Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Brintellix masennuslääke -kokemuksia

Vierailija
14.03.2016 |

Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.

Kommentit (378)

Vierailija
361/378 |
28.03.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiset käyttää paljon masennuslääkkeitä

Vierailija
362/378 |
03.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menkää terapiaan , onko nuo myrkyt muka ainoa vaihtoehto?

Viimeinen vaihtoehto useimmille. Paraniko oma olosi kommenttisi myötä?

Eiköhän viimeinen vaihtoehto ole sähköhoito tai uskoontulo.

En lähtisi pilkkaamaan elämän tärkeimmistä päätöksistä ...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
363/378 |
30.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä sanoa  Menkää terapiaan.

Ellet saa kelaa maksamaan miin tavalliselta eläkeläiseltä loppuvat rahat niin kallista se on.

Itse päääsen n. 2 krt kuussa keskustelemsan psykoterapeutin  kanssa julkisella puolella . Kyselee vain vointia eikä puututa ahdistuksen ja masennuksen syihin

Vierailija
364/378 |
09.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus kirjoitti:

Käytin brintellix 10mg noin 1,5kk keväällä -17 ja voin sanoa että hirveää aivoliimaa oli kama.......

Elikkä älkää käyttäkö/ostako näitä myrkkyjä ollenkaan ja yrittäkää vain säännöllistä elämää,liikuntaa ja terveellistä ruokavalioa.

Kuule jos et tiedä mitään sysimustasta masennuksesta, niin mene helkkariin liikuntasi ja ruokavaliosi kanssa!

Eiköhän jokainen parantaisi itsensä näillä, jos se olisi niin helppoa. 

Vierailija
365/378 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aiemmin tänne kirjoittelin ja ajattelin tulla kertomaan kokemuksia: 

Söin uupumuksen jälkeen brintellix 10mg reilu puoli vuotta ahdistuneisuuteen ja lievään masennukseen. Itselläni se auttoi melko hyvin ahdistuneisuuteen, eikä ensimmäisen parin viikon pahoinvoinnin jälkeen aiheuttanut liiemmin haittavaikutuksia (ehkä ummetusta ja nukahtamisen ongelmia hieman pidempäänkin) ja pääsin lopulta palaamaan lääkkeen ja terapian avulla täysipäiväisesti työelämään. Muutama kuukausi menikin hyvin, mutta nyt on lääke taas käytössä, koska elämäni tärkeimmän ihmisen äkillinen ja ennenaikainen kuolema laukaisi masennuksen, ahdistuneisuushäiriön ja paniikkihäiriön. Päivät olivat niin sietämättömiä ja oli itsetuhoisia ajatuksia, että jouduin syömään bentsodiatsepiinia, mutta sitä luonnollisesti ei kauaa voi syödä, niin kolmisen kuukautta kitkuttelin terapian ja ystävien avun voimalla, mutta olo ei parantunut missään vaiheessa ja pä

Otan osaa Itsellä sama tilanne, rakkain menehtyi äkillisesti syksyllä. Nuo itsetuhoiset mietteet hyvinkin tuttuja. Tässä aprikoi että aloitanko Brintellixin vai en....

Olisi kiva vaihtaa ajatuksia enemmänkin.

Ja voimia päiviisi

Vierailija
366/378 |
14.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle ei sopinut. Ahdistus ja pelkotilat nousi uskomattomiin sfääreihin. Ja onhan se kallis.

Vierailija
367/378 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

20 mg käytössä ja toisinaan tuntuu että auttaakohan tuo tänään juurikaan mutta jos unohdan ottaa lääkkeen niin sen kyllä huomaa. Tulee järkky huimaus ja etova olo vaikka noin pieni pilleri. Minulla ollut 15mg käytössä ja sillä tunnen enemmän olevani minä ja omassa itsessäni mutta sosiaalinen ahdistus voimistuu. 20mg taas tekee robotiksi mutta helpottaa ahdistusta

Vierailija
368/378 |
29.05.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei sivuvaikutuksia, mutta hyöty jäi hyvin vähäiseksi. Ahdistusta lievitti jonkin verran, toimintakyky ei kuitenkaan juuri kohentunut.

Vierailija
369/378 |
27.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin tälle toisen mahdollisuuden, kun halusin aloittaa keväisen traumaattisen tapahtuman myötä uudelleen mielialalääkkeen. Olin käyttänyt tätä parisen viikkoa syksyllä 2023, mutta lopetin silloin kesken, koska olo tuntui oudolta ja olin motivoitunut jatkamaan silloin Valdoxanilla, josta olin saanut kohtalaisen avun. Muistaakseni otin lääkkeen silloin aamulla, nyt olen ottanut sen illalla. Aloitin 5 mg, nostin 10 mg ja 15 mg, josta palasin takaisin 10 mg:aan. Sivuoireina on ollut lähinnä närästys lääkkeen oton jälkeen, sekin hävisi muutamassa viikossa. En muista muita erityisempiä sivuoireita. Illalla lääkkeen otto sopii ehkä itselle paremmin kuin aamu.

Seksihalut katosi pariksi kuukaudeksi, toki tuo traumaattinen elämäntapahtumakin oli sellainen, ettei seksi senkään takia ollut mielessä. Kun kokeilin hoidella itse itseni 1 - 2 kk aloituksesta, klitoris tuntui tavallista tunnottomammalta ja orgasmin eteen sai tehdä töitä. Se tuntui myös laimeammalta. Mutta jatkoin lääkitystä, koska olin huomannut, että se tasoittaa mun mielialoja ja helpottaa oloa vaikeassa tilanteessa. Vain muutama viikko eteenpäin ja seksi alkoi tuntua taas hyvältä ja nyt 3 kk Brintellixin aloituksen jälkeen halusin tulla kertomaan, että seksi on aivan upeaa ja olen ehkä jopa tuntoherkempi kuin ilman lääkitystä.

Kannattaa siis vain taistella ne ekat viikot läpi ja testata sopivaa annosta ja lääkkeenottoaikaa ennen kuin luovuttaa. Syksy on mulle vaikea vuodenaika ja ennakoin jo, että voisin kokeilla silloin annosnostoa.

Vierailija
370/378 |
28.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä käytössä 5mg annos. Pitkään kestänyt ahdistus katosi ja ilon tunteita tullut elämään. Alussa oli vähän etovaa oloa. Seksuaalisia haluja ei juurikaan ole, mutta eipä niitä ollut ennen lääkkeen aloittamistakaan. Katsotaan tuleeko nekin takaisin jossain vaiheessa:)

Kävin pitkään terapiassa ja elintavat olivat todella terveelliset. Ajattelin aina ahdistuksen johtuvat joistain käsittelemättömistä päänsisäisistä asioista, mutta onneksi lopulta uskaltauduin kokeilemaan brintellixiä ja se pirun niskaan hengittänyt ahdistus hävisi!! Joskus taitaa vaan aivokemiat kaivata buuttausta? Olen hyvin huojentunut tästä mielenrauhasta minkä sain.

Vierailija
371/378 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei

Syö kerran päivässä visbletä niin alkaa suoli toimimaan.

Itse olen käyttänyt 15mg brintellixiä ja tänään sovittiin Lääkärin kanssa että tiputetaan 10 mg:ramaan.

On kyllä hyvä lääke mutta alussa voi olla erilaisia haittavaikutuksia mutta menevät kyllä ohi.

Ei myöskään lihota mitä muut mielialalääkkeet tekee.

Vierailija
372/378 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähköhoito on erittäin hyvä ja vaikuttaa välittömästi on vaaraton.

Vierailija
373/378 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löytyisikö vielä lisää kokemuksia? Onko aiheuttanut kenellekään voimakasta päänsärkyä ja jos on onko loppunut miten pian?

Vanha ketju. Sain päänsärkyä. Yritin käyttää monta viikkoa. Lopetin päänsäryn vuoksi. 

Vierailija
374/378 |
02.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

" Masennus" pyh ! Viherpunikkien alibi laiskuudelleen.

Vierailija
375/378 |
08.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma kokemus Brintellixistä:

Mulla on keskivaikeaa masennusta,ahdistusta ja oireena mm. merkittävät keskittymis ja muisti vaikeudet.

Alotin 10mg annoksella ja alkuun oli parisen viikkoa pahoinvointia/huimausta lääkkeen oton jälkeen noin 1h ajan. Sitten helpotti.

Kuukauden jälkeen annos nostettiin 15mg.

Nyt pari kk käyttöä takana ja en ois voinut uskoa miten hyvin tuo lääke on auttanut nimenomaan keskittymis ja muisti ongelmiin. Masennus- ja mieliala oireita on edelleen, mutta toimintakyky on kohonnut selvästi kun pää toimii.

Jatkan kyllä mielelläni vaikka aika kallis lääke on.

Vierailija
376/378 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt seitsemän kuukautta takana Brintellixiä, aloitus 5mg, nosto 10mg ja toinen nosto 15mg.

Elän tosi säännöllistä ja terveellistä elämää liikuntoineen. Olen päihteetön ja työssäkäyvä. Taustalla pitkä masennus toimintakyvyllä ja burnout.

Viisi viikkoa 15mg annoksen jälkeen sain lääkkeestä hyvän vaikutuksen, ja olo alkoi vihdoin normalisoitua. Ahdistus ja ajatuskelat hävisivät. Maisemaan ilmestyi horisontti ja toivoa. Aamuisin en enää herää toivottomuuteen. Ketutus ja kyynisyys hävisivät, nyt jää myös energiaa oman voinnin parantamiseen. Kaikki on rennompaa enkä räjähdä pienistä asioista. Kaikki on jotenkin pehmeämpää.

Ihan alussa 10mg annoksella oli muutamia huimauspäiviä ja 15mg noston jälkeen viiden viikon masiksen paheneminen. Mutta sitten helpotti.

Terapia alkaa pian ja olen niin iloinen, että uskalsin kokeilla lääkitystä.

Toivottavasti saatte apua!

Vierailija
377/378 |
10.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä lisäisin, että nyt kun lääke vaikuttaa hyvin, pitää olla tarkkana levon, liikunnan ja säännöllisyyden kanssa. Toisin sanoen energia pitää kohdistaa omaan toipumiseen, vaikka sitä tuntuis olevan enemmän kuin aikaisemmin. 

Vierailija
378/378 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan ketjua minäkin, aion tänään hakea brintellixin taas ja aloittaa uudelleen, taustalla työuupumus jonka jäljiltä toimintakyky ja ajattelukyky ovat lähellä nollaa, pää on kuin haminan kaupunki ja ahdistus/paniikki tulevaisuudesta aivan pelottavissa sfääreissä. Aiemmat kokeilut brintellixillä jääneet melko lyhyiksi, en muista nyt varmaksi miksi, ehkä voimakkaan pahoinvoinnin vuoksi? Nyt toivon lääkkeen uudelleen aloituksesta tasausta ahdistavaan nykytilanteeseen ja toiminnallisuuden lisäämistä, ja sitoudun lääkkeeseen vähintään 3 kk jotta voin kunnolla arvioida sen tehon itselleni.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä yksi