Vuokralla koko elämä
Masentaa tämä ajatus. Olemme jo lähes nelikymppinen pariskunta, kaksi lasta. Näyttää siltä että tulemme asumaan koko loppuelämän vuokralla. Olemme pienituloisia pätkätyöläisiä. Olen huomannut viime aikoina, että meitä pidetään niin sanotusti kakkoskansalaisina tämän vuoksi. Onko muilla samoja kokemuksia?
Kommentit (137)
Ei sitä kämppää saa mukaan hautaansa oli se sitten oma tai vuokrattu joten so?
-Vuokralainen-
Sama juttu. Säästöissä ei ole ongelmaa mutta pankin mukaan tuloissa kyllä. En nyt ymmärrä, miksi joku pitää sen takia kakkosluokan kansalaisena - koittakaapa itse luovia elämässänne näin!
P.S. Olemme molemmat yliopistolla töissä.
Me ollaan 30+pariskunta joilla 3 lasta. Asutaan myös vuokralla ja ehkä joskus 10 vuoden päästä on mahdollisuus omaan, jos silloinkaan. Alue jossa asumme on kallis, mutta täällä on lasten kaikki kaverit, meidän sukulaiset, työpaikat yms lähellä. Asuntomme on pieni (75 neliöinen kerrostalokolmio) ja hyvässä/tyydyttävässä kunnossa. Olemme vuokralla yksityisellä. Harmittaa kun ei tätä viitsi itse alkaa sen enempää rempata. Harmittaa myös kun ei meillä ole omaisuutta. Haluaisin jättää lapsilleni perintöä, se on ehkä asia mistä stressaan eniten.
Kyllähän jotkut suhtautuvat niin, että kaikilla pitäisi olla se oma omistusasunto. Minä taas pidän sellaisia ihmisiä kapeakatseisina. Meillä oli velaton omistusasunto, se myytiin pois ja sijoitettiin järkevämmin. Olemme aina asuneet vuokralla. Haluamme elämäämme luksusta, joten asumme todella hyvällä alueella isossa uudessa asunnossa. Maksamme vuokraa vähemmän, kuin vastaavasta vastikkeita.
Jokainen tekee omat valintansa. Me olemme tyytyväisiä omaamme.
Saman huomannut! Omassa tuttavapiirissä arvostetummat ovat nämä omakotitalossa asuvat. Ei enää huvita kutsua heitä kylään, kun tuntuu, että katsovat inhoten vuokrakämppää :( Pankki ei anna meille lainaa, kun teemme osa-aikatyötä.
No ei siinä vuokralla asumisessa ole mitään hävettävää. En ostaisi omaa, kokisin sen vaan taakkana, olisin esim.sidottu tähän paikkakuntaan. T. 35 vuotta vuokralla ja hyvä näin.
Missä päin vuokralla?
Kyllä Helsingin kantakaupungissa on perheitä vuokralla ja liepeilläkin paljon ja kukaan ei pidä kakkoskansalaisina.
Lieneekö muutenkin tuo "kakkoskansalaisuus" ihan omassa päässä viritetettyä alemmuudentunnetta. En minä edes tiedä suurimmasta osasta tuttavapiiriä, mikä heidän asumismuotonsa on -- ovatko vuokralla, asuvatko vanhempien omistamassa asunnossa, onko täysin velkainen omistusasunto vai ihan omalla työllä ostettu oma ja velaton asunto.
Onneksi mun ystävät ovat pitäneet mua ystävänään edeenkin, vaikka minä en omistusasunnossa asukaan kuten he.
Kummiksikin olen lapsilleen päässyt, joten selvästi omaan heille tärkeitä muita asioita asumismuodosta riippumatta.
Oma ystäväni asui sitä unelmaa omakotitalossa. Kunnes tuli ero ja muutto vuokralle. Kummasti alkoi kiinnostaa tällainen vuokrakämppä-asukki ystäväksi :D Aiemmin halveksui juuri tällaisia ihmisiä. No, olen antanut anteeksi.
Pääasia, että on koti, on se sitten vuokrattu tai oma.
Ei asuta pääkaupunkiseudulla. Pohjois-Suomessa melko isossa kaupungissa. Täällä omistusasunto on lähes pakollinen tietyn ikäisille. Ap.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän jotkut suhtautuvat niin, että kaikilla pitäisi olla se oma omistusasunto. Minä taas pidän sellaisia ihmisiä kapeakatseisina. Meillä oli velaton omistusasunto, se myytiin pois ja sijoitettiin järkevämmin. Olemme aina asuneet vuokralla. Haluamme elämäämme luksusta, joten asumme todella hyvällä alueella isossa uudessa asunnossa. Maksamme vuokraa vähemmän, kuin vastaavasta vastikkeita.
Mihin sijoititte?
Miten saitte vuokrattua alle vastikkeen hinnan, en ymmärrä?
No maaseudulta kyllä saa halvalla taloja, jos omistusasunto on tärkeä.
Paljon maksatte vuokraa? Paljon tarvitsisitte lainaa?
On kokemusta. Me miehen kanssa olemme eläneet viisikymppisiksi asti koko aikuisikämme vuokralla, koska epämääräiset työt ja pienet tulot. (Ja muutenkin niin poikkeavat, ettei voi enempää kertoa tunnistamisen pelossa).
Säästöön jäi kyllä ja kun aso-kämpässä asuttiin, niin oli halvempi taso. Asoon uskallettiin pikkusumma ottaa lainaa.
Sitten sain perinnön, johon yhdistettiin säästöt ja todella pieni laina uutta asuntoa vastaan. Ja kyllä vain, meistä puhutaan nyt tyyliin "Ne osti rt-asunnon ja niillä taitaa olla rahaa ja hyvin näyttää pyyhkivän" jne.
Kavereista tuli (heidän omasta tahdostaan) vähän niin kuin entisiä, kun eivät enää ottaneet yhteyttä jne. Me emme sitten enää viitsineet jatkaa kutsumista kylään, kun ilmeisesti oltiin "parempaa väkeä"??? Lisäksi kun jotain tuttuja tulee vastaan, niin on se asenne heillä, että pysykää te vaan siellä "kartanossa". Me ollaan omaa asuntoa lukuun ottamatta ihan yhtä köyhiä muuten, eikä ole kusves noussut nutturaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sijoititte?
Osakkeisiin. Kaupungin vuokra-asunto.
Vierailija kirjoitti:
-Vuokralainen-
Ei saa, mutta on sitä kiva jättää jälkeläisilleen muutakin kuin rähjäiset huonekalut.
Vierailija kirjoitti:
-Vuokralainen-
Tää on tyypillinen perustelu miksi omistusasuminen ei muka kannata. Huoh.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mihin sijoititte?
En minäkään ymmärrä tuota vastikejuttua.
Älä nyt ota sitä noin raskaasti ja henkilökohtaisesti.
Teillä on kuitenkin 2 lasta ja muuten asiat ihan ok siis ilmeisesti.
Raha , omaisuus ja omistaminen eivät automaattisesti tuo onnea ja autuutta vaikka vähävarainen tai köyhä monesti niin luulee.
On totta että se helpottaa arkistaelämää koska kaikki maksaa ja usein melko paljon.
On kuitenkin asioita mitä rahalla ei saa aitoa onnea, rakkautta, terveyttä, lasta jos olet parantumattomasti sairas.
Ja puheet kakkosluokan kansalaisista tulee oikeasti viddumaisten ihmisten suusta ei ystävien.
Alkakaa säästämään.