Neuvolantäti kauhistui mun tavasta vaihtaa vauvan vaippaa.
Olenko jotenkin yliherkkä, kun olen koko aamupäivän itkenyt osaamattomuuttani ja huonouttani äitinä? Oltiin aamulla neuvolassa ja siinä odottaessa vauvalle (3kk) tuli tarve vaihtaa vaippa. Oltiin juuri menossa vaihtamaan vessaan, kun tuli meidän vuoro mennä terveydenhoitajan luo ja se sanoi, että voidaan vaihtaa siellä.
Vaihdoin normaalisti vaippaa, mutta kun nostin vauvan jalkoja nilkoista saadakseni vaipan sinne pepun alle, se neuvolantäti kiljaisi, että älä hyvä ihminen nilkoista nosta, vaan polvitaipeista. Menin ihan lukkoon ja koko käynti oli pelkkää sumua sen jälkeen.
Olen aina, eli viimeiset kolme kuukautta vaihtanut vaipan niin, että nostan toisella kädellä vauvan jalkoja nilkoista ylös, kun se makaa selällään ja toisella kädellä sujautan vaipan pepun alle. Itkin koko kävelymatkan kotiin. Olenko tehnyt nyt jotain ihan kamalaa, tuhonnut lapseni jalat tai jotain? En kysynyt neuvolantädiltä, miksei nilkoista saisi nostaa.
Katsoin varmaan 30 erilaista 'How to change a diaper' -videota YouTubesta ja tosi monissa niissä nostettiin vauvan jalkoja nimenomaan nilkoista, eikä polvitaipeista.
Olenko nyt ylihysteerinen? Ei kai vauvan jalat ole voineet tuosta mitenkään vioittua, koska näköjään muutkin ovat nostaneet niitä nilkoista!?!
Kommentit (107)
Vierailija kirjoitti:
Meillä synnärillä 4kk sitten sanottiin, ettei nostella vaan pyöritellään koska se auttaa lapsen kehityksessä. Eli pyöräytetään vauva toiselle kyljelle, vaippa asetetaan selän viereen, pyöräytetään vauva toiselle kyljelle vaipan päälle ja asetetaan vaippa hyvin. On kuulemma uusi fysioterapeuttien suositus, oli kirjalliset ohjeetkin.
Oli niin vaikeen ja oudon tuntuinen tapa, etten lähteny opettelemaan. Meillä nostetaan nilkoista, niinku edellistenkin lasten kohdalla on opetettu.
Tästä samasta meinasin kirjoittaa! Terkkaopintojen aikaan kovasti korostettiin tuota kyljelle laittoa, jonka avulla voi edistää lapsen kehitystä.
Neuvoloissa noita töksäyttelijöitä tuntuu riittävän.. Olisi kannattanut hänen sanoa vaan, että näin ja näin suositellaan nykyisin ja että kannattaa tehdä siten jatkossa.
Ai juu, nyt muistinkin tuon kierittelyn. Kyllä taidettiin ihan se eka kuukausi käyttää sitä tekniikkaa vauvojen kanssa, sitten siirryttiin nilkoista nostamiseen. Polvitaipeet ovatkin täysin uusi juttu.
Ja siis, et ole yliherkkä. Itse olisin varmasti reagoinut esikoisen äitinä samoin. Mielestäni varsin huonosti ja omituisesti toimittu neuvolan terkalta. Hyvä tapa olisi ollut sanoa, että "nykyään suositellaan, että nostettaisiin polvitaipeista.." eikä todellakaan alkaa kiljua.
-35
Vierailija kirjoitti:
Meille opetettiin 1,5kk sitten laitoksella, että pitää nostaa polvitaipeista.
Eli noin 100 vuotta on nostettu nilkoista ja ehkä puoli vuotta on opetettu nostamaan polvitaipeista. Mun vauva on 10kk ja laitoksella ei puhuttu mitään ettei sais nostaa nilkoista. Joku uusi suositus taas. Mitenkähän Suomessa on niin paljon tervejalkaisia lapsia kun kaikki ovat nostelleet nilkoista? Niin minäkin. Miehelle olen vihainen kun nostaa välillä YHDESTÄ nilkasta silleen oikein korkealle. Mies vastaa vain että on tehnyt niin kaikille viidelle lapselle ja tuossa ne toisetkin kävelee. Älä murehdi, et ole tehnyt mitään vahinkoa!
Vierailija kirjoitti:
Neuvoloissa noita töksäyttelijöitä tuntuu riittävän.. Olisi kannattanut hänen sanoa vaan, että näin ja näin suositellaan nykyisin ja että kannattaa tehdä siten jatkossa.
Äidit on niin hyvä kohteita kaikenlaiselle normittamiselle, kyyläykselle ja besserwissereille. Pistäkää eteenpäin ja menkää anoppeja neuvomaan uusista tavoista :D
Ohjeet muuttuu muutaman vuoden välein. Terkka teki väärin, kun säikäytteli. Viisi vuotta sitten synnärillä ihan nilkoista kätilöt nosteli. Muistan, koska pitkäkoipisella vauvalla oli nilkat ihan mutrulla ja minua hirvitti meneekö nilkat rikki niistä nostellessa. Itse siis nostin polvitaipeista ja hysteerisenä hormonihuuruisena äitinä kauhistelin hiljaa mielessäni kätilöiden otteita.
Sittemmin olen samalla tekniikalla pahoinpidellyt kymmenien vauvojen selät ja nilkat toimiessani neuvolalääkärinä. Ja töissäni olen kauhistellut äitien tapaa laskea lapsi alustalle suoraan eikä kyljen kautta, kunnes kuulin ettei sekään ole kovin tuore linjaus. Lapsuudessani minutkin on laskettu suoraan selälleni.
Ulkomaalaisen ystäväni tapaa käsitellä vastasyntynyttä ihmettelin myös. Selvisi ettei vauvan istuttamista vältetä muualla maailmalla ihan siinä mittakaavassa kuin meillä. Sellaista se on, suositukset muuttuu ja monet niistä perustuvat olettamukseen, että saatetaan pystyä ehkäisemään haitallinen tapahtuma, osa tapahtumista tulisi vain siihen alttiille kohteelle. Esim. näillä hienosti mietityillä pyöräytystekniikoilla saadaan tuettua motorisesti heikommin kehittyviä, joskin terveillä lapsilla kehitys on esim. kahden vuoden iässä ihan samaa tasoa oli vaippa vaihdettu miten päin vain.
Aina nostanut nilkoista ja mun lapset on 12 ja 14v.
Kovin on tähtitiedettä toi vauvojen hoito ja onneksi mulla ei ole enää pieniä lapsia.
Sillin kun mun lapset oli pieniä niin sai vielä nostaa nilkoista.
On se jännää, miten tuo lastenhoitokin saa uusia ehdottomia vaatimuksia ja muutoksia, joita ilman ilman lapsesta tulle invalidi, vajaamielinen, syrjääntynyt tai jotain muuta kammottavaa. Neuvolassa näistä tulee sitten oikeita uskonkappaleita, joihin uskomattomat joutuu kiirastuleen katumaan.
No, varsin vähän aikaahan noita lapsia on hoidettu, joten varmasti uutta ja ihmeellistä viikottain ilmestyy. Eihän ihmisvauvoja ole hoidettu kuin vasta 1,5 - 2,5 miljoonaa vuotta.
Minä aikanaan vajaa kakskymmentä vuotta sitten roikotin vaippaa vaihtaessa lapsiani nilkoista. Ehdottomasti väärin tehty, koska äsken heiltä kysyessäni toinen oli varmaan saanut siitä niin pahan trauman, että jatkoi vain pelaamistaan ihan hiljaa. Toinen taas mongersi jotain omituista tyyliin: "mutsi hei....". Todennäköisesti sillekin joku aivovaurio roikottamisesta tullut.
Kukahan meille opettaa aikoinaan miten ja missä asennossa ne KROONIKKOVAIPAT joskus vaindetaan. Lycka till!
Helkkarin helkkari.. tuosta syystäköhän johtuen mun 14v jäi koulun hiihdossa tokaksi? On jotenkin nilkat vääntyneet vaippoja vaihdettaessa 12v sitten? Ja mä kun luulin, että johtui siitä, että hiihti farkuissa....
Mulla on huonot nilkat. Johtuneeko tuosta? : /
Oma poika on 5 kk ja kyllä Kätilöopistolla neuvoivat nostamaan nilkoista! Ihme juttu, jos ohjeet koko ajan muuttuu, eikä kaikki kätilötkään tiedä asiasta!
Vierailija kirjoitti:
Meillä synnärillä 4kk sitten sanottiin, ettei nostella vaan pyöritellään koska se auttaa lapsen kehityksessä. Eli pyöräytetään vauva toiselle kyljelle, vaippa asetetaan selän viereen, pyöräytetään vauva toiselle kyljelle vaipan päälle ja asetetaan vaippa hyvin. On kuulemma uusi fysioterapeuttien suositus, oli kirjalliset ohjeetkin.
Oli niin vaikeen ja oudon tuntuinen tapa, etten lähteny opettelemaan. Meillä nostetaan nilkoista, niinku edellistenkin lasten kohdalla on opetettu.
Me otettiin esikoisen kohdalla kaikki ohjeet niin pilkuntarkasti, että opeteltiin tuokin tekniikka. Ja vieläpä kaikki nostot vuoroin oikean, vuoroin vasemman kyljen kautta (ollaan miehen kanssa erikätisiä). Ja seuraavien kanssa tehtiin vanhasta muistista. En tiedä, onko sillä ollut vaikutusta, mutta lähtivät kaikki kävelemään 9-10 kk:n ikäisinä ja nykyisin ovat motorisesti taitavia. (Mitä en kyllä voi itsestäni sanoa.) Mutta nilkoista/polvitaipeista nostosta en kyllä muista kuulleeni mitään erillisiä ohjeita.
Olihan aikoinaan suositus, että 3 kk ikäistä voi jo pikku hiljaa opettaa kuivaksi, tätäkin jos noudatettaisiin ei olisi koko vaipanvaihto-ongelmaa. Ja kyllä istumaan kykenevä voi jo itse vaihtaa vaipat..........
Vierailija kirjoitti:
On se jännää, miten tuo lastenhoitokin saa uusia ehdottomia vaatimuksia ja muutoksia, joita ilman ilman lapsesta tulle invalidi, vajaamielinen, syrjääntynyt tai jotain muuta kammottavaa. Neuvolassa näistä tulee sitten oikeita uskonkappaleita, joihin uskomattomat joutuu kiirastuleen katumaan.
No, varsin vähän aikaahan noita lapsia on hoidettu, joten varmasti uutta ja ihmeellistä viikottain ilmestyy. Eihän ihmisvauvoja ole hoidettu kuin vasta 1,5 - 2,5 miljoonaa vuotta.
Minä aikanaan vajaa kakskymmentä vuotta sitten roikotin vaippaa vaihtaessa lapsiani nilkoista. Ehdottomasti väärin tehty, koska äsken heiltä kysyessäni toinen oli varmaan saanut siitä niin pahan trauman, että jatkoi vain pelaamistaan ihan hiljaa. Toinen taas mongersi jotain omituista tyyliin: "mutsi hei....". Todennäköisesti sillekin joku aivovaurio roikottamisesta tullut.
Ei helvetti meillä ihan samanlaiset lapset. Ikää 12 ja 14v. Nilkoistani minäkin nostin. Ihan selvä juttu ja ei mikään yhteensattuma.😆
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä 7kk tyttö ja 2v poika. Poika on jo niin iso ja painava, etten pystyisi nostamaan nilkoista. Tai pystyisin, mutta se tuntuisi minustakin jo inhottavalta, nilkat ovat jotenkin niin herkät. Nostan molempia polvitaipeista.
Ohis mutta makoileeko teidän 2-vuotias vielä kun vaihdat vaipan? Meillä ei edes 1,5-vuotiaan kanssa ole toivoakaan vaan vaippa vaihdetaan seisoalteen. Himpun kateellinen olen.
Opetin kaikki lapseni kuiviksi n. 1,5 vuoden ikäisinä.
No mitä sitten? Ei kaikkia lapsia saa opettamallakaan kuiviksi vielä 1,5-vuotiaana. Valmiudet ovat yksilöllisiä myös siinä asiassa. Et saa nyt mitalia tällä kertaa, sori.
No kyllä minä olen vaihtanu vaipan noin jokaisen lapsen kohdalla(lapsia 4 kpl), siis nostanu nilkoista, kättärilläki hoitajat teki samoin, siis kun neuvoivat esikoisen lapsen syntymän jälkee vaipan vaihtoa, vuosi oli 94, loput tullu 96, 98 ja 2002, tainnu sitte noista ajoista taas ohjeet muuttua.
Jos tämä on totta, niin nyt heti tämän luettuasi soitat sen neuvolan johtavalla hoitajalle ja kysyt, mitä meni pieleen!
Ihan oikeasti, on olemassa kovin monia ammattitaidottomia työntekijöitä, kuten tämä joka ei millään tavalla perustellut sinulle sitä, että miksi ei noin saa tehdä.
No, lohduttakoon sinua se tieto, että todennäköisesti sinunkin äitisi on nostanut sinua nilkoista vaihtaessaan vaippojasi. Ilmanko sinusta sitten tuollainen tulikin.
Piti myös tulla sanomaan tuosta pyörittämisestä. Sitä ei suositella ainoastaan motoriikan kehittämiseksi, vaan myös koska nilkoista/jaloista nostaminen voi aihettaa ruuansulatusvaivoja ja olla syynä esim koliikkiin! Itsehän kuulin tästä vasta lapsen (s.2014) ollessa vuoden... :)
Neuvolan täti voisi esittää asian nätimmin.