25-vuotias siskoni oletti automaattisesti että vanhempamme maksavat hänen autokoulunsa
Aikoinaan se olisi maksettu kun vanhemmat olivat vielä töissä, mutta siskoa ei kiinnostanut. Nyt molemmat jääneet hiljattain eläkkeelle. Olivat pienipalkkaisissa töissä. Nyt siskoni oli ilmoittautunut autokouluun kysymättä vanhemmiltamme mitään. Toi heille pinon laskuja käteen ja suuttui kun vanhemmat sanoivat ettei heillä ole tässä tilanteessa varaa maksaa sitä autokoulua.
Ei ole siskollakaan kun on työtön. Kehtasi vielä vaatia, että vanhempamme myisivät kesämökkinsä mikä on varsinkin isälle kaikki kaikessa kun ei viihdy kaupungissa. Minun on turha sanoa siskolle mitään, kaikki mitä sanon on saarnausta ja vetoaa siihen että minullekin se maksettiin. No joo, silloin heillä oli varaa ja kuten sanoin niin siskolle tarjottiin aikanaan sama tilaisuus.
Jotain keinoa takoa järkeä siskon päähän? Nyt äiti on pahoittanut mielensä ja ollut itkuinen.
Kommentit (98)
Saikp siskosi aikoinaan saman summan rahana kun ei halunnut korttia? Jos ei niin luuli ehkä että vanhemmat ovat säästäneet hänelle ajokorttirahaa.
Saatko usein enemmän kuin siskosi?
Anna siskolle neuvoja miten selvitä tilanteesta. Esim, että kannattaa sopia autokoulun kanssa saisiko maksaa pienemmissä erissä. Ja että lakkaa vaivaamasta asialla vanhempianne.
Jos ei ole rahaa, sitten ei ole. Ei itkut auta ei. Säästämään kaikki ja osamaksulla? Kortilla? Ehkä vähän voi jokainen, sinäkin auttaa?
Toki ei oo aikuisen käytöstä tuo tonnien laskujen tekeminen ennen kuin siitä on puhuttu.
Vanhempiesi housuissa jättäisin maksamatta. Jos ei ole rahaa niin ei ole. He eivät ole maksuista millään tasolla vastuussa.
Kyllä nyt on paskat housuissa, ei auta itku markkinoilla ei. Nyt pitää miettiä mitä on tehtävissä. Ainakin kasvattavaa siskollesi, ehkä voi lainaa mennä kysymään pankista?
Huhhuh. Jollakin tasolla ymmärrän hänen loukkaannuksensa, mutta silti asioita ei hoideta tuolla tavalla, että vanhemmille kiikutetaan isoja yllätyslaskuja hoidettavaksi. Luulisi tuonikäisen jo tietävän, että raha ei vanhempienkaan taskuihin ilmaannu tyhjästä, eikä todellakaan ole oikein, että heidän tulee luopua yllättäen jostakin kesämökin kaltaisesta kiinteästä omaisuudesta tuollaisen asian vuoksi.
En keksi muuta, kuin marssimaan pankkiin hakemaan lainaa (jos se onnistuu) ja/tai neuvottelemaan autokoululle lisää maksuaikaa. Ja minusta olisi jo ihan opetusmielessäkin hyvä, että hän saa luvan maksaa itse korttinsa, tai ainakin ison osan siitä. Kyllähän aikuisen ihmisen tulisi ymmärtää, että ei tasapuolisuus toteudu tuolla tavalla sormia napsauttamalla, vaikka se mustavalkoisesti kuinka oikein olisi.
Vanhempasi ovat epätasa-arvoisia.
Itse säästin kuusi vuotta, että sain maksettua autokoulun nuoremmalle lapselleni. Jos maksan toiselle, pidän itse huolta, että tavalla tai toisella maksan myös toiselle.
Periatteeni on ehdoton tasapuolisuus.
Aapeen sijassa tarjoutuisin maksamaan siskolleni vähintään puolet autokoulun hinnasta. Tai olen niin tehnytkin, vaikka vähän toisenlaisessa tilanteessa. Minä ajattelin silloin vain sitä, että autan, koska kerran pystyn ja se voi olla toisen tulevaisuudelle tärkeää, mutta olisin voinut ajatella myös sitä, että on reilua kun molemmat saavat saman verran, ja jos minä maksan siskolle puolet siitä mitä itwe sain, taas ollaan tasoissa.
Ehkäpä se tasapuolisuus olisi onnistunut jos olisi saanut tietää hyvissä ajoin etukäteen tästä yllättävästä käänteestä.
Itse kävin autokoulua puoli vuotta että sai maksun 6 osaan. Eli mahdollisimman moneen osaan maksu, sivistyneesti siskosi voisi kysyä pystyykö vanhemma maksamaan vaikka jonkun kuun erän ja jos ei pysty niin sitten lainalla vaan autokoulu jos ei ole varaa. Tai maksaa sen mitä nyt tulee kuluja ja lopettaa kesken ja käy sitten kun on rahat kasassa siskolla.
Millä ilveellä aikuinen ihminen kehtaa esittää, että eläkeläisvanhempien pitäisi nyt maksaa autokoulu, joka ei ole aikaisemmin kelvannut? Törkeää.
9 on oikeassa
Ei pidä olettaa että sisarukset tekevät asioita samaan aikaan. Tolla tyylillä monet vanhemmat takailevat isosisarusten asuntolainoja ja sitten ihmetellään kun lapsilla menee välit ja on perinnönjaossa vähän kireä tunnelma...
Vierailija kirjoitti:
Saikp siskosi aikoinaan saman summan rahana kun ei halunnut korttia? Jos ei niin luuli ehkä että vanhemmat ovat säästäneet hänelle ajokorttirahaa.
Saatko usein enemmän kuin siskosi?
Usein vanhemmat lapset saavat enemmän ja tasapuolisuuteen on harvoin mahdollista, sillä vanhempien tulotaso ja varallisuus voi muuttua aivan yllättäin esim. työttömyys, pörssiromahdukset, kiinteistöjen arvonalennukset, sairaus ja iän mukana tuomat vaivat, jolloin lastenhoito apua tai taloudellista tukea ei voi enää jakaa nuoremmille lapsille, samalla tavalla kuin perheen esikoille.
Näin on ollut ainakin omassa perheessä, enkä ole lainkaan kateellinen vanhemmille sisaruksille tai vanhemmilleni, sillä myös omien vanhempien realiteetit ja elämän tosi asiat on hyväksyttävä.
Vierailija kirjoitti:
Aapeen sijassa tarjoutuisin maksamaan siskolleni vähintään puolet autokoulun hinnasta. Tai olen niin tehnytkin, vaikka vähän toisenlaisessa tilanteessa. Minä ajattelin silloin vain sitä, että autan, koska kerran pystyn ja se voi olla toisen tulevaisuudelle tärkeää, mutta olisin voinut ajatella myös sitä, että on reilua kun molemmat saavat saman verran, ja jos minä maksan siskolle puolet siitä mitä itwe sain, taas ollaan tasoissa.
Minusta reiluus ei toteudu tuolla tavalla. Vaikka olisi kuinka moraalisesti ja matematiikan hatarilla käsityksillä oikein, että kaikki saavat täsmälleen saman summan suuruisen hyödykkeen, se ei vain todellisessa elämässä ole aina mahdollista, eikä varsinkaan tuolla tavoin. Eri asia olisi ollut, jos sisko olisi neuvotellut ja suunnitellut yhdessä vanhempien kanssa, olisiko autokortti vielä mahdollinen.
Eikä minusta ole viisasta opettaa, että aina kun sisko saa tällaisia päähänpistoja, vanhemmilta löytyy maagisesti rahaa ratkaista kaikki ongelmat. Kun konkreettinen tilanne on se, että vanhemmilla ei ole rahaa, eikä siskokaan voi olla vastuussa tuollaisesta asiasta omilla rahoillaan. Jos nyt myydään kesämökit ja kaikki, että absoluuttinen tasapuolisuus toteutuisi, sitä saa olla tekemässä läpi elämän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saatko usein enemmän kuin siskosi?Usein vanhemmat lapset saavat enemmän ja tasapuolisuuteen on harvoin mahdollista, sillä vanhempien tulotaso ja varallisuus voi muuttua aivan yllättäin esim. työttömyys, pörssiromahdukset, kiinteistöjen arvonalennukset, sairaus ja iän mukana tuomat vaivat, jolloin lastenhoito apua tai taloudellista tukea ei voi enää jakaa nuoremmille lapsille, samalla tavalla kuin perheen esikoille.
Näin on ollut ainakin omassa perheessä, enkä ole lainkaan kateellinen vanhemmille sisaruksille tai vanhemmilleni, sillä myös omien vanhempien realiteetit ja elämän tosi asiat on hyväksyttävä.
Meillä taas vanhemmat lapset on saaneet selvästi vähemmän. Tavallaan kyllä yhtä paljon suhteessa siihen, mihin on ollut varaa, mutta vanhemmat on viisikymppisinä olleet selvästi varakkaampia kuin kolmevitosina...
Sinä ajoit ajokortin, mitä siskosi teki vastaavilla rahoilla? Jos ei saanut mitään, niin minusta myös hänen kuuluisi saada ajokortti vanhemmiltaan.
Ajokortti on kuitenkin tärkeä. Todella monessa työpaikassa tarvitaan korttia ja muutenkin se helpottaaa elämää. Miksi sinä olet saanut lahjaksi tälläisen edun mutta siskosi ei sitä ansaitse?
Vierailija kirjoitti:
Vanhempasi ovat epätasa-arvoisia.
Itse säästin kuusi vuotta, että sain maksettua autokoulun nuoremmalle lapselleni. Jos maksan toiselle, pidän itse huolta, että tavalla tai toisella maksan myös toiselle.
Periatteeni on ehdoton tasapuolisuus.
Taisit nyt missata kokonaan sen, että kyllä he toisellekin lapselle sitä tarjosivat, mutta hän itse kieltäytyi. Silloin se on ihan oma vika. Olisiko vanhempien pitänyt nähdä tulevaisuuteen ja huomata, että tämä lapsi, joka ei halunnut ajokorttia, yllättäen tulevaisuudessa haluaakin, ja vielä niin, että on liian kakara avatakseen suunsa ja keskustellakseen asiasta, niin kuin aikuiset ihmiset?
25 vuotias kinuaa vanhemmiltaan tasapuolisuuden nimessä ajokorttia? Kun rahaa siihen ei ole, niin mökki pitäisi myydä?
Nyt ollaan kyllä wt:yden ytimessä.
No on kyllä typerä pikkusisko sinulla.