Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

25-vuotias siskoni oletti automaattisesti että vanhempamme maksavat hänen autokoulunsa

Vierailija
19.03.2016 |

Aikoinaan se olisi maksettu kun vanhemmat olivat vielä töissä, mutta siskoa ei kiinnostanut. Nyt molemmat jääneet hiljattain eläkkeelle. Olivat pienipalkkaisissa töissä. Nyt siskoni oli ilmoittautunut autokouluun kysymättä vanhemmiltamme mitään. Toi heille pinon laskuja käteen ja suuttui kun vanhemmat sanoivat ettei heillä ole tässä tilanteessa varaa maksaa sitä autokoulua.

Ei ole siskollakaan kun on työtön. Kehtasi vielä vaatia, että vanhempamme myisivät kesämökkinsä mikä on varsinkin isälle kaikki kaikessa kun ei viihdy kaupungissa. Minun on turha sanoa siskolle mitään, kaikki mitä sanon on saarnausta ja vetoaa siihen että minullekin se maksettiin. No joo, silloin heillä oli varaa ja kuten sanoin niin siskolle tarjottiin aikanaan sama tilaisuus.

Jotain keinoa takoa järkeä siskon päähän? Nyt äiti on pahoittanut mielensä ja ollut itkuinen.

Kommentit (98)

Vierailija
41/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko käyttäytyi hölmösti, mutta ihan turhaan ap tässä siskostasi mitään demonia maalailet. Maksa sinä puolet siskosi autokoulusta, niin olette tasoissa.

Miten ap on vastuussa siitä, että sisko hoitaa raha-asioitaan holtittomasti?

Ap ei ole vastuussa, mutta hän on saanut ajokorttinsa ilmaiseksi. Ap:n sisko ei ilmeisesti ole käyttänyt niitä rahoja, jotka hänen autokouluunsa olisivat menneet, jos hän olisi sen aiemmin suorittanut. Kyse ei siis varsinaisesti ole siskon holtittomasta rahankäytöstä, vaan siitä, että ap on saanut enemmän kuin sisko. Tämä on fakta. Jos ap:lla on yhtään selkärankaa, kuten hänen "järjen päähän takomisistaan" voisi kuvitella olevan, niin hän ymmärtää sen, että on oikeudenmukaista maksaa puolet siskon autokoulusta.

Häh? Mulla on 5v ja 10v vanhemmat isoveljet jotka ovat aina saaneet synttärilahjaksi mummolta tikkarin ja 100mk rahaa ja minä en ole saanut mitään, kun mummo kuolla kupsahti ennen kuin ehdin täyttää vuoden.

Pitäisikö minun lähettää veljilleni lasku ja toinen veli isoveljelleen laskun, jotta tikkarit menisi tasan, kun vanhin veli ehti saada mummolta 500mk enemmän rahaa, kun nuorempi veljeni ja minä en saanut mitään.

Onneksi tavataan pääsiäisenä...odottelen jo tikkarin maku suussa ja satasia hopeatarjottimella. Kiitos vinkistä.

Vierailija
42/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sisko käyttäytyi hölmösti, mutta ihan turhaan ap tässä siskostasi mitään demonia maalailet. Maksa sinä puolet siskosi autokoulusta, niin olette tasoissa.

Ap ei ole vastuussa, mutta hän on saanut ajokorttinsa ilmaiseksi. Ap:n sisko ei ilmeisesti ole käyttänyt niitä rahoja, jotka hänen autokouluunsa olisivat menneet, jos hän olisi sen aiemmin suorittanut. Kyse ei siis varsinaisesti ole siskon holtittomasta rahankäytöstä, vaan siitä, että ap on saanut enemmän kuin sisko. Tämä on fakta. Jos ap:lla on yhtään selkärankaa, kuten hänen "järjen päähän takomisistaan" voisi kuvitella olevan, niin hän ymmärtää sen, että on oikeudenmukaista maksaa puolet siskon autokoulusta.

Nonii.. Seuraavaksi ruvetaan laskemaan, kuinka monta vuotta kukakin on asunut kotona vanhempien luona, mutta kuka on tiskannut ja siivonnut useimmiten siellä ollessaan, kuka on saanut lapsena uusia vaatteita ja leluja, ja kuka on joutunut tyytymään käytettyihin, kuka on saanut vapaammin harrastaa ja kuka on saanut/joutunut nukkumaan yläpedillä..

Nyt jumankauta. Tässä puhutaan _vähintään_ 7 vuotta vanhasta asiasta, aikuistne ihmisten kesken, joilla voisi iän puolesta olla jo korkeakoulututkinto valmiina. Asianomaiset toimivat kuten toimivat, ja sisko maksaa korkeintaan köyhäinapuna säälistä siskolleen ajokorttia, jos haluaa, mutta vanhempien rahan käytön korjaamista oikeudenmukaisemmaksi sillä ei pitäisi olla enää mitään tekemistä.

Juuri näin.

Apn sisko on työtön. Saattaa saada nytkin enemmän jonkun sortin taloudellista tukea vanhemmiltaan.

Jos tasapuolisuus on tässä se juttu niin kaikki pitäisi nyt laskea tarkkaan että nähtäisiin kuka on saamapuolella.

Itse autamme ja tuemme lapsiamme tarpeen mukaan ja voi hyvin olla että toinen on saanut enemmän kuin toinen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tasapuolisuuden toteutuminen on ap:n siskon ja hänen vanhempiensa välinen asia, joten ap:lla ei ole mitään velvoitetta kustantaa siskon autokorttia, eikä edes siitä osaa. Ja kiinnostaisi kyllä tietää, missä maailmassa tasapuolisuus toteutuu siten, että Minä saan prikulleen samat asiat kuin tuokin ja täsmälleen silloin, kun minä napsautan sormiani.

Kuten sanoin, ap ei ole vastuussa siskonsa autokoulumaksuista, mutta hän toimii ehdottamallani tavalla, mikäli hänellä on selkärankaa. Tämän asian voi toki vetää lapsellisuuksiin asti ja ruveta vaikka vertailemaan imurointikertojen lukumääriä, kuten joku näsäviisas jo ehdotti, mutta loppuviimeksi kyse on henkilökohtaisesta moraalista. Pystyykö ap myöntämään saaneensa siskoa enemmän ja onko hänessä naista korjaamaan tuo epäoikeudenmukaisuus.

Miten ap:n pitää edes osoittaa selkärankaa tai omaa korkeaa moraalia, kun toinen ryssii asiansa? Tuollainen on toisen oikeudentunnon hyväksikäyttöä, eikä mitään oikeaa tasapuolisuutta.

Vierailija
44/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh heh, siskosi teki martinat! Tänään hesarissa toinen, joskin yhteiskunnan elätti itkee, että häneltä 3-YH:lta peritään yh-korotukset takautuvasti, sosiaalitukea ei tule eikä asumistukea eikä työmarkkinatukea, koska miesystävä asuu luona ja itse on päätoiminen opiskelija. No voi herttanen aika! Elämä on valintakoe. Onkohan joku rasti mennyt joskus väärin?

Vierailija
45/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisiko teistä jollakin mahdollisuutta opettaa siskosi itse ajamaan? Kustannuksia ei tule montaa satasta, siitä varmasti porukalla selviydytte. 

Kyllä siitä kustannuksia tulee aika paljonkin, kiitos byroslavian. Varmaan tonnin kieppeillä ainakin.

No mä olen itse opettanut kaksi lapsistani ajamaan, viimeisin ajo-opetus loppui 31.12.2015 joten jos eivät hinnat ole tässä 2,5 kk:n aikana kovasti nousseet niin ei tule kalliiksi. Meillä meni n. 300 e.

Vierailija
46/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei voi olla totta, että joku 25-vuotiaana kehtaa pyytää vanhempiaan maksamaan autokoulunsa. Sillä ei ole mitään merkitystä, että ap:n autokoulun vanhemmat ovat maksaneet. Vanhempien elatus- ja maksuvelvollisuudet päättyvät, kun ihminen on aikuinen ja muuttanut pois kotoaan. Lapsien kohtelu ei ole koskaan tasapuolista, vai pitäisikö pitää kirjanpitoa, että tänään Annalle annettiin syntymäpäivälahja, joka maksoi 55,50, ja viime kuussa Mikolle lahja, joka maksoi 38,90 -> Mikolle pitää siis joskus hyvittää 16,60... Ap:n siskon olisi pitänyt ajaa ajokortti 18-vuotiaana ja saada silloin se maksatetuksi vanhemmillaan.

Ap:lla ei myöskään ole mitään "velvollisuutta" maksaa edes osaa siskonsa autokoulusta. Eikä sitä tarvitse tehdä mistään hyväntahtoisuudestakaan. Ap:n sisko on itse mahdollisuutensa sössinyt ja elämänsä sekoittanut menemällä työttömänä autokouluun. Ei kai kukaan ole niin tyhmä, ettei varmista ensin vanhemmiltaan, onko näillä varaa maksaa se ajokortti?

Vierailija
47/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ei ole rahaa, sitten ei ole. Ei itkut auta ei. Säästämään kaikki ja osamaksulla? Kortilla? Ehkä vähän voi jokainen, sinäkin auttaa?

Toki ei oo aikuisen käytöstä tuo tonnien laskujen tekeminen ennen kuin siitä on puhuttu.

En ole sitä mieltä, että eläkeläiset joutuisivat mitään enää lapsilleen maksamaan, mutta sen verran asiaan puutun, ei sieltä autokoulusta mitään tonnien laskua tule. Kokonaissumma 1400-1500.- ja sekin tulee erissä. Näin ainakin meillä Vantaalla, jossa 18 v. tyttäremme käy tällä hetkellä autokoulua.

Vierailija
48/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko sai saman summan kuin minäkin, mutta valitsi käyttää sen ratsastusharrastukseensa. Anteeksi myöhäinen vastaus, olin koiran kanssa ulkona.

Vierailija
49/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

48 siis ap

Vierailija
50/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi, tuli paha mieli vanhempiesi puolesta. Ei nyt tuolla lailla voi pikkusiskosi asiasta neuvottelematta olettaa jonkun maksavan laskuja, vielä tuollaista summaa ihan puskista.

Lisäksi pikkusiskosi olisi pitänyt ymmärtää että vanhempiesi taloudellinen tilanne on muuttunut, sekä hän on jo aikuinen ihminen. Mökn myyminen autokoulun muutaman tonnin takia olisi hulluutta jos vanhempasi eivät muuten halua siitä luopua.

Tasapuolinen kohtelu aikoinaan olisi teidän sisarusten kesken tässä asiassa ollut se, että sinun saadessasi ajokortin pikkusiskosi olisi saanut vastaavan summan rahaa jos ei korttia halunnut. Joten onhan pikkusiskosi saanut nyt vähemmän.

En tiedä mikä ratkaisuksi jos rahoja ei ole enää käytettävissä. Siskosi voi ottaa lainaa pankista ja maksaa autonkoulun itse. Saakoon sitten perinnönjaossa tämän verran enemmän.

Vierailija
51/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Minä maksoin 17-kesäisenä ajokorttini, itse tienatuista säästöistä.

Vierailija
52/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sisko sai saman summan kuin minäkin, mutta valitsi käyttää sen ratsastusharrastukseensa. Anteeksi myöhäinen vastaus, olin koiran kanssa ulkona.

Silloinhan asia on täysin selvä. Siskosi käyttäytyy täysin asiattomasti vaatiessaan vanhempiasi maksamaan ajokorttinsa. 

Vierailija
53/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Saikp siskosi aikoinaan saman summan rahana kun ei halunnut korttia? Jos ei niin luuli ehkä että vanhemmat ovat säästäneet hänelle ajokorttirahaa.

Saatko usein enemmän kuin siskosi?

Jos autokoulua ei käy 18 vuotiaana niin olkoot käymättä

Vierailija
54/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahaa, no mutta ei tässä sitten ole mitään epäselvää. Molemmat ovat saaneet yhtä paljon ja päättivät käyttää rahan eri tavoin. Sano sisarellesi, että lopettaa vanhempienne kiusaamisen asialla ja maksaa itse autokoulunsa.

Vierailija
55/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäpuoli maksoi sisareni ja minun autokoulun. Olisin ollut erittäin hämmästynyt, jos vain sisareni autokoulu olisi maksettu.

Mielestäni ap:n perheen tapauksessa vanhempien olisi pitänyt varata autokoulumaksu myös nuoremmalle sisarelle. Siitä huolimatta, että hän ei aiemmin - mahdollisesti lapsellisuuttaan - halunnut mennä autokouluun. Mökin myyminen on tietenkin järjetöntä, mutta lapsia pitäisi kohdella tasapuolisesti. 

Vierailija
56/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Isäpuoli maksoi sisareni ja minun autokoulun. Olisin ollut erittäin hämmästynyt, jos vain sisareni autokoulu olisi maksettu.

Mielestäni ap:n perheen tapauksessa vanhempien olisi pitänyt varata autokoulumaksu myös nuoremmalle sisarelle. Siitä huolimatta, että hän ei aiemmin - mahdollisesti lapsellisuuttaan - halunnut mennä autokouluun. Mökin myyminen on tietenkin järjetöntä, mutta lapsia pitäisi kohdella tasapuolisesti. 

No, näemmä ap:n sisko sai tuon summan rahana käyttöönsä tuohon aikaan. Eli eipä voine puhua epätasa-arvoisuudesta.

Vierailija
57/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikset sä tollo lue vastauksia, ennen kuin oksennat tänne. AP kirjoitti liki 10 minuuttia sitten kirjoituksestasi, että pikkusisko oli saanut saman summan, käyttäen sen sitten muihin harrastuksiin.

Vierailija
58/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, näemmä ap:n sisko sai tuon summan rahana käyttöönsä tuohon aikaan. Eli eipä voine puhua epätasa-arvoisuudesta.

Vastaan aina ensin viestiin ja luen muut viestit vasta sen jälkeen. Hyvä, että kohtelu oli oikeudenmukaista. :)

Vierailija
59/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikset sä tollo lue vastauksia, ennen kuin oksennat tänne. AP kirjoitti liki 10 minuuttia sitten kirjoituksestasi, että pikkusisko oli saanut saman summan, käyttäen sen sitten muihin harrastuksiin.

Pahoittelen psyykkisiä vaikeuksiasi ja suosittelen keskustelua ammattiauttajan kanssa. 

Vierailija
60/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme idiootti toi sun siskos. Jos ei halunnut autokorttia silloin kun siihen oli mahdollisuus, niin turha jälkeenpäin valittaa. Ja kuka 25-vuotias voi enää odottaa että vanhemmat maksaa. Säälittävää.