Tätäkö te lapsiperheelle haluatte? Tämäkö on se ihanne??
Että yksin saa pärjätä.
Varaa ei ole maksaa avusta, ei lastenhoitoavusta eikä siivousavusta ja molemmat tulisivat tarpeeseen. Kaupungilta ei apua enää saa, ellei ole lastensuojelun asiakas. Isovanhemmat elävät sitä omaa kulta-aikaansa, ja ystäväperheillä on omat menonsa ja juttunsa, ettei oikein kellään ole aikaa auttaa ketään.
Mies tekee pitkää päivää, koska työpaikalla on yt:t ja kukaan ei halua olla se joka potkitaan pois.
Mä olen niin yksin täällä. Olen väsynyt ja kaikki vain itkettää. Ja tuntuu niin pahalta, että täälläkin on ihmisiä joiden mielestä tämä tilanne on ihan oikein. Olen vauvan kanssa täällä ja yritän saada tärkeimmät kotityöt tehtyä. Esikoinen on eskarissa, ja keskimmäinen hoidossa. Kyllä, muuten vain hoidossa. Kohta sekin aika vähenee, mikä ei toisaalta haittaa minua. Mutta toisaalta taas, en voi palata kouluun koska meillä ei ole siihen enää varaa. Eikä minulla ole kunnon ammattia, jolla saisi töitä.
Ei ole mitään odotettavaa oikein. En odota edes kesää. Minä vain olen ja itken.
Kommentit (140)
Vierailija kirjoitti:
Tyhmimmät kommentit koko ketjussa on ne joissa mantran tavoin hoetaan kuinka kannattaisi tehdä vähemmän lapsia. Miten nämä kommentit voi ap:n tilannetta auttaa mitenkään! Sanonpahan vain.
Ap syyttää miten yhteiskunta ei auta, mutta itse on järjestelmällisesti kussut asiansa. Lapset eivät ilmesty vain jostain, ja ehkäisy on keksitty. Ehkäisy voi käyttää siihen asti, että mm. saa opinnot parempaan jamaan.
Miksi sen vauvan pitää olla kantoliinassa tai sitterissä? Mikset laita vilttiä lattialle ja vauvaa siihen. Kädet jää vapaaksi, ja voit hyvin olla vaikka eri huoneessa kunhan juttelet vauvalle välillä.
Mikä on niin rankkaa, ettei sitä jaksa? Yksinäisyys? Miksi auttajien pitäisi olla sukulaisia, me ainakin kaverin kanssa tehtiin esim ikkunanpesut kimpassa vuorotellen kummankin luona.
Miten on mahdollista, että vauvan äiti ei saisi levätä? Mikset nuku samalla kun vauva nukkuu päiväunet? Mulla on neljä lasta, parhaalla kaverilla kolme eikä ongelmia kun asenne on kohdillaan. Kuka käskee pestä koko kämppää joka viikko?
Oletko ottanut selvää kotitalousvähennyksestä? Miehesi voi vähentää verotuksessa suurimman osan siivoojan palkkiosta. Mannerheimin lastensuojeluliitosta saa lastenhoitajia kohtuuhintaan, esim kerran kuussa otat sellaisen illaksi ja menette vaikka leffaan.
Sulla taitaa vaan olla liikaa vaatimuksia itseltäsi, ystäviltä ja ympäristöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kotiäiti, jolla yksi vauva kotona päivisin ja tarvitsisit mielestäsi siivous- ynnä muuta apua kaupungilta?
Ehkä jos sulkisit nyt tietokoneen ja tarttuisit toimeen, niin vähenisi sinullakin stressi :)
Olen tehnyt vaikka mitä aamu seitsemästä lähtien, välillä vauva kantoliinassa ja välillä sitterissä. Nyt olen lounaalla enkä nosta takapuoltani tästä juuri nyt.
Tätä olen ihmetellyt, että mitä ihmeen töitä muiden kotona on, kun niihin menee aamuseiskasta iltakasiin?
Olen itse juuri vauvan kanssa kotona. Tänään on herätty kasilta, kaikessa rauhassa juotu aamukahvit ja vauva saanut aamumaidot, sitten suihkuun ja pukemaan, käytiin kaupungilla parissa kaupassa, kotiin ruokakaupan kautta, syöty, nyt istuskeltu kahdesta asti olkkarin lattialla ja leikitty, minä välillä dataillen kun vauva simahtaa. Kohta pesukone pyörimään ja tiskit pesuun, tähän menee aikaa n. vartti.
Vaikeitakin päiviä toki on silloin kun vauva on kiukkuinen, mutta silloin jätän suosiolla suurimman osan kotitöistä tekemättä (kukaan ei kuole, jos pesukone ei pyöri yhtenä päivänä...).
Ja ylipäätään muuten niitä lapsia kannattaa tehdä vain omien voimavarojen mukaan... Meillä tämä pikkukaveri saattaa jäädä ainokaiseksi, eikä siinä ole mitään väärää. Parempi tunnistaa se oma jaksamisensa, niin elämästä ei tule ihan kauheaa.
Yhden helpon vauvan kanssa se elämä onkin ihan iisiä ja leppoisaa. Huonosti nukkuvan ja pelkästään sylissä viihtyvän vauvan kanssa ei enää niinkään helppoa. Kaikki lapset kun ei ole samanlaisia.
Mulla on muistoissa rankka pikkulapsiarki ja selviäminen ilman apua. En voi auttaa ketään koska tunnen joutuvani loukkuun. Kukaan ei minuakaan auttanut.
Yleensäkin välttelen ihmisiä jolla pieniä lapsia koska pelkään että ne haluaa mut hoitamaan lapsiansa. En vaan pysty koska mun psyyke ei ole vapautunut omista muistoistani ja siitä kärsimyksestä.
Vierailija kirjoitti:
Tyhmimmät kommentit koko ketjussa on ne joissa mantran tavoin hoetaan kuinka kannattaisi tehdä vähemmän lapsia. Miten nämä kommentit voi ap:n tilannetta auttaa mitenkään! Sanonpahan vain.
Siten auttaa, että ap ei ainakaan tekis lisää lapsia ja elämä vois siten olla helpompaa jo vaikka vuoden päästä!
Mulle taas ne pikkulapsiajat ei olleet millään tavalla kärsimystä. 3 alle kouluikäistä, kaikki kotona hoidettavia. Tällä en yritä saada kruunua päähäni, 90-luvulla vaan ei tullut mieleenkään pistää lapsia tarhaan ennenkuin äiti meni töihin.
Yksi oli tosi huono nukkumaan, yksi muuten vaan kovapäinen (on edelleen) ja yksi kuin enkeli.
Siinähän ne tuli hoidettua samalla kuin ruuanlaitto, siivoukset ja pyykkäykset. Mies oli aika ajoin reissutöissä, kotona ollessaan kyllä hoiti lapsia ja kotihommia siinä kuin minäkin. Mummot asuu parinsadan kilsan päässä, joten harvakseltaan oli apua saatavilla.
Ei se joka päivä yhtä iloa ja onnea ollut, mutta sehän kuuluu arkeen.
Sitten ne muksut kasvoi ja muutti aikanaan pois, nykyään toimin tukiverkkona lapsenlapsille jos tarvitaan ja jos ehdin. Siivoamaan en kumminkaan lasteni luo lähde, kotinsa ja pääasiallisesti lapsensa saavat hoitaa itse. Nyt on mun aika taas nauttia omasta ajasta eikä jatkaa lasteni piikana toimimista
Vierailija kirjoitti:
Suomi on lapsivihamielinen maa.
Sen opein äitinä.
Opeitko samalla oikeinkirjoituksen?
Ei koulutusta, ei työpaikkaa mutta kakaroita tehdään ja sitten ihmetellään kun on vaikeaa. Ei niistä veronmaksajia tule, malli otetaan vanhemmista jotka on sossun asiakkaita ja kouluna elämänkoulu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä tee niin montaa lasta jossei oöe jaksamista ja rahaa niistä huolehtia. Katosiko tukiverkot kun lapset syntyi, vai oliko jo tehdessä tilanne ettei niitä ollut?
Omia valintojaKatosivat kahden ensimmäisen aikana, yksi ihan mullan alle, ajattele.
Ja edelleen en itke yhteiskunnan tuen perään, vaan sen tuen mitä niin monella on luonnostaan: suvun ja ystävien.
Tätä ei valitettavasti yhteiskunta voi sinulle tarjota. Sen sijaan se tarjoaa sinulle mahdollisuuden laittaa isommat lapsesi päivähoitoon, tarjoaa verotuksessa kotitalousvähennyksen. Lisäksi - kuten joku jo mainitsi - se tarjoaa sinulle mahdollisuuden saada kotiapua joko itse tuottaminaan palveluina tai ostopalveluna. Sinun pitää vain hakea kotiapua. Enää ei tarvitse olla lastensuojeluasiakas, laki muuttui vuoden 2015 alussa. Pelkästään vanhemman uupumus riittää syyksi saada apua.
http://yle.fi/uutiset/lapsiperheilla_on_jalleen_oikeus_kotiapuun_mutta_moni_ei_sita_tieda/7891048
Vierailija kirjoitti:
Miten on mahdollista, että vauvan äiti ei saisi levätä? Mikset nuku samalla kun vauva nukkuu päiväunet? Mulla on neljä lasta, parhaalla kaverilla kolme eikä ongelmia kun asenne on kohdillaan.
Vauva ei välttämättä nuku yhtäjaksoisesti pitkiä päiväunia, niin että äiti ehtisi nukahtaa. Tai saattaa nukkua, mutta äiti ei saa unta, vaikka olisi kuinka väsynyt.
Meillä oli todella huonosti nukkuva vauva, ja jatkuvien heräilyjen seurauksena minulle puhkesi vaikea unettomuus, joka jatkui senkin jälkeen kun lapsi alkoi nukkua yönsä heräämättä, sopivaa lääkitystä ei löytynyt helposti. Jatkuva unettomuus paitsi vaikutti mielialaan, aiheutti fyysisiä oireita, en todellakaan tuntenut itseäni terveeksi. Sattuneesta syystä lapsia ei tule enempää. Vauva-aikana satutti ja loukkasi todella pahasti, kun jotkut pitivät jaksamista "asennekysymyksenä". Asenteella pääsee pitkälle, ja sillä kai mekin puolison kanssa vaikeista vuosista selvittiin, mutta rajansa silläkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi on lapsivihamielinen maa.
Sen opein äitinä.Opeitko samalla oikeinkirjoituksen?
Ei koulutusta, ei työpaikkaa mutta kakaroita tehdään ja sitten ihmetellään kun on vaikeaa. Ei niistä veronmaksajia tule, malli otetaan vanhemmista jotka on sossun asiakkaita ja kouluna elämänkoulu.
Tuskin sinäkään mikään luomakunnan kruunu olet :)
Joko on uusi vauva tilauksessa?
Vierailija kirjoitti:
Menit sitten tekemään lapset luottaen siihen että joku muu auttaa aina. Newsflash: muutkin joutuvat siivoamaan oman kotinsa itse.
Newsflash: Ei kaikki joudu. Tiedän parikin perhettä joissa koko lähisuku häärää ympärillä, tädit ottaa lapsia jatkuvasti hoitoon ja eronneet isovanhemmat oikein kilpailevat sillä kuka auttaa lapsiperhettä eniten. Ulkopuolisille tämä ei välttämättä näy, vaan ajattelevat vain että vanhemmat ovat itse niin aikaansaavia. Kun eivät sitä passattavana oloaan mitenkään kauheasti mainosta..
Minusta tuntuu, että päivässäsi olisi paljon enemmän rytmiä kolmen kanssa kuin yhden. Aamulla veisit eskariin isoimman. Keskimmäisen ja pienimmän kanssa jäisit puistoon / avoimeen päiväkotiin / seurakunnan tms kerhoon. 11 maissa kävisitte syömässä. 12 menisitten hakemaan eskarin kotiin. 12.30 kaksi pienintä nukkumaan. Keittäisit itsellesi kahvit ja tekisit eskarin kanssa jotakin. Klo 14 välipalat kaikille. Iltapäiväksi ulos, harrastuksiin kuten jumppaan, muskariin, puistoon tms. Klo17 syömään kotiin. Eiköhän mieskin tuossa kohtaa tule kotiin jo. Päivät kuluu tuolla tavalla tosi äkkiä.
Vierailija kirjoitti:
Nyt olisi hyvä sauma pimeille siivoojille ja kodinhoitajille. Työttömät saisi lisärahaa kun auttaisivat muutaman tunnin viikossa naapurin perhettä. Ja ihan turha moralisoida.
Tätä tilannetta kohti ollaan varmaan menossa, kun tukia leikataan ja pakolaisiakin tulee lisää, koska jotenkinhan sitä pitää elättää itsensä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menit sitten tekemään lapset luottaen siihen että joku muu auttaa aina. Newsflash: muutkin joutuvat siivoamaan oman kotinsa itse.
Newsflash: Ei kaikki joudu. Tiedän parikin perhettä joissa koko lähisuku häärää ympärillä, tädit ottaa lapsia jatkuvasti hoitoon ja eronneet isovanhemmat oikein kilpailevat sillä kuka auttaa lapsiperhettä eniten. Ulkopuolisille tämä ei välttämättä näy, vaan ajattelevat vain että vanhemmat ovat itse niin aikaansaavia. Kun eivät sitä passattavana oloaan mitenkään kauheasti mainosta..
Totta, ja tämmöiset mammat ovat usein aktiivisia erilaisissa yhdistyksissä ym. Ja mainostavat kuinka he lisäksi hoitavat työnsä, perheensä ja kotinsa. Ennen ihmettelin ja kadehdin heidän energiaansa, nyt tajuan, että kai sitä jaksaakin ja pystyy kun saa lastenhoitoapua aina kun haluaa.
Olet siis päivät 8-17 yksin vauvan kanssa? Viekö miehesi isommat eskariin/hoitoon ja hakeeko? Miten teidän illat sitten - mitä teette viiden hengen porukalla? Mikä on sinun ja vauvan päiväohjelma/rytmi?
Itselläni oli pari vuotta sitten eskari, jonka mies vei eskariin aamulla. Minä taas hain vauvan kanssa klo 12. Lisäksi oli tokaluokkalainen, joka tietysti kulki itse kouluun/takas. Iltapäivisin liikuttiin kaikki asioilla/harrastuksissa. Ei ole autoa, mutta bussilla/junilla.
Päivät kuluu äkkiä. Aamupäivisin tein pakollisia kotitöitä. Loput illalla sitten kun koko perhe oli kotona.
Sisaruksilla on hyvät välit kun viettivät niin paljon aikaa keskenään. Vauvaankin ehtivät tutustua kun olivat 4 h eskarissa/koulussa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sen vauvan pitää olla kantoliinassa tai sitterissä? Mikset laita vilttiä lattialle ja vauvaa siihen. Kädet jää vapaaksi, ja voit hyvin olla vaikka eri huoneessa kunhan juttelet vauvalle välillä.
Mikä on niin rankkaa, ettei sitä jaksa? Yksinäisyys? Miksi auttajien pitäisi olla sukulaisia, me ainakin kaverin kanssa tehtiin esim ikkunanpesut kimpassa vuorotellen kummankin luona.
Miten on mahdollista, että vauvan äiti ei saisi levätä? Mikset nuku samalla kun vauva nukkuu päiväunet? Mulla on neljä lasta, parhaalla kaverilla kolme eikä ongelmia kun asenne on kohdillaan. Kuka käskee pestä koko kämppää joka viikko?
Oletko ottanut selvää kotitalousvähennyksestä? Miehesi voi vähentää verotuksessa suurimman osan siivoojan palkkiosta. Mannerheimin lastensuojeluliitosta saa lastenhoitajia kohtuuhintaan, esim kerran kuussa otat sellaisen illaksi ja menette vaikka leffaan.
Tähän on sanottava, että kaikkia vauvoja ei vaan voi laskea viltille... Oma vauvani oli alussa täysi sylivauva, hetkeksikään ei voinut laskea mihinkään vaan huuto alkoi heti jos ei ollut sylissä. Vessassa kun oli pakko käydä, niin vauva huusi sitterissä sen aikaa vaikka sitterinkin otin mukaan vessaan ja yritin paijailla ja lohdutella vauvaa samalla...
Ja sitten taas tuo, että miksi äiti ei nuku samalla. Noh, meidän pikkukaveri ei suostunut nukkumaan päikkäreitäkään kuin vartin pätkissä. Vaunulenkeillä nukkui sitten pidempään, mutta ymmärrettävästi äiti ei voi kävellä ja nukkua yhtä aikaa, valitettavasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän on sanottava, että kaikkia vauvoja ei vaan voi laskea viltille... Oma vauvani oli alussa täysi sylivauva, hetkeksikään ei voinut laskea mihinkään vaan huuto alkoi heti jos ei ollut sylissä. Vessassa kun oli pakko käydä, niin vauva huusi sitterissä sen aikaa vaikka sitterinkin otin mukaan vessaan ja yritin paijailla ja lohdutella vauvaa samalla...
Ja sitten taas tuo, että miksi äiti ei nuku samalla. Noh, meidän pikkukaveri ei suostunut nukkumaan päikkäreitäkään kuin vartin pätkissä. Vaunulenkeillä nukkui sitten pidempään, mutta ymmärrettävästi äiti ei voi kävellä ja nukkua yhtä aikaa, valitettavasti.
Totuttelukysymys.
Eikö kukaan kertonut, että ensin ammatti ja sitten lapset. Oliko niitä pakko tehdä heti 3? Yhdenkin jälkeen olisi voinut opiskella.
Ja aika moni opiskelee vaikka on lapsia.