Mies vaatii, että maksan lisää asumisesta
Asumme miehen omistamassa talossa ja maksan nyt noin 200 euroa kuukaudessa sähköstä ja muista juoksevista kuluista. Lisäksi ostan suurimman osan lasten ruoasta ja vaatteista, arviolta 80 % on minun kustantamaani.
Nyt mies vaatii, että minun pitäisi maksaa lisää. Omasta mielestäni tuo 200 euroa kuussa + suurin osa lasten ruoista ja vaatteista on jo kylliksi. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (100)
Vierailija kirjoitti:
Jep, avoliitossa purkautuessa selvitetään vain se omaisuus, joka ei ole selkeästi jommankumman osapuolen omaisuutta. Taloa ei todellakaan jaeta.
Toisen lainaa et maksa, piste. Jos voit, osta osuus itsellesi.
Huomautan että ei me voida täällä sanoa onko 200 e liian vähän vai ei kun et kerro paljonko asumiskulut (ilman lainakuluja) ovat. Ne kun voi olla ihan mitä vaan.
Ilman lainoja talon juoksevat kulut ovat noin 400 e/kk, josta maksan puolet. Lisäksi maksan 80% lasten ruoista ja vaatteista sekä netin. Lasten harrastukset puoliksi. Kumpikin vastaa omasta autostaan itse.
Jahas ja kuka lasten asumisen maksaa?
Kaikki menot ja tulot kasaan ja puoliksi. Lisäksi kerätty hätävararahaston äkillisiin menoihin: kodinkonerikot ja muut..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, avoliitossa purkautuessa selvitetään vain se omaisuus, joka ei ole selkeästi jommankumman osapuolen omaisuutta. Taloa ei todellakaan jaeta.
Toisen lainaa et maksa, piste. Jos voit, osta osuus itsellesi.
Huomautan että ei me voida täällä sanoa onko 200 e liian vähän vai ei kun et kerro paljonko asumiskulut (ilman lainakuluja) ovat. Ne kun voi olla ihan mitä vaan.
Ilman lainoja talon juoksevat kulut ovat noin 400 e/kk, josta maksan puolet. Lisäksi maksan 80% lasten ruoista ja vaatteista sekä netin. Lasten harrastukset puoliksi. Kumpikin vastaa omasta autostaan itse.
Eli aivan tarpeeksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ensinnäkin 200 on todella vähän omakotitalon juoksevista kuluista eli mies on maksanut reilusti enemmän asumisestanne. Mainitset lasten ruoat, kuka maksaa teidän aikuisten ruoat?
200e on ok. Meillä omakotitalon kulut on 350e/kk, neliöitä 250m2.
Kattaako tuo tosiaan kaiken, eli lämmityskulut, jätemaksut, sähkön, vesilaskun, netin.
Kattaa seuraavat:
-sähkön (n. 100e/kk)
-polttopuut (ilmaiset)
-likakaivon tyhjennyksen (80e/vuosi)
-kiinteistöverot (300e/vuosi)
-jätemaksut (10e/kk)
-netin maksaa miehen työpaikka
-vakuutuksen (600e/vuosi)
-pienen summan ylläpitokorjauksiin
-ruohonleikkurin bensat
-vesi (ilmaista)
jne.
Käytkö sinä hakkaamassa polttopuut?
En, mies tekee ne yhdessä naapurin kanssa. Yksi viikonloppu meidän puita, toinen naapurin. Traktorin bensa maksaa muutaman kympin vuodessa. Puut on omasta metsästä. Puut ei maksa meille mitään rahallisesti, aikaa toki menee.
Ei ne puut ilmaisia ole silti, jos ne myis halkoinakin niistä sais rahaa ja sinä et tee mitään niiden eteen.
Eihän mieskään hoida puolta lasten kuluista. Joten miksi ap:n tarvis hoitaa tasan puolet asumisesta? Jos ap alkaa maksaa kaiken asumisen tasan puoleksi ja painuu halkometsään, niin sitten mies köryyttelee ostamaan puolet lasten ruuista ja vaatteista. Ei ne lasten vaatteet ja ruuatkaan ap:lle ole ilmaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tässähän on kaksi skenaariota: Ette ole naimisissa tai teillä on avioehto, mies kartuttaa varallisuuttaan ja sinä maksat juoksevia kuluja. Sitten kun eroatte, miehellä on velaton talo ja sinulla ei mitään.
Toinen skenaario: Olette naimisissa ja mies kustantaa suurimman osan teidän kuluista. Sitten kun eroatte sinä saat puolet miehen kustantamasta omaisuudesta.
Ap maksaa asumisestaan 200€ kuussa ja tällä summalla mies kerryttää varallisuuttaan? Voi luoja mikä heitto. :D
Ap maksaa YHTEISTEN lasten kuluista 80%. Mies säästää siinä joka kuukausi selvää rahaa (maksaa vain 20% omien lastensa kuluista) ja nyt kehtaa vaatia vaimolta lisää rahaa asumiskuluihin. Eli kyllä, mies on tässä se joka nettoaa joka kuukausi selvää säästöä. Maksaa niillä lastensa kuluista säästämällään summalla taloaan. Ja vaatii, että nyt eukon pitäis maksaa sitä lainaa vielä vähän enemmän. Varmaan eukon pitäis maksaa myös lasten menoista vielä vähän lisää, vaikka sellaset 95%.
Vierailija kirjoitti:
OLetteko naimisissa? Mikäli avoliitossa niin olepa tarkka. Sun kuuluu maksaa vaan yhtiövastikkeesta puolet, sähkölaskusta puolet, mikäli teet ruoat niin ei kannata maksaa edes puolta ruoasta. Taitaa pissattaa sua.
Voi vittu mä asun yksin ja kukaan ei anna mulle ruokaa ilmaiseksi vaikka joudun tekemään ne itse!
Vierailija kirjoitti:
Jahas ja kuka lasten asumisen maksaa?
Kaikki menot ja tulot kasaan ja puoliksi. Lisäksi kerätty hätävararahaston äkillisiin menoihin: kodinkonerikot ja muut..
Lapsia on kaksi, eli käytännössä kumpikin vanhempi maksaa yhden lapsen asumiskulut + omansa. Ap:n mukaan kulut on kuukaudessa n. 400€ ja kumpikin maksaa 200€ eli tasan menee. Lasten asuminen siis maksetaan puoliksi.
Sen sijaan lasten muita menoja ei makseta tasan. Niistähän ap maksaa 80%. Eli ap on tässä se joka maksaa perheen menoista enemmän kuin mies.
Sori ohis, mutta oonko ainoa jota häiritsee se että ap ei allekirjoita vastauksiaan?
Siis mitä! Asutte yhdessä ja yhteisiä lapsia, jaatte asumiskuluja? Eikai meillä mitään jaeta. Asunto on mun eli miehen ja maksan lainan, veden ja sähkön, remonttikulut 100% lasten kuluja molemmat, samoin ruokaa... ollaan avopari...
Itse päätin jo lapsena että isona ostan itse talon enkä rupea miehen armoilla eläjäksi. En ole ikinä ymmärtänyt suomalaista naista muutenkaan kun puhuvat tasa-arvosta ja vaativat sitten miestä elättämään heidät. Omakotitalon kustannukset ovat todella paljon enemmän kuin 200 euroa kuukaudessa muuten. Ellei teillä ole joku ilmainen lämmitysjärjestelmä tai jot. Jos miehesi on pyytänyt sinua jäämään kotiäidiksi niin silloin tilanne eri, mutta jos työssä käyt niin 200 egeä kuulostaa todella pieneltä panostukselta. Perhe kyllä pitäisi olla yksikkö jossa kaikki panostavat saman verran tavalla tai toisella :)
Miksi lapsilla on eri ruoka? Kyllä meillä kaikki syö ainakin samaa ruokaa. Eli paljonko kuukaudessa maksat ruokia ja vaatteita?
Meillä se maksaa jolla on rahaa. En jaksaisi ollenkaan tuollaista.
Meneekö lapsilisät kenties suoraan ap:lle ja maksetaanko niillä ne lasten vaatteet yms? Tällöinhän ap ei maksa niitä suoranaisesti omasta pussistaan. Ja mikä ihmeen lasten ruoka? En ole ikinä kuullut että jossain ostettaisiin lasten ruuat erikseen?
200 euroa kuussa ok-asumisesta ei ole kyllä yhtään mitään.
Ihan sopivasti maksat, et ainakaan liian vähän. Minusta on aina lähtökohtaisesti väärin nämä tällaiset että toinen siinä kerryttää/maksaa kiinteistöä omakseen, (ja avopuoliso tavallansa vuokraa) ja toinen, useasti nainen, vain makselee kuluja jotka eivät kasvata mitään turvaa tai omaisuutta. Kaks sataa nyt ei ole paljoa, eikä niitä lasten vaatteitakaan nyt tarvitse jatkuvasti ostella, mutta jakakaa järkevämmin, esimerkiksi että vastaat suurelta osin yhteisistä ruokakuluista mutta et maksaa lainkaan lainanlyhennyksiä.
Kenelleköhän menevät lapsilisät btw..
Vierailija kirjoitti:
Ihan sopivasti maksat, et ainakaan liian vähän. Minusta on aina lähtökohtaisesti väärin nämä tällaiset että toinen siinä kerryttää/maksaa kiinteistöä omakseen, (ja avopuoliso tavallansa vuokraa) ja toinen, useasti nainen, vain makselee kuluja jotka eivät kasvata mitään turvaa tai omaisuutta.
Mikähän siinä niin väärin on? Itse olen kyllä nainen, mutta elänyt samassa tilanteessa kuin ap:n mies. Minä ja ex-mieheni ollaan molemmat hyvin pienituloisia. Asunto hankittiin, mutta mies ei suostunut ottamaan lainasta mitään vastuuta. Kaikki on minun harteillani, myöskin se vastuu. Asunnon kulut ja ruoat laitamme puoliksi, mutta lainanlyhennykset jäävät yksin minulle.
Arvatkaapa kummalla oli korkeampi elintaso? Tienasimme toki yhtä paljon, mutta miehellä oli paljon enemmän käyttörahaa itselleen kuin minulla. Minulla oli ne hitsin lainanlyhennykset. Minulla teki tosi tiukkaa selvitä niistä, mutta en voinut pienempäänkään vaihtaa, koska ei me yksiössä voida perheenä asua.
Kuulostaa niin uskomattomilta nämä "lompakkoloisjutut" täällä av:lla, koska en ole ikinä tiennyt että mieskin voisi elättää naista nykyaikana. Minun kokemukseni kun on täysin päinvastainen. Olen aina joutunut elättämään miestä. Te naiset ette edes tajua kuinka helpolla olette päässeet.
Erotkaa ja muuta pois. Lapset jääköön miehelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä asuisit vuokralla 200e/kk ?
Kun ottaa huomioon lasten ruoat ja vaatteet muodostuu summaksi paljon enemmän kuin 200 euroa.
Mielestäsi parisuhteessa on siis ok, että toinen pyytää markkinahintaista vuokraa asumisesta?
On aivan selvää että kumpikin maksaa puolet asumiskuluista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan sopivasti maksat, et ainakaan liian vähän. Minusta on aina lähtökohtaisesti väärin nämä tällaiset että toinen siinä kerryttää/maksaa kiinteistöä omakseen, (ja avopuoliso tavallansa vuokraa) ja toinen, useasti nainen, vain makselee kuluja jotka eivät kasvata mitään turvaa tai omaisuutta.
Mikähän siinä niin väärin on? Itse olen kyllä nainen, mutta elänyt samassa tilanteessa kuin ap:n mies. Minä ja ex-mieheni ollaan molemmat hyvin pienituloisia. Asunto hankittiin, mutta mies ei suostunut ottamaan lainasta mitään vastuuta. Kaikki on minun harteillani, myöskin se vastuu. Asunnon kulut ja ruoat laitamme puoliksi, mutta lainanlyhennykset jäävät yksin minulle.
Arvatkaapa kummalla oli korkeampi elintaso? Tienasimme toki yhtä paljon, mutta miehellä oli paljon enemmän käyttörahaa itselleen kuin minulla. Minulla oli ne hitsin lainanlyhennykset. Minulla teki tosi tiukkaa selvitä niistä, mutta en voinut pienempäänkään vaihtaa, koska ei me yksiössä voida perheenä asua.
Kuulostaa niin uskomattomilta nämä "lompakkoloisjutut" täällä av:lla, koska en ole ikinä tiennyt että mieskin voisi elättää naista nykyaikana. Minun kokemukseni kun on täysin päinvastainen. Olen aina joutunut elättämään miestä. Te naiset ette edes tajua kuinka helpolla olette päässeet.
Heitä se miehesi pihalle. Minkä hemmetin takia olet tuollaisen kanssa yhdessä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitä se miehesi pihalle. Minkä hemmetin takia olet tuollaisen kanssa yhdessä?
Kuten jo viestissäni kirjoitin, kyseessä on ex-mies. Ja itseasiassa kohdalleni on osunut useampikin samantyyppinen mies, mutta tällä hetkellä olen sinkku. Ja edelleen maksan yksin lainanlyhennykset ja kaikki muut perheeni kulut.
Pointtini oli vain, että mistä ihmeestä te naiset löydätte noita "elättäjämiehiä" ? Itsekin voisin sellaisen ottaa, ainakin mieluummin kuin elätettävän. Luulin että tuollaisia miehiä, jotka kantavat päävastuun perheen elatuksesta, ei enää olekaan nykyaikana.
Jos minua lykästäisi ja tuollaisen ihmemiehen löytäisin, ei sen ukon kyllä tarvitsisi vaivata itseään kotitöillä.
Ap maksaa asumisestaan 200€ kuussa ja tällä summalla mies kerryttää varallisuuttaan? Voi luoja mikä heitto. :D