Anoppi esti perheemme facebookissa ja julkaisee lasten kuvia seinällään kielloista huolimatta
Tilanne on siis se, että välimme tulehtuivat aivan täysin anopin kanssa ja hän esti koko perheemme Facebookissa. Kuitenkin kuulin, että nyt hän julkaisee kuvia lapsistamme seinällään. Häntä kiellettiin monesti jo silloin, kun olimme vielä väleissä, mutta hän on ihminen joka ei välitä muiden yksityisyydestä. Lapsemme ovat siis vielä aivan pieniä, alle vuoden ikäisiä, kyseessä kaksoset ettei sitten tarvi kysyä että "miten voivat molemmat olla alle vuoden"?
Mitä voin tehdä asialle? En tahdo, että lapsistamme on kuvia Facebookissa eikä tahdo miehenikään, tahdomme antaa heidän itse päättää asiasta aikanaan
Kommentit (119)
Vierailija kirjoitti:
Jos anopin julkaisut ovat täysin julkisia, voit nähdä jutut kirjautumalla ulos facebookista. Tuo estohan blokkaa vain käyttäjän, ei IP-osoitetta
Miten tämä toimii? Yritin tätä, mutten muista miten saan jonkun henkilön sivun näkyviin kun olen kirjautunut ulos.
Kiitos tuosta linkistä, on varmasti iso apu!
AP
Ap vihaa anoppiaan ja tämä on vaan kiusaamisväline.
Ja lapset vaan kärsivät tästä riitelystä ja välirikosta.
Vierailija kirjoitti:
Ap vihaa anoppiaan ja tämä on vaan kiusaamisväline.
Ja lapset vaan kärsivät tästä riitelystä ja välirikosta.
Ei, en vihaa häntä vaikka monta syytä olisi. Päinvastoin, olen aina ollut hänelle ystävällinen ja kertonut rauhassa oman kantani eri asioissa. Kerran olen hänelle ääntäni korottanut, silloin kun hän uhkasi tappaa minut, e edes huutanut.
AP
Ap on turhan hysteerinen. Mitä väliä, jos netissä on kuvia lapsista vaatteet päällä normaaleissa tilanteissa.
Olen hämmentynyt siitä, että kuvat lapsista saa sitten ilmeisesti julkaista. Ap, onko kuvat anopin ottamia vai teidän eli kummalla on oikeudet kuviin. Onko kuvat yksityisasunnossa otettu? Tällöin yksityisyydensuoja on suurempi. Oletteko antaneet anopille luvan kuvata lapsia sisätiloissa? Mikäli ette, voitte tuoda esille, että kuvat on ylipäätään otettu lapsista ilman lupaa, esim. olette kieltäneet lastenne kuvaamisen. Jos taas kuvat on teidän ottamia, niiden copyright on teillä.
Jos nyt ap esittäisi edes jonkin järkevän syyn, miksi kuvia ei saisi julkaista.
Kiellätkö luokkakuvatkin? Ja tarhakuvat? Joku luokkakaveri voi niitä laittaa sivuilleen myöhemmin.
Joku ei-kuva-ammattilaisen copyright on nyt aivan naurettava veto tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos anopin julkaisut ovat täysin julkisia, voit nähdä jutut kirjautumalla ulos facebookista. Tuo estohan blokkaa vain käyttäjän, ei IP-osoitetta
Miten tämä toimii? Yritin tätä, mutten muista miten saan jonkun henkilön sivun näkyviin kun olen kirjautunut ulos.
AP
Profiili löytyy helpoiten ihan Googlen kautta henkilön nimellä hakemalla.
Toki jos hänellä on edes jokin yksityisyyden rajaus kuvissa tai profiilissa päällä kuvat eivät näy, mutta kannattanee tarkistaa.
Tuon nettipoliisin mukaan normaaleja kuvia saa laittaa, joten mitäpä tässä ketjussa adiasta enää vääntämääm?
Vierailija kirjoitti:
Joku ei-kuva-ammattilaisen copyright on nyt aivan naurettava veto tässä.
Niin, se saattoi kyllä olla, mutta toisaalta nettipoliisin vastauksessa kävi selvästi ilmi, että häntä kiinnosti (siis poliisia) kenellä on oikeudet kuviin eli jos on ap:n ja hänen miehensä ottamia niin silloin ymmärtääkseni heillä olisi mahdollisuus toivoa, että niitä ei julkaista.
t: copyrightista hihhuloinut :)
Vierailija kirjoitti:
Olen hämmentynyt siitä, että kuvat lapsista saa sitten ilmeisesti julkaista. Ap, onko kuvat anopin ottamia vai teidän eli kummalla on oikeudet kuviin. Onko kuvat yksityisasunnossa otettu? Tällöin yksityisyydensuoja on suurempi. Oletteko antaneet anopille luvan kuvata lapsia sisätiloissa? Mikäli ette, voitte tuoda esille, että kuvat on ylipäätään otettu lapsista ilman lupaa, esim. olette kieltäneet lastenne kuvaamisen. Jos taas kuvat on teidän ottamia, niiden copyright on teillä.
Osa on meidän ottamia, osa anopin. Suurin osa on otettu meillä kotona, osa taas anopin luona, kun olemme miehen kanssa olleet asioita hoitamassa. Anoppia on kielletty ottamasta kuvia juuri sen takia, että tiesin hänen niitä julkaisevan, mutta enhän minä niitä hänen laitteistaan poistettuakaan saanut. Mutta tämähän on sana sanaa vastaan- tilanne. Anoppi varmasti kiistää sen, että olemme kieltäneet kuvaamisen.
AP
Vierailija kirjoitti:
Jos nyt ap esittäisi edes jonkin järkevän syyn, miksi kuvia ei saisi julkaista.
Kiellätkö luokkakuvatkin? Ja tarhakuvat? Joku luokkakaveri voi niitä laittaa sivuilleen myöhemmin.
Meillä on tähän omat syymme, joita ei voi huudella ympäriinsä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa on meidän ottamia, osa anopin. Suurin osa on otettu meillä kotona, osa taas anopin luona, kun olemme miehen kanssa olleet asioita hoitamassa. Anoppia on kielletty ottamasta kuvia juuri sen takia, että tiesin hänen niitä julkaisevan, mutta enhän minä niitä hänen laitteistaan poistettuakaan saanut. Mutta tämähän on sana sanaa vastaan- tilanne. Anoppi varmasti kiistää sen, että olemme kieltäneet kuvaamisen.
AP
No te tuskin yritätte häntä saada oikeuden eteen, joten tämä sana sanaa vastaan on turhan dramaattinen ajatus. Lähtisin liikkeelle siitä, että ilmoittaisin kieltäneeni kuvauksen sisätiloissa ja huolimatta siitä, onko kiellosta todisteita vai ei, varmaankin pelkkä viranomaisen pyyntö poistaa kuvat tällä perusteella riittää. Uskoisin, että asia selviäisi siinä kohtaa jo yhdellä puhelinsoitolla.
Ja ap, olen täysin samaa mieltä kanssasi siinä, että lapset saavat aikanaan päättää itse, haluavatko kuviaan johonkin laittaa vai eivät. Kunnioitan sinua siitä päätöksestä ja toivon, että toiveenne tästä lasten itsemääräämisoikeudesta toteutuu ja kuvat somesta poistuu.
Mun on tosi vaikea uskoa, että anopilla oikeasti olisi oikeus julkaista lapsenlapsistaan kuvia jos vanhemmat on sen kieltänyt eikä lapsen kuvia julkaise edes vanhemmat itse. Oon todella pettynyt jos se on Suomessa sallittua. Turhahan vanhempien on koittaa pitää lapsien yksityisyyttä yllä jos ihan kuka vaan voi missä vaan (ja kaiken lisäksi salaa) ottaa kuvia ja julkaista niitä. Hullua.
Hei mun on pakko sanoo, että todellakin täytyy olla niin että jos kuvia ei halua julkaista, niin sitä täytyy kunnioittaa. Esimerkiksi tietyillä turvallisuusaloilla on itsestäänselvyys ettei tietoja esim lähisukulaisista laiteta julkiseksi kaikkien nähtäväksi. Omakohtaista kokemusta on, sillä minä olen veljeni kanssa ollut lapsi jota ei saanut kuvata tarhassa eikä koulussa isämme ammatin takia.
Erään tahon huolimaton yksityissuojan rikkominen ruokki erästä uhkatilannetta tuossa 2000-luvun puolessa välissä ja aivan täällä lintukoto Suomessa.
Käsitän että tämä on harvinaista, mutta kuten mainitsin, ihan arkipäivää tietyn ammattialan saralla.
Vähän offtopic, mutta aattelin vain mainita tämänkin kannan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Toki jos hänellä on edes jokin yksityisyyden rajaus kuvissa tai profiilissa päällä kuvat eivät näy, mutta kannattanee tarkistaa.
Kiitos. Ikävä kyllä mitään ei löytynyt, paitsi useamman vuoden vanhoja julkaisuja. On hän sitten tainnut edes jonkinlaisen suojan osannut laittaa profiiliinsa.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Toki jos hänellä on edes jokin yksityisyyden rajaus kuvissa tai profiilissa päällä kuvat eivät näy, mutta kannattanee tarkistaa.Kiitos. Ikävä kyllä mitään ei löytynyt, paitsi useamman vuoden vanhoja julkaisuja. On hän sitten tainnut edes jonkinlaisen suojan osannut laittaa profiiliinsa.
AP
Mikä tässä nyt siis oli ikävää? Luulisi että hyvä, ettei kuvia löydy googlaamalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Toki jos hänellä on edes jokin yksityisyyden rajaus kuvissa tai profiilissa päällä kuvat eivät näy, mutta kannattanee tarkistaa.Kiitos. Ikävä kyllä mitään ei löytynyt, paitsi useamman vuoden vanhoja julkaisuja. On hän sitten tainnut edes jonkinlaisen suojan osannut laittaa profiiliinsa.
AP
Mikä tässä nyt siis oli ikävää? Luulisi että hyvä, ettei kuvia löydy googlaamalla.
Niin, hyvä huomio. Ajattelin ensin, että huono koska en pääse itse ilmiantamaan kuvia, mutta enhän tietenkään pääse, jos en ole kirjautuneena sisään.
AP
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap ei anna anoppinsa julkaista sovinnnaisia ja asiallisia kuvia lapsenlapsestaan. Tuon poliisinkin korjoituksesta selvisi, että se on aivan sallittua ja laillista.
Ap ei ole ihan tasapainoinen.
Kuvittele oman lapsesi kuvat jonnekin internetin runkkurinkiin ja tule sitten syyttelemään toisia tasapainottomuudesta.
Anoppi taisi tässä jutussa olla se tasapainoton, tappouhkauksineen kaikkineen...
Sillä ei ole mitään väliä minkä takia AP ei halua lastensa kuvia nettiin ja isovanhemman pitää kunnioittaa sitä.
Meillä päiväkodissa on ollut lapsia joita ei saa näkyä kuvissa ollenkaan mm vanhempien työn takia- eli turvallisuusriski. On olemassa myös lastensuojelullisia asioita joiden takia lapset eivät saa näkyä kuvissa varsinkaan niissä mitkä menevät nettiin esim päiväkodin sivuille.
En sano, että APn tapauksessa on näin mutta turha huudella vanhempia itsekkäiksi tai hirveiksi kun mummoparka ei saa julkaista kuvia lapsenlapsistaan, kaikki ei ole niin yksinkertaista.
Itse suuttuisin verisesti jos joku kiellostani huolimatta julkaisisi kuvia lapsestani facessa ja varmasti olisin yhteydessä poliisiin.