Pizzanpyörittelijöitä paikalla?
Olen järjestämässä pizzaperjantain suurehkolle porukalle. Mitä veikkaatte, mahtuukohan taikina kokonaisuudessaan kahdeksan litran kulhoon?
Taikinan ohje:
100 g hiivaa
8 dl vettä
4 tl suolaa
2 dl öljyä
20 dl vehnäjauhoja
Kommentit (31)
Joo mina tehda huva pizza. soomelane pizza iha paska.
Kai sä vitsailet tolla hiivan määrällä, ja kyllä se tuntuis ettei sitä öljyäkään...
Vierailija kirjoitti:
Miten saisin pizzerian (kotipizza vaikka) tomaattikastiketta tehtyä kotona? Oon tehnyt tomaattimurskasta/paseeratusta ja maustanut+keittänyt. Ei tuu yhtä hyvää. Eikä tuoreista tomaateista ole onnistunut myöskään. Mikä mulla puuttuu? Mausteina oregano, valkosipuli, sipuli, suola, pippuri ...
Eineskastikkeista nyt ei vaan saa hyvää vaikka kuinka tekisi.
__
Perushelppo tomaatikastike tulee seuraavasti:
Paahda pannulla sipulia, ja tuoretta chiliä, lisää lopuksi valkosipuli, reilusti tuoretta oreganoa ja jonkin verran basilikaa, tinjamia ja rosmariinia (kaikki tuoreita). Käytä paistamiseen reilusti oliiviöljyä.
(mausta halutessasi lihaliemellä tai pekoniekstrakstilla).
Lisää heti perään reilusti kuutioituja tomaatteja (elä päästä valkosipulia tai yrttejä palamaan).
Lisää suolaa, pippuria ja hieman sokeria (rkl per tomaattikilo)
Sekoita ja redusoi makusi mukaan.
__
Jos välttämättä haluaa käyttää eineksiä, voi tomaatin korvata tomaatipyreellä joka on laimennettu reilusti lihaliemeen.
ps.
Italiassa on perinnepitserioissa kiellettyä käyttää alle 3 päivää kohonnutta taikinaa.
Kannattaa kokeilla, minimaalisesti hiivaa ja pitkä kohotus viileässä (kevyen startin päälle). Eri oluthiivat toimivat tuossa myös mainiosti.
Niin ja mausta lopuksi kevyesti tuoreella valkosipuliraasteella, tämä on yksi tärkeä pitsapohjan osa!
Teen kastikkeen kuorituista säilyketomaateista sauvasekoittimella murskaamalla. Maustan suolalla, rippusella sokeria, pilkotulla valkosipulinkynnellä, mustapippurilla ja silputulla basilikalla. Loraus oliiviöljyä lisäksi. Tunniksi tai puoleksi jääkaappiin maustumaan, en keittele kastiketta. Jos tomaattipurkissa on paljon lientä, kaadan osan aluksi pois ja lisään kastikkeeseen myöhemmin jos on liian paksua.
Hyi,
Noista säilykkeistä tulee aina sellainen tunkkainen maku. Sama mitä koulun tomaatiikastikkeessa on päälimmäisenä, sen muistaa lopun elämää. Itse en ainakaan sellaista pitsaani halua.
Vierailija kirjoitti:
Kai sä vitsailet tolla hiivan määrällä, ja kyllä se tuntuis ettei sitä öljyäkään...
Noniin. Selkeesti mun valitsemassa ohjeessa on liikaa öljyä, hiivaa tai molempia. Taivastelun sijaan voisitte vinkata parempaa ohjetta millä tulisi noin kahdeksan pyöreää pizzaa, kiitos :)
- Ap
Tuomisen Pizze-kirjan mukaan tomaattikastiketta ei ikinä saa keittää/hauduttaa, vaan sen tulee olla raikas. Hauduttaminen tekee siitä tunkkaisen.
2 tölkkiä kuorittuja tomaatteja esim. Mutti san marzano
20 g suolaa
20 g oliiviöljyä
2 valkosipulinkynttä
Tuoretta basilikaa
Kaikki suureen kannelliseen astiaan ja murskaa käsin tai sauvasekoittimella. Lisää lopuksi valkosipulinkynnet ja revittyä basilikaa. Älä enää käytä sauvasekoitinta vaan sekoita esim lusikalla. Peitä kannella ja anna maustua jääkaapissa 2-3 tuntia. Kun alat käyttää kastiketta, niin ota ne kynnet pois. Kastike on hyvä olla suht nestemäistä, ei kokoon keitettyä eikä paksua.
Mitä taikinaan tulee, niin siinä pitää valita vähän, että millaista pitsaa tekee. 10-12 tunnin nostatuksella saa hyvän pohjan. Se on perinteinen napolilainen nostatustapa. Sen voi tehdä aamulla ja illalla se on jo käytettävissä. Itse olen joskus nostattanut vain 6-8 tuntia ja ihan hyvä on tullut. Maku ei vaan ole yhtä syvä.
500 g jauhoja (mielellään 00-jauhoja)
3,5 dl kylmää vettä
3 g tuore hiivaa tai 1 g kuiva hiivaa
10 g hienoa merisuolaa
10 g oliiviöljyä
Ota tilkka vettä erikseen n. 10% ja sekoita siihen hieno merisuola
Jos käytät kuivahiivaa sekoita se jauhoihin ja lisää vesi (90%). Tuorehiiva veteen ja sitten jauhoihin. Vaivaa käsin tai koneella hiljaisella nopeudella n. 10 min.
Lisää suolavesi ja jatka vaivaamista, kunnes vesi on imeytynyt jauhoihin.
Lisää oliiviöljy ja vaivaa, kunnes sekin on imeytynyt jauhoihin.
Vaivaa lopuksi taikinaa maksiminopeudella, kunnes taikina on joustavaa ja sileää eikä se enää tartu käsiin.
Kun on valmis, niin taikina peitetään märällä pyyhkeellä ja kohotetaan huoneenlämmössä ainakin 4 tuntia. Sen jälkeen tehdään taikinasta eri kokoisia palloja sen perusteella, millaista ja minkäkokoista hakee. Enää ei saa vaivata. Palloja nostatetaan vielä pari tuntia.
Itse saan tällä ohjeella 4-5 pyöreää ohutpohjaista pitsaa.
Paistaminen sitten. Uuni niin kuumaksi kuin saa. Jos on pizzakivi niin ei kuumemmaksi kuin 250 astetta. Jos uuni lämmitetään 300 asteeseen, niin pitsaa paistetaan n. 7 minuuttia alatasolla ja 3 min ylätasolla tai grillivastuksen alla. Mikäli on kivi käytössä niin koko ajan uunin keskitasolla.
Aluksi voi myös paistaa pizzan pelkän tomaattikastikkeen kanss ja lisätä täytteet nopeasti kun siirtää sen pizzan alatasolta ylemmäs. Älä käytä juustoraastetta, älä ainakaan runsaasti. Uunin jälkeen pizzan on hyvä levätä uuniritilän päällä tai puisella alustalla.
Tuo Tuomisen Pizze-kirja on hyvä. Sen jälkeen ei kyllä kelpuuta mitä tahansa pitsaa ☺️.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noniin. Selkeesti mun valitsemassa ohjeessa on liikaa öljyä, hiivaa tai molempia. Taivastelun sijaan voisitte vinkata parempaa ohjetta millä tulisi noin kahdeksan pyöreää pizzaa, kiitos :)
- Ap
No se Dennis on jakanut sellaista ison taikinan ohjetta, vertailepa omaasi siihen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten saisin pizzerian (kotipizza vaikka) tomaattikastiketta tehtyä kotona? Oon tehnyt tomaattimurskasta/paseeratusta ja maustanut+keittänyt. Ei tuu yhtä hyvää. Eikä tuoreista tomaateista ole onnistunut myöskään. Mikä mulla puuttuu? Mausteina oregano, valkosipuli, sipuli, suola, pippuri ...
Mä oon käyttäny kebabkastiketta! Esim tätä:
http://www.kotikokki.net/reseptit/nayta/153554/Tulinen%20kebabkastike/
Kiitos, minä testaan! Tomaattipyre mulla onkin jäänyt kokeilematta.
No sehän nyt on pitsassa ihan perusraakaine.
Ei oo isi, mutta ajat on kovat!