Mies vaatii, että maksan lisää asumisesta
Asumme miehen omistamassa talossa ja maksan nyt noin 200 euroa kuukaudessa sähköstä ja muista juoksevista kuluista. Lisäksi ostan suurimman osan lasten ruoasta ja vaatteista, arviolta 80 % on minun kustantamaani.
Nyt mies vaatii, että minun pitäisi maksaa lisää. Omasta mielestäni tuo 200 euroa kuussa + suurin osa lasten ruoista ja vaatteista on jo kylliksi. Mitä mieltä te olette?
Kommentit (100)
Kyllä, ovat yhteisiä lapsia, 2 kpl.
Ovatko lapset yhteisiä? Istukaa alas ja käykää menonne kokonaisuudessaan läpi.
Ota ero ja keskustelkaa miehen elatusmaksujen määrästä.
Kaikki menot yhteen ja maksatte puoliksi tai tulojen suhteessa. Siis jos haluaa että menee reilusti.
Voit miettiä tilanteen toisinpäin, että mitä itse pitäisit kohtuullisena korvauksena.
Kuinka suuri on miehen osuus tällä hetkellä? Paljonko tienaatte? Tuon perusteella on vaikea sanoa, että onko jako reilua vai ei.
Minkä kokoisessa ja kuntoisessa asunnossa asutte ja millä alueella? Mitkä siis olisivat asumiskulut (suurinpiirtein), jos vaikka asuisitte vastaavassa asunnossa vuokralla?
Paljonko noita juoksevia kuluja on yhteensä, eli paljonko mieskin maksaa niitä? Ja paljonko lasten ruokiin ja vaatteisiin menee kuussa euromääräisesti?
Millaisista kulunjakoperiaatteista olette aikanaan sopineet? Eli onko tarkoitus jakaa kulut täysin puoliksi vai tulojen mukaan? Jos tulojen mukaan, niin millaiset tulot teillä kummallakin on?
Noihin kun vastaat, niin ehkä joku voisi pystyä ottamaan jollakin tavalla kantaa kustannusten oikeudenmukaisesta jakautumisesta.
Mies maksaa toisen puolen juoksevista kuluista, jotka mainitsin, sähkö yms.
Ja jos vaikka talon joku osa pitää maalata tms, kustantaa mies sen. Mies omistaa talon, joten mielestäni sen ylläpidon kulut kuuluvatkin hänelle.
Lisäksi ostaa satunnaisesti jotain ruokia lapsille, sen lopun eli noin 20 %.
Missä muuten asuisit 200 eurolla lapsiesi kanssa? Vaatteitakaan tuskin ostat joka viikko?
Paljonko miehellä on talosta kuluja? Maksaako mies sitten autot, huonekalut, harrastukset, bensat, vakuutukset, sähköt, veden yms?
Kovin kuulostaa taas palstamamman uhriulinalta.
No täytyisi tietää sinun ja miehen tulot sekä se, mitä ovat teidän kiinteät kulut kuukaudessa, ennen kuin voi ottaa kantaa suuntaan tai toiseen.
Mikäli sinun tulot on nippa nappa tonnin kuussa ja mies saa kolme kertaa enemmän kuussa käteen ja asumiskulunne ovat alle 700 euroa kuussa, sanoisin, että maksat jo riittävästi. Jos taasa teidän molemman tulot ovat suhteellisen korkeat ja asumiskulut ovat toista tuhatta kuussa ha mies vielä maksaa auton ja sen kulut, sanoisin että maksat liian vähän asumiskuluista.
Vuosibudjetti? Yhteiset ja lasten kulut yhteensä ja teidän tulot sekä kulujakoperuste, ovatko ne kunnossa ja oikeudenmukaiset?
ja kuinka kauan 200 euroa oli vielä miehen mielestä ok summa ja voisiko hän perustella miksi se ei juuri nyt enää riitä????
Mies on oikeassa. Lopeta loisiminen ja ala maksaa osuutesi.
...lapsiesi kanssa. Ovathan lapset miehenkin.
Kuulostaa, että olette vain yhtiökumppanit eikä perhe. Minulle olisi ihan käsittämätön tuollainen tilanne. Vaikuttaa, että olet vain miehesi vuokralainen, vaikka teillä on yhteiset lapsetkin.
Vierailija kirjoitti:
Mies maksaa toisen puolen juoksevista kuluista, jotka mainitsin, sähkö yms.
Ja jos vaikka talon joku osa pitää maalata tms, kustantaa mies sen. Mies omistaa talon, joten mielestäni sen ylläpidon kulut kuuluvatkin hänelle.
Lisäksi ostaa satunnaisesti jotain ruokia lapsille, sen lopun eli noin 20 %.
Ei kuulosta minun korvaani ihan reilulta. Meillä mies omistaa auton jolla kyyditsee minuakin (minulla ei ole korttia) ja todellakin minulle kuuluu osa auton ylläpidosta kun siitä hyödynkin!
Vähä outoa muutenkin. Minusta olisi järkevintä jakaa kulut puoliksi, ellei sille ole jotain estettä (esim. toinen huomattavasti parempituloinen eikä suostu elämään niin halvasti että pienituloisella on mahdollisuus maksaa puolista)
ovatko ne tämän miehen siittämiä lapsia?