Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mies vaatii, että maksan lisää asumisesta

Vierailija
18.03.2016 |

Asumme miehen omistamassa talossa ja maksan nyt noin 200 euroa kuukaudessa sähköstä ja muista juoksevista kuluista. Lisäksi ostan suurimman osan lasten ruoasta ja vaatteista, arviolta 80 % on minun kustantamaani.

Nyt mies vaatii, että minun pitäisi maksaa lisää. Omasta mielestäni tuo 200 euroa kuussa + suurin osa lasten ruoista ja vaatteista on jo kylliksi. Mitä mieltä te olette?

Kommentit (100)

Vierailija
61/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ilmoittaisin, että ostan osan talosta. En maksaisi lainaa toisten omistamasta. Moni sanoo, että jos ap maksaisi vuokraa, maksaisi paljon enemmän. Niin mutta entä jos ap maksaisikin omistusasuntoa yksin? Maksaisi paljon enemmän, mutta ei kerryttäisi toisen varallisuutta. Sano vaan, että sillä ehdolla maksat enemmän, että puolet talosta tulee sinun nimiisi. Muussa tapauksessa muutat omillesi. 

Vierailija
62/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies perusteli lisärahaa sillä, että lainakulut talosta isot. Itseäni nyppii juuri se, että miksi minun pitäisi nyt osallistua lainakuluihin, kun en omista talosta mitään.

mies maksaa lainaa ja korot ja puolet yhtiövastikkeesta on oikein koska jos ootte avoliitossa ja ero tulee niin sinä olet se joka joutuu lähtemään. Eriasia jos avioliitossa ja ei oo avioehtoa. 

Omakotitalossa ei ole yhtiövastiketta. Eron sattuessa minä lähden, enkä saa talosta mitään.

Kyllä se omaisuus jakaantuu erotessa avoliitossakin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tuo, että maksat lapset on kohtuullinen korvaus. Joku ehdotti tuota menojen selvitystä, niin se on todella nyt tarpeen. Molemmat näette mitä yhteinen talous vie ja kumpi sitä maksaa.

Vierailija
64/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen maksanut asumisesta kuukaudessa 400€ kun mies omistaa yksin talon. Ja kaikki säästöni ovat siihen menneet onko ok?t.ammattivalittaja

Ei todellakaan ole.

Vierailija
65/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin 200 on todella vähän omakotitalon juoksevista kuluista eli mies on maksanut reilusti enemmän asumisestanne. Mainitset lasten ruoat, kuka maksaa teidän aikuisten ruoat?

200e on ok. Meillä omakotitalon kulut on 350e/kk, neliöitä 250m2.

Kattaako tuo tosiaan kaiken, eli lämmityskulut, jätemaksut, sähkön, vesilaskun, netin. 

Kattaa seuraavat:

-sähkön (n. 100e/kk)

-polttopuut (ilmaiset)

-likakaivon tyhjennyksen (80e/vuosi)

-kiinteistöverot (300e/vuosi)

-jätemaksut (10e/kk)

-netin maksaa miehen työpaikka

-vakuutuksen (600e/vuosi)

-pienen summan ylläpitokorjauksiin

-ruohonleikkurin bensat

-vesi (ilmaista)

jne.

Käytkö sinä hakkaamassa polttopuut?

En, mies tekee ne yhdessä naapurin kanssa. Yksi viikonloppu meidän puita, toinen naapurin. Traktorin bensa maksaa muutaman kympin vuodessa. Puut on omasta metsästä. Puut ei maksa meille mitään rahallisesti, aikaa toki menee.

Ei ne puut ilmaisia ole silti, jos ne myis halkoinakin niistä sais rahaa ja sinä et tee mitään niiden eteen.

Vierailija
66/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni parisuhteessa ei voi odottaa toisen maksavan yleisen vuokratason mukaista vuokraa yhdessä asumisesta.

Vierailija
67/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli tuossa on pääomakulut, siis lainakulut

Talon ylläpitokulut, lämmitys, korjaukset, vakuutukset yms.

Elämiskulut, ruoka, sähköt, lapsien harrastukset jne.

Nuo pitäisi laittaa jokainen laskemassa omaan sarakkeeseensa.

Pääomakulut lähinnä miehelle, mutta pieni siivu _myös_ vaimolle, koska esim. vuokralaisena asuessaan vuokralainenhan maksaa myös pääomakulut.

Ylläpito, tästä hieman suurempi osa vaimolle, koska asuu ja käyttää taloa siinä samalla. Tästäkin suurempi osa miehelle, hänen omaisuutensa ylläpidostahan tässä on kyse.

Elämiskulut suoraan tulojen suhteessa.

Vierailija
68/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, meillä asumiskulut on noin 1850 e kk, eli mun mielestä miehellä on oikeus vaatia enemmän, pääset nyt tosi vähällä. Tosiasia on että se joka ei maksa lainaa, lämmityskuluja, jätemaksua, sähköä, vesilaskua, nettiä ym. ei tajua  paljonko niihin menee.

Miksi ap:n pitäisi maksaa lainaa, kun talo on yksin miehen.

Tuossa 1850 eurossa varmasti suurin osa on juuri lainaa; tavalliset juoksevat kulut ovat ihan asia erikseen.

Vierailija
69/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ensinnäkin 200 on todella vähän omakotitalon juoksevista kuluista eli mies on maksanut reilusti enemmän asumisestanne. Mainitset lasten ruoat, kuka maksaa teidän aikuisten ruoat?

Kattaako tuo tosiaan kaiken, eli lämmityskulut, jätemaksut, sähkön, vesilaskun, netin. 

Kattaa seuraavat:

-sähkön (n. 100e/kk)

-polttopuut (ilmaiset)

-jätemaksut (10e/kk)

-ruohonleikkurin bensat

-vesi (ilmaista)

jne.

En, mies tekee ne yhdessä naapurin kanssa. Yksi viikonloppu meidän puita, toinen naapurin. Traktorin bensa maksaa muutaman kympin vuodessa. Puut on omasta metsästä. Puut ei maksa meille mitään rahallisesti, aikaa toki menee.

Ei ne puut ilmaisia ole silti, jos ne myis halkoinakin niistä sais rahaa ja sinä et tee mitään niiden eteen.

Emme myy halkoja, metsää on sen verran että sieltä saadaan omat polttopuut. Meillä ei lasketa kuka tekee minkäkin asian eteen jotain. Minä teen ruuan polttopuuviikonloppuina ja hoidan lapset, teen ruuan myös naapurin sinkulle jonka kanssa mies tekee puut. Niiden puiden eteen minun ei tarvitse tienata senttiäkään rahaa eikä miehen, siksi sanon että ovat ilmaiset. Ilmeisesti se kaivelee kovasti sinua, muuta maalle, saat saman.

Vierailija
70/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni parisuhteessa ei voi odottaa toisen maksavan yleisen vuokratason mukaista vuokraa yhdessä asumisesta.

Paitsi kun lukee palstan mammojen asumisesta miehen kanssa joka tienaa vähemmän, niin sillä miehellä maksatetaan ihan varmasti vähintään 50% ja vaikka lapsetkaan ei olis miehen pitää miehen silti maksella mamman lapsienkin ruokaa yms. Puhumattakaan jos mammat omistaa talon ja mies haluaa muuttaa sinne, niin joutuu maksamaan varmasti enemmän kuin vaan 200e/kk. Näin päin se vaan aina on niin että miehen pitäis pelkästä yhdessä olemisen ilosta maksaa kaikki ja naisen ei mitään.

Vierailija
71/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos maksat yli puolet yhteisistä menoista (johon siis myös lapset kuuluvat) niin en kyllä näe ongelmaa. Ei olis musta reilua, että joutuisit maksamaan miehen asuntolainaa enempää kuin nyt. Laina molempien nimiin tai jatkatte samaa menoa.

Vierailija
72/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies perusteli lisärahaa sillä, että lainakulut talosta isot. Itseäni nyppii juuri se, että miksi minun pitäisi nyt osallistua lainakuluihin, kun en omista talosta mitään.

mies maksaa lainaa ja korot ja puolet yhtiövastikkeesta on oikein koska jos ootte avoliitossa ja ero tulee niin sinä olet se joka joutuu lähtemään. Eriasia jos avioliitossa ja ei oo avioehtoa. 

Omakotitalossa ei ole yhtiövastiketta. Eron sattuessa minä lähden, enkä saa talosta mitään.

Kyllä se omaisuus jakaantuu erotessa avoliitossakin.

Miten? Ei avoliittolaisella ole oikeutta toisen taloon.

Vierailija
73/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä sä joko ostat mieheltä osuuden talosta tai jatkatte edelleen tuolla 200 euroa/kk summalla. Et todellakaan maksa kenenkään toisen asuntolainaa!

Vierailija
74/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olen maksanut asumisesta kuukaudessa 400€ kun mies omistaa yksin talon. Ja kaikki säästöni ovat siihen menneet onko ok?t.ammattivalittaja

Ei todellakaan ole.

Miksi ei ole? en mä missään ilmaiseksi asu.t.ammattivalittaja

Vierailija
75/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paitsi kun lukee palstan mammojen asumisesta miehen kanssa joka tienaa vähemmän, niin sillä miehellä maksatetaan ihan varmasti vähintään 50% ja vaikka lapsetkaan ei olis miehen pitää miehen silti maksella mamman lapsienkin ruokaa yms. Puhumattakaan jos mammat omistaa talon ja mies haluaa muuttaa sinne, niin joutuu maksamaan varmasti enemmän kuin vaan 200e/kk. Näin päin se vaan aina on niin että miehen pitäis pelkästä yhdessä olemisen ilosta maksaa kaikki ja naisen ei mitään.

Taidat olla aika katkeroitunut kullillauhriutuja.

Vierailija
76/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisään vielä lainaa ei saa molempien nimiin, menee joku lahjavero. Pankista kysytty.t.ammattivalittaja

Vierailija
77/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kattaa seuraavat:

-sähkön (n. 100e/kk)

-polttopuut (ilmaiset)

-jätemaksut (10e/kk)

-ruohonleikkurin bensat

-vesi (ilmaista)

jne.

Emme myy halkoja, metsää on sen verran että sieltä saadaan omat polttopuut. Meillä ei lasketa kuka tekee minkäkin asian eteen jotain. Minä teen ruuan polttopuuviikonloppuina ja hoidan lapset, teen ruuan myös naapurin sinkulle jonka kanssa mies tekee puut. Niiden puiden eteen minun ei tarvitse tienata senttiäkään rahaa eikä miehen, siksi sanon että ovat ilmaiset. Ilmeisesti se kaivelee kovasti sinua, muuta maalle, saat saman.

Kyllä minä olen niitä polttopuita hakannut sen verran että tiedän ettei ne ihan tyhjästä ilmesty. Siinä on ihan oma työnsä raahata niitä sieltä metsästä ja pilkkoa polttopuut, heitellä ne liiteriin. Aika työlästä saada tuollaisia ilmaisia puita. :) Mutta teeppä ihmeessä ensi kesänä sinä ne talven puut ilmaiseksi.

Vierailija
78/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki kulut puoliksi, jos omaisuus erossa puoliksi. Jos näin ei ole, niin omaisuuden kerryttämisen kulut yksin sille, joka omistaa ja elämiskulut puoliksi.

Vuokran maksaminen puolisolle ei ole sama asia kuin vuokran maksaminen jollekin muulle, koska mies pystyy oman puolison avulla kerryttämään omaisuuttaan ja puoliso ei pysty kerryttämään omaa omaisuutta.

Ap, selvitä, mitä on tuo 80%, jota maksat kuukaudessa lapsista, vaadi, että mies maksaa myös lasten kuluista puolet ja ilmoita, että hankit oman asunnon, jonka kuluja lyhennät puolet ja mies puolet, niin sitten voit osallistua miehenkin omaisuuden kerryttämiseen puoliksi. Onko teillä huomioitu tulojen menetys äitiys- ja vanhempainvapaiden aikana ja eläkkeen menetys hoitovapaan aikana?

Vierailija
79/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jep, avoliitossa purkautuessa selvitetään vain se omaisuus, joka ei ole selkeästi jommankumman osapuolen omaisuutta. Taloa ei todellakaan jaeta.

Toisen lainaa et maksa, piste. Jos voit, osta osuus itsellesi.

Huomautan että ei me voida täällä sanoa onko 200 e liian vähän vai ei kun et kerro paljonko asumiskulut (ilman lainakuluja) ovat. Ne kun voi olla ihan mitä vaan.

Vierailija
80/100 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kattaa seuraavat:

-sähkön (n. 100e/kk)

-polttopuut (ilmaiset)

-jätemaksut (10e/kk)

-ruohonleikkurin bensat

-vesi (ilmaista)

jne.

Kyllä minä olen niitä polttopuita hakannut sen verran että tiedän ettei ne ihan tyhjästä ilmesty. Siinä on ihan oma työnsä raahata niitä sieltä metsästä ja pilkkoa polttopuut, heitellä ne liiteriin. Aika työlästä saada tuollaisia ilmaisia puita. :) Mutta teeppä ihmeessä ensi kesänä sinä ne talven puut ilmaiseksi.

Eihän ne tyhjästä ilmaannu, onneksi on koneet. Ei kukaan raahaa mitään. Naapurilla on moto, meiltä traktori ja ruuvi ja klapikone. Kone jopa heittää liiteriin. Minä kannan puut sisään liiteristä. Ai jestas mikä homma ja raahaaminen. Koneet tuli talon mukana.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän