Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Neuvolantäti kauhistui mun tavasta vaihtaa vauvan vaippaa.

Vierailija
11.03.2016 |

Olenko jotenkin yliherkkä, kun olen koko aamupäivän itkenyt osaamattomuuttani ja huonouttani äitinä? Oltiin aamulla neuvolassa ja siinä odottaessa vauvalle (3kk) tuli tarve vaihtaa vaippa. Oltiin juuri menossa vaihtamaan vessaan, kun tuli meidän vuoro mennä terveydenhoitajan luo ja se sanoi, että voidaan vaihtaa siellä.

Vaihdoin normaalisti vaippaa, mutta kun nostin vauvan jalkoja nilkoista saadakseni vaipan sinne pepun alle, se neuvolantäti kiljaisi, että älä hyvä ihminen nilkoista nosta, vaan polvitaipeista. Menin ihan lukkoon ja koko käynti oli pelkkää sumua sen jälkeen.

Olen aina, eli viimeiset kolme kuukautta vaihtanut vaipan niin, että nostan toisella kädellä vauvan jalkoja nilkoista ylös, kun se makaa selällään ja toisella kädellä sujautan vaipan pepun alle. Itkin koko kävelymatkan kotiin. Olenko tehnyt nyt jotain ihan kamalaa, tuhonnut lapseni jalat tai jotain? En kysynyt neuvolantädiltä, miksei nilkoista saisi nostaa.

Katsoin varmaan 30 erilaista 'How to change a diaper' -videota YouTubesta ja tosi monissa niissä nostettiin vauvan jalkoja nimenomaan nilkoista, eikä polvitaipeista.

Olenko nyt ylihysteerinen? Ei kai vauvan jalat ole voineet tuosta mitenkään vioittua, koska näköjään muutkin ovat nostaneet niitä nilkoista!?!

Kommentit (107)

Vierailija
21/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole minäkään tuollaisesta kuullut. Pitää ilmeisesti täälläkin ruveta polvitaipeista nostamaan...

Vierailija
22/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä ne on synnärillä neuvonut, mutta siinä hötäkässä saattaa joku nippelitieto unohtua.. :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 7kk tyttö ja 2v poika. Poika on jo niin iso ja painava, etten pystyisi nostamaan nilkoista. Tai pystyisin, mutta se tuntuisi minustakin jo inhottavalta, nilkat ovat jotenkin niin herkät. Nostan molempia polvitaipeista.

Ohis mutta makoileeko teidän 2-vuotias vielä kun vaihdat vaipan? Meillä ei edes 1,5-vuotiaan kanssa ole toivoakaan vaan vaippa vaihdetaan seisoalteen. Himpun kateellinen olen.

Juu, 2v makoilee paljon helpommin ja enemmän paikallaan kuin tuo vänkyräinen pikkusisko, joka on selkä kaarella aina. Pitäisi pitää kaikista raajoista erikseen kiinni, jotta vaipanvaihto sujuisi pienemmältä normaalisti..

Vierailija
24/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei tiedän niin tuon tunteen! Minulla myös vähän vajaa 3kk poika, ja monta itkua olen jo itkenyt kun tulee se "maailman paskin äiti" -fiilis. Ja kun se ei tarvitse muuta kuin tuollaisen yhden typerän neuvon, niin se fiilis on valmis.

Mutta kyllä meilläkin nilkoista nostetaan vaippaa vaihtaessa. Poika kun on niin herkkis, että itkee herkästi jos esim. pelästyy jonkun aivastustakin, niin luotan että hän kyllä ilmaisee hyvinkin äänekkäästi jos on huono asento/muuten huono olla.

Vierailija
25/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äh. Mä olen vaihtanut koko viime vuosikymmenen vaippoja ihan väärin. Miksei kukaan kertonut mulle..

Vierailija
26/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole tehnyt mitään väärää! Relax! Nilkoista ne kätilötkin vauvaa pitelee ;)

..ja sitten neuvovat tuoreita vanhempia nostamaan kuitenkin polvitaipeista, koska ne nilkat ovat niin herkät?

Vierailija
27/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä 7kk tyttö ja 2v poika. Poika on jo niin iso ja painava, etten pystyisi nostamaan nilkoista. Tai pystyisin, mutta se tuntuisi minustakin jo inhottavalta, nilkat ovat jotenkin niin herkät. Nostan molempia polvitaipeista.

Ohis mutta makoileeko teidän 2-vuotias vielä kun vaihdat vaipan? Meillä ei edes 1,5-vuotiaan kanssa ole toivoakaan vaan vaippa vaihdetaan seisoalteen. Himpun kateellinen olen.

Opetin kaikki lapseni kuiviksi n. 1,5 vuoden ikäisinä.

Vierailija
28/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolantäti olisi kyllä voinut vaan tulla siihen vierelle, ja sanoa että nykyään suositellaan nostamaan polvitaipeista aina peppua, eivät olekaan tätä varmaan huomanneet synnärillä opastaa. Ja sitten kertoisi miksi näin tehdään. 

Mutta et varmasti ole saanut tuolla vahinkoa aikaiseksi, nyt vaan vaihdat vanhan tavan parempaan tapaan :)

Vierailija
29/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opetin kaikki lapseni kuiviksi n. 1,5 vuoden ikäisinä.

Hieno juttu. Tiesithän, ettei kuivaksi opettelu ole pelkästään opettelusta tai opettamisesta kiinni, vaan lapsen fyysisestä kehityksestä? 

T.2-vuotiaan vaippavillen äiti

Vierailija
30/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille opetettiin myös nilkoista varovasti kiinni ja sivuttain hieman nostaa et saa vaipan hyvin vauvan alle. Eli ei suoraan nostaa ja vaippa alle koska se ottaa vauvaa selkään ja voi vaikuttaa isompana kuulemma paljonkin. Tämä taysissa 2013

Vierailija
31/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä synnärillä 4kk sitten sanottiin, ettei nostella vaan pyöritellään koska se auttaa lapsen kehityksessä. Eli pyöräytetään vauva toiselle kyljelle, vaippa asetetaan selän viereen, pyöräytetään vauva toiselle kyljelle vaipan päälle ja asetetaan vaippa hyvin. On kuulemma uusi fysioterapeuttien suositus, oli kirjalliset ohjeetkin.

Oli niin vaikeen ja oudon tuntuinen tapa, etten lähteny opettelemaan. Meillä nostetaan nilkoista, niinku edellistenkin lasten kohdalla on opetettu.

Vierailija
32/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi pe*kele. Kuka nyt hakee täältä pois tuon 17-vuotiaan, jonka vaipat on vaihdettu väärin?

Vierailija
33/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksei sitä neuvoa ole MUKA voinut unohtaa? :'D

Oletteko te kaikki muut muka niin täydellisiä, että ette varmasti unohtaisi yhtäkään sanaa siinä, kun tuijotat vain onnesta soikeana hormonihuuruissa sitä vauvaa!? :D

Vierailija
34/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohoh, en ole kuullutkaan polvitaive-asiasta ja kaksi lasta olen saanut jo vaipoista pois ja ihan normaaleja ovat kaikin puolin. Ota rauhallisesti, toimit ihan normaalisti. Varmasti kannattaa alkaa noudattaa tuota suositusta, jos sellainen on kerran tullut, mutta olen 100% varma, että vauvasi on täysin kunnossa. Suositukset ovat usein sellaisia, että ne suojelevat ääritapauksia vastaan, esimerkiksi jotkut harvat hieman toistaitoiset vanhemmat voivat nostaa vauvaa nilkoista rajusti, mikä voi joskus olla  vaarallista. Olen varma, että 99.9% vanhemmista nostaa pientä vauvaa nilkoista niin varovasti, että mitään riskiä ei ole.

Vierailija
35/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo nilkoista on nosteltu meidänkin vauvat, isommat polvitaipeista ehkä. Mies oli jostain lukenut neuvon että samalla lailla otetaan vauvan jalat sormien väliin kuin kantaisi paria kaljapulloa. Sillä neuvolla meillä mentiin.

Vierailija
36/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vitsit tuli tällainen huono äiti -fiilis tästäkin. Kyllä, 15v, 13v ja 11v on vaihdettu aikoinaan nilkoista nostelemalla. Olisi siis pitänyt pyöräyttää kyljelleen tai nostaa suoraan pepusta (jossa on sitä RUSKEAA AINESTA, jonka takia se vaippa vaihdetaan!?!). 

Ei hyvää päivää. Sitäkään en siis ole osannut, muista virheistäni välittämättä.

Vierailija
37/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

...entäs jos on tullut niskaa ja nilkkoja myöten kaikki tavara vaipasta ohi, niin mistä silloin nostetaan? 

Vierailija
38/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli ongelmaa yliojennuksen kanssa, ja tätä korjattiin siten että vaippaa vaihdettaessa piti nostaa vain yhdestä jalasta kerrallaan. Eli ei molempia jalkoja yhtä aikaa ylös. Fys.terapeutin ohje.

Vierailija
39/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti teet makaroonilaatikon oikein. Kerroksittain eikä seksin. Joku joutu lasuun

Vierailija
40/107 |
11.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei........luota vain omaan vaistoosi.

Miksiköhän joillakin neuvolatädeillä on tarve sanoa niin kipakasti??

Asian voisi esittää nätistikin ja onko tuolla nyt merkitystä?Itse nostin aina nilkoista ja hengissä ovat.

Taitaa olla jokin uusi trendi tuo taipeista nostelu?

Tuossa vaiheessa on vielä niin haavoittuvainen ja kaikki ikävä jää mieleen.

Itse muistan vielä 23v jälkeen, kun neuvolatäti moitti mua d-vitamiinitippojen jättämisestä väärään paikkaan.(yöpöytä)

Ja siitä, etten vienyt vauvaa 2 kertaa päivässä ulos.Sanoi vielä, että etkö viitsi pukea vai?

Ja laitoksella vierustoveri moitti, kun vaihdoin vaipan syötön jälkeen.Hänen mielestään olisi pitänyt vaihtaa ennen imettämistä.(vauvan huutaessa nälkäänsä)

Pikkujuttuja nyt, mutta mieleen jäivät.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän