Tätäkö te lapsiperheelle haluatte? Tämäkö on se ihanne??
Että yksin saa pärjätä.
Varaa ei ole maksaa avusta, ei lastenhoitoavusta eikä siivousavusta ja molemmat tulisivat tarpeeseen. Kaupungilta ei apua enää saa, ellei ole lastensuojelun asiakas. Isovanhemmat elävät sitä omaa kulta-aikaansa, ja ystäväperheillä on omat menonsa ja juttunsa, ettei oikein kellään ole aikaa auttaa ketään.
Mies tekee pitkää päivää, koska työpaikalla on yt:t ja kukaan ei halua olla se joka potkitaan pois.
Mä olen niin yksin täällä. Olen väsynyt ja kaikki vain itkettää. Ja tuntuu niin pahalta, että täälläkin on ihmisiä joiden mielestä tämä tilanne on ihan oikein. Olen vauvan kanssa täällä ja yritän saada tärkeimmät kotityöt tehtyä. Esikoinen on eskarissa, ja keskimmäinen hoidossa. Kyllä, muuten vain hoidossa. Kohta sekin aika vähenee, mikä ei toisaalta haittaa minua. Mutta toisaalta taas, en voi palata kouluun koska meillä ei ole siihen enää varaa. Eikä minulla ole kunnon ammattia, jolla saisi töitä.
Ei ole mitään odotettavaa oikein. En odota edes kesää. Minä vain olen ja itken.
Kommentit (140)
Ei kai sitä jaksa, jos ei oo mitään omaa. Just ton takia jatkoin opiskeluita heti lasten synnyttyä. Olen siis lapseni tehnyt kesken opiskeluiden. Paljon pystyy tekemään kotona ja mies katsoi lapsia iltaluentojen ajan. Ei meilläkään ollut tukiverkkoja, sukulaiset satojen kilometrien päässä ja ei tukiverkostoa. Mutta mun pelastus oli se, että sain tehdä jotakin omaa ja kokea olevabi oman elämäni herra. Ja tuntui hyvältä kun mies tuki täysillä.
Kaikille ei se pelkkä kotona olo sovi ilman masistelua. Varsinkin jos rahaa/ystäviä ei ole huvituksiin piristämään sitä tasapaksua arkea.
Nykyään on mahdollista opiskella työttömyyskorvauksella. Myös iltakoulut, avoimet yliopistot/amk, etäkoulut ja kansalaisopisot järjestävät kursseja, joista voi olla hyötyä tulevaisuudessa. Joku uusi kieli, vaikka viittoma voisi tuoda tulevaisuudessa työlliyysmahdollisuuksia. Mieti, mikä sinua kiinnostaa ja lähde pienin askelin toteuttamaan itseäsi. Myös äideillä on siihen oikeus.
Mikä koulu sulla on käytynä? Oletko harkinnut jotain koulutusta minkä voisi suorittaa suurimmaksi osaksi etänä jos rahaa ei ole. Näin teen itsekkin niin saa lapset vielä olla kotona ja ei mene rahaa bensaan ja hoitomaksuihin.
Sitä luulisi että siitä väsyy vaan entisestään, mutta oikeasti se virkistää kummasti.
Sinulla on lapset lähes ilmaisessa päivähoidossa maassa, jossa on ilmainen neuvola, yms tukitoimet. Nosta nyt se katse sieltä omasta navasta peiliin ja ota vastuu omista valinnoistasi.
Hmm... siis mitä apua ap haluaa, siivousta, henkistä tukea? Eikös lain mukaan palveluja ole oikeus saada ilman ls-asiakkuuttakin?
Uuvutin itseni työelämässä, tyä ja arjen pyöritys yhdessä vei voimat. Jäin sairaslomalle, pari ensimmäistä kuukautta oli raskaita, tuntui että oli ihan yksin. Silti apua en huolinut. Ainakin tänä aamuna aurinko jo paistoi risukasaan, koululainen tuli herätettyä kouluun ja kolmen alle kouluikäisen kanssa lähti päivä mukavasti käyntiin. Tokikaan tänä aamuna en joutunut heräämään seitsemältä, enkä juurikaan ole siivoillut, vähän imuroittin ja toinen koneellinen pyykkiä pyörimässä, lapset ruokittu.
Se mitä yritän sanoa: ole armollinen itsellesi. Ei joka päivä tarvitse siivota, nauti lasten kanssa olemisesta. Järjestä itsellesi päivään pieni lepohetki. Itse kerään voimia kun nukutan pienimmäistä päiväunille, seuraavan kerran hengähdän kun kaikki lapset ovat sängyissään.
Ei minuakaan vanhemmat auta, en toki ole osannut pyytääkään. Tee arjestasi oman näköisesi, muista että sinun kuormittavalta tuntuva arkesi on lapsiesi lapsuus.
Vierailija kirjoitti:
Ompas täällä taas negatiivista porukkaa!
Saatteko jotain kiksejä ap:n haukkumisesta?
Tottakai nyt lähtökohtaisesti lapset hoidetaan itse mutta kun ihminen ei ole kone eikä aina jaksa, niin silloin pitää saada tukea ja apua siihen arkeen! Yksinään ja ilman apua ei kenenkään pidä jäädä, vaikka se joidenkin mielestä onkin heikkoutta että jos ei pärjää yksin. Ja koska ne lapset nyt on jo olemassa niin ihan turhaa kenenkään enää tulla sanomaan että mitäs teit lapsia. Nyt pitää keskittyä nykyhetkeen ja siihen miten saada arki toimimaan mahdollisimman kivuttomasti.Hirvittävän kovat arvot Suomessa kyllä on.
Realismi on negatiivisuutta!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai nyt lähtökohtaisesti lapset hoidetaan itse mutta kun ihminen ei ole kone eikä aina jaksa, niin silloin pitää saada tukea ja apua siihen arkeen! Yksinään ja ilman apua ei kenenkään pidä jäädä, vaikka se joidenkin mielestä onkin heikkoutta että jos ei pärjää yksin. Ja koska ne lapset nyt on jo olemassa niin ihan turhaa kenenkään enää tulla sanomaan että mitäs teit lapsia. Nyt pitää keskittyä nykyhetkeen ja siihen miten saada arki toimimaan mahdollisimman kivuttomasti.Hirvittävän kovat arvot Suomessa kyllä on.
Tuleeko mieleen, että kyse ei ole välttämättä kovista arvoista vaan realismista. Toisinaan mietin, että kuinka paljon Suomessa kenties onkaan perheitä, jotka ovat jo runsaan tuen piirissä tai saavat apua sukulaisilta ja kumminkaimoilta kun väsyttää. Ja sitten kun muut käytännössä tekevät ison osan vanhemmille kuuluvista hommista, niin tehdään taas lisää lapsia ja selitellään, että ollaankin oikeasti hyväntekijöitä, kun tehdään yhteiskunnalle lisää "veronmaksajia". Kyllä ihmisten valintoja voi ja saa kyseenalaistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kotiäiti, jolla yksi vauva kotona päivisin ja tarvitsisit mielestäsi siivous- ynnä muuta apua kaupungilta?
Ehkä jos sulkisit nyt tietokoneen ja tarttuisit toimeen, niin vähenisi sinullakin stressi :)
Olen tehnyt vaikka mitä aamu seitsemästä lähtien, välillä vauva kantoliinassa ja välillä sitterissä. Nyt olen lounaalla enkä nosta takapuoltani tästä juuri nyt.
Miksi tämä kommentti on saanut niin paljon negaa?
Minähän juuri teen, yksin, niin kuin kuuluukin. Te olette ilkeitä minulle, ja kun minä vastaan edes vähän samalla mitalla niin ei sekään sovi?
Mikä olisi ollut hyvä vastaus tuohon minulle sanottuun? Kertoa, että aloin itkeä?
Jos kerran ei ole sen vertaa henkistä kanttia ja kyvykkyyttä että selviäisi normaalista ARJESTA ilman jotain piikaa tai alamaisia niin ehkäpä olisi pitänyt miettiä lasten hankkimista vähän tarkemmin?
Sori, mutta näin vaan on.
En ymmärrä miten nykyään on niin paljon ihmisiä jotka eivät tunnu selviävän edes siitä kun maitoa kaatuu lattialle. Kaikkeen pitäisi olla joku terapeutti tai valtion maksama avustus. Järkyttävää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet kotiäiti, jolla yksi vauva kotona päivisin ja tarvitsisit mielestäsi siivous- ynnä muuta apua kaupungilta?
Ehkä jos sulkisit nyt tietokoneen ja tarttuisit toimeen, niin vähenisi sinullakin stressi :)
Olen tehnyt vaikka mitä aamu seitsemästä lähtien, välillä vauva kantoliinassa ja välillä sitterissä. Nyt olen lounaalla enkä nosta takapuoltani tästä juuri nyt.
Miksi tämä kommentti on saanut niin paljon negaa?
Minähän juuri teen, yksin, niin kuin kuuluukin. Te olette ilkeitä minulle, ja kun minä vastaan edes vähän samalla mitalla niin ei sekään sovi?
Mikä olisi ollut hyvä vastaus tuohon minulle sanottuun? Kertoa, että aloin itkeä?
Koska porukka päättää heti aloituksesta lähtien, tuleeko aloittajalle antaa miinusta vai plussaa koko ketjun ajan. Vaikka kirjoittaisit nyt mitä tahansa, niin se tulee saamaan miinusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuleeko mieleen, että kyse ei ole välttämättä kovista arvoista vaan realismista. Toisinaan mietin, että kuinka paljon Suomessa kenties onkaan perheitä, jotka ovat jo runsaan tuen piirissä tai saavat apua sukulaisilta ja kumminkaimoilta kun väsyttää. Ja sitten kun muut käytännössä tekevät ison osan vanhemmille kuuluvista hommista, niin tehdään taas lisää lapsia ja selitellään, että ollaankin oikeasti hyväntekijöitä, kun tehdään yhteiskunnalle lisää "veronmaksajia". Kyllä ihmisten valintoja voi ja saa kyseenalaistaa.
Saa kyseenalaistaa mutta mitä hyötyä siitä enää kenellekään on kun ne lapset on jo olemassa?
Suomessa kyllä perheet hoitavat lapsensa pääsääntöisesti itse ja tuo esimerkki jonka kuvailit nyt tuskin yleinen on.
Tuttua av:n lynkkausta :D
Todistetustihan väsynyttä äitiä parjaavat anonyymit ovat vain realistisia, eikä heidän nerokkaisiin realistisiin ajatuksiinsa valkene, että aiemminhan Suomessa oli kuntien taholta saatavilla apua kodinhoitamiseen - väliaikaisesti ja tarpeeseen.
Naista ei ole koskaan aiemmin historiassa jätetty hoitamaan lapsiaan ja kotiaan liki yksin, vaan kasvatuksessa ja kodinhoidossa on ollut mukana muita. Palvelijoita, piikoja, sisaruksia ja sukulaisia. Nyt kun äiti kertoo rehellisesti siitä, että ei aina jaksa on kuulemma "oma valinta", vaikka teiltä puuttuu täysin empatia ja kyky havannoida asiaa suhteessa historialliseen muutokseen.
Vierailija kirjoitti:
Olen vauvan kanssa täällä ja yritän saada tärkeimmät kotityöt tehtyä. Esikoinen on eskarissa, ja keskimmäinen hoidossa. Kyllä, muuten vain hoidossa. Kohta sekin aika vähenee, mikä ei toisaalta haittaa minua. Mutta toisaalta taas, en voi palata kouluun koska meillä ei ole siihen enää varaa. Eikä minulla ole kunnon ammattia, jolla saisi töitä.
Ei ole mitään odotettavaa oikein. En odota edes kesää. Minä vain olen ja itken.
Miksi ihmeessä olette hankkineet kolme muksua, kun selvästi et pärjää edes yhden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa kyseenalaistaa mutta mitä hyötyä siitä enää kenellekään on kun ne lapset on jo olemassa?
Suomessa kyllä perheet hoitavat lapsensa pääsääntöisesti itse ja tuo esimerkki jonka kuvailit nyt tuskin yleinen on.
Ei ole toki hyötyä sille, jolla ne lapset ovat jo olemassa, mutta ehkä joku muu pysähtyy miettimään voimavarojaan, joka lisälapsia harkitsee. Ihan viikoittain nykyään tuntuu tälläkin palstalla olevan aloituksia, joissa joku usean (väh. kolmen) lapsen äiti valittelee, ettei enää jaksa, koska suku ei auta ja mies paljon poissa (töissä). Niin että ihmetyttää vaan, miksi tällainen tuntuu olevan nykyään yhä yleisempää...
Vierailija kirjoitti:
Todistetustihan väsynyttä äitiä parjaavat anonyymit ovat vain realistisia, eikä heidän nerokkaisiin realistisiin ajatuksiinsa valkene, että aiemminhan Suomessa oli kuntien taholta saatavilla apua kodinhoitamiseen - väliaikaisesti ja tarpeeseen.
Naista ei ole koskaan aiemmin historiassa jätetty hoitamaan lapsiaan ja kotiaan liki yksin, vaan kasvatuksessa ja kodinhoidossa on ollut mukana muita. Palvelijoita, piikoja, sisaruksia ja sukulaisia. Nyt kun äiti kertoo rehellisesti siitä, että ei aina jaksa on kuulemma "oma valinta", vaikka teiltä puuttuu täysin empatia ja kyky havannoida asiaa suhteessa historialliseen muutokseen.
Totta, mutta nykyään on olemassa myös ehkäisy. Jos tietää, että apua ei ole saatavilla, ei kannata hankkia montaa lasta ennen kuin on esim. säästänyt sen verran rahaa, että on varaa palkata sitä apua.
Vierailija kirjoitti:
No pitääko sitä lisääntyä kuin ennen vanhaan? Jos tukiverkosto on tuollainen, niin kannattaisi hieman aikaisemmin miettiä, että montako lasta meinaa tehdä.
Ja jos nyt aletaan tilittämään menneisyydestä, niin silloin kaikki hommat olivat hieman työläämpiä. Ei ollut pesukoneita tai mikroja jne. Vai siis mitä historian vaihetta sinä tarkoitit? Kyllähän perus eläminen on erittäin kevyttä verrattuna entisiin aikoihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta, mutta nykyään on olemassa myös ehkäisy. Jos tietää, että apua ei ole saatavilla, ei kannata hankkia montaa lasta ennen kuin on esim. säästänyt sen verran rahaa, että on varaa palkata sitä apua.
Jos sinusta olisi kasvatettu fiksu ja mukava ihminen, käsittäisit että tuon sanominen ap:lle on epähienoa. Ap teki jo valintansa, ei sinun tökeryytesi vetoamalla menneisyyden mahdollisiin tapahtumiin muuta tilannetta vaikka yrittäisit miten kaataa suolaa haavoihin.
Ap: onko paikkakunnallasi perhekerhoa, avointa päiväkotia tai perhekahvilaa? Entä äitien fb-ryhmää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No pitääko sitä lisääntyä kuin ennen vanhaan? Jos tukiverkosto on tuollainen, niin kannattaisi hieman aikaisemmin miettiä, että montako lasta meinaa tehdä.
Ja jos nyt aletaan tilittämään menneisyydestä, niin silloin kaikki hommat olivat hieman työläämpiä. Ei ollut pesukoneita tai mikroja jne. Vai siis mitä historian vaihetta sinä tarkoitit? Kyllähän perus eläminen on erittäin kevyttä verrattuna entisiin aikoihin.
Tarkoitain vain sosiaalista aspektia kuten kommentistani pystyt lukemaan. Äidin ei ole oletettu olevan liki yksin vastuussa lastenhoidosta.
Ja sinulle samat kommentit mitä annoin toiselle viestissäni 57. Nillittämisesi menneestä ei tee kuin sinusta tässä epäkohteliaan ja törpön.
Ennaltaehkäisevä perhetyö, puhu neuvolassa, ei vaadi lastensuojelun asiakkuutta.
Tottakai nyt lähtökohtaisesti lapset hoidetaan itse mutta kun ihminen ei ole kone eikä aina jaksa, niin silloin pitää saada tukea ja apua siihen arkeen! Yksinään ja ilman apua ei kenenkään pidä jäädä, vaikka se joidenkin mielestä onkin heikkoutta että jos ei pärjää yksin. Ja koska ne lapset nyt on jo olemassa niin ihan turhaa kenenkään enää tulla sanomaan että mitäs teit lapsia. Nyt pitää keskittyä nykyhetkeen ja siihen miten saada arki toimimaan mahdollisimman kivuttomasti.
Hirvittävän kovat arvot Suomessa kyllä on.