Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Pyysiko miehesi kättäsi isältäsi ennen kosintaa?

Vierailija
21.03.2016 |

Vai eikö? Ja jos, suostuiko isä mukisematta?

Kommentit (83)

Vierailija
1/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pyytänyt, isäni oli kuollut jo vuosikymmen ennen tapaamistamme. Enkä muutenkaan ymmärrä sitä, toki onhan se vanha tapa, mutta ei sillä merkitystä ole.

Vierailija
2/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ei todellakaan.  En edes menisi naimisiin sellaisen miehen kanssa, joka kyselee lupaa isältäni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pitäisi? Eiköhän se nainen miehensä ja mies naisena valitse, siihen ei isän lupaa tarvita.

Vierailija
4/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anoppi ehdotti että pitäisi pyytää tyttären kättä appiukolta, tai siis silloisilta potentiaalisilta.

Mutta totesin että kädellä osaan tehdä sen itsekkin.

t.mies

Vierailija
5/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyi, mutta vasta kun oli kysynyt minulta. Mun mielestä ihana ele!

Vierailija
6/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pyytänyt, isäni oli kuollut jo vuosikymmen ennen tapaamistamme. Enkä muutenkaan ymmärrä sitä, toki onhan se vanha tapa, mutta ei sillä merkitystä ole.

Missä tuollainen tapa on ollut?

Vierailija
7/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastetaanko tätä oikeesti Suomessa? En ole kuullut, että kukaan sukulainen olisi koskaan kysynyt mitään kättä.

Vierailija
8/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En todellakaan halua, että pyytää. En ole kauppatavaraa, jonka omistaja vaihtuu.

Vierailija
9/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taisin pyytää jälkikäteen. Mitä sitä yrittää tappaa itseensä ennen kuin tietää onko syytä väistellä hauleja.

Oli tyytyväinen ja nyt kymmenen vuoden jälkeen olen pikkuhiljaa alkanut ymmärtää miksi.

Vierailija
10/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ekös isänne saattanut teitä alttarille? Sekin on vanha tapa, ja käytössä edelleen.

Vierailija
11/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En todellakaan halua, että pyytää. En ole kauppatavaraa, jonka omistaja vaihtuu.

Jos nipotetaan, voisi kysyä kenen nimi sulla on?

Isäsi vai miehesi?

Vierailija
12/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ennen kyllä isältä kysytttiin tyttären kättä. Myös Suomessa. Yleensä tyttären suostumus oli jo selvä, mutta isän lupa tarvittiin. Mummoni kertoi aina, kuinka isänsä ei suostunut ja sanoi tekevänsä perinnöttömäksi tyttärensä. Mummo ei siitä hätkähtänyt vain nai pappani heti kun tuli täysi- ikäiseksi. Silloin se taisi olla 21 vuotta.

Vierailija
13/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi vai miehesi?

Äitini.

Vierailija
14/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi vai miehesi?

Äitini.

Ja kenes nimi hänellä on? Äitinsä?

Vierailija
15/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ekös isänne saattanut teitä alttarille? Sekin on vanha tapa, ja käytössä edelleen.

Ei saattanut koska meillä oli siviilivihkinen. Vaikka oltaisiin menty naimisiin kirkossa, ei isäni olisi saattanut minua. Pidän noita tapoja naista alentavana, ikään kuin nainen olisi tavara joka vaihtaa omistajaa.

Vierailija
16/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskovaisten piireissä tätä yhtä harrastetaan myös Suomessa. Miten joku ei voi olla tietämättä tätä tapaa?

Vierailija
17/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi vai miehesi?

Äitini.

Ja kenes nimi hänellä on? Äitinsä?

Se on ollut hänen vanhempiensa valinta, johon minä en ole voinut vaikuttaa. Minun valintani on rikkoa kaava. Myös meidän lapsemme saavat minun sukunimeni.

Vierailija
18/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Isäsi vai miehesi?

Se että minulla on mummoni ja paappani yhdessä ottama sukunimi ei tee minusta heidän omaisuuttaan. Sukunimi on nykyisin myös minun omaisuuttani eikä päinvastoin.

Vierailija
19/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kysynyt ja hyvä niin. En olisi pitänyt siitä. Ei isä voi tyttären naimapuuhia kieltää tai sallia. Tunnen toki historiaa, mutta naisen asema on muuttunut.

Vierailija
20/83 |
21.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saattanut koska meillä oli siviilivihkinen. Vaikka oltaisiin menty naimisiin kirkossa, ei isäni olisi saattanut minua. Pidän noita tapoja naista alentavana, ikään kuin nainen olisi tavara joka vaihtaa omistajaa.

Voi nyt vitttu mikä femakko taas. Ei varmaan ole asiaa mistä et joka loukkaantuisi tai et kokisi alentavana. Ihme ja kumma että tollasillekin ämmälle löytyy joku tossukkamies.

Millä tavalla se on sulta pois, jos joku näkee asian noin?