikäiset lukemaan tai pelaamaan junamatkalla.
Olivat siis tylsistyneet siellä leikkivaunussa, riekkuivat pitkin seiniä ja pienet tietysti matkii perässä. Oli niillä lukemista ja askartelua siellä, mutta pissistä ei ne kiinnostaneet, vain diivailu. Poika teki jotain äitinsä mielestä kiellettyä ja äidin rangaistus oli antaa tabletti. Miksi pitää tuoda lapset leikkivaunuun, jos ei niitä enää leikkiä?
siis kiinnosta leikkiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me matkustamme muutaman kerran vuodessa junalla ja liki jokaisella matkalla sinne lastenvaunuun on kömpinyt jotain esiteinejä. Ei siinä muutoin mitään, mutta kun kiipeilevät siinä liukumäessä varomatta niitä pieniä lapsia siellä jaloissaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se eroaa siitä, että sinä pädet sillä kuinka hyvä olet komentamaan muiden lapsia...?
Kun tuohon keksit vastauksen, olet jo aika lähellä pointtini ymmärtämistä.
Jopas löytyy ärsyttäviä besserwissereitä, jotka eivät tuon taivaallista asioista tiedä.