Neuvolantäti kauhistui mun tavasta vaihtaa vauvan vaippaa.
Olenko jotenkin yliherkkä, kun olen koko aamupäivän itkenyt osaamattomuuttani ja huonouttani äitinä? Oltiin aamulla neuvolassa ja siinä odottaessa vauvalle (3kk) tuli tarve vaihtaa vaippa. Oltiin juuri menossa vaihtamaan vessaan, kun tuli meidän vuoro mennä terveydenhoitajan luo ja se sanoi, että voidaan vaihtaa siellä.
Vaihdoin normaalisti vaippaa, mutta kun nostin vauvan jalkoja nilkoista saadakseni vaipan sinne pepun alle, se neuvolantäti kiljaisi, että älä hyvä ihminen nilkoista nosta, vaan polvitaipeista. Menin ihan lukkoon ja koko käynti oli pelkkää sumua sen jälkeen.
Olen aina, eli viimeiset kolme kuukautta vaihtanut vaipan niin, että nostan toisella kädellä vauvan jalkoja nilkoista ylös, kun se makaa selällään ja toisella kädellä sujautan vaipan pepun alle. Itkin koko kävelymatkan kotiin. Olenko tehnyt nyt jotain ihan kamalaa, tuhonnut lapseni jalat tai jotain? En kysynyt neuvolantädiltä, miksei nilkoista saisi nostaa.
Katsoin varmaan 30 erilaista 'How to change a diaper' -videota YouTubesta ja tosi monissa niissä nostettiin vauvan jalkoja nimenomaan nilkoista, eikä polvitaipeista.
Olenko nyt ylihysteerinen? Ei kai vauvan jalat ole voineet tuosta mitenkään vioittua, koska näköjään muutkin ovat nostaneet niitä nilkoista!?!
Kommentit (107)
Uusimpien ohjeiden mukaan lasta ei saisi nostella yhtään mistään, vaan vaippa pitäisi vaihtaa vauvaa kääntelemällä, jolloin samalla lapsen motoriikka ja kehonhallinta kehittyvät.
t. toinen terveydenhoitaja
Mitenkähän ennen pärjättiin kun ei ollut vaipanvaihto-ohjeistuksia? Eikä kuvallisia ohjeita ja videoita.
Ihme neuvolatäti. Mun lapset jo aikuisia, mutta nilkoista nostamalla niille vaipat on vaihdettu. Polvitaipeistako nostamalla. Pöh. Ihme nykyajan kotkotuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 7kk tyttö ja 2v poika. Poika on jo niin iso ja painava, etten pystyisi nostamaan nilkoista. Tai pystyisin, mutta se tuntuisi minustakin jo inhottavalta, nilkat ovat jotenkin niin herkät. Nostan molempia polvitaipeista.
Eikö 2-vuotias osaisi jo itse nostaa peppuaan selinmakuulla?
What? Ihanko joku vaihtaa vielä 2-vuotiaan vaipan selinmakuulla? Minä oon vaihtanut lapsen vaipan seisten siitä lähtien, kun se alkaa viipottaa ja käyttää pääosin housuvaippaa. Ihmettelen muutenkin sitä, miten isokin lapsi keikautetaan selälleen vaipan vaihtoa varten. Pieni, kävelemätön lapsi tietenkin, ja toki jos on hirveet soossit vaipassa, niin sitten tietenkin niin, ettei lapsi pääse karkaamaan kakkapyllyisenä.
Oon pientä lasta nostanut nilkoista/ sääristä, eikä se miksikään ole mennyt. En oo koskaan kuullutkaan polvitaivenostosta, 2008 Jorvissa synnytin.
Kuukausi sitten synnärillä neuvottiin ainakin 4 eri kohtaa, mistä saa nostaa kun vaippoja vaihdetaan, yksi niistä oli nikkojen yläpuolelta sääristä, ja totesin, että minä käytän sitten tuota. Ihme vauhkoja teidän neuvolatädit.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään näkee paljon teinejä jotka kävelee/pyöräilee selvästi jalkaterät ulospäin. Ei askelleta suoraan, lenkilläkin näitä nuoria näkee. Hassulle näyttää!
Olen vaan ihmetellyt että vähäinen liikuntako syynä. Mutta jos osasyy onkin nilkkanosto-homma (kenties), vauvojen syntymäpainot aika isot, voisiko nilkkanostelu löysyttää nivelsiteitä jotenkin?
Tytöillä syynä muoti. Muistan itse seisoneeni teininä paljon jalkaterät ulospäin, kun kaikki muutkin tytöt tekivät niin. Sitten tuossa kymmenisen vuotta sitten kaikki teinitytöt seisoivat jalkaterät sisäänpäin, eli niin, että toinen jalka oli suorana, ja toinen vähän koukussa, ja koukussa olevan jalan polvi toisen polven edessä. Näin se muoti muuttuu. Nyt ilmeisesti on taas muodissa jalkaterien ulospäin kääntäminen.
Pojilla syynä yleensä liian kireät farkut, ja haaroja pitää levittää, jotta pallit eivät puristu. Ja haaroja levittäessä jalkaterätkin osoittavat ulospäin.
Neuvolan 'tädeille' pitäisi pitää koulutusta, että eivät säikyttele vastasynnyttäneitä äitejä turhaan. Olisi vain ystävällisesti neuvonut miten laitetaan ja sillä siisti. Lisäksi sääret ovat milestäni parempi vaihtoehto kuin polmet. Eihän niitä jalkoja hyvänenaika väännellä eikä venytellä niveliä, vaan luonnollisesti laitetaan. Kyllä sinäkin löydät aivan oman tyylisi. Unohda se neuvolanhörsötys nyt ja keitä hyvät sumpit. Ihanaa jatkoa.