Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Talousahdingon seuraus: lemmikkejä lopetetaan rahapulan vuoksi

Kommentit (72)

Vierailija
21/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimimerkki kirjoitti:

Parempi että edes lopettavat kuin päästävät karkuun tai muuten kiduttavat

Vain sadistin mielestä nuo on ainoat vaihtoehdot. Kas kun eläinsuojeluyhdistykset ottavat nämä hoteisiinsa. Terveen eläimen lopettaminen on aina väärin, ja toivottavasti karma iskee takaisin ja lujaa. Mielellään niin että kokee 100x sen minkä tekee viattomalle lemmikilleen.

Ei eläinsuojeluyhdistykset pysty kaikkia kodittomia lemmikkejä ottamaan. Eikä niillekkään kaikille löydy uutta kotia jotka otetaan noihin. Osa lopetetaan. 

Vierailija
22/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lemmikin tappaminen muuten vain on OK, mutta eläimen tappaminen syötäväksi ei ole OK?

Useimmiten asia on päinvastoin.

Ihmiset hellivät lemmikkejään ja maksavat niiden hoidosta tuhansia euroja, mutta syövät surutta lihaa! Ristiriitaista.

Sika on yhtä älykäs eläin kuin koira.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos ihmiset nyt vihdoin tajuaisivat myös sen että koiran pitäminen esimerkiksi kerrostalossa on eläinrääkkäystä. Etenkin jos ollaan pitkiä aikoja töissä jolloin koira turhautuu kun kuulee rappukäytävästä ääniä ja haukkuu sekä hyppii ulko-ovia vasten jolloin se häiritsee muita asukkaita ja muidenkin kerrostalokoirat stressaantuvat tuosta vuorostaan.

Koirat viihtyvät parhaiten maaseudulla ja maaseudulla ne elävätkin pitempään eivätkä saa niin helposti vakavia sairauksia kuin tunkkaisessa keskustakämpässä, ja maalla saavat käyttää viettejään ja haistella luontoa.

Tämä on ihan höpöä. Itse olen asunut koirineni sekä maalla, että nyt viimeiset 8 vuotta Helsingissä rivitaloasunnossa. Koirat on ihan yhtä tyytyväisiä molemmissa. 

Muista huoneistoista tulevista äänistä tottuivat ihan parissa päivässä, eivätkä hauku käytännössä koskaan sisällä. Työpäiväni ne köllivät rennosti kotona - eikä siinä eroa ole, että ne ennen köllivät päivänsä puutalossa maalla, ja nyt rivitaloasunnossa kaupungissa. Ihan samaa se emännän odottelu on molemmissa. 

Luontoa saa mun koirat haistella päivittäin. Aamuisin ja iltaisin teen noin puolen tunnin lenkin, ja työpäivän jälkeen säästä riippuen 1-2 tunnin lenkin, josta suuren osan aikaa koirat ovat vapaana. Ja varsinkin talvella täällä on paljon paremmat ulkoilumahdollisuudet kuin oli maalla entisessä asuinpaikassa, koska täällä on paljon valaistuja reittejä ja metsissäkin on lumeen aina hyvät polut sotkettuna koska kulkijoita on niin paljon. Maalla se oli paljolti talvisiin sitä yhden ja saman talon ohi menevän tienpätkän tarpomista.

Vierailija
24/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi lemmikin tappaminen muuten vain on OK, mutta eläimen tappaminen syötäväksi ei ole OK?

Aika harvalle kasvissyöjälle itse asiassa se tappaminen on kynnyskysymys. Itse olen vegetaristi, mutta minä voisin hyväksyä nopean eläimen tappamisen luonnonmukaisen tai hyvän elämän lopuksi. Sen sijaan en hyväksy tätä nykyistä tuotantoeläinten tehokasvatusta, sitä missä oloissa ne joutuvat elämänsä kitumaan.

Vierailija
25/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, ja persaukiset myös tekee lapsia yhteiskunnan eläteiksi, ja jättävät lapset täysin vaille huolenpitoa ja mitään kasvatusta. Kuka sanoo stopin hillittömälle lisääntymiselle? Sitten otetaan niitä pentuja huostaan, kun on vaan vauvakuume eikä viitsitä käyttää ehkäisyä.

Pitäisi käydä joku lastenhoitokurssi käydä ennen kuin panee lapsia alulle.

Itse asiasta olen sitä mieltä, että monet ihmiset vastuuttomasti pidentävät lemmikin kärsimyksiä, kun eivät vaan raaski lopettaa, vaikka varaa olisi. Ja huom, ei ole se lopettaminenkaan ilmaista. Eutanasia maksaa.

Erityisesti mua ärsyttävät ne ihmiset, jotka ottavat ison koiran pieneen kerrostaloasuntoon.

Vierailija
26/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika harvalle kasvissyöjälle itse asiassa se tappaminen on kynnyskysymys. Itse olen vegetaristi, mutta minä voisin hyväksyä nopean eläimen tappamisen luonnonmukaisen tai hyvän elämän lopuksi. Sen sijaan en hyväksy tätä nykyistä tuotantoeläinten tehokasvatusta, sitä missä oloissa ne joutuvat elämänsä kitumaan.

Juuri näin. Minusta myös metsästys on ok.

T. Vegaani

Vierailija
27/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on tullut mietittyä, että onko eläinlääkäreiden taksat toimenpiteissä oikeasti asialliset vai kuinka paljon niissä onkaan ilmaa? Esim. nykyään on hyvin suosittua (ja jopa pakollistakin) käyttää koiraa erilaisissa terveystarkastuksissa. Silmäpeilaus, lonkkakuvat, selkäkuvat, polvitarkastus... Normaalilla hinnalla järkyttävän paljon kalliimpia kuin joukkotarkastuspäivänä. Puhumattakaan akuttivaivoista. Koira nielaisi puruluun solmun kokonaisena, siitä seurasi leikkaus, maksoi tuhat euroa! Hyvä bisnes kun voi rahastaa eläinten ja omistajien hädällä.

Ottamatta kantaa siihen, onko maksut kohtuullisia, täytyy kuitenkin todeta, että vastuullinen ihminen selvittää mahdolliset eteen tulevat maksut ennen kuin tekee päätöksen eläimen ottamisesta ja kysyy itseltään, entä jos. Entä, jos eläin joutuu leikkaukseen? Entä jos eläin tarvitsee jatkuvaa lääkitystä? jne. Ja jos toteaa, että ei ole varaa hankkia eläimelle hyvää hoitoa jos se sairastuu, ei ota eläintä, ei vaikka haave omasta koirasta olisi kuinka suuri.

Olen kanssasi samaa mieltä. Vastuullinen eläimen ottaja ottaa selvää myös siitä, mitä maksaa eläimen sairastelu. Vakuutuksen voi ottaa myös maatiaiskissalle tai sekarotuiselle koiralle, siitä on apu, jos tulee tällainen yllättävä meno, kuten puruluu ruokatorvessa. Onneksi meillä oli vakuutus, mutta kyllä se silti pisti miettimään, että järkyttäviä hintoja eläinlääkärit repii toimenpiteistä. Minulla on eläinten sairasteluja varten luottokortti, siitä höylätään sitten, jos eläin sairastuu tilipäivää edeltävänä viikonloppuna ja joudutaan päivystyslisät päälle maksamaan. Viimeiseen kahdeksaan vuoteen ei ole tarvinnut eläinlääkärissä käydä kuin rokotuksilla, hammaskivenpoistossa ja silmäpeilauksessa. Meillä kuitenkin alkaa eläimet ikääntymään, joten odotettavissa on että kohta jotain kallista vaivaa tulee. Uusi koira olisi haaveissa, mutta ei nyt oikein ole varaa pentuun. Onneksi se haaveilu on ilmaista.

Vierailija
28/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siskoni lopetti koiransa ja 2 kissaansa kun joutui työttömäksi. Meni siis siinä samassa säästörytäkässä kun lopetettiin lehtitilaukset ja lasten harrastukset. Ihan tuosta vaan kylmästi pois, 3 tervettä eläintä.

Vierailija
29/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti niillä eläinten lopettajilla ei ole muuta mahdollisuutta. Jos on tietämättömyydestä kyse, sitten pitäisi olla joku pakollinen eläinajokortti. Kurssin jälkeen kaikki teitäisivät mistä saada apua tuollaisissa tilanteissa. Kuinka halvalla koiran tai kissan voi saada? Ihmettelen kun noilla persaukisilla tuntuu olevan rahaa ostaa eläin.

Meillä kaksi koiraa, joista toinen maksoi 20e ja toinen 200e. Eivät olleet isot investoinnit ostovaiheessa.

Vierailija
30/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta olisi hyvä, että lemmikeistä perittäisi vero jolla kustannettaisiin eläinlääkäri palveluita eli lemmikeille samanlainen terveyskeskus palvelu kuin ihmisille sillä erotuksella, että vain lemmikin omistajat maksaisivat tästä kuukausittain vero luontoisen maksun.

Vierailija
31/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joskus on tullut mietittyä, että onko eläinlääkäreiden taksat toimenpiteissä oikeasti asialliset vai kuinka paljon niissä onkaan ilmaa? Esim. nykyään on hyvin suosittua (ja jopa pakollistakin) käyttää koiraa erilaisissa terveystarkastuksissa. Silmäpeilaus, lonkkakuvat, selkäkuvat, polvitarkastus... Normaalilla hinnalla järkyttävän paljon kalliimpia kuin joukkotarkastuspäivänä. Puhumattakaan akuttivaivoista. Koira nielaisi puruluun solmun kokonaisena, siitä seurasi leikkaus, maksoi tuhat euroa! Hyvä bisnes kun voi rahastaa eläinten ja omistajien hädällä.

No jos mietitään että eläinlääkärien kuukausipalkka on keskimäärin 2098-4617€ ja samankaltaista työtä yhtä pitkällä koulutuksella tekevien lääkäreiden palkka keskimäärin 6500€ (eli helposti yli kolminkertainen), eivät hinnat todennäköisesti ole mistään hatusta revittyjä. Röntgenlaitteet, ultrat, verikaasuanalysaattorit ym. ovat todella kalliita (helposti kymmeniä tuhansia euroja), eikä yhteiskunta tue eläinlääkärien hankintoja, eläinsairaaloita ei rakenneta julkisin varoin jne.

Lähteet:

http://m.taloussanomat.fi/raha/2012/11/02/sama-tyo-eri-palkka-katso-200…

https://www.laakariliitto.fi/tutkimus/ansiot/

Vierailija
32/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti niillä eläinten lopettajilla ei ole muuta mahdollisuutta. Jos on tietämättömyydestä kyse, sitten pitäisi olla joku pakollinen eläinajokortti. Kurssin jälkeen kaikki teitäisivät mistä saada apua tuollaisissa tilanteissa. Kuinka halvalla koiran tai kissan voi saada? Ihmettelen kun noilla persaukisilla tuntuu olevan rahaa ostaa eläin.

Meillä kaksi koiraa, joista toinen maksoi 20e ja toinen 200e. Eivät olleet isot investoinnit ostovaiheessa.

Kiva, ostitko ihan pentutehtaasta? 20 eurolla ei todellakaan voi kustantaa pennulle hyvää elämää sen ensimmäisen 7-8 viikon aikana, eläinlääkärin tarkastusta, sirutusta ym.

Vierailija
33/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos Suomessa perittäisi vielä koiraveroa, niin kovin moni ns. alemmassa yhteiskuntaluokassa ei olisi välttämättä sitä koiraa ottanut.

Yleensähän ne on vielä noiden tuollaisten tyyppien koirat jotka käy sekä lasten että aikuisten kimppuun noilla julkisilla paikoilla, kun nämä ottavat sellaisia yksilöitä jotka eivät virallisilta kasvattajilta ja koiralla saattaa olla huonot perimät (sisäsiittoisuus).

Koiraveroahan peritään edelleenkin Helsingissä ja Tampereella.

Minulla on kilpikonna. Joskus kun olen käyttänyt sitä eläinlääkärissä on eläinlääkäri aina kysellyt, että enkö haluaisi kaveria konnalleni. Olen ollut vähän nihkea ajatuksesta, mutta kerran kysyin miksi hän aina kyselee kaverista. Selvisi ettei eläinlääkäri oikein miellään haluaisi lopettaa terveitä eläimiä ja haluaisi saada pientä rekisteriä ihmisistä kenelle voisi tyrkyttää lopetettavaksi tuotua tervettä kilpikonnaa pika-aikataululla.

Toivottavasti tälläisiä eläinlääkäreitä on enemmänkin.

Vierailija
34/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos mietitään että eläinlääkärien kuukausipalkka on keskimäärin 2098-4617€ ja samankaltaista työtä yhtä pitkällä koulutuksella tekevien lääkäreiden palkka keskimäärin 6500€ (eli helposti yli kolminkertainen), eivät hinnat todennäköisesti ole mistään hatusta revittyjä. Röntgenlaitteet, ultrat, verikaasuanalysaattorit ym. ovat todella kalliita (helposti kymmeniä tuhansia euroja), eikä yhteiskunta tue eläinlääkärien hankintoja, eläinsairaaloita ei rakenneta julkisin varoin jne.

Lähteet:

http://m.taloussanomat.fi/raha/2012/11/02/sama-tyo-eri-palkka-katso-200…

https://www.laakariliitto.fi/tutkimus/ansiot/

Ei näitä kalliita laitteita ole läheskään kaikilla eläinlääkäreillä tai eläinlääkäriasemilla. Hinnat silti yhtä korkeat. Eläinsairaalat on sitten erikseen, muutama koko maassa, niiden hinnoitteluun ei ollut tarvetta perehtyä. Jos eläinlääkäri maksattaa itselleen ihmislääkärin palkkaa, niin outoa on. En minäkään voi sanoa, että haluan työstäni jonkun muun alan ammattilaisen palkkaa. Eläinlääkäri olisi voinut opiskella ihmislääkäriksi, jos haluaa ihmislääkärin liksan. Kunnan tai kaupungin virassa oleva eläinlääkäri vetää myös samaa taksaa kuin yksityinen. Miten se sitten selitetään?

Vierailija
35/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koirat kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiva, ostitko ihan pentutehtaasta? 20 eurolla ei todellakaan voi kustantaa pennulle hyvää elämää sen ensimmäisen 7-8 viikon aikana, eläinlääkärin tarkastusta, sirutusta ym.

Ei ollut varsinainen pentutehdas, oli vain vanhan varmaan ihan eläinrakkaan miehen osaamattomuudesta johtuva pentulauma.. Ja juu, ei varmaan ollut kovin kummoinen elämän alku ollut, mutta sitäkin suuremmalla syyllä ansaitsi päästä hyvään kotiin.

Vierailija
36/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisi kiva, jos olisi olemassa kiertäviä lemmikkejä, jotka kiertäisivät vaikka muutaman ihmisen luona. Minäkin voisin hoitaa sellaista. Nyt pelkään, että joskus heikkona hetkenä hommaan koiran, vaikka tiedän, ettei minusta ole kävelemään naru kädessä kolmesti päivässä.

Vierailija
37/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin oikeasti on unohtunut, että lemmikit on kuitenkin vain eläimiä?

Mulla on koira joka on rakas ja hyvin hoidettu. Siitä huolimatta en alkaisi mitään tonnin leikkausta sille tekemään, jos siitä seuraisi todennäköisesti pitkä toipilasaika, komplikaatioita, loppuelämän lääkitys tms.

Kaverini koiralle tehtiin juuri tonnin hammasremppa. Itse olisin varmaan lopettanut koiran jolla ikää jo 13v. Vaikka muuten onkin terve tapaus, niin tuossa iässä ei välttämättä menee kauaa, että koiran kunto romahtaa.

Ja kuten moni on sanonutkin, parempi lopettaa se eläin kuin jättää heitteille tai laittaa aina vain uuteen kotiin. Vaikka elämää kuinka suunnittelisi ja tällä hetkellä oma taloudellinen ja terveydellinen tilanne olisi hyvä, se voi muuttua hetkessä.

Vierailija
38/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

#34 - miten perustelet tuon että eläinlääkärin ammatti on jotenkin arvottomampi kuin ihmislääkärin? Vaikeampi ainakin, potilas ei osaa itse kertoa vaivoistaan.

Vierailija
39/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löytökissaan mennyt melkein 1200€, onneksi nyt näyttää jo vähän paremmalta.

Vierailija
40/72 |
18.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

#34 - miten perustelet tuon että eläinlääkärin ammatti on jotenkin arvottomampi kuin ihmislääkärin? Vaikeampi ainakin, potilas ei osaa itse kertoa vaivoistaan.

Arvottomampi? Sanoinko niin? Mielestäni en, sinä vain tulkitsit asian niin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän