Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

25-vuotias siskoni oletti automaattisesti että vanhempamme maksavat hänen autokoulunsa

Vierailija
19.03.2016 |

Aikoinaan se olisi maksettu kun vanhemmat olivat vielä töissä, mutta siskoa ei kiinnostanut. Nyt molemmat jääneet hiljattain eläkkeelle. Olivat pienipalkkaisissa töissä. Nyt siskoni oli ilmoittautunut autokouluun kysymättä vanhemmiltamme mitään. Toi heille pinon laskuja käteen ja suuttui kun vanhemmat sanoivat ettei heillä ole tässä tilanteessa varaa maksaa sitä autokoulua.

Ei ole siskollakaan kun on työtön. Kehtasi vielä vaatia, että vanhempamme myisivät kesämökkinsä mikä on varsinkin isälle kaikki kaikessa kun ei viihdy kaupungissa. Minun on turha sanoa siskolle mitään, kaikki mitä sanon on saarnausta ja vetoaa siihen että minullekin se maksettiin. No joo, silloin heillä oli varaa ja kuten sanoin niin siskolle tarjottiin aikanaan sama tilaisuus.

Jotain keinoa takoa järkeä siskon päähän? Nyt äiti on pahoittanut mielensä ja ollut itkuinen.

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun alkaa tukea yhtä nuorta rahallisesti, on alettava mielestäni järjestää samaa tukea toisillekin ja tukea sntaesss on mietittävä, että onko varaa samaan kaikkien kohdalla. Ehkä vaikeaa suurissa köyhissä perheissä, siksi hankin keskituloisena vain kaksi lasta.

Ei ole pakko jos ei haluu

Vierailija
82/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun alkaa tukea yhtä nuorta rahallisesti, on alettava mielestäni järjestää samaa tukea toisillekin ja tukea sntaesss on mietittävä, että onko varaa samaan kaikkien kohdalla. Ehkä vaikeaa suurissa köyhissä perheissä, siksi hankin keskituloisena vain kaksi lasta.

Totta. Minä haluan olla tasapuolinen , koska rakkaus on tekoja ja rakastan molempia lapsiani yhtä paljon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vanhemmat kustantaisivat saastutuskortin minkäänikäiselle lapselleen? :o

Vierailija
84/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lainan takaavat tai ottavat itse.

Vierailija
85/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Minä haluan olla tasapuolinen , koska rakkaus on tekoja ja rakastan molempia lapsiani yhtä paljon.

Rakkaudella ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei ole yksinkertaisesti rahaa. Voi sen osoittaa muutenkin, kun aikuiselle rahan tunkemisella.

86/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on tyttärellä tolkku kohdallaan, mamma ja pappa betalar vaikka ovat eläkkeellä.

Tuokohan tuo vielä pyykitkin kotiin?

Olisi ajatellut ensin.

Itse en tuossa tilanteessa maksaisi, tyttären omaa hölmöyttä, hoitakoon rahoituksen itse.

87/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka vanhoja vanhempasi ovat. Itsellä vanhin lapsi on 22 ja eläkeikään on aikaa vielä ainakin 20 vuotta.

Vierailija
88/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Rakkaudella ole mitään tekemistä sen kanssa, ettei ole yksinkertaisesti rahaa. Voi sen osoittaa muutenkin, kun aikuiselle rahan tunkemisella.

Ei ole kyse siitä onko rahaa paljon vai vähän vaan siitä, että tukee nuoriasn tasapuolisesti, jos on köyhä niin kaikkia kuitenkin saman verran vähän.

Vierailija
89/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä75 kirjoitti:

Lainan takaavat tai ottavat itse.

Tarkoitatko, että vanhempien pitäisi ottaa laina maksaakseen tyttären autokoulun? Miksi ihmeessä?

Vierailija
90/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aivan

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole kyse siitä onko rahaa paljon vai vähän vaan siitä, että tukee nuoriasn tasapuolisesti, jos on köyhä niin kaikkia kuitenkin saman verran vähän.

Sinulla on sitten varmaan kaksoset, ainoastaan niin pystyy olemaan täysin tasapuolinen. Lasten ikäeron ei tarvitse olla kovinkaan montaa vuotta etteikö muuttuneilla olosuhteilla ole vaikutusta. Siinä ei tarvita muuta kuin ero ja oma työkykyä alentava sairaus, niin rahatilanne muuttuu pysyvästi. Jos olet osannut ottaa kaikki vaihtoehdot etukäteen huomioon, nostan hattua. Itse en tiennyt viisi vuotta sitten, miten radikaalisti oma tulotaso voi romahtaa.

Vierailija
91/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aivan

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tarkoitatko, että vanhempien pitäisi nyt maksaa ajokortti tälle toisellekin tyttärelle, koska se kustannettiin vanhemmalle tyttärellekin? Eikö vanhempien silloin pitäisi antaa sama summa myös tälle vanhemmallekin. Muutenhan nuorempi olisi saanut tuplat?

Vierailija
92/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa kyllä. Itse en olisi joutunut vanhempana tuohon tilanteeseen, koska olisin tehnyt asian selväksi jo 18- vuotiaalle, että se on nyt, myöhemmin on maksettava itse tai sitten jemmannut rahat tulevaisuutta varten. Näin toimin nytkin avustaessani 18 ja 21- vuotiaita opiskelijoita. Pidän listaa avustuksista ja kun annan esikoiselle ,säästän seuraavaksi saman nuoremmalle, yo-lahjat, ajokortit, abikurssit jne. Esikoisen halutessa aikanaan kielikurssille , harkitsimme onko meillä mahdollisuus myös toiselle samaan ja vasta sitten teimme ratkaisun. Jos olisin köyhä, säästäisin jokaiselle lapselle esim. 500 € opiskeluun, eikä niin, että antaisin esikoiselle 3000€ ja jättäisin muut ilman.

Vierailija
93/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa kyllä. Itse en olisi joutunut vanhempana tuohon tilanteeseen, koska olisin tehnyt asian selväksi jo 18- vuotiaalle, että se on nyt, myöhemmin on maksettava itse tai sitten jemmannut rahat tulevaisuutta varten. Näin toimin nytkin avustaessani 18 ja 21- vuotiaita opiskelijoita. Pidän listaa avustuksista ja kun annan esikoiselle ,säästän seuraavaksi saman nuoremmalle, yo-lahjat, ajokortit, abikurssit jne. Esikoisen halutessa aikanaan kielikurssille , harkitsimme onko meillä mahdollisuus myös toiselle samaan ja vasta sitten teimme ratkaisun. Jos olisin köyhä, säästäisin jokaiselle lapselle esim. 500 € opiskeluun, eikä niin, että antaisin esikoiselle 3000€ ja jättäisin muut ilman.

Tässä on kyse normaalista talouden kokonaisvaltaisesta suunnittelusta, joka on toisille itsestään selvää, mutta ihmeekseni joillekin outoa , ilmeisesti jotkin hankkivat ensin lapsia ja sitten elävät kädestä suuhun ihmetellen lasten teini-iässä, ettei rahaa ole, vaikka mitään yllättävää ei ole moneen vuoteen tapahtunutkaan.

Vierailija
94/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisihan se tasapuolisuuden nimissä oikein, että siskokin autokoulu maksetaan. Vanhemmat olisivat voineet varautua asiaan jo ennen eläkkeelle jäämistä.

Mutta toki siskosi olisi pitänyt tarkistaa tilanne ennen kuin menee tekemään ison laskun....

Vierailija
95/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisihan se tasapuolisuuden nimissä oikein, että siskokin autokoulu maksetaan. Vanhemmat olisivat voineet varautua asiaan jo ennen eläkkeelle jäämistä.

Mutta toki siskosi olisi pitänyt tarkistaa tilanne ennen kuin menee tekemään ison laskun....

Minusta tytär teki silloin seitsemän vuotta sitten valinnan, kun piti ratsastusharrastusta ajokorttia tärkeämpänä.

Vierailija
96/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on 3 sisarusta, ja vain yksi saa vanhemmilta rahallista avustusta vielä näin aikuisiällä. Mutta tämä ei kyllä oo koskaan haitannut koska ollaan muut päästy opiskelemaan ja töihin, pärjätty hyvin omillamme. Tällä nuorimmaisella on ollut aika rankkoja juttuja elämässä, joten ihan ok että porukat auttaa sitä jaloilleen! Ei oo aiheuttanut ainakaan meillä mitään mustasukkaisuutta tai katkeruutta, vanhemmat tosin välillä ovat pahoitelleet kun eivät ole olleet tasapuolisia. Mutta sitä autetaan kuka apua tarvitsee, ei pidetä kirjaa siitä kuka on saanut mitäkin. 

Mutta törkeetähän toi on jos ap:n sisko olettaa mitään kysymättä että vanhemmat maksaa tollasen summan. Ei ole tyttö tainnut oikein aikuistua vielä, vaan elää siinä teinimäisessä ajatusmaailmassa jossa kuuluu saada kaikki mitä haluaa.

Vierailija
97/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä n kannata ajatusta siitä, että sitä autetaan joka apua tarvitsee. Esimerkkinä kaksi perheen nuorta, toinen opiskelee ja käy ahkerasti kesätöissä, pääsee hyvään ammattiin ja työhön. Toinen juhlii ja ryyppää, opiskelut ja työ ei kiinnosta, teininä hankkii lapsen, toisenkin ja kolmannen, kun vanhemmat auttaa, koskaan ei opi omillaan toimeen tulemaan, kun täytyyhän häntä auttaa. Minä äitinä haluan tukea yhtä paljon myös tätä yritteliästä nuorta, hänen tukirahansa eivät kuulu luuserinuorelle. Huom vertaus yhteiskuntaan, sossutukiin ja opiskelijoiden asemaan.

Vierailija
98/98 |
20.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kai eläkeläisillä on tuon verran säästössä? Ellei, niin voi ottaa osamaksulla siten, että vanhemmat maksavat osan ja tyttö osan. Tasapuolisuuden nimissä.

Alkakaa ihmiset säästää työelämässä ollessanne. Viimeistään 40-vuotiaana pitää avata säästötili. Myös sijoitusasunto on hyvä vaihtoehto kerätä varallisuutta.