Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

25-vuotias siskoni oletti automaattisesti että vanhempamme maksavat hänen autokoulunsa

Vierailija
19.03.2016 |

Aikoinaan se olisi maksettu kun vanhemmat olivat vielä töissä, mutta siskoa ei kiinnostanut. Nyt molemmat jääneet hiljattain eläkkeelle. Olivat pienipalkkaisissa töissä. Nyt siskoni oli ilmoittautunut autokouluun kysymättä vanhemmiltamme mitään. Toi heille pinon laskuja käteen ja suuttui kun vanhemmat sanoivat ettei heillä ole tässä tilanteessa varaa maksaa sitä autokoulua.

Ei ole siskollakaan kun on työtön. Kehtasi vielä vaatia, että vanhempamme myisivät kesämökkinsä mikä on varsinkin isälle kaikki kaikessa kun ei viihdy kaupungissa. Minun on turha sanoa siskolle mitään, kaikki mitä sanon on saarnausta ja vetoaa siihen että minullekin se maksettiin. No joo, silloin heillä oli varaa ja kuten sanoin niin siskolle tarjottiin aikanaan sama tilaisuus.

Jotain keinoa takoa järkeä siskon päähän? Nyt äiti on pahoittanut mielensä ja ollut itkuinen.

Kommentit (98)

Vierailija
61/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parikin kohtaa osoittaa millainen ihminen siskosi on :

Menee autokouluun vaikka on työtön. Mihin tarvitsee korttia, kun auton ylläpito on vähintään 1000e vuodessa vaikka saisi ilmaisen auton ja ilmaiset bensat? Kuka ne kustantaa?

Voi olla tosi vaikeaa saada työpaikkaa, jos ei ole ajokorttia. Monessa työssä työntekijän pitää pystyä käyttämään autoa, tai ilman autoa on todella vaikea kulkea töihin. Asuinpaikka ja ala tietysti vaikuttaa todella paljon, mutta monella autottomuus muodostuu oikeasti esteeksi työpaikan saamiselle. Varsinkin pienissä kaupungeissa ja kunnissa julkinen liikenne tarkoittaa suunnilleen yhtä koulubussia, ja osa työpaikoista on keskustan ulkopuolella.

Meidän kaupungissa on tällä hetkellä mol.fissä parikymmentä avointa työpaikkaa. Niistä noin puolet ovat sellaisia, että jo ilmoituksessa sanotaan, että ajokortti oltava. Lisäksi muutama työpaikka on sellainen, että työssä ei tarvitsisi autoa, mutta paikat näyttävät sijaitsevan 30km päässä keskustasta , johon kulkee muutama bussivuoro päivän aikana. Viimeinen vuoro lähtee kolmelta, eli siihen tuskin ehtii jos pitää päästä töistä kotiin.

Aikuinen ihminen kuitenkin huolehtikoon ajokortin ja auton kuluista itse, ja siskollehan on jo annettu rahaakin.

Vierailija
62/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Anna kuule olla, jos 25- vuotiaalla on elämänhallinta noin pahasti hukassa, ettei tajua, että elatusvelvollisuus on hänellä itsellään, ei siihen mikään auta.

Veljeni 25 & tyttöystävänsä 24 haluaisivat käydä äidilläni syömässä, kun "on niin kallista ostaa omaan kaappiin ruokaa". Äitini totesi, että "elämä on". Molemmat käyvät töissä. Itselle ei tulis mieleenkään lähteä äidille kutsumatta syömään. Välimatkaa tosin n. 200km.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anna kuule olla, jos 25- vuotiaalla on elämänhallinta noin pahasti hukassa, ettei tajua, että elatusvelvollisuus on hänellä itsellään, ei siihen mikään auta.

Veljeni 25 & tyttöystävänsä 24 haluaisivat käydä äidilläni syömässä, kun "on niin kallista ostaa omaan kaappiin ruokaa". Äitini totesi, että "elämä on". Molemmat käyvät töissä. Itselle ei tulis mieleenkään lähteä äidille kutsumatta syömään. Välimatkaa tosin n. 200km.

Ja vaikka olisi vielä elatusvelvollinenkin, ei mikään laki velvoita ajokorttia kustantamaan.

Vierailija
64/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huhhuh, onpas typerä sisko sinulla!

Joskus kun täytin 18 vuotta, isäni sanoi ostavansa minulle auton. Sanoin etten halua autoa, vaikka autokoulun kävinkin (isä maksoi autokoulun= . Tämän jälkeen isäni on maksanut sisaruksilleni autokoulun + auton, kun he ovat täyttäneet 18 vuotta.

Nyt olen 23-vuotias ja aikeissa ostaa ensimmäisen autoni. Ei kyllä tulisi mieleenkään pyytää vanhempiani maksamaan sitä siksi, että en nuorempana antanut heidän ostaa autoa itselleni. Kokisin todella itsekkääksi näin "aikuisempana" mennä enää kitisemään vanhemmiltani mitään autoa, vaikka he varmasti mielellään sen maksaisivat pyytämättäkin.

Vierailija
65/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huhhuh, onpas typerä sisko sinulla!

Joskus kun täytin 18 vuotta, isäni sanoi ostavansa minulle auton. Sanoin etten halua autoa, vaikka autokoulun kävinkin (isä maksoi autokoulun= . Tämän jälkeen isäni on maksanut sisaruksilleni autokoulun + auton, kun he ovat täyttäneet 18 vuotta.

Nyt olen 23-vuotias ja aikeissa ostaa ensimmäisen autoni. Ei kyllä tulisi mieleenkään pyytää vanhempiani maksamaan sitä siksi, että en nuorempana antanut heidän ostaa autoa itselleni. Kokisin todella itsekkääksi näin "aikuisempana" mennä enää kitisemään vanhemmiltani mitään autoa, vaikka he varmasti mielellään sen maksaisivat pyytämättäkin.

Ja jatkan tähän vielä, että kun en halunnut 18-vuotiaana autoa, en myöskään saanut autoa vastaavaa summaa rahana itselleni - miksi olisin saanut? Auto oltaisiin maksettu, mutta kun en sitä halunnut niin ei vanhemmillani mitään velvollisuutta ole minulle samaa summaa rahana antaa. Ja en ole ollut kateellinen siitä, että sisarukseni ovat saaneet isän kustantaman auton - itsehän en autoa halunnut, joten miksi olisin kateellinen niin turhasta asiasta?

Vierailija
66/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat epätasa-arvoisia.

Itse säästin kuusi vuotta, että sain maksettua autokoulun nuoremmalle lapselleni. Jos maksan toiselle, pidän itse huolta, että tavalla tai toisella maksan myös toiselle.

Periatteeni on ehdoton tasapuolisuus.

On siinä sulla säästämistä, koska tokihan ostat sitten molemmille autotkin, taspuolisuuden nimissä.

Etkö sä pöljä nyt tajua, että kyseessä on 25v aikuinen ihminen, ei lapsi eikä edes teini.

Ap:n vanhemmilla on nyt aivan eri tilanne kuin vanhemman lapsen kanssa. Tasapuolisuuden nimissä tälle typerykselle tarjottiin samaa mahdollisuutta, mutta kun ei kelvannut.

Tasapuolisuutta tässä on se, että ap:n vanhemmat ovat tarjonneet molemmille autokoulun. Ei se ole tasapuolisuutta, että kun autokoulu ei kelvannut, niin sama raha annetaan humputteluun.

Vierailija
67/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat ovat maksaneet ap:n autokoulun iässä, jolloin olivat elatusvelvollisia ap:ta kohtaan. Nyt ap:n sisko ei ole enää vanhempien elatustuen piirissä, joten aivan turha vaatia heiltä rahaa, ja vielä naurettavampaa on esittää että ap maksaisi puolet siskonsa kortista. Ap ei ole eikä ole koskaan ollut elatusvelvollinen siskoaan kohtaan.

Vierailija
68/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on 4 lasta ja olen luvannut kustantaa jokaiselle yhden koulun peruskoulun jälkeen ja se on siinä. Poika menee mopokurssille (haluaa itse) ja tyttö autokouluun. Myös ne olen luvannut kustantaa näille kahdelle. Meidän alalla on niin paljon yt-neuvotteluita, että huomisesta ei ole varmuutta. Jos jään työttömäksi, niin sille en voi mitään ja myös maksukykyni voi muuttua tuon takia. Kahdelle nuoremmalle pyrin antamaan koulutuksen, mutta jos työ menee alta, niin ajokorttien maksuun minulla ei ole välttämättä varaa. Muutenkin kun lapsrt ovat yli 18 & poissa kotoa, niin en ole heistä enää vastuussa. Auttaa voi muutenkin kuin rahallisesti.

Tällä hetkellä minulla on rahaa ja mahdollisuuksia auttaa. Muutenkin yritä olla tasapuolinen lahjonen kanssa. Kännyjä ja koneita vaihdetaan tietyin väliajoin. Käytän siihen summan x ja jos muksut haluavat paremman, niin he säästävät loput. Maksan harrastukset. Yhdellä maksaa enemmän kuin toisella, mutta tuolle ei voi mitään ja kyse on lasten valinnoista. En todellakaan aio kompensoida tuota harrastusten hintojen eroa lapsille myöhemmin. Se olisikin aika mielenkiintoista, jos joka euro lasketaan tarkasti.

Vanhemmat haluavat lapsilleen vain ja ainoastaan hyvää. Muta joku päivä vanhempien on vain katkaistava rahallinen napanuora ja sanottava, että en osta. Aikuista ei tarvitse auttaa rahallisesti ... Varsinkaan, jos itsellä ei ole rahaa.

Vierailija
69/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap!

Sinun siskosi on todella itsekäs. Ehkä hän on aina vaatinut erityiskohtelua. Nyt on tullut vaateineen vanhempiensa kohtaan ns. tiensä päähän. Auttamista ei ole se, että nyt kaikesta huolimatta maksetaan vaan se, että opetetaan elämää järkevästi. Siskosi on ollut 7 vuotta täysi-ikäinen, ei hänen tietään voi silottaa, koska sitten ei kasva aikuiseksi. En tiedä miten hyvin voisitte ennakointia tai tilannetajua opettaa. Ei pienipalkkaiset eläkeläiset joilla ei täällä Suomessa ole varaa kuin välttämättömiin kuluihin ja ehkä siellä kesämökillä reissaamiseen, ole varaa maksaa autokoulua. Auttakaa te tytöt vanhempianne jos voitte, sillä he ovat tehneet jo voitavansa. Uuden sukupolven tulisi olla fiksumpi.

Vierailija
70/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos se on sullekin maksettu, niin sitten vanhempiesi on maksettava se myös siskollesi. Tai sitten sinä annat vanhemmillesi autokoulurahat takaisin. Lapsia kohdeltava tasavertaisesti.

Vierailija
71/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja vaikka olisi vielä elatusvelvollinenkin, ei mikään laki velvoita ajokorttia kustantamaan.

Laki laki ja laki... Mistä näitä tunnekylmiä ihmisiä oikein tulee? Vaikka se lapsi täyttää 18 vuotta (siis omg!!!) se on silti aina se oma lapsi. Olivat lapset minkäikäisiä tahansa, niin niitä on kohdeltava tasavertaisesti varsinkin tollaisten isompien hankintojen kohdalla.

Vierailija
72/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos se on sullekin maksettu, niin sitten vanhempiesi on maksettava se myös siskollesi. Tai sitten sinä annat vanhemmillesi autokoulurahat takaisin. Lapsia kohdeltava tasavertaisesti.

Sitten apn sisko maksaa myös saamansa rahat takaisin. Vai menikö ohi että apn sisko käytti autokoulurahat harrastukseen?

Vierailija
73/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menee autokouluun vaikka on työtön. Mihin tarvitsee korttia, kun auton ylläpito on vähintään 1000e vuodessa vaikka saisi ilmaisen auton ja ilmaiset bensat? Kuka ne kustantaa?

Voi olla tosi vaikeaa saada työpaikkaa, jos ei ole ajokorttia. Monessa työssä työntekijän pitää pystyä käyttämään autoa, tai ilman autoa on todella vaikea kulkea töihin. Asuinpaikka ja ala tietysti vaikuttaa todella paljon, mutta monella autottomuus muodostuu oikeasti esteeksi työpaikan saamiselle. Varsinkin pienissä kaupungeissa ja kunnissa julkinen liikenne tarkoittaa suunnilleen yhtä koulubussia, ja osa työpaikoista on keskustan ulkopuolella.

Meidän kaupungissa on tällä hetkellä mol.fissä parikymmentä avointa työpaikkaa. Niistä noin puolet ovat sellaisia, että jo ilmoituksessa sanotaan, että ajokortti oltava. Lisäksi muutama työpaikka on sellainen, että työssä ei tarvitsisi autoa, mutta paikat näyttävät sijaitsevan 30km päässä keskustasta , johon kulkee muutama bussivuoro päivän aikana. Viimeinen vuoro lähtee kolmelta, eli siihen tuskin ehtii jos pitää päästä töistä kotiin.

Aikuinen ihminen kuitenkin huolehtikoon ajokortin ja auton kuluista itse, ja siskollehan on jo annettu rahaakin.

Silloin kannattaisi valita asuinpaikka isommasta kaupungista, ainakin jos on sinkku. Itse olen muuttanut kesätöidenkin takia.

Vierailija
74/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sisko on idiootti. En tuollaiselle edes pystyessäni maksaisi solidaarisuuden nimissä yhtään mitään, kuten jotkut täällä ap:ta neuvovat tekemään. Sisko on jo käyttänyt autokoulurahat ratsastukseen ja nyt kokee oikeudekseen pummia uudelleen sama summa vielä autokouluunkin. Ei tuollainen opi mitään jos kaikki tulee ilmaiseksi.

Vierailija
75/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silloin kannattaisi valita asuinpaikka isommasta kaupungista, ainakin jos on sinkku. Itse olen muuttanut kesätöidenkin takia.

Mitä nyt olen katsellut, niin Tampereellakin monessa työpaikkailmoituksessa vaaditaan ajokorttia.

Vierailija
76/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vanhempasi ovat epätasa-arvoisia.

Itse säästin kuusi vuotta, että sain maksettua autokoulun nuoremmalle lapselleni. Jos maksan toiselle, pidän itse huolta, että tavalla tai toisella maksan myös toiselle.

Periatteeni on ehdoton tasapuolisuus.

Wau, ei ole sisaruksilla niin paljon aihetta kateuteen 💞

Vierailija
77/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on suht helppoa olla tasapuolinen, kun lapset ovat pieniä. Ainakin meillä homma meni vaikeammaksi, kun lapset saivat lukion suoritettua ja oli vuoro muuttaa opiskelujen perässä.

Esikoinen pääsi opiskelemaan heti lukion jälkeen, kuopukselle tuli pari välivuotta. Me on aina maksettu kotimatkat, jos kotiin haluaa tulla. Esikoinen asuu kaukana, junaliput ovat kalliit ja matkan vuoksi hän käy harvoin kotona. Kuopus asuu lähempänä, matkat maksavat vähemmän, mutta hän käy kotona melko usein. Kuopus myös nauttii kodin täysihoidosta enemmän kuin esikoinen.

Toinen on halunnut kotiinsa erilaisia hilavitkuttimia, jotka kustansimme, toinen pärjää vähemmällä. Toinen sai minun auton lainaksi kesäksi kaukana olevan kesätyöpaikan vuoksi, toinen joutui käyttämään lyhyeen matkaan omaa polkupyörää.

Esikoinen sai alkuvuodet meiltä rahallista tukea, kun kuopus asui kotona. Nyt minulta meni työpaikka, työttömyyspäiväraha on pieni emmekä kykene tukemaan kuopusta samalla tavalla. Tämä on kyllä loputon suo saada kaikki tasan.

Vierailija
78/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskosi käytös on törkeää. Jälkiviisaana autokouluikäisen äitinä ajattelen, että harmi, kun vanhemmat ei aikanaan tehneet selväksi, että se autokoulu maksetaan 18 v tai jos ei kiinnosta niin myöhemmin saa maksaa itse kuten ajattelevat tai toisena vaihtoehtona olisivat pistäneet siskon autokoulurahat jemmaan tulevaisuutta varten.

Vierailija
79/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun alkaa tukea yhtä nuorta rahallisesti, on alettava mielestäni järjestää samaa tukea toisillekin ja tukea sntaesss on mietittävä, että onko varaa samaan kaikkien kohdalla. Ehkä vaikeaa suurissa köyhissä perheissä, siksi hankin keskituloisena vain kaksi lasta.

Vierailija
80/98 |
19.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan tämänkin leikin nyky Suomessa maksaa vielä veronmaksajat... En ihmettelisi yhtään. Kaikkea pitäisi saada, vaikka ei ole varaa ja mitään vastuuta ei oteta omien asioiden hoidosta.