Brintellix masennuslääke -kokemuksia
Olisi mukava kuulla muiden kokemuksia brintellix masennuslääkkeestä. Lääkehän on vissiin aika uusi. Itselle määrättiin sitä ja reilu viikon olen syönyt ja tuntuu hyvältä. Useita muita masennuslääkkeitä olen aiemmin kokeillut ja tästä ei ole tullut mitään suurempia sivuvaikutuksia. Pientä väsymystä tai etovaa oloa on ollut, mutta ei häiritsevästi. Muutenkin tuntuu, että jo näin lyhyellä käytöllä olisi ollut positiivinen vaikutus mielialaan.
Kommentit (378)
Mulla myös oksettaa jos aikaisin aamulla joutuu lähtee liikkeelle.
Itsellä nyt taas kuukauden verran brintellix käytössä. Alussa ne tutut yökötykset, ym. mitkä menee viikon-parin jälkeen ohi. Hyvin auttaa pahimman terän vie masennusvaiheista. Aluksi otin aina iltasin, mutta vaihdoin aamuun kun alko oleen unet vähän liian ahdistavia. Mutta kannattaa kärsiä ne alku pahoinvoinnit. Tämä on hyvä lääke pienellä annoksella, eikä vie seksihaluja,ym.
Nyt 2 vkoa 5mg:n annoksella. Päivät 11, 12 ja 13 ovat olleet toinen toistaan parempia. Olen ollut todella hyvällä tuulella, aikaansaavakin välillä ja sunnuntaina yhtäkkiä huomasin, ettei ahdista enää ollenkaan ja olo on melkein jopa röyhkeän itsevarma, kun aiemmin olen ollut ujo ja häpeilevä. Tein myös yhden keskittymistä vaativan homman ja mielestäni se sujui paljon nopeammin ja helpommin kuin yleensä. Mahtava tunne!
Minun piti aloittaa jo viikon jälkeen 10mg, mutten sitten aloittanut, että kallis lääke riittäisi pitempään (kun taas pitää omavastuukin kerryttää näin vuoden alussa). Tänään kokeilin 10mg ja tuli hiukan huono olo, mutta toisaalta myös oli lyhyet yöunet takana, niska/hartiaseutu on ihan jumissa ja join vahvaa teetä, mistä on joskus aiemminkin tullut huono olo. Pieni puuhastelu auttoi pahoinvointiin. Nyt vain mietin, että kannattaisiko vain jatkaa 5mg ottamista, koska se kerran toimii nyt ja nostaa vasta jos/kun tuntuu, ettei enää toimikaan...
Ainoa sivuvaikutus, minkä huomannut (sen mahd. pahoinvoinnin lisäksi) on ruokahalun väheneminen. Ei tee mieli syödä kunnon annosta ja sitten on kohta taas nälkä. Niin ja vatsa on ollut vähän kovalla, mutta toiminut kuitenkin.
-N38
Vierailija kirjoitti:
Mulla taustalla vaikea masennus ja sosiaalinen fobia. Citalopramia käytin monta vuotta, kunnes tuntui ettei enää 40mg riitä. Oli uniongelmia öisin ja aivan lopen uupunut päivisin. Kokeiluun lähti Venlaflaxin, jonka lopetin parin kk jälkeen, kun päähän tuli outoa painetta ja teki mieli kaivaa silmä päästä. Tällä hetkellä mennyt Brintellix 10mg 2kk. Alussa oli pahoinvointia ja huimausta. Sosiaalisten tilanteiden pelko näyttäytyy jälleen suht voimakkaana, itkuisuus lisinyt ja mieliala sukeltaa. Odotan lekurilta puhelua, mitä seuraavaksi. Saas nähdä, onko edessä taas lääkevaihto vai nostetaanko annosta. En ole kovinkaan vakuuttunut Brintellix:n toimivuudesta.
MInä käytin aikoinaan bentsodiatsepiineja sosiaalisissa tilanteissa jännittämiseen useiden vuosien ajan. Sitten kun ikää tuli lisää, jännittäminen loppui. Nykyään en käytä mitään lääkkeitä.
Aiemmin tänne kirjoittelin ja ajattelin tulla kertomaan kokemuksia:
Söin uupumuksen jälkeen brintellix 10mg reilu puoli vuotta ahdistuneisuuteen ja lievään masennukseen. Itselläni se auttoi melko hyvin ahdistuneisuuteen, eikä ensimmäisen parin viikon pahoinvoinnin jälkeen aiheuttanut liiemmin haittavaikutuksia (ehkä ummetusta ja nukahtamisen ongelmia hieman pidempäänkin) ja pääsin lopulta palaamaan lääkkeen ja terapian avulla täysipäiväisesti työelämään. Muutama kuukausi menikin hyvin, mutta nyt on lääke taas käytössä, koska elämäni tärkeimmän ihmisen äkillinen ja ennenaikainen kuolema laukaisi masennuksen, ahdistuneisuushäiriön ja paniikkihäiriön. Päivät olivat niin sietämättömiä ja oli itsetuhoisia ajatuksia, että jouduin syömään bentsodiatsepiinia, mutta sitä luonnollisesti ei kauaa voi syödä, niin kolmisen kuukautta kitkuttelin terapian ja ystävien avun voimalla, mutta olo ei parantunut missään vaiheessa ja päivät olivat niin sietämättömiä, että lääkärin kanssa päädyttiin ottamaan tämä taas käyttöön.
Surua tämä ei tietenkään poista, ja itken edelleen joka päivä, enkä tunne liiemmin iloa, mutta päivät ovat jotakuinkin siedettäviä ilman jatkuvia ahdistuskohtauksia ja toivottomuuden ja itsetuhoisten ajatukset on vähentynyt. Ja nyt pystyn jotenkin käsittelemään menetystäni hajoamatta tuhansiin palasiin. En tiedä, onko aika tehnyt jo jotain vai onko se tämä lääke, mutta paniikki- ja ahdistusoireiden vähenemiseen uskon tämän kyllä auttaneen ja se on ollut iso helpotus. En tiedä, olisinko kestänyt enää päivääkään.
Oon 80-luvulla syntynyt leidi, kv masennus + sekamuotoinen ahdistuneisuus. Elämässä käynnissä kriisi. Ei pitkiä kokemuksia masennuslääkkeistä, joku masennukseen tarkoitettu peruslääke ei sopinut ollenkaan muutama vuosi sitten. (Lisätietona: Epäilen lisäksi, että minulla saattaa olla ADD.)
Listasin Brintellix-kokemukset itselleni reilun ekan viikon ajalta. 10mg aamulla. Avasin listaan aluksi kaikki oireet niiden määrästä riippumatta, lopuksi vain uudet tai voimakkaasti painottuvat.
Esim. eka päivä oli tämmönen:
- Lievää kuumotusta päässä, väsy / katse sleebaa. Silmät eivät jaksa keskittyä.
- Rauhallinen ja tomerahko olo aamusella lääkkeen oton jälkeen - ikäänkuin kognitiivista suorituskykyä kohentava. Rauhallisempi ja varmempi olo.
- Välillä lievää ahdistusta, ikäänkuin kohtauksittain
- Kuuma, jano !!!
- Käsivarsien lievähköä kuplintaa tai kutinaa. Eniten outoa ja vähän ärsyttävää, ei ylivoimaista.
- Ihan kuin iltaa kohden alkais vaikutus häipyä / vähentyä.
- Ehkä joku vaikutus pulssiin, voi johtua muusta.
- Ehkä jonkinmoista vatsahässäkkää, mutta alkoi jo edellispäivänä. Ilmaa.
- Ruokahalu ehkä kasvoi
- Pissattaa
Tämmöiset vaihtelevat oireet jatkuivat, mutta sitten tuli ns. takapakkia:
Päivä 5: Aamulla ennen lääkkeen ottoa olon romahdus: Päivä alkoi apaattisena, negatiivisia ahdistuksen tunteita ja aiheita useammalta elämän osa-alueelta. Itku tuli. Näyttäisi siltä, että lääkkeen annostusta tulee nostaa. Iltapäivää ja iltaa kohden olo tasapainottui.
> Nyt parin viikon jälkeen on selvää, että annosmäärää tulee nostaa. Pudotus tuntuu kamalalta. Itkettää ja alun euforia on poissa. Viimeistään iltapäivällä vaikutus lääkkeestä kadonnut ja aamut ennen lääkettä inhottavia, myös siksi, että unet olleet vähän levottomia.
Äsken oli lievästi it-ajatuksia. Halusin kirjoittaa tänne, jotta oma ja muiden olo helpottuu - lääke on lääke ja sen annostuksella ja muulla oikealla hoidolla on iso merkitys. Ei heitetä pyyhettä kehään. Oman lääkärin kanssa keskustelen pian.
MIINUKSET (tiivistettynä):
- Ekat muutaman päivän-viikon epäilytti, miten tämän kanssa jaksaisi tehtä töitä. Väsytti ja laiskotutti kuin teiniä. Plus arkinen fyysinen ponnistelu kuten normaali kävely kauppaan lumisella kadulla tuntui urheilusuoritukselta.
- Ahdistus hiipi alussakin kohtauksenomaisesti välillä. (En etsi tunteiden varsinaista turruttajaa, mutta ymmärrän milloin lääke ei toimi oikein)
- Sydän reagoi edelleen hiukan normaalia enemmän ja aamulle tulee hiki
- Lieviä aggression merkkejä viime aikoina, voi johtua myös kuukautiskierrosta tai muuten lääkkeen vaikutuksen vähenemisestä.
PLUSSAT:
- Mulla loppui turha itkeminen ja elämäntilanteen apatia ensimmäisestä tabletista, mutta toki palautui lääkkeen oletetun liian pienen annostuksen takia.
- En tiennyt, että pystyn olemaan näin iloinen ja onnellinen välillä.
- Olen enemmän hetkessä ja rento. Tuntuu myös, että levottomuus on vähentynyt, iso plussa näin levottomalle ihmiselle.
NEUTRAALIT:
- Lääkkeen hinta. Se on kallis, mutta paremmin voimisen prosessi on nyt täysi prioriteetti.
- Seksuaalisuuteen vaikutusta en osaa arvioida, neutraali tai jopa hiukan positiivinen vaikutus. Tämä ei just nyt mitenkään relevantti teema.
Palaan kertomaan muutaman viikon päästä onko annosmäärän nosto wörkkinyt.
Noin 15kk käytin Brintellixiä. Nyt lähti lääke vaihtoon, kun tuntuu ettei tehoa enää. Tosi huonoa oloa lääke teki jonkun reilut puoli vuotta ainakin, joka sitten alkoi helpottamaan, mutta huonoa oloa teki loppuun asti. Eron huomasi nyt tosi hyvin, kun lääkkeen lopetti ja on ihan erilainen olo. Jotenkin siihen pahoinvointiinkin tottui.
Lääkäri sanoi, että en todellakaan ole ensimmäinen joka Brintellixin lopettaa sen vuoksi että ei toimi. Ja lisäsi, että kyllä markkinointimiehet toki osaavat sitä mainostaa modernina ja hyvänä lääkkeenä.
Tuli tosi hämmentynyt olo apteekin kassalla, kun hain kuukauden annoksen seuraavaa masennuslääkettä ja hinta oli alta 8€. Siinä jotenkin tajusi kuinka perkeleen kallista tuo Brintellix on..
Nyt vaihdettiin siis Duloxetineen ja sisäänajo lääkkeellä menossa. Pelkästään tuon huonon olon loppuminen kohentaa mieltä jonkun verran.
Takana puoli vuotta Brintellix lääkkeen kanssa. Lääkäri sitä määräs mulle kun olin hyvin masentunut ja päässä pyöri myös itsetuhosia ajatuksia. Se rupes tehoamaan tosi nopeasti ja mulle tuli hetkessä seesteinen ja hyvä olo, ei haittavaikutuksia juurikaan tullut paitsi pientä pahoinvointia ja ahdistusta sosiaalisissa tilanteissa, ne meni pian ohi ja olin tosi helpottunut kun se auttoi jännitykseen, keskittymiskykyyn ja siihen että en murehtinut ja yliajatellut asioita. Tosin, ensimmäisten parin kuukauden aikana, huomasin, että kiinnostuin iha hirveästi tietyistä aihealueista (kuten murhatapaukset) , niitä lukiessani mulle tuli aivan järkyttävä pelko ja ahdistus, mitä ei normaalisti tule jos sellasia luen. Se lääke ihan varmasti aiheutti sen. Mutta sekin meni ohi. Tuossa viimesinä viikkoina ennenkuin lopetin lääkkeen, voin kertoo, ettei mulla ollu hyvä olo, joka aamu olin tokkkurainen, en virkeä vaikka olin nukkunut, musta tuli saamaton ja välipitämätön kaiken suhteen. En välttämättä saanut aikaiseksi ostaa edes pojalleni joululahjoja tai viitsinyt siivota kämppääni. Ja kun lopetin (en lopettanut seinään), mulle tuli aika paljon vierotusoireita. Ne ei tullu heti vaan muutaman päivän päästä. Viikon kestävää heitehuimausta, pientä pahaa oloa ja todella kiihtynyt olo (ihanku ois vetäny aineita). Joten, tulin siihen tulokseen, että mitää pillereitä en enää suuhuni laita. Nyt kun vierotusoireet ovat loppunu, pystyn näkeen maailman taas selvästi ja aivan kun aivoista olis lähteny hirveä möykky pois. Olen skarppi ja joka aamu hyvin virkeä. Musta tuntu että se lääke lopulta aiheutti mulle jonkinlaisen masennuksen. Älkää käyttäkö mielialalääkkeitä! Ne muuttaa sua ja tuhoaa sun aivot. Masennuksen tehtävä on viestiä sulle että jonkun asian täytyy muuttua elämässä, mitkään lääkkeet ei poista juurisyytä. Myös terveelliset elämäntavat, liikunta, ruoka ja lepo, jos ne on kunnossa, pääsee jo pitkälle. Tsemppiä kaikille!
Söin 10 mg, tiputin 5 mg annoksen. Brintellix pitää pirteänä. En nukahtele paikkoihin. Toki nyt kun annoskin on pienentynyt, niin pirteys on vähentynyt. Itken myös paljon. Aamuisin tuli hiukan huono olo lääkkeestä. Hikoilua myös.
Olen muutamalta ihmiseltä kuullut, että olenko ihan ok? No en ole. Stressiä ja ahdistaa.
Jotenkin ajattelen, että nyt sitten itken, kun itkettää. Tätä tämä on. En jaksa lääketeatteria. Koko elämä on masennusta. Tälläinen minä olen.
Vierailija kirjoitti:
Pieni pilleri 20 mg käytössä ja usein tulee huono olo aamulla ja aamukahvi maistuu pahalta. Vaikuttaako muilla tuo kahvin makuun? Seksihalut myös vie välillä. Otatteko muut ruan päälle lääkkeen vai miten?
Mies 35v
Itse en voi tyhjään mahaan syödä ollenkaan kun tulee niin äklö olo muuten. Sitten kun on syönyt niin ei tule oikeastaan ollenkaan huono olo.
Vierailija kirjoitti:
Söin 10 mg, tiputin 5 mg annoksen. Brintellix pitää pirteänä. En nukahtele paikkoihin. Toki nyt kun annoskin on pienentynyt, niin pirteys on vähentynyt. Itken myös paljon. Aamuisin tuli hiukan huono olo lääkkeestä. Hikoilua myös.
Olen muutamalta ihmiseltä kuullut, että olenko ihan ok? No en ole. Stressiä ja ahdistaa.
Jotenkin ajattelen, että nyt sitten itken, kun itkettää. Tätä tämä on. En jaksa lääketeatteria. Koko elämä on masennusta. Tälläinen minä olen.
Ja ennenkuin kukaan tulee valittamaan, etten saa kärsiä. Olen järjestänyt elämäni sellaiseksi, että jaksan. Ahdistavat tekijät olen siirtänyt pois. Nyt pitää vain elää tätä elämää näillä ehdoilla. Itken usein, autossa, kotona, aamuisin, iltaisin. Perseestähän tämä on. Mutta ei voi mitään. Ennenpitkää aivot alkavat toimia normaalisti.
Vuosikausia söin lääkkeitä. Olen ollut hiljainen naapuri. Hyvä kaveri. En ole huutanut julkisesti. Minussa ei ole ollut moitittavaa. Itsekseni olen itkenyt peiton alla.
Omat sivuoireeni brintellixistä:
-oksettava olo jos syö tyhjään mahaan
-valvottaa jos syö iltaisin (paras vaikutus mielialaan jos syö aamulla mielestäni)
-10 mg aiheuttaa sydäntuntemuksia 5 mg ei
-ihon kutina iltaisin
Hyödyt:
-vie pois ahdistuksen
-parantaa keskittymiskykyä ja tarkkaavaisuutta vie pois adhd:n kaltaisia oireita (en tiedä olenko adhd)
-tulee olo että voi olla enemmän oma itsensä ja lisää rohkeutta tulee kuin luonnostaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jotenkin ajattelen, että nyt sitten itken, kun itkettää. Tätä tämä on. En jaksa lääketeatteria. Koko elämä on masennusta. Tälläinen minä olen.Ja ennenkuin kukaan tulee valittamaan, etten saa kärsiä. Olen järjestänyt elämäni sellaiseksi, että jaksan. Ahdistavat tekijät olen siirtänyt pois. Nyt pitää vain elää tätä elämää näillä ehdoilla. Itken usein, autossa, kotona, aamuisin, iltaisin. Perseestähän tämä on. Mutta ei voi mitään. Ennenpitkää aivot alkavat toimia normaalisti.
Vuosikausia söin lääk
Siitä vaitonaisuudesta ei ole ollut mitään hyötyä. Ehkä sellainen, että olen saanut asiat hoidettua. En nyt kuitenkaan rupee koko elämää tuolla tavalla elämään. Mä olen hiukan vaikea. Työelämä meni ohi, parisuhdetta en saa.
Mulla ei ole siis mitään syytä enää esittää mitään kenellekkään. Tai en ole velkaa mitään kenellekkään. Tälläinen mä olen. Hiukan masentunut olemus, hiukan oudot jutut, väsähdän helposti. Toisaalta olen myös luovempi ja herkempi. Jollakin utuisella herkällä tavalla parempi. Että puolensa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullakin ärsytys lisääntynyt huomattavasti enkä pidä siitä yhtään! Ahdistus myös lisääntynyt ja nälkä koko ajan...enpä tiedä
Ärsyyntymisen lisääntyminen on tyypillinen sivuvaikutus lääkkeillä, jotka estävät serotoniinin takaisinottoa. Kaikki eivät siitä kuitenkaan kärsi, mutta uskoisin että annoksen laskeminen voisi olla järkevää.
Minä koin, että ärsyyntymis kynnyksen aleneminen, oli merkki paranemisesta. Ennen lääkettä reagoin vastoinkäymisiin tuskin mitenkään, tai lähinnä passivoitumalla entisestään. Parissa viikossa havaitsin ärsyyntyväni ihan pienistä vastoinkäymisistä ja epäonnistumisista aivan järjettömästi, mutta toisaalta en lakannut yrittämästä ja tekemästä, vaan ärsyyntyminen toimi siten, että päätin suorittaa asian loppuun asti. Vaikea jotenkin selittää.
Läheisellä huomannut saman, mielialalääkkeen käytön aloittamisen jälkeen päättäväisyys on lisääntynyt huomattavasti.
Mulla on nostettu 10 mg >15mg. Tosin nostosta on vasta 1vk mutta tänään huomasin kun ahdistuksen "aalto" tuli ylitseni, maltoin olla ottamatta opamoxin 1/2 avuksi ja käytin toista hyvää konstia eli lämmintä kaurapussia rinnan päällä niin tuo aalto häipyi. Suosittelen kaurapussia , minua ainakin auttaa. Onhan parempi kuin lääke. Saa nähdä miten tuo puolikkaan nosto auttaa. Olis ihanaa päästä tuosta ahdistuksesta yli. Se kun tekee aivan toimintakyvytrömäksi. Tukkakin on kuin petolinnun perse kun on edes kampaajlle ole pystynyt menemään.
Itse syön 15 mg. Ei vaikuta haitallisesti mihinkään. Otan aamulla ennen aamupalaa
Taitaa suurin vaikutus noin lyhyen käytön jälkeen olla tunnepuolella mutta hyvä niin. Yleensä vie vähintään sen 3-4 viikkoa ennenkuin lääke oikeasti tehoaa. Itselläni meni toista kuukautta ja vielä senkin jälkeen ahdistus pyrkii pieneksi aikaa esiin
Tukevan ruuan päälle, jotta ei tule niin paha olo.
Pieni pilleri 20 mg käytössä ja usein tulee huono olo aamulla ja aamukahvi maistuu pahalta. Vaikuttaako muilla tuo kahvin makuun? Seksihalut myös vie välillä. Otatteko muut ruan päälle lääkkeen vai miten?
Mies 35v