Miksi joku syö valtavat määrät maitorahkaa?
Laihduttaakseen? No joo, vähärasvaisessa maitorahkapurkissa on jotain 120 kaloria, mutta esim. 200 grammassa kaurapuuroa on vain sata ja vaikkapa porkkanassa 70.
Tankatakseen proteiinia? Maitorahkahan ei ole edes mikään hyvä proteiinin lähde, sitä on sadassa grammassa alle kymmenen grammaa, proteiinirahkassakin vain gramma enemmän. Edelle menevät kaikki lihat, kalat, pähkinät, leseet, linssit, juustot, tummat pastat, munat, osa leivistä...
Vai onko se muka jonkun mielestä niin hyvää, että sitä pitää purkeittain syödä päivässä?
Kommentit (77)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2, rahka on jotain sijalla seitsemänsataa jotakin parhaiden proteiininlähteiden listassa, joten todellakin protskut saa herkullisemmin ja ihan yhtä vähillä kaloreillakin monesta muusta. Mutta ei siinä mitään, syö vaan jos maitorahka on sinusta niin hyvää.
Ap
Niin, kuten sanoin, rahka on minusta helppo ja hyvä ruoka. En minä keksi kovin montaa samalla lailla korvaavaa, missä rasvaa tai hiilareita ei olisi enempää. Lähinnä raejuusto (en tykkää) tai munakas. Mutta siis minulle rahka käy hyvin, olen syönyt sitä vuosia aina silloin kun haluan kiinteytyä.
Ok. Tosin esimerkiksi hiilareita PITÄÄ olla ruokavaliossa, jos haluaa pysyä kunnossa. Ne ovat elintärkeitä, varsinkin jos liikkuu.
ApHiilareta tarvitaan, mutta niitä ei PIDÄ olla ruokavaliossa.
Ihan siinä missä proteiinejakin. Et pysy terveenä ilman.
ApAivan, mutta ravinnosta et tarvitse saada hiilaria.
Nyt kyllä putosin... Mistä sä sitä muualta ajattelit saada?
ApMaksa muodostaa glukoneogeneesillä glukoosia aivoille, jos muualta ei ole sokeria saatavilla. Toivottavasti ei putoaminen sattunut pahasti.
Juuri näin.
On olemassa muutama rasvahappo, kourallinen aminohappoja ja läjä vitamiineja ja hivenaineita, jokta ovat ELINTÄRKEITÄ eli ne on pakko saada ravinnosta.
Kaiken muun ihmiskeho osaa konvertoida muista ravinnonlähteistä.
Ei siis ole olemassa sellaista asiaa kuin ELINTÄRKEÄ hiilihydraatti.
Oho tämä oli minulle uutta, että ihmiskeho tuottaa omat hiilihydraatit. Miksi sitten niitä pyydetään syömään jos niitä ei tarvita? voisko joku selittää
Vierailija kirjoitti:
Laihduttaakseen? No joo, vähärasvaisessa maitorahkapurkissa on jotain 120 kaloria, mutta esim. 200 grammassa kaurapuuroa on vain sata ja vaikkapa porkkanassa 70.
Tankatakseen proteiinia? Maitorahkahan ei ole edes mikään hyvä proteiinin lähde, sitä on sadassa grammassa alle kymmenen grammaa, proteiinirahkassakin vain gramma enemmän. Edelle menevät kaikki lihat, kalat, pähkinät, leseet, linssit, juustot, tummat pastat, munat, osa leivistä...
Vai onko se muka jonkun mielestä niin hyvää, että sitä pitää purkeittain syödä päivässä?
Syön suunnilleen kaikkea, mitä listassasi luettelit, vaikka en tietenkään kaikkea samana päivänä. Iltapalaksi sopii maustamaton rahka marjojen kanssa. Rahka siis sopii osaksi monipuolista ruokavaliota. Ei kai siitä sen enempää tarvitse kiihkoilla.
Minua ihmetyttää mitä nämä kaikki rahkaa rakastavat söivät vaikka 10-15 vuotta sitten kun työpaikkojen kahvihuoneiden jääkaapit eivät vielä olleet täynnä rahka- ja ananasmurskapurkkeja? Rahkaahan on ollut ian kaiken. Miksi se nyt on paras mahdollinen välipala.
Ot vähän, mutta tuo proteiinivouhotus ärsyttää suunnattomasti. Himoliikkujat on toinen juttu, mutta mitä ne kerran viikossa kävelylenkillä käyvät tekee sillä jatkuvasti tankattavalla lisäprotskulla? Normaali, monipuolinen ruokavalio riittää.
Tähän kun vielä yhdistää kaikki keinomakeutetut mehukeitot ja muut skyrit, niin kyllä terveellistä ja hyvää on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2, rahka on jotain sijalla seitsemänsataa jotakin parhaiden proteiininlähteiden listassa, joten todellakin protskut saa herkullisemmin ja ihan yhtä vähillä kaloreillakin monesta muusta. Mutta ei siinä mitään, syö vaan jos maitorahka on sinusta niin hyvää.
Ap
Niin, kuten sanoin, rahka on minusta helppo ja hyvä ruoka. En minä keksi kovin montaa samalla lailla korvaavaa, missä rasvaa tai hiilareita ei olisi enempää. Lähinnä raejuusto (en tykkää) tai munakas. Mutta siis minulle rahka käy hyvin, olen syönyt sitä vuosia aina silloin kun haluan kiinteytyä.
Ok. Tosin esimerkiksi hiilareita PITÄÄ olla ruokavaliossa, jos haluaa pysyä kunnossa. Ne ovat elintärkeitä, varsinkin jos liikkuu.
ApMaksa muodostaa glukoneogeneesillä glukoosia aivoille, jos muualta ei ole sokeria saatavilla. Toivottavasti ei putoaminen sattunut pahasti.
Juuri näin.
On olemassa muutama rasvahappo, kourallinen aminohappoja ja läjä vitamiineja ja hivenaineita, jokta ovat ELINTÄRKEITÄ eli ne on pakko saada ravinnosta.
Oho tämä oli minulle uutta, että ihmiskeho tuottaa omat hiilihydraatit. Miksi sitten niitä pyydetään syömään jos niitä ei tarvita? voisko joku selittää
Ravintosuositukset on tehty joukkoruokailua varten ja hiilari on halpaa energiaa.
Vierailija kirjoitti:
Minua ihmetyttää mitä nämä kaikki rahkaa rakastavat söivät vaikka 10-15 vuotta sitten kun työpaikkojen kahvihuoneiden jääkaapit eivät vielä olleet täynnä rahka- ja ananasmurskapurkkeja? Rahkaahan on ollut ian kaiken. Miksi se nyt on paras mahdollinen välipala.
Ot vähän, mutta tuo proteiinivouhotus ärsyttää suunnattomasti. Himoliikkujat on toinen juttu, mutta mitä ne kerran viikossa kävelylenkillä käyvät tekee sillä jatkuvasti tankattavalla lisäprotskulla? Normaali, monipuolinen ruokavalio riittää.
Tähän kun vielä yhdistää kaikki keinomakeutetut mehukeitot ja muut skyrit, niin kyllä terveellistä ja hyvää on.
Mainoksilla on uskomaton voima :D
Vierailija kirjoitti:
Maitorahkassa on kaseiini-proteiinia joka on hyvää lihaskasvulle. Plus siitä saa herkullisia smoothieita välipalaksi. Aika nopeasti vetäisee huiviin jonkun rahkasmoothien jossa 25g proteiinia. Mieluummin kuin syö jatkuvasti jotain kalaa ja pähkinöitä.
Kaseiinin on todettu laboratoriokokeissa aiheuttavan rotille syöpää...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maitorahkassa on kaseiini-proteiinia joka on hyvää lihaskasvulle. Plus siitä saa herkullisia smoothieita välipalaksi. Aika nopeasti vetäisee huiviin jonkun rahkasmoothien jossa 25g proteiinia. Mieluummin kuin syö jatkuvasti jotain kalaa ja pähkinöitä.
Siksi en syötäkään rahkaani rotille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta ruoan mukana tulevan kaseiinin ei ole todettu aiheuttavan rotillekaan syöpää, vaan kun rottia on ruokittu kaseiinijauheella, niiden syöpäsolut ovat aktivoituneet ja kasvaneet enemmän kuin verrokkiryhmillä. Tästä tuloksesta on pitkän pitkä matkaa siihen päätelmään, että maitorahka osana ruokavaliota aiheuttaisi ihmisille syöpää.
Kaseiini, maitotuotteista löytyvä proteiini kasvattaa kyllä lihaksia juu, mutta aiheuttaa myös syöpäsolujen kasvua ja on yhdistetty moniin kroonisiin sairauksiin. Maitotuotteisiin jää myös helposti koukkuun siksi, että ne sisältävät addiktiota aiheuttavaa ainetta joka siis toimii elimistössä morfiinin tavoin (casomorphin). Ei ole terveysruokaa, vaikka media sitä kovasti hehkuttaakin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ap
Myös rasva on elintärkeää. En tarkoita näitä muovimargariineja, vaan voita, oliiviöljyä ja ihan lihassa olevaa rasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kaseiini, maitotuotteista löytyvä proteiini kasvattaa kyllä lihaksia juu, mutta aiheuttaa myös syöpäsolujen kasvua ja on yhdistetty moniin kroonisiin sairauksiin. Maitotuotteisiin jää myös helposti koukkuun siksi, että ne sisältävät addiktiota aiheuttavaa ainetta joka siis toimii elimistössä morfiinin tavoin (casomorphin). Ei ole terveysruokaa, vaikka media sitä kovasti hehkuttaakin.
Tähän on tultu. O_o
Maitorahkariippuvuuteeni saa varmaankin apua päihdeklinikalta. Olisikohan joku katkaisuhoito tarpeen, kun on tuota oheiskäyttöä juuston muodossa. Lisäksi olen pitkän linjan riippuvainen, olen käyttänyt rahkaa jo 10 vuotta lähes päivittäin. Mutta nyt pitää mennä, poliisit jäljittävät pian. Takaisin maan alle siis.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Juuri näin.
Koska energiaa on myös jostakin saatava riittävä määrä ja tärkkelyspitoisten raaka-aineiden tuottaminen vaatii yleensä vähemmän resursseja kuin proteiinin- ja rasvanlähteet.
Toisekseen glukoosi on useimpien kudosten primäärinen polttoaine, silloin kun sitä on kosolti saatavilla.
Kolmannekseen erityisesti kestävyysliikunta-tyyppinen suorituskyky kärsii jos lihaksiston glykogeenivarastot ovat tyhjähköt.
Vierailija kirjoitti:
Mistä syöpäsoluista nyt puhut? Jos eturauhasesta niin rottakokeissa viitteitä moisesta löytyy.
Jos suolistosta, niin rottakokeissa löytyy päinvastaisia viitteitä, eli siis estää syöpää.
Ihminen ei kuitenkaan ole jyrsijä, vaan fysiologiset erot ovat niin merkittävät, että kummillakaan tuloksilla ei ole juurikaan painoarvoa.
Koska rahka on hyvää ja sitä voi varioida niin monella eri tapaa, ei kyllästy. Mihinkään maustettuihin "proteiinirahkoihin" en koske pitkällä tikullakaan, mutta maustamatonta maitorahkaa tulee syötyä päivittäin pari purkkia. Sekaan esim. kaurahiutaleita, marjoja, mehukeittoa, raejuustoa, hedelmiä, hunajaa, pähkinöitä, mitä milloinkin. Tai sellaisenaan, rahkamerkistä riippuen.
Sopiva ketju niille, joiden elämään ei oikein muuta mahdu kuin sen miettiminen, mitä suuhunsa seuraavaksi tunkisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
ApMyös rasva on elintärkeää. En tarkoita näitä muovimargariineja, vaan voita, oliiviöljyä ja ihan lihassa olevaa rasvaa.
Nope.
Omega-3 ja Omega-6 rasvahapot ovat ainoat elintärkeät rasvahapot.
https://en.wikipedia.org/wiki/Essential_fatty_acid
Huom! Sama juttu kuin hiilihydraattien kanssa - elintärkeä ja optimaalinen ovat eri asioita.
Käyttääkö joku vielä 2016-luvulla maitotuotteita? 😅
Vierailija kirjoitti:
Käyttääkö joku vielä 2016-luvulla maitotuotteita? 😅
Ei tietenkään. Valio ja Arla ovat salaliitossa ja yrittävät vain antaa sellaisen kuvan, jotta jotkut saavat tekosyyn harrastaa tilanpitoa. Kaupassa maitohyllyt ovat vain lavasteita. Juustohan on oikeasti muovia.
Koska luulee sitä terveelliseksi.
Juuri näin.