Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolantäti kauhistui mun tavasta vaihtaa vauvan vaippaa.

Vierailija
11.03.2016 |

Olenko jotenkin yliherkkä, kun olen koko aamupäivän itkenyt osaamattomuuttani ja huonouttani äitinä? Oltiin aamulla neuvolassa ja siinä odottaessa vauvalle (3kk) tuli tarve vaihtaa vaippa. Oltiin juuri menossa vaihtamaan vessaan, kun tuli meidän vuoro mennä terveydenhoitajan luo ja se sanoi, että voidaan vaihtaa siellä.

Vaihdoin normaalisti vaippaa, mutta kun nostin vauvan jalkoja nilkoista saadakseni vaipan sinne pepun alle, se neuvolantäti kiljaisi, että älä hyvä ihminen nilkoista nosta, vaan polvitaipeista. Menin ihan lukkoon ja koko käynti oli pelkkää sumua sen jälkeen.

Olen aina, eli viimeiset kolme kuukautta vaihtanut vaipan niin, että nostan toisella kädellä vauvan jalkoja nilkoista ylös, kun se makaa selällään ja toisella kädellä sujautan vaipan pepun alle. Itkin koko kävelymatkan kotiin. Olenko tehnyt nyt jotain ihan kamalaa, tuhonnut lapseni jalat tai jotain? En kysynyt neuvolantädiltä, miksei nilkoista saisi nostaa.

Katsoin varmaan 30 erilaista 'How to change a diaper' -videota YouTubesta ja tosi monissa niissä nostettiin vauvan jalkoja nimenomaan nilkoista, eikä polvitaipeista.

Olenko nyt ylihysteerinen? Ei kai vauvan jalat ole voineet tuosta mitenkään vioittua, koska näköjään muutkin ovat nostaneet niitä nilkoista!?!

Kommentit (107)

Vierailija
81/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole huoleti vain,et ole rikkonut vauvaasi !

Minulla kaksi lasta ja ihan terveitä ovat, vaikka kumpaakin nosteltu nilkoista :-D

Vierailija
82/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Terveen lapsen kohdalla on ihan samantekevää mistä nostaa kun vaipan vaihtaa.

Polvitaipeista nostaminen ja tuo puolelta toiselle kierittely ovat tärkeitä jos lapsella on joku kehitysviive tai vamma tai jotain haastetta motoriikan kehittymisessä. Nämä tavat tukevat normaalien liikemallien oppimista eivätkä tuo esiin esim liikkumisen oppimisen kannalta haitallista jäykistelyä tms. Mutta tosiaan jos lapsi on terve niin ihan sama.

Mutta parin kuukauden ikäisestä vauvasta ei vielä tiedä, onko sillä motorista viivästymää! Joten miksipä ei vaihtaisi varmuuden vuoksi kierittelemällä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lukenut koko ketjua, mutta voi että.. voit edelleenkin vaihtaa vaipan, kuten tähänkin asti. Eihän kukaan niitä nilkkoja revi tai riepottele vaippaa vaihtaessa :). Onkohan neuvolantädillä omia lapsia..? Omani jo 15-28 -vuotiaita, kaksi kilpaurheilua harrastavaa ja nilkat kunnossa!

Nää on joskus vähän maalaisjärjen ulkopuolella, neuvot siis terveydenhuollossa. Itselläni synnärillä kätilö kauhisteli, kun pidin vauvaa toisella lonkalla (tiedättehän, kädellä jalasta kiinni samalla, ei pääse putoamaan) ja toisella kädellä laittelin tavaroita, "täytyy pitää molemmilla käsillä kiinni vauvasta"..

Vierailija
84/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua neuvottiin (2014) nostamaan pepusta. Perusteena että nilkoista nostaminen rasittaa vauvan selkää.

Vierailija
85/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskosta piti pyöritellä, jotta motoriikka kehittyy

Vierailija
86/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta, kaikki päälle kakskymppisiä. Kun on kuunnellut vuosien varrella alati vaihtuvia kieltoja ja rajoituksia mm. odottavan äidin ruokavaliosta, vauvan kiinteän ruuan aloittamisiästä, rokotuksista ynnä muusta, on tullut hämmästys ja ihmetys siitä, että omistani tuli kumminkin tavallisia ihmisiä. Taisin raskausaikana syödä maksamakkaraa, nostella vauvaa nilkoista vaippaa vaihtaessa, uhkailla, kiristää ja lahjoa kasvattajana ja silti. 

Vierailija
87/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Phih. Ethän sinä rykäise nilkoista vaihtaessa. En usko että kauhian vaarallista on, ainakin tuo 2,5v ei oo osoittanu mitään merkkejä että nilkat olis vahingoittunu. Ja hää sentäs paino puolvuotiaana 10kg... Nostaminen kestää kuitenki ehkä 3sek :)

Mietin, että miten tuo polvitaipeista nostaminen toimii yhdellä kädellä? Kuopus 4,5kk, painoa varmaan vajaa 9kg ja jalakki sen mukaset. En ymmärrä miten käsi riittäisi molempiin koipiin yhtä aikaa että saa vaipan alle? :D joskus nostan pyllystä, mutta sekin heiluvan ipanan kans aika huteran tuntosta..

Ja jos joku ihmettelee painoja, niin ihan tissillä on kuopus. Samaten ku esikoinen oli. Eivätkä saa/saaneet mitään "ylimääräistä" Mää en vaan osaa tehä pieniä lapsia :D

Vierailija
88/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 7kk tyttö ja 2v poika. Poika on jo niin iso ja painava, etten pystyisi nostamaan nilkoista. Tai pystyisin, mutta se tuntuisi minustakin jo inhottavalta, nilkat ovat jotenkin niin herkät. Nostan molempia polvitaipeista.

Ohis mutta makoileeko teidän 2-vuotias vielä kun vaihdat vaipan? Meillä ei edes 1,5-vuotiaan kanssa ole toivoakaan vaan vaippa vaihdetaan seisoalteen. Himpun kateellinen olen.

Opetin kaikki lapseni kuiviksi n. 1,5 vuoden ikäisinä.

Hieno homma sinulle, meillä toka oppi myös kuivaksi alta 2v, mutta hänellä olikin siihen omaa tahtoa, huusi aina ei vaippaa.. Vaan vielä on yövaippa ja on 4v. Kaikkea ei vain voi opettaa.

Vierailija
89/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään näkee paljon teinejä jotka kävelee/pyöräilee selvästi jalkaterät ulospäin. Ei askelleta suoraan, lenkilläkin näitä nuoria näkee. Hassulle näyttää!

Olen vaan ihmetellyt että vähäinen liikuntako syynä. Mutta jos osasyy onkin nilkkanosto-homma (kenties), vauvojen syntymäpainot aika isot, voisiko nilkkanostelu löysyttää nivelsiteitä jotenkin?

Vierailija
90/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

2011 Kättärillä opetti hoitaja vaihtamaan vaipat nostamalla siitä nilkkojen yläpuolelta alasäärestä, eikä nilkoista tai polvitaipeesta..

Vierailija
91/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni ei lapsia ole, ja ollessani joskus töissä päiväkodissa pienten puolella en itse asiassa ole kiinnittänyt huomiota, miten olen tuon nostamisen suorittanut. Toisaalta vauvojen vaipanvaihdosta mulla ei ole kokemusta, joten en siis tiedä mikä tapa on oikein tai väärin.

Pointtini on kuitenkin se, että neuvolantädin reaktio oli mielestäni liian jyrkkä. Ammattitaitoisen henkilön tulisi huomauttaa asioista toki siten, että asia varmasti tulee selville, mutta hienovaraisella ja huomaavaisella tavalla. "Älä tee noin!!" - ei hyvä. Sen sijaan asiaa olisi hänen kannattanut lähestyä esimerkiksi toteamalla, että "Onko sinulle kerrottu, että itse asiassa asia tulisi suorittaa tavalla x, koska..."

Mä reagoisin ensimmäisellä tavalla korkeintaan jos näkisin aikuisen aiheuttavan lapselle jotakin välitöntä vakavaa vaaraa, esim. ravistelevan vauvaa tai jotain.

Tässä tilanteessa sun ei siis kannata tuntea itseäsi huonoksi. Neuvolatäti huomautti asiasta väärällä tavalla, ja jatkossa voit sitten hoitaa vaipanvaihdon polvitaipeista nostamalla. Vauvalle ei ole aiheutunut mitään vahinkoa ja hän on ilmeisesti aivan kunnossa.

Vierailija
92/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo kuullukkaan että polvitaipeista nostettas.. Meille opetettiin synnärillä et pepusta nostaa :D mutta joo, vähä ylireagointia

Vierailija
93/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä synnärillä 4kk sitten sanottiin, ettei nostella vaan pyöritellään koska se auttaa lapsen kehityksessä. Eli pyöräytetään vauva toiselle kyljelle, vaippa asetetaan selän viereen, pyöräytetään vauva toiselle kyljelle vaipan päälle ja asetetaan vaippa hyvin. On kuulemma uusi fysioterapeuttien suositus, oli kirjalliset ohjeetkin.

Oli niin vaikeen ja oudon tuntuinen tapa, etten lähteny opettelemaan. Meillä nostetaan nilkoista, niinku edellistenkin lasten kohdalla on opetettu.

Meillä toi opettettiin jo 1999 ja niin mä olen ne vaipat kaikille vaihtanut. Tuntuisi omituiselta vaan nostaa ylöspäin. Kierähdys kyljen kautta tuntuu luontevalta. Ja niin, että ei aina samalle kyljelle. Kiinni olen ottanut nilkkojen yläpuolelta.

Muutenkin vauvoja käsitellään monipuolisesti.

Meidän lapset ovat oppineet kävelemään noin 10 kk iässä kaikki.

Ap on hormonihuuruissa.

Mutta mikä on neuvolatädin puollustus? Sen jos jonkun pitäisi tietää, että tapoja on monia ja ystävällisesti voi opettaa uusia ja ehkä parempia.

Vierailija
94/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No meille kyllä opetettiin 2013, ettei sitä lasta nostella jaloista ilmaan vaan vaihdetaan se vaippa kääntämällä vauva kyljeltä toiselle. Suosittelisin muitakin niin tekemään, ette tekään tykkäisi jos teitä nosteltaisiin jaloista ilmaan.

Vierailija
95/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ihan kaikkia jaksanut lukea, yli puolet, mutten löytänyt silti ohjetta jonka itse sain esikoisen aikaan 2004 joltain sairaalan lastenhoitajalta ja jolla tyylillä vedin vaipanvaihdon kaikilla lapsilla sen jälkeen.

Ohje oli nostaa lasta toisesta reidestä, se samalla harjoitutti lapsen selkää kun oppi tietenkin jännittämään sitä jottei toinen kankku sitten retkahtanut rentona. Me ollaan miehen kanssa eri kätisiä, niin sekin vielä monipuolisti tuota lapsen "jumppaa".

Nilkoista nostosta meille sanottiin vain että ne on niin heikot ja ite käytännössä mietin, että se muutenkin on epäkäytännöllisempää kuin tuo yhden jalan tekniikka, koska muksut potkivat aina niin vaippa toisessa kädessä ja toisessa jo toinen nilkka niin en sitten koskaan kokeilua enempää sitä käyttänyt.

Vierailija
96/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turvallisin tapa vaihtaa vaippa on kieräyttää vauva ensin toiselle ja sitten toiselle kyljelle. Jalkojen nosto/veto ylös on kytköksissä mm. koliikkiin, jotenkin niskan kautta (en osaa selittää tieteellisesti tätä asiaa).

Kieräyttämis-vaipanvaihtoa käytetään monessa maassa.

Vierailija
97/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan oikeasti nosta vauvaa kirjaimellisesti nilkoista? Minä olen aina nähnyt nostettavan vain nilkan yläpuolelta, säären kohdalta. Itse olen tosin käyttänyt tuota kierittelyä.

Vierailija
98/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä 7kk tyttö ja 2v poika. Poika on jo niin iso ja painava, etten pystyisi nostamaan nilkoista. Tai pystyisin, mutta se tuntuisi minustakin jo inhottavalta, nilkat ovat jotenkin niin herkät. Nostan molempia polvitaipeista.

Eikö 2-vuotias osaisi jo itse nostaa peppuaan selinmakuulla?

Vierailija
99/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Herranen aika! Mä olen vaihtanut kolmen lapseni vaipat ihan väärin! Jännä että vielä kävelevät ja ettei niillä nilkat hajonneet...

En ole koskaan kuullutkaan, että se on noin tarkkaa miten vauvaa nostelee mistäkin ja että jos ei nostele juuri oikealla tavalla niin vauva ei opi sitä eikä tätä tai oppii väärin. Tietenkään ei satuteta vauvaa, mutta ei se rikki mene normaalista käsittelystä! Ja että pitää oikein ohjeistaa jotain "vaipanvaihtotekniikkaa". Ensimmäistä kertaa kuulen, että siihenkin on kehitetty oikein "tekniikoita". Huhhuh. 

Vierailija
100/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään näkee paljon teinejä jotka kävelee/pyöräilee selvästi jalkaterät ulospäin. Ei askelleta suoraan, lenkilläkin näitä nuoria näkee. Hassulle näyttää!

Olen vaan ihmetellyt että vähäinen liikuntako syynä. Mutta jos osasyy onkin nilkkanosto-homma (kenties), vauvojen syntymäpainot aika isot, voisiko nilkkanostelu löysyttää nivelsiteitä jotenkin?

Mietin tämän keskustelun luettuani samaa, että voisiko nilkoista nostelu olla yhteydessä yliliikkuviin nilkkoihin? Jo päiväkodissa näkee paljon lapsia, joilla on yliliikkuvat nilkat. Joillain jopa niin pahasti, että on hankala saada heille kenkiä jalkaan, kun nilkka on niin löysä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan