Millaista oli olla nuori 2005-2010?
Kommentit (149)
Vierailija kirjoitti:
Oon syntynyt 92 ja tää ketju saa mut tuntemaan itseni tolkuttoman vanhaksi. Jotenkin surullinen olo tuli, en ole valmis muistelemaan mitään nuoruutta kun tuntuu ettei se edes ole alkanut kunnolla vielä.
Et oo vanha todellakaan vielä vuosikymmeniin. Eikä sitä nuoruutta kannata "lokeroida" niin että sitä sit muistelee joskus.. joillakin "nuoruus" jatkuu/alkaa uudestaan nelikymppisenä, se on asennekysymys mun mielestä :) toki teini et enää ole ja harva varmaan haluaiskaan olla
20v Espoolainen kirjoitti:
Ai juma sitä aikaa, ite alotin yläasteen vuonna 2009, kaikilla semmoset vanhat nokian värinäyttöpuhelimet ja simpukkapuhelimet joissa huono kamera ja jengi aina lesoili sillä kenellä on paras kamera. Ei ollut mitään whatsappia, snapchattia, ei tätä täysin yliarvostettua fitnesshypetystä, teinit poltti tosi paljon ennen ja kaiken huippuna oli isot puhelinlaskut. :D Kotibileitä oli huomattavasti enemmän. Joo ja jos joku muistaa lökäpöksy hopparit, ai juma niitä oli aivan kaikkialla 2008-2009 ympäri Espoota Ja Windows messengerissä jengi hengas tosi paljon. IRC-Galleria oli silloinkin vielä suosittu ja kuvake.net, mutta Facebook alko kasvattamaan suosiotaan. Joo ja ei ollut mitään instagramia. Jotenki tuntuu samalla että jengi oli paljon sosiaalisempaa kuin ennen, että yleensä ainakin ite laitoin lyhyen viestin esim. "missä nähdään?" ja mentiin kaveriporukalla jonnekkin ulos. Nykyään mä juttelen paljon samojen tyyppien kanssa facessa.
Kyllä nyt vuonna 2016 tuntuu tosi oudolta kun lähes kaikki yllämainittu on kadonnutta. :D
En ole nähnyt yhtäkään hopparia sitten 2010 jälkeen ja ketkä vielä käyttää
Olin 13v kun alotin yläasteen vuonna 2009 ja olen syntynyt 1995. Aaargh kunpa vaan vois mennä ajassa taaksepäin!
20v Espoolainen kirjoitti:
Ai juma sitä aikaa, ite alotin yläasteen vuonna 2009, kaikilla semmoset vanhat nokian värinäyttöpuhelimet ja simpukkapuhelimet joissa huono kamera ja jengi aina lesoili sillä kenellä on paras kamera. Ei ollut mitään whatsappia, snapchattia, ei tätä täysin yliarvostettua fitnesshypetystä, teinit poltti tosi paljon ennen ja kaiken huippuna oli isot puhelinlaskut. :D Kotibileitä oli huomattavasti enemmän. Joo ja jos joku muistaa lökäpöksy hopparit, ai juma niitä oli aivan kaikkialla 2008-2009 ympäri Espoota Ja Windows messengerissä jengi hengas tosi paljon. IRC-Galleria oli silloinkin vielä suosittu ja kuvake.net, mutta Facebook alko kasvattamaan suosiotaan. Joo ja ei ollut mitään instagramia. Jotenki tuntuu samalla että jengi oli paljon sosiaalisempaa kuin ennen, että yleensä ainakin ite laitoin lyhyen viestin esim. "missä nähdään?" ja mentiin kaveriporukalla jonnekkin ulos. Nykyään mä juttelen paljon samojen tyyppien kanssa facessa.
Kyllä nyt vuonna 2016 tuntuu tosi oudolta kun lähes kaikki yllämainittu on kadonnutta. :D
En ole nähnyt yhtäkään hopparia sitten 2010 jälkeen ja ketkä vielä käyttää
täällä pohjois-savon landella niitä näkee :D ja nyt oli lehdessä juttua että ne tulee takas muotiin http://www.iltalehti.fi/muoti/2016032121306330_mu.shtml
Irc-galleriassa oli pakko olla. Kuvat muokattiin sellaisiksi pieniksi, tai oli ihan out. Koulun jälkeen päivät meni mesessä. Boten Anna oli kovaa kamaa, kuten joku jo mainitsi.
Itse kuuluin näihin ernuihin, eli japanifaneihin... Ah, muistoja. Kaikilla oli Nokian puhelimet, harvemmin mitään muita. Haaveiltiin pillifarkuista, vaikka samalla vähän naurettiin niille, joilla sellaiset jo oli. Pissikset ja fruittarit hallitsivat koulujen käytäviä. Paidat olivat aika lyhkäisiä, samoin farkut matalia, kunnes jossain vaiheessa tulivat korkeat farkut ja pitkät, mekkonaiset paidat, tunikat ja tissivyöt. Toispuoleisesti leikatut hiukset olivat muotia, sivusiilejä ei vielä silloin ollut. Otettiin digipokkareilla selfieitä. :D
Oi, ja todellakin hopparit oli tavallinen näky koulussa, ja saldo oli koko ajan loppu kunnes sai liittymän, jossa oli joku 3000 tekstaria!
Itse olen -90 syntynyt. Omat muistot yläasteelta on juurikin nuo Eastpackin reput, penaalit yms. Sälä. Tytöillä Onlyn tiukat ja lyhyet takit talvipakkasilla, sämpyläkengät, leveälahkeiset farkut hyvin matalalla vyötäröllä. Isot korvarenkaat oli myös in ja ne värikkäät kangasvyöt. Todella moni käytti niitä So...? Tuotemerkin ällömakeita vartalosuihkeita yms. Anytimen ja Rimmelin meikit oli useimmilla käytössä.
Tupakointi ja liikkatunneilta lintsaaminen oli in. Koulun jälkeen jäätiin kaupungille hengailemaan puistoihin, steissille yms. Paikkoihin. Viikonloput vietettiin ulkona mahfollisimman myöhään, meidän paikkakunnalla nuorisolla oli tapana kerääntyä suurella joukolla Heurekan puistoon ryyppäämään. Viikonlopun tapahtumat juoruttiin ensitöikseen kouluviikon alussa, mietittiin kenellä oli parhaat bileet ja kuka oli eniten kännissä, keneltä meni neitsyys ja kuka pussaili kenenkin kanssa.
Kännykät oli Nokian malleja, värinäyttö ja polyfoniset soittoäänet ja värikuoret oli siistejä. Itsellä oli soittoäänenä Kumman kaa-tunnari tai Sinkkuelämää-tunnari. R&B, suomiräppi jne oli huipussaan.
Itsellä ainakin ihan hyvät muistot nuoruudesta ja kavereiden kanssa hengailusta ja yökyläilyistä, sillon aina soiteltiin ihastuksille pilapuheluita.
Pakko kommentoida, ettei meillä kukaan ollut galleriassa enää 2008-2010 kun sitä tänne tungetaan. Kaikilla, siis _kaikilla_ oli fb.
Huumeet oli tosi out ja niiden käyttäminen säälittävää. Koulussa, lehdissä yms. oli paljon huumeidenvastaisia kampanjoita. Nykyisin taas on outo, jos ei oo vähintään polttanu pilveä tai sekoillu muiden aineiden kanssa.
Ite muistan vielä ylä-asteella vuonna 2009 että iPhonet oli todella harvinaisia.
Ite sain Joululahjaksi iPhone 3GS:n vuonna 2009 ja kaikki pyys mua aina ottaan kuvia tai videoita sen huippukameran takia. Se kamera oli kyllä siihen aikaan paras puhelimessa oleva kamera, verrattuna niihin pikselikameroihin.
Siinä olevat pelit ja appit oli niihin vanhoihin puhelimiin aivan ylivertaisia ja appit oli suuri ihmetys.
Kaikki mun hyvät luokkakaverit aina halus pelata mun iPhonella pelejä xD.
Kesällä 2005 soi joka paikassa Martti Vainaan pelimies, kesällä 2006 Valvomon mikä kesä ja v. 2007 tanssittiin Rihannan umbrellan ja Jenni Vartiaisen ihmisten edessä biisien tahtiin.
Noista ajoistahan on ikuisuus :D
Nykyään kaikki on hirveän vanhan näköisiä, vaikka ovat jotain 14v. Huomaa, että ulkonäköön panostetaan enemmän kuin aiemmin ja lapset lakkaa olemasta lapsia aikaisemmin. Ehkä ylipäänsä tämä minäminä-instagram-snapchat maailma on muokannut nuorista itsetietoisempia. Oma image on tärkeä ja sitä ylläpidetään sosiaalisessa mediassa. Fitness, vegaani sun muut mitkä on tällä hetkellä pop, huh huh. Tokyo Hotel ja Pikku G olisi näiden nuorten mielestä varmaan ihan helvetin noloja :D
Tyylit on kyllä muuttunut, harmi että klassisia pissiksiä ja otaku-ernuja ei enää ole :P
Naurattaa, kun silloin katottiin kieroon niitä jotka käytti pillifarkkuja... Nykyään käytän vain pillifarkkuja.
Oli hyvää aikaa.
Anarkistit, femakot, hipit ja muut tekopyhät olennot olivat kadulla nähtävyys ja usein piireissäni parjauksen kohteena.
Tänään ne ovat valitettavasti poliittinen vasemmisto.
Mulla oli tuohon aikaan ne timmit lantiofarkut, knoxin lenkkarit ja punainen kangasvyö. Timmit topit ja hupparit oli myös in ja avaimen punainen tiili sekä Eminem oli ainoita oikeita valintoja musiikista. Lippapipot ja kulmakorut oli myös kova juttu ja meidän porukoissa tytöt ei juonnut mitään liköörejä vaan suomiviinaa ja olutta. Niin ja kaikilla tytöillä oli lyhyt karvahupputakki, pojilla pitkä ja mahdollisimman suuret housut. Monilla oli myös kannabislehti kaulakoru.
Vierailija kirjoitti:
Olen itse syntynyt 1990. Osaisin paremmin kertoa ehkä vuosista 2003-2006, yläasteajastani, silloin pissismuoti kukoisti. Joka vkl kännäämistä ja röökin vetoa. Kaikki oli ihquu, joka kerta halattiin kun nähtiin ystäviä, kutsuttiin raxuksi jne. Hiukset alta tummat ja päältä vaaleat. Paljon pinkkiä, lantiofarkut, juurikin mainitut kangasvyöt joissa metallilaatta, stringit piti nostaa ylös ja jenkkakahvat vilkkui. Lahkeet sukissa, kaikilla vaaleanpunaiset Dakine-reput. Aika järkyttävät vaatteet, nyt kun miettii :D
Mese ja galtsu käytössä. Selfieitä otettiin jo siihen aikaan, sitä ei vaan tunnettu sillä nimellä. Joka vkl tosiaan kokoonnuttiin torille ryyb (niinkuin sitä silloin kutsuttiin). Nuoleskeltiin kaikkien kanssa ja esitettiin mahdollisimman kännistä. Juotiin esim. ofeliaa, red cattia tai pink tai black cattia, valdemaria tai helmeilevää omppuviiniä. Oli se kyllä erilaista, kun nykyisin ilmeisesti juominen tai tupakan poltto ei ole enää ollenkaan muodissa? Hyvä niin!
Usein käytiin vuokraamassa videoita tai dvd:tä Makuunista tai Filkkarista. Kuunneltiin suomiräppiä, esim. Kapasiteettiyksikköä tai muuta Rähinää.
Mutta joo, 2007-2010 alkoi kyllä jo olla aika erilaista. Vaatteissa muotia oli pillilahkeiset housut, pitkät topit, tissi- tai lantiovyö. Tänä aikana pääsinkin jo baariin, silloin ei todellakaan menty sinne paljastavat mekot päällä ja järkyttävät korkkarit jalassa, kuin nykyinen nuoriso. Oli ihan vaan farkut ja jonkinlainen biletoppi, esim. empire-mallinen. Kaikki alkoivat olla Facebookissa, viimeistään 2009-2010.
Hauskaa muistella, vaikka eihän tuosta nyt niin kauan aikaa ole edes :)
Oon syntyny -88, ja tunnistin kyllä niin kaiken tästä! Ollaankohan vietetty nuoruutemme samalla paikkakunnalla? :D
Mikseri oli kyllä hyvä paikka, klassikkoartisteja mm. Mc Mane, SiivousPojat, Kaytanhousuja sekä The Punkk.
Ja tohon vielä lisäyksenä, hyvin monella 15v:llä oli silloin mopo ja mopot ylipäätänsäkin oli erittäin suosittuja, koska silloin ei tarvinnut käydä ku vain teoriakoe mopokorttia varten ja tadaa sinulla oli sitten mopokortti. Itellä ei maksanut mopokortti ku joku 40€.