Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Vierailija kirjoitti:
Brintellix ei ole SSRI
Mikä se sitten on?
Vierailija kirjoitti:
Brintellix ei ole SSRI
Mikä se sitten on?
Sama täällä. Heittämällä paras. Saanut elämän takaisin kaikkien lääkekokeilujen jälkeen.
Jaan tänne nyt oman kokemuksen Brintellixistä, jos tästä olis apua jollekin.
Aloitin lääkkeen hankalaan ahdistukseen, keho kävi kierroksilla ja olin todella ahdistunut kaikesta. Olen ollut hieman lääkevastainen, mutta lääkäri vakuutti että tää on hyvä lääke, ja tiesin pari tuttua jotka on syöneet myös Brintellixiä.
Eniten pelotti, että tämä vie seksistä orgasmin ja tunnon, kuten Escitalopram.
No aloitin syömään 5mg. Keholliset ahdistusoireet ja paniikkitunne helpotti aika pian, muutamassa päivässä. Alkuun yöunet huononi, heräsin kahden tunnin unien jälkeen ahdistukseen aivan hikisenä. Parin viikon jälkeen tämä helpotti. Orgasmin saanti valitettavasti vaikeutui aika pian. Sain sen, mutta se vaati aikaa ja vaivaa ja lopputulos oli laimeampi. Kuitenkin hyödyt peittosi lääkkeen haitat.
Kaikkineen ahdistus alkoi helpottamaan hyvin. Olin tyytyväinen. Yritin lisätä annostukset 10mg, mutta ahdistus paheni, ja kuukautisten välissä tuli tiputteluvuotoa.
Lisäksi huomasin, että sellainen elämän ihastelu ja suuret positiiviset tunteet laimeni.
Tämän lisäksi aamulla lääkkeen otettuani, huomasin että lähimuisti tökki. Kirjoitan päiväkirjaa, mutta yhtäkkiä jouduin kovasti ponnistelemaan että muistin mitä olin päivän aikana tehnyt. Sellainen normaali aivojen Flow häipyi. Vaihdoin lääkkeen iltaan ja tuo helpotti hieman.
Paino nousi heti 4 kiloa kun aloitin lääkkeen. Urheilen paljon, syön terveellisesti.
Suu kuivui.
Sitten yhtäkkiä kuukautiskierto meni sekaisin. Kierto lyheni, ja vuoto jatkui kaksi viikkoa. Ja mulla on AINA ollut säännölliset kuukautiset. Vuoto oli sellaista, kuin olisi ollut verenohennuslääkitys käytössä. Googletin tietoa Brintellixistä ja kuukautisista, ja englanninkielisiltä sivuilta onneksi löytyi tietoa että lääke voi sotkea kuukautiset.
Tämä oli harmillinen sivuvaikutus, koska muuten söisin lääkettä edelleen. Seksuaalisuuskin oli ajan myötä parantunut lähemmäs tavallista tasoa, orgasmin saanti siis helpottui kun lääkettä oli takana muutama kuukausi.
Lopulta päätin lopettaa lääkkeen. Vieroitusoireita oli pari kolme viikkoa, ahdistusta, elohiiriä kropassa, unettomuutta jne. Tämä meni kuitenkin ohi, ja voin pian paremmin kuin ennen lääkettä. Ja huomasin että positiiviset tunteet palasivat. Seksihalut palasivat. Orgasmit voimistui. Ja mikä parasta, kuukautiset palasivat täysin normaaliksi!
Yhheenvetona: Brintellix oli todella hyvä apu omaan tilanteeseeni, mutta siitä oli aika monia sivuvaikutuksia. Tavallaan pelottavaa, kuinka paljon lääke vaikutti moneen asiaan. Mutta olen silti tyytyväinen siihen, miten se helpotti elämää. Täytyy silti todeta, että en aivan helpolla ala syömään uudestaan lääkkeitä, enkä ehkä Brintellixiä uskalla aloittaa uudestaan. Ja onneksi itse tajusin kuulostella kehoani, ja tajusin että tämä lääke sotki kuukautiset! Lääkäri nimittäin tarjosi ratkaisuksi vain keltarauhashormonia, joka olisi sitten ollut vain lääkettä lääkkeen päälle uusien sivuvaikutusten kera. En aloittanut sitä.
Tsemppiä muille toipumiseen! Ja olisi mielenkiintoista kuulla muiden tarinoita ja sivuvaikutuksia jos niitä on ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut ensimmäisestä (essitaloprami) kokeilusta asti erittäin vastainen näitä mielialamömmöjä vastaan.
Tällä hetkellä menee elvanse adult 70mg/vrk ADHD:n hoitoon ja 3mg rivatril yhteensä sosiaalistentilanteiden pelkoon, paniikihäiriöön, yleiseen ahdistuneisuushäiriöön.
Tänään havahduin että jokainen päivä yhtä kamppailua, enkä jaksa tätä enää kauaa.
Minulla on rakas 2-vuotias labradorinnoutaja mutta muuten melko yksin. En ole ollut työelämässä yli vuoteen. Nyt päätin ihan rakkaan lemmikkinikin vuoksi koittaa uskaltaa syödä 5mg pv ja katsoa tapahtuuko mitään.
Jännitän kovasti lenkkeille lähtöä (joskus sortunut ottamaan hieman alkoholia jännitykseen) ja kyllä, heti aamusta
Tuntuu että tämä on viimeinen oljenkorsi, en enää yksinkertaisesti jaksa tätä ponnistelua. Aion marssia pesulle ja hampaiden pesun jälkeen otan esimmäisen tabun, ka
Voi sinua, toivon kovasti että olosi paranee! <3
Kasvoin itse toksisessa kodissa, ja olen tajunnut, että pidättelen tunteita liikaa koska niiden ilmaisu ei ollut turvallista lapsena. Etenkin intohimon tunnetta pitäisi ilmaista enemmän, koska siitä saa energiaa.
Tällaiset pillerit ovat täyttä paskaa. Ainoat toimivat on pamit ja Temestat ja nekin viinan kanssa.
Mulle määrättiin Escitalopramia vaikeaan masennukseen ja burnoutiin, mirtazapinia uniongelmiin.
Parin viikon totuttelun jälkeen mirta toimii kuin junan vessa. Yöunet pidentyneet kolmesta tunnista kahdeksaan. Pikkuhiljaa alan palautumaan vuosikymmenen uniongelmista kun vuoden verran on nyt yöt tullut nukuttua.
Escitalopram toi mukanaan jäätävän ruokahalun ja +15kg painoa. Lisäksi vatsan toiminta hidastui reilusti. Seksihalut katosivat, kyky ei. Orkkua oli vaikea saada.
Sivuvaikutuksien vuoksi vaihdettiin brintellixiin 15mg/vrk. Ruokahalu normalisoitunut, kuten vatsan toimintakin. Seksihalut vielä vähän kateissa, mutta paremmat kuin essissä. Orkku irtoaa nykyään helposti, mutta ei tunnu niin kivalta kuin ennen lääkkeitä.
Lääkkeiden aloituksesta nyt vuoden verran.
Mielialavaikutuksia ei mielestäni kauheasti ole ollut essillä eikä brintellixillä. Sellainen "kaikki on ihan sama"- fiilis on päällä, toisaalta onhan se toisaalta kiva ettei ihan joka päivä wtuta niin paljoa. Enää ei tunnu ihan niin paljoa, että koko maailma olisi minua vastaan.
M42
Käytössä ovat olleet escitalopraami, duloxetiini, brintellix + nukahtamislääkkeet. Mirta ja ketipinori. Näitä monta vuotta. Yksinään ja toiset jopa yhdessä. Maksimi ja minimi annostuksilla. Välillä omasta tahdosta välillä siksi että toiset tuntuu tietävän välillä paremmin mitä ihminen milloinkin tarvitsee. Oliko kysymys siis miten nämä toimii? No ne toimii niin että ne turruttaa tunteet ja silti se paska olo puskee jostain läpi aina ja palaa uudestaan. Eivät ole mitään ihmepillereitä joka poistaa kaiken huonon elämästä vaan tasaa mielialaa. Siihen on eri keinot. "Elämän muutos" ja "terapiat". Jokainen voi miettiä muuttaako se sitten persoonallisuutta ja onko se hyvä että se muuttuu vai ei. Tunteet joka tapauksessa on syystä ihmisellä. Joskus kuitenkin on parempi että ne on lievempiä. Niitä ei kuitenkaan voi enään lopettaa kun monta vuotta syönyt, et siksikään että et tunne itseäsi enään ja pelkäät lopulta mitä olet ja mitä tunnet ilman mitään mikä turruttaa ja niistä tulee jäätävät vieroitusoireet. En ole kuitenkaan tuntenut suuria tunteita enään vuosiin. Ikinä en ole edes voinut kokonaan lopettaa kun vieroitusoireet pakottaa palaamaan aina lähtöruutuun. T. Tunnevammainen robotti.mä toisaalta en usko olevani parempi ilman, en kestä maailmaa, kun olen yliherkkä joten kai niistä jotain hyötyä on. Ei ole tää elämä aina helppoa. Tsemppiä jokaiselle lääkkeettömälle ja lääkkeelliselle.
Minulla ollut melko pahaa ahdistusta ja masennusta joihin söin monta vuotta voxraa jonka teho sitten hiipui. Lääkäri määräsi siihen lisäksi Brintelliksin 5mg. Näiden lyhteisvaikutuksella oloni parantui niis paljon että Brintellix lopetettiin vuosi sitten ja Voxra 631 viime maaliskuussa.
Nyt on huono vointini alkanut uudelleen ja lääkäri soittaa min6ulle huomenna lääkeasiasta. Koin että lääke oli hyvä eikä mitään sivuvaikutuksia ei ois vaan pitänyt
Lopettaa ehkä liian aikaisin
En jaksanut kokeilla 2 - 3 viikkoa pidempään, koska tuli epätodellinen olo, vähän pöhnäinen ja jumittava. Alapää muuttui tunnottomaksi. Mutta joku on tästäkin avun saanut. Itselleni on parhaiten toiminut agomelatiini.
Syön brintellex 5mg aamuisin kahdeksatta päivää. Minulla on vaikea masennus, ahdistusta, pelkotiloja, OCD sekä kaksisuuntaisen kakkostyyppi.
Tämä on ensimmäinen lääke, jota olen suostunut kokeilemaan. Aiemmin ajatukseni lääkityksestä on ollut kielteinen ja nyt olen tyytyväinen, että uskalsin kokeilla.
Lääke on vähentänyt huomattavasti ahdistusta, pelkoja ja varmistelua. Pystyn keskittymään paremmin ja ajatus kulkee selkeämmin. Tuntuu kuin hermostoni olisi ollut aiemmin jatkuvassa "taistele tai pakene" -tilassa ja nyt tehdasasetukset olisi nollattu ja elämä olisi sellaista kuin ennen näiden häiriöiden puhkeamista. Aloituskyky on myös parantunut, saan aloitettua asioita ja tehtyä ne loppuun. Sponttaani keskusteleminen on myös helpompaa muiden ihmisten kanssa.
Haittavaikutuksia ei ole ilmennyt, niitä jännitin itse kovasti.
Mullakin ärsytys lisääntynyt huomattavasti enkä pidä siitä yhtään! Ahdistus myös lisääntynyt ja nälkä koko ajan...enpä tiedä
Vastauksena kysyjälle että Brintellixin vaikuttava aine on vortioksetiini ja se on niin sanottu epätyypillinen masennuslääke. Vaikutus alkaa tavallisimmin muutamassa viikossa mutta jo kymmenen päivän kuluttua potilas saattaa havaita jotain. Lääkärit suhtautuvat Brintellixiin vaihtelevasti vaikka lääke on ollut markkinoilla pitkään. Kalliimpi kuin moni muu.
Jokainen keho reagoi eri tavalla ja kokeilemalla löytyy sopiva lääke jos on löytyäkseen. Jos lääkkeillä lähtee masennusta tai muuta hoitamaan niin kannattaa pitää mielessä se mitä pakkauksessa lukee, monet "sivuvaikutukset" ovat myös oman sairauden oireita. Alkuhaittojen pitäisi väistyä muutamassa viikossa.
Nyt Brintellix 5mg seitsemättä päivää alla ja olo on hyvä. Ei sivuoireita, otan lääkkeen aamupalan jälkeen, käyn töissä ja teen päivän jutut. Vastustin ja pitkitin aloitusta todella kauan, ei olisi kannattanut. Taustalla pitkään jatkunut keskivaikean ja vaikean välillä vaihdellut masennus, ahdistushäiriö ja burnout.
Viime vuosina olen pakon edessä luonut itselleni hyvän pohjan, johon kuuluvat säännölliset elämäntavat, rutiinit, täysi päihteettömyys, liikunta, lepo sekä terveellinen ravinto. Uskon, että tältä pohjalta ponnistaen on nyt helpompi nousta kun lisään yhtälöön vielä kemiallisen avun. Odotan jatkoa ja annoksen nostoa toiveikkaasti. Uskon myös, että jo viikossa dopamiinilisä aivoissa on tehnyt sen, ettei kaikki tunnu enää yhdeltä isolta uuvuttavalta kaaokselta.
Ei ole tullut mitään haittavaikutuksia ja on vienyt itsetuhoisilta ajatuksilta pahimman terän pois. Olo on melko hyvä tämän kanssa. Harmi että on niin kallis
Ei tule yhtä pahoja seksuaalisia haittoja kuin SSRI/SNRI lääkkeistä, ja muutenkin on hyvä lääke. Olen ollut 10 mg annoksella. Kuitenkin tulee aivan kamala pahoinvointi, jos ei ole syönyt ennen kuin ottaa lääkkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Brintellix ei ole SSRI
Mikä se sitten on?
Brintellix vaikuttaa myös serotoniinin takaisinottoon, mutta sillä on muitakin vaikutuksia. Tämän vuoksi (ja mahdollisesti markkinoinnin takia), Brintellix luetaan serotoniinimodulaattoriksi. SSRI- tai SNRI lääkkeet estävät serotoniinin takaisinottoa enenmmän kuin Brintellix. Tämä saattaa selittää miksi Brintellixillä on vähemmän haittoja (ja sen että sen voi lopettaa "seinään").
Vierailija kirjoitti:
Mullakin ärsytys lisääntynyt huomattavasti enkä pidä siitä yhtään! Ahdistus myös lisääntynyt ja nälkä koko ajan...enpä tiedä
Ärsyyntymisen lisääntyminen on tyypillinen sivuvaikutus lääkkeillä, jotka estävät serotoniinin takaisinottoa. Kaikki eivät siitä kuitenkaan kärsi, mutta uskoisin että annoksen laskeminen voisi olla järkevää.
Olen ollut ensimmäisestä (essitaloprami) kokeilusta asti erittäin vastainen näitä mielialamömmöjä vastaan.
Tällä hetkellä menee elvanse adult 70mg/vrk ADHD:n hoitoon ja 3mg rivatril yhteensä sosiaalistentilanteiden pelkoon, paniikihäiriöön, yleiseen ahdistuneisuushäiriöön.
Tänään havahduin että jokainen päivä yhtä kamppailua, enkä jaksa tätä enää kauaa.
Minulla on rakas 2-vuotias labradorinnoutaja mutta muuten melko yksin. En ole ollut työelämässä yli vuoteen. Nyt päätin ihan rakkaan lemmikkinikin vuoksi koittaa uskaltaa syödä 5mg pv ja katsoa tapahtuuko mitään.
Jännitän kovasti lenkkeille lähtöä (joskus sortunut ottamaan hieman alkoholia jännitykseen) ja kyllä, heti aamusta
Tuntuu että tämä on viimeinen oljenkorsi, en enää yksinkertaisesti jaksa tätä ponnistelua. Aion marssia pesulle ja hampaiden pesun jälkeen otan esimmäisen tabun, katson peiliin ja tuumin oloani.
Viikon päästä teen saman arvion ja kirjoittelen tänne. Tovottavasti lääkkeestä olisi edes hieman apua!
T. Jomelkeintoivonmenettänytn