Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolantäti kauhistui mun tavasta vaihtaa vauvan vaippaa.

Vierailija
11.03.2016 |

Olenko jotenkin yliherkkä, kun olen koko aamupäivän itkenyt osaamattomuuttani ja huonouttani äitinä? Oltiin aamulla neuvolassa ja siinä odottaessa vauvalle (3kk) tuli tarve vaihtaa vaippa. Oltiin juuri menossa vaihtamaan vessaan, kun tuli meidän vuoro mennä terveydenhoitajan luo ja se sanoi, että voidaan vaihtaa siellä.

Vaihdoin normaalisti vaippaa, mutta kun nostin vauvan jalkoja nilkoista saadakseni vaipan sinne pepun alle, se neuvolantäti kiljaisi, että älä hyvä ihminen nilkoista nosta, vaan polvitaipeista. Menin ihan lukkoon ja koko käynti oli pelkkää sumua sen jälkeen.

Olen aina, eli viimeiset kolme kuukautta vaihtanut vaipan niin, että nostan toisella kädellä vauvan jalkoja nilkoista ylös, kun se makaa selällään ja toisella kädellä sujautan vaipan pepun alle. Itkin koko kävelymatkan kotiin. Olenko tehnyt nyt jotain ihan kamalaa, tuhonnut lapseni jalat tai jotain? En kysynyt neuvolantädiltä, miksei nilkoista saisi nostaa.

Katsoin varmaan 30 erilaista 'How to change a diaper' -videota YouTubesta ja tosi monissa niissä nostettiin vauvan jalkoja nimenomaan nilkoista, eikä polvitaipeista.

Olenko nyt ylihysteerinen? Ei kai vauvan jalat ole voineet tuosta mitenkään vioittua, koska näköjään muutkin ovat nostaneet niitä nilkoista!?!

Kommentit (107)

Vierailija
61/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä vielä video aiheesta

-61-

Vierailija
62/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmen pojan vaipat olen vaihtanut aloittajan kuvailemalla tyylillä ja ihan tervejalkaisia miehiä noista tuli. Eihän niistä jaloista nyt hyvänen aika temmota eikä kiskota, vaan nätisti kohotetaan peppua, että saa vaipan sujautettua paikalleen. Kyllä nyt neuvolatäti ylireagoi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vauvasta. Mutta eikö ole hyvä, että tuo asia korjaantui.

Vierailija
64/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet saanut jo monta vastausta mutta minä vastaan myös. Nilkoista olen nostanut kaikkia kolmea lastani, myös siellä neuvolassa. En ole koskaan kuullut että polvitaipeista pitäisi nostaa. Hormoonit jyllää sulla vielä, koita rauhoittua :) Neuvolantäti oli ajattelematon kun tollalailla kiljaisi sulle.

Vierailija
65/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä neuvolantätikin neuvoi väärin. Kierittäminen on parempi tapa. 

Mutta tuskin mikään näistä tavoista mitään pysyviä vammoja aiheuttaa, joten älä stressaa :)

Vierailija
66/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vitsit tuli tällainen huono äiti -fiilis tästäkin. Kyllä, 15v, 13v ja 11v on vaihdettu aikoinaan nilkoista nostelemalla. Olisi siis pitänyt pyöräyttää kyljelleen tai nostaa suoraan pepusta (jossa on sitä RUSKEAA AINESTA, jonka takia se vaippa vaihdetaan!?!). 

Ei hyvää päivää. Sitäkään en siis ole osannut, muista virheistäni välittämättä.

Vierailija kirjoitti:

...entäs jos on tullut niskaa ja nilkkoja myöten kaikki tavara vaipasta ohi, niin mistä silloin nostetaan? 

Vierailija kirjoitti:

Olihan aikoinaan suositus, että 3 kk ikäistä voi jo pikku hiljaa opettaa kuivaksi, tätäkin jos noudatettaisiin ei olisi koko vaipanvaihto-ongelmaa. Ja kyllä istumaan kykenevä voi jo itse vaihtaa vaipat..........

Mä tyrskin ja pyrskin ja repeilen täällä itsekseni. Onneksi ei ole muita kotona etteivät vie hoitoon. :-DDDDD

Vierailija
67/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullutkaan, että jalkoja pitäisi nostaa polvitaipeista. Neuvolantäti sekaisin?

Miten edes pystyy yhdellä kädellä nostamaan niitä jalkoja polvitaipeista. Kysyy omat ja vieraat lapset väärihoitanut mummeli.

Neuvolan tädit ovat aina olleet hysteerisiä. Omat lapset oli pieniä 70-luvulla, jolloin vasta alkoi purkkiruokia tulla ja neuvolantäti sanoi, että kaikki soseet on tehtävä itse.

sitten näin ko tädin kaupassa, kun oli saanut oman lapsen ja kärryt oli puolillaan erilaisia pilttipurkkeja.

Vähän nauratti.

Ohis

Vierailija
68/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan pientä mäkin olen nostanut nilkoista/säärestä kiinni pitäen. Neljä lasta mulla eikä noilla kellään ole kyllä mitään vikaa jaloissa tai selässä. Joku puhui tuosta kyljelle kääntelystä, niinhän aikuisia liikuntakyvyttömiäkin pestään ja puetaan. Itse olen tuota kyljelle kääntelyä käyttänyt paljon esim. kietaisubodyjen pukemisessa. Liekö sen ansiota sitten että kaikki meidän lapset on kävelleet noin 9-10 kk iässä?

Tosin olivat kyllä niin vilkasliikkeisiä että ei niitä voinut pitää hoitopöydällä enää sen jälkeen kun täyttivät 3 kk... Sen jälkeen vaipat on vaihdettu sylissä pyöritellen.

Aika törppö terkkari, jos tolla lailla alkaa kiljua. Anna Ap palautetta että pahoitit mielesi hänen käytöksestään!

Vierailija
69/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meille opetettiin myös nilkoista varovasti kiinni ja sivuttain hieman nostaa et saa vaipan hyvin vauvan alle. Eli ei suoraan nostaa ja vaippa alle koska se ottaa vauvaa selkään ja voi vaikuttaa isompana kuulemma paljonkin. Tämä taysissa 2013

Meinaatte sitten että ne 6x 2 sekuntia päivässä vääntävät vauvan selän pilalle :D Minulle kerrottiin että jos lapsi nousee seisomaan 5kk iässä niin siitä tulee vammainen ja jos kävelee 8kk iässä niin aivovammainen. Kävelytuoli myös vammauttaa ja hyppykiikku ja sitteri. Itse olen vaihtanut viidellä lapsella vaipan lähinnä sylissä eikä mitään vahinkoa ole tapahtunut vaikka olivat missä vänkyrässä. Itseasiasa rintareppu ja muut roikottimet ne vasta selän saavatkin vääntymään :D Voi teitä

Vierailija
70/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sylissä minäkin olen lasteni ja hoitolasten vaipat vaihtanut. Mulle yksi hoitolapsen äiti neuvoi, miten vaipat pitää oikeaoppisesti vaihtaa, mutta mitään vahinkoa en usko sylihoidosta olevan, joten jatkan edelleen sitä, uusista suosituksista huolimatta. Sylissä vaipanvaihto onistuu kaikkein helpoiten. Olen niin tehnyt n. 30 vuoden ajan.

Vierailija
71/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole koskaan kuullutkaan, että jalkoja pitäisi nostaa polvitaipeista. Neuvolantäti sekaisin?

No niinpä. Eka kertaa itsekin kuulin :)

Ja neljä aikuista lasta on kasvatettu. Itse vaihdoin sylissä, koska olin opiskellessa opetellut sylihoidon perusteet ja en hommannut edes hoitopöytää. 

No aina oppii uutta.

Vierailija
72/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun kumpikin lapsi on oppinut kävelemään 9 kuukauden iässä, vaikka nilkoista on nostettu kuivitettaessa. Varmaan ovat kävelleet sitten jotenkin väärin siinä iässä, kun ei oo kieritetty.

Vierailija
73/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun on pakko olla yks tuttu alakouluajoilta, joka itki hysteerisenä esim. unohdettuaan palauttaa kirjaston kirjan. Kuulin et se on lisääntynyt hiljattain. Mahtaa olla rankkaa elämä, ei kai tohon muuta voi sanoa. Otan osaa.

Vierailija
74/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No kääk, vauvaa vois vaikka roikuttaa jaloista ilmassa alaspäin, eikä nilkat irtoaisi sääristä sittenkään, ei edes nivelsiteet venähtäisi (en suosittele kylläkään... : ).

No nimenomaan.

Täti on keksinyt ihan omiaan. Osteoporoosi ja nivelten heikkeneminen alkaa vasta paljon myöhemmällä iällä. Tuon ikäisellä pitäisi olla leukemia tai muu pahalaatuinen vaiva, jotta jotain pahaa voisi sattua ja silloin se voi tapahtua paljon todennäköisemmin muissa tilanteissa kuin nilkasta nostettaessa.

Ei hoitajalla ole tuossa tukenaan kuin oma mielipide. Mitään tutkimusta tuosta ei löydy.

Vierailija
75/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukahan meille opettaa aikoinaan miten ja missä asennossa ne KROONIKKOVAIPAT joskus vaindetaan. Lycka till!

Nilkoista nostamalla vaihdettiin aiemmin. Nykyään nostetaan polvitaipeista. Mummot nousee tosi kepeesti! ;)

Vierailija
76/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä synnärillä 4kk sitten sanottiin, ettei nostella vaan pyöritellään koska se auttaa lapsen kehityksessä. Eli pyöräytetään vauva toiselle kyljelle, vaippa asetetaan selän viereen, pyöräytetään vauva toiselle kyljelle vaipan päälle ja asetetaan vaippa hyvin. On kuulemma uusi fysioterapeuttien suositus, oli kirjalliset ohjeetkin.

Näin meillekin opetettiin v.2012 Kättärillä. Vatsaan ei kohdistu painetta ja vähentää pulauttelua.

Vierailija
77/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

TÄTI teki varmaankin LASU:n ja kohta SOSSUTÄTI koputtelee ovellesi.

Ne mitään koputtele. Tulee pollarin kanssa oven läpi ja vievät lapsesi. Kato, että himassa on kaikki tiptop, niin saat ehkä valvotun tapaamisoikeuden. 

Vierailija
78/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenhän minä olen selvinnyt elämän lävitse, kun minua on roikotettu jo heti synnytyksen jälkeen kuulemma nilkoista ja taottu selkään, että minut saadaan hengittämään.  Tämmöstä 60-luvulla .

Vierailija
79/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Njooh, kyllä minäkin olen kaikkien kolmen lapsen vaipat vaihtanut niin, että olen nostanut nilkoista. Itse asiassa, nyt kun jäin asiaa miettimään, niin jopa vastasyntyneiden teholla se hoitaja vaihtoi tuolla tavoin tuon nuorimmaisen vaipan.

Vierailija
80/107 |
12.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveen lapsen kohdalla on ihan samantekevää mistä nostaa kun vaipan vaihtaa.

Polvitaipeista nostaminen ja tuo puolelta toiselle kierittely ovat tärkeitä jos lapsella on joku kehitysviive tai vamma tai jotain haastetta motoriikan kehittymisessä. Nämä tavat tukevat normaalien liikemallien oppimista eivätkä tuo esiin esim liikkumisen oppimisen kannalta haitallista jäykistelyä tms. Mutta tosiaan jos lapsi on terve niin ihan sama.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme