Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Ihmiset joilla valtava pätemisen tarve?

Vierailija
12.03.2016 |

Minä minä minä. Kato mua, kato mua, kato mua. Kyseisillä henkilöillä on "paljon" eri titteleitä ja tarve olla aina oikeassa. Saattavat myös myöntää virheensä, pitkin hampain tosin. Mitätöivät muita, joskus kaikkia tasapuolisesti, joskus ainoastaan läheisiään tai jotain tiettyä ihmisryhmää. Näyttävät parhaat puolensa tietysti aina tarvittaessa. Kuulostaako tutulta?

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niillä on pohjimmiltaan helvetin huono itsetunto.

Vierailija
2/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvailit juuri 99.8% palstamammoista  ; )

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikä nämä ihmiset koskaan, ei ikinä missään tilanteessa, naura itselleen tai laske itsestään leikkiä.

Vierailija
4/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs sitten nämä jotka koko ajan esittävät mitä tänään oon saanu aikaan ja kattokaa taas tätäkin kun tänkin surautin tässä täysillä ja sillävälin kun sinä olet siellä vaan ei jummi kun mun elämä on täydellistä jota kaikki muutkin ihmettelee miten täydellistä- tyypit:)?

Vierailija
5/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen ihan perinteinen narsku, näyttävät usein parempaa naamaa perheen ulkopuolella.

Vierailija
6/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikoilla näitä näkee valitettavan usein.

Vierailija
7/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä ilmeisesti. Tosin en halua niinkään päteä, vaan osallistua keskusteluun, mutta tuolta se ilmeisesti näyttää. Minulla on paljon tietoa eri aiheista ja syvä kiinnostus uuden oppimista kohtaan. Mikään mielipiteeni ei ole kiveen lyöty, vaan olen aina valmis muuttamaan kantaani paremmin perustellun edessä. Se tuntuu ihmisistä ehkä omituisimmalta. Siksi esitän hyvin perustellun kannan ja muut kokevat sen mitätöintinä, kun minä taas mielelläni kuulisin muita yhtä perusteluja kantoja. Jos en tiedä jostain, otan selvää ja kysyn. En pidä itseäni muita parempana.

Itsetuntoni on ihan ok, pidän itsestäni ja olen hyvin tyytyväinen elämääni. Olen ensimmäisenä myöntämässä virheeni ja voin nauraa itselleni. Kuitenkin aina välillä kuulen, kuinka ihmiset pitävät minua "pätijänä" ja besserwisserinä. Annan vielä yleensä jotain kontekstia mielipiteelleni, koska mielestäni konteksti antaa kaikupohjaa, jonka jälkeen minut leimataan tällä palstalla (onneksi ei livenä kuitenkaan) provoksi.

Omassa ulosannissani on takuulla vikaa, ei kai ihmiset muuten noin kokisi.

Vierailija
8/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paremmuudenhalu, muttei välttämättä vallanhimo. Jos molemmat samassa paketissa, ei hyvältä näytä.

Vierailija
9/29 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valehtelu ja kierous kuuluu usein Ap:n mainitsemien piirteiden joukkoon.

Vierailija
10/29 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aspergerit on näitä pätijöitä enemmänkin.

Vierailija
11/29 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ovat itseriittoisia, perfektionisteja, jopa narsistisen oloisia. Puhuvat vain työstä, joskus kahvihuoneessa suostuvat vaihtamaan aiheen itseensä. Muiden valitsemat aiheet ei kiinnosta, toisten päälle voi hyvin puhua tai poistua törkeästi kesken lauseen työkiireisiin vedoten.

Pätijä on aina oikeassa (siinä olen eri mieltä ap:n kanssa, en ole koskaan nähnyt kuvailemaasi ihmistä, joka myöntäisi olevansa väärässä), hänen ideansa ovat parempia kuin muiden, ja tiimissä toimiessa on parasta valita tämän henkilön valitsema idea, jos haluaa jatkaa tiimissä suht sovussa. Toisen valitsemaan ideaan pätijä ei halua antaa täyttä työpanostaan.

Tällaisen työpaikkahirviön jäljiltä olosi on sama kuin olisit tullut henkisesti yliajetuksi maantiejyrällä.

Vierailija
12/29 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aspergerit on näitä pätijöitä enemmänkin.

Mutta asperger ei välttämättä yritä päteä, vaan ihan keskustella.

Vierailija
13/29 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Ovat itseriittoisia, perfektionisteja, jopa narsistisen oloisia. Puhuvat vain työstä, joskus kahvihuoneessa suostuvat vaihtamaan aiheen itseensä. Muiden valitsemat aiheet ei kiinnosta, toisten päälle voi hyvin puhua tai poistua törkeästi kesken lauseen työkiireisiin vedoten.

Pätijä on aina oikeassa (siinä olen eri mieltä ap:n kanssa, en ole koskaan nähnyt kuvailemaasi ihmistä, joka myöntäisi olevansa väärässä), hänen ideansa ovat parempia kuin muiden, ja tiimissä toimiessa on parasta valita tämän henkilön valitsema idea, jos haluaa jatkaa tiimissä suht sovussa. Toisen valitsemaan ideaan pätijä ei halua antaa täyttä työpanostaan.

Tällaisen työpaikkahirviön jäljiltä olosi on sama kuin olisit tullut henkisesti yliajetuksi maantiejyrällä.

No tota, jos töissä haluaa etusijaisesti puhua töistä, onko paha? Minä saatan sopia tuohon kuvaan osittain. Puhun eniten työjutuista koska työni sitä vaatii, saada erilaisia kombinaatioita eri juttuihin, kartoittaa kuinka parhaiten, ketä mukaan jne. Joskus kun on kiire saatan tulla kahvihuoneeseen, sen etsimäni ihmisen ja hiljaa jutella asiani ja kysymykseni läpi vaikka muut puhuisivat niistä lasten harrastuksista. Koska mun pitää saada asiat nopeasti valmiiksi en aina jaksa jäädä osallistumaan kaikkiin keskusteluihin. Innostun kyllä muiden ajatuksista mutten jaksa osallistua yleisiin työpaikan hakkumissessioihin jos mitään rakentavaa sijalle ei ole esittää. Juttelen yksityisasioista ja kuuntelen toisten omia asioita kahdenkeskisissä jutusteluissa, monesti tulevat juuri noiden tiukkojen työrupeamien keskellä. Töissä olen yleensä ihan pidetty mutta yksityiselämästäni pidättyväinen vaikka muutamat pikäaikaiset työkaverit paremmin tuntevatkin.En päde tutkinnoilla enkä titteleillä, mutta jonkinlaista arvostusta saan ihan saavutuksillani, osaan hommani, siksi monet kysyvät neuvoja joita pyydettäessä annan mutta en tuputa. Koska kykenen itse valitsemaan tiimin jokaiseen projektiin valitsen niitä  joiden kanssa toimimme hyvin yhteen, ehkä siinä joku joka kokee minut liian jyrääväksi jää pois, mutta hän voi etsiä sopivampaa tiimiä toisentyylisistä tiiminjohtajista.

Vierailija
14/29 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No minä ilmeisesti. Tosin en halua niinkään päteä, vaan osallistua keskusteluun, mutta tuolta se ilmeisesti näyttää. Minulla on paljon tietoa eri aiheista ja syvä kiinnostus uuden oppimista kohtaan. Mikään mielipiteeni ei ole kiveen lyöty, vaan olen aina valmis muuttamaan kantaani paremmin perustellun edessä. Se tuntuu ihmisistä ehkä omituisimmalta. Siksi esitän hyvin perustellun kannan ja muut kokevat sen mitätöintinä, kun minä taas mielelläni kuulisin muita yhtä perusteluja kantoja. Jos en tiedä jostain, otan selvää ja kysyn. En pidä itseäni muita parempana.

Itsetuntoni on ihan ok, pidän itsestäni ja olen hyvin tyytyväinen elämääni. Olen ensimmäisenä myöntämässä virheeni ja voin nauraa itselleni. Kuitenkin aina välillä kuulen, kuinka ihmiset pitävät minua "pätijänä" ja besserwisserinä. Annan vielä yleensä jotain kontekstia mielipiteelleni, koska mielestäni konteksti antaa kaikupohjaa, jonka jälkeen minut leimataan tällä palstalla (onneksi ei livenä kuitenkaan) provoksi.

Toinen aivan samalla tavalla kokeva täällä. Mietin noita asioita vuosikausia palattuani Suomeen, enkä sitten oikein keksinyt hyvää ratkaisua siihen, miten olisin ilmaissut asioita niin ettei ärsytystä olisi syntynyt. Koin nimittäin, että ei kyse ollut lopultakaan siitä kuka olen tai miten asian esitin, kun enimmät ongelmat on vastaanoton päässä.  Voin itse vain vaikuttaa lähettämiseen, en siihen onko toinen halukas vastaanottoon.

Siksi olen nyt tällä vuosikymmenellä harkiten vähentänyt sitä missä yleensäkään enää avaan suutani. Olen usein nykyään pidempään vain kuulolla, ja hyvin harvoin avaan suutani enää missään jollei sitten asia kuulu työn puolesta nimenomaisesti minulle eikä vain jollekin sillä osastolla.

Mutta sekään ei tunnu joillekin kelpaavan, olen saanut ja saan edelleen palautetta suoraan tai kiertotietä (johdolta) että enkö muka tiennyt vai enkö halunnut/halua auttaa. Olen näihin todennut, että silloin kun ei ole ollut kyse suoranaisesta hädästä tai vaarasta aiheuttaa suurta vahinkoa, niin olen pysynyt vaiti, ettei tulkittaisi että tyrkytän neuvoja -- osalle ihmisiä kun näyttää minkäänlainen neuvojen ottaminen toiselta olevan negatiivinen kokemus. Nämä on ihmisiä, joiden pitää saada itse tehdä omat virheensä ensin ja vasta sitten ajan kuluttua ja turhauduttua epäonnistumisiin, muiden neuvot voivat kelvata kun ne osaa pukea siihen muotoon, että toinen luulee itse oivaltaneensa ratkaisun.

Myönnän kyllä huvittuneeni näistä tilanteista joskus, katsella vain ns. kärpäsenä katossa sitä miten tilanne kehittyy.

Vierailija
15/29 |
13.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen aivan samalla tavalla kokeva täällä. Mietin noita asioita vuosikausia palattuani Suomeen, enkä sitten oikein keksinyt hyvää ratkaisua siihen, miten olisin ilmaissut asioita niin ettei ärsytystä olisi syntynyt. Koin nimittäin, että ei kyse ollut lopultakaan siitä kuka olen tai miten asian esitin, kun enimmät ongelmat on vastaanoton päässä.  Voin itse vain vaikuttaa lähettämiseen, en siihen onko toinen halukas vastaanottoon.

Siksi olen nyt tällä vuosikymmenellä harkiten vähentänyt sitä missä yleensäkään enää avaan suutani. Olen usein nykyään pidempään vain kuulolla, ja hyvin harvoin avaan suutani enää missään jollei sitten asia kuulu työn puolesta nimenomaisesti minulle eikä vain jollekin sillä osastolla.

Mutta sekään ei tunnu joillekin kelpaavan, olen saanut ja saan edelleen palautetta suoraan tai kiertotietä (johdolta) että enkö muka tiennyt vai enkö halunnut/halua auttaa. Olen näihin todennut, että silloin kun ei ole ollut kyse suoranaisesta hädästä tai vaarasta aiheuttaa suurta vahinkoa, niin olen pysynyt vaiti, ettei tulkittaisi että tyrkytän neuvoja -- osalle ihmisiä kun näyttää minkäänlainen neuvojen ottaminen toiselta olevan negatiivinen kokemus. Nämä on ihmisiä, joiden pitää saada itse tehdä omat virheensä ensin ja vasta sitten ajan kuluttua ja turhauduttua epäonnistumisiin, muiden neuvot voivat kelvata kun ne osaa pukea siihen muotoon, että toinen luulee itse oivaltaneensa ratkaisun.

Myönnän kyllä huvittuneeni näistä tilanteista joskus, katsella vain ns. kärpäsenä katossa sitä miten tilanne kehittyy.

Minulla on myös näitä ongelmia oikeastaan ainoastaan Suomessa! Asun puolet ajasta USAssa ja siellä en ole kohdannut samanlaista. Mikä oli toinen maasi/millainen kulttuuri?

Vierailija
16/29 |
30.07.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Näihin on tullut viime aikoina törmättyä. Hirveä halu häärätä siellä ja täällä ja kertoa mielipiteitään ja oikoa muita ja kontrolloida esim. vapaata keskustelua. Tuollainen kontrollointi ja päteminen tappaa usein keskustelun. Mitä jäljelle jää?

Vierailija
17/29 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kivaa

Vierailija
18/29 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näihin on tullut viime aikoina törmättyä. Hirveä halu häärätä siellä ja täällä ja kertoa mielipiteitään ja oikoa muita ja kontrolloida esim. vapaata keskustelua. Tuollainen kontrollointi ja päteminen tappaa usein keskustelun. Mitä jäljelle jää?

Se on hyvä, että tappaa sen keskustelun, jotta päteminen loppuu.

Vierailija
19/29 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan siitä tulee jos ei ole kavereiita tyrmäämässä ideoita ja kinastelemassa niiistä. Näkyy liika ylpeys hetii ulospäin.

Vierailija
20/29 |
15.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmaan siitä tulee jos ei ole kavereiita tyrmäämässä ideoita ja kinastelemassa niiistä. Näkyy liika ylpeys hetii ulospäin.

Sehän on tuollaisissa kaverisuhteissa se että pystyy pallottelemaaan sen asian kanssa että tuolee esille eri puolet kiistaillessa että milllaisia erilaisia seikkoja siihen liittyy.