Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Tyttö haluaa lukioon

Vierailija
08.03.2016 |

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja mies puu-alalla. Meillä on maksettavana lainaa omakotitalosta ja autosta. Lapseja 4, 1 valmistunut duunari, 1 duunariksi opiskeleva, 1 8.luokalla ja tämä ysillä oleva joka on saanut päänsä mennä lukioon :/ on ollut aina selvä että haluaa saman ammatin kuin äidillä mutta kaveriporukan vaihduttua pakkelinaamaisiin kymppioppilaihin on kinunut ja kinunut että haluaa lukioon. Tiedän että ajatus on vain hetkellinen ja haluaa kuitenkiin amikseen lukion jälkeen. En halua että menettää 3vuotta mahd. Uraaikaa eikä meillä ole edes varaa. Pojan lätkäharrastus maksaa, 8.luokkalaisen tanssitunnit maksaa jne. Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia. Ihan turhaan menee lukioon kun menee amikseen kuitenkin sen jälkeen. 5 päivää yhteishakuun, keinoja?

Kommentit (187)

Vierailija
141/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika hyvin sävelsit, ap. Kirjoitusvirheistä ja sanavalinnoista antaisin täyden kympin.

Vierailija
142/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, taitaa tosiaan olla sama ap kuin neljä päivää sitten:

http://www.vauva.fi/keskustelu/2510041/mita_keksia_tytolle_kun_ei_yksin…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Antakaa ehdottomasti mennä lukioon. Kirjoja saa kirjastosta lainaan ja käytettynä löytyy; myös läppäreitä löytyy lähes ilmaiseksi käytettynä. Ja halvan voi vaihtaa vaikka joka vuosi. Voi tulla halvemmaksi kuin uusi. Lisäksi lukiolainen voi halutessaan esim. jakaa mainoksia ja siten tienata rahaa lisää. Vanhojentanssit ja abijutut eivät ole pakollisia, myös laskimia saa käytettynä, eikä sellainenkaan ole pakollinen. Lukio antaa myös hyvän pohjan jatkaa vaikkapa sairaanhoitajaksi. Vaikka ammattikoulupuoleltakin pääsee - teoriassa - o niissä yleisten aineiden opetus niin ala-arvoisella tasolla, että lukion käyneet menevät ohi 1000-0.

Ai missäs niitä ilmaisia läppäreitä oikein jaellaan, tuo mulle kaksi! tai kolme! Ja se ops vaihtu niin ei oo niitä kirjojakaan siellä kirjastossa, kaikki pitää ite maksella ja meillä ei ole siihen varaa, piste.

Ja kyllä mä nyt itse tiedän aika paljon enemmän elämästä kun joku lukiolaisen planttu joka on lukenut vain jotain kalliita kirjoja, turha verrata.

Tuo äidinkielen kirjoitus nyt ainakin näyttäisi jäävän häviölle lukion käyneen kanssa :(

Ootetaan kun tytär tuossa kohta kotiutuu niin kerrotaan että ollaan lopullisesti päätetty että hän ei valitettavasti pääse lukijoon ellei maksa sitä lystiä itse, läppäreineen ja vanhojen pukuineen.

Ap, nyt tarkkana. Jos aloit kirjoitta jonkin sanan oikein, ei sitä voi yhtäkkiä muuttaa, kuten esim. lukiota "lukijoksi". Mutta muuten hyvää settiä.

Vierailija
144/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tytär on aina tiennyt haluavansa lukioon ja paremman elintason itselleen - kuin mitä te pystytte hänelle tarjoamaan.

Ei ole vain uskaltanut kertoa haaveistaan, koska vaikutat juuri ihmiseltä joka ei hyväksy muiden mielipiteitä. Kaikkien tulisi elää juuri kuin sinä.

Vaihetaan kaikki alaa ja ruvetaan lähihoitajiksi!!

Eikun me ollaan jo vuosia puhuttu että mitn ihanaa sitte ku me ollaan molemmat lähihoitajia ammatissa,vasta pari kk keksi että lukioon pitäisi päästä eikä ole edes hänen oma vaan kaverin idis se. Siksi tiiän ettei tyttö haluu itse likioon .ap

Todennäköisesti vain sinä olet puhunut ;)

Olen yrittänyt kannustaa että valittee tyttö hyvän ammatin ja ihan ite jo pikkutyttönä leikki lähäriä että on pitkä aikainen haave, ja nyt muka on mieli muuttunut vaikka sovittiin vuosia sitten että menee lähihoitajaksi opiskelemaan. Ap.

Hahhaa. lasten kanssa kannattaakin twhdä vuosia kestäviä sopimuksi. Mun tyttö haluaa prinsessaksi, pitäisikö mun nyt sopia hänen kanssaan, että aikuisena sitten olet se prinsessa ja mieltäsi et saa muuttaa.

Vierailija
145/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun ei tarvinnut mennä opiskelemaan siihen ammattiin, josta minä haaveilin pienenä... Olisin nimittäin nyt salainen agentti. :D Teinien haaveet vaihtuvat. Se, että lapsi on pienenä halunnut lähäriksi/poliisiksi/astronautiksi, ei tarkoita sitä, että se sama haave pysyisi aikuiseksi asti.

Vierailija
146/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis jos se on lääkäriksi halunnut, niin miksi sen nyt on pakko opiskella lähihoitajaksi? Lääkäriksi jos edelleen haluaa, niin se on lukioon mentävä. HARVOIN oma äiti haluaa sulkea pois mahdollisuuksia lapseltaan. Onneksi en oo sun lapsi :)

Vierailija
147/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovittiin nyt tyttären kanssa että menköön sinne lukijoon mutta minä äitinä en aio kyllä häntä yhtään tukea koska en hyväksy valintaansa. Ja jos jää aikuisena työttömäksi niin omapa on vikansa turha kerjätä sääliä minulta. Maksakoon isänsä ne kirjat ja ilmaiset läppärit ja kaipa se saa sitten jotain kelan tukea kanssa.mulle ihan sama. Parhaani vain yritin. hemmetin epäreilua että miehen haave toteutuu kun pojasta tulee jää kiekkoilija mutta mun tytöstä tulee joku mikälie toimistorotta.ap

Vierailija
148/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sovittiin nyt tyttären kanssa että menköön sinne lukijoon mutta minä äitinä en aio kyllä häntä yhtään tukea koska en hyväksy valintaansa. Ja jos jää aikuisena työttömäksi niin omapa on vikansa turha kerjätä sääliä minulta. Maksakoon isänsä ne kirjat ja ilmaiset läppärit ja kaipa se saa sitten jotain kelan tukea kanssa.mulle ihan sama. Parhaani vain yritin. hemmetin epäreilua että miehen haave toteutuu kun pojasta tulee jää kiekkoilija mutta mun tytöstä tulee joku mikälie toimistorotta.ap

Eli sen pitäisi jäädä surkeaksi lähäriksi? LUkion kautta pääsee myös lääkäriksi ja kai sä lähärinä niitä arvostat?

Vierailija
149/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Parhaani vain yritin. hemmetin epäreilua että miehen haave toteutuu kun pojasta tulee jää kiekkoilija mutta mun tytöstä tulee joku mikälie toimistorotta.ap

Kumman haaveen pitäisi totetua, sinun vai tyttäresi?

Vierailija
150/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärsin kyllä aloituksesta, että tyttö haluaa lähihoitajaksi, mutta nyt sitten onkin tulossa toimistorotta. Ei nyt enää eletä 1960-lukua, jolloin lukio antoi merkonomin koulutusta vastaavan pätevyyden toimistotöihin.

Tämä provo on huono yritys vastata " apua, lapseni haluaa amikseen" - aloituksiin.

Asiallisesti vastaamme silti, koska tiedämme monen köyhän perheen joutuvan oikeasti miettimään, miten voisi kustantaa lapsensa lukion.

Vierailija
151/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naistenpäivän kunniaksi tähän provoon sisältyy myös tytön ja pojan eriarvoinen kohtelu, johon harva kiinnittää huomiota, vaikka ap kuinka yrittää sitä sormella osoittaa.

Vierailija
152/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maksatte mukisematta kahden muun lapsen harrastukset, mutta kun yksi haluaisi lukioon iskee paniikki? Lätkäharrastuksen kustannukset on monen kertaiset lukioon verrattuna. Ehkä lapsesi on halunnut koko ajan lukioon, mutta nyt vasta uskaltaa sanoa mitä haluaa.

Mä olen NIIN samaa mieltä! Ap ei osaa taivuttaa sanaa lapsi ("lapseja"), on tehnyt niitä neljä ja paheksuu sitä, että edes yksi hänen lapsistaan haluaa jotakin muuta kuin vanhempiensa elämää.

Laitetaanko sen yhden lapsen lätkäharrastukseen rahaa siinä toivossa, että lapsesta tulisi väkivaltainen, hampaaton, sekakäyttäjä-NHL-miljonääri? Entä jos ei tulekaan?

Lukiolaisesta voisi tulla uusi Leena Palosaari (googlaa), mutta sillä ei ilmeisesti ole mitään arvoa, joten perhe ei halua sitä tukea. Lukiokirjojen kalleus on ihan oikea asia, mutta typeriksi missikisoiksi kehittyneistä vanhojen tansseista tai abiristeliyistä on ihan naurettavaa valittaa tässä vaiheessa. Tyttösi voi olla niin vahva, ettei hän halua moiseen osallistua. Hän haluaa lukioon koska se vie hänet pois tutusta elämänpiiristä. 

Vierailija
153/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Luin eilen vain aloituksen ja sitten sillä hetkellä viimeistä sivua, jossa ap kertoi olevansa provo.

Itse aloitusta lukiessani ensin hiukan suutuin, mutta luettuani aloituksen kokonaan tajusin, että kyseessä ei ole konkreettinen yksittäistapaus vaan ap haluaa herättää yhteiskunnallista keskustelua eriarvoisuudesta. Toivottavasti monen silmät aukesivat. Onko oikein, että osa nuorista ei köyhyyden takia pääse lukioon?

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia.

Tuo kohta paljasti minulle, ettei ole kyseessä konkreettinen yksittäistapaus vaan ihmisten herättelyä. Nuo menoerät ja niiden suuruus nimittäin tulevat monelle köyhälle yllätyksenä. (Opetussuunnitelman uudistus ei varmaan myöskään ole monilla tiedossa.) Kun ei tiedä, ei voi edes ottaa etukäteen huomioon. Useimmat tietävät etukäteen, että lukiossa pitää koulukirjat ja matkat maksaa itse. Jo se on ylivoimainen este monelle. Mutta kaikki muu tulee monelle yllätyksenä.

Minulle ja siivooja-yh-äidilleni oli yllätys, että ylioppilaskokeeni olivat maksullisia. Lakkiaispäivänä ihmettelimme, mitä jotkut puhuvat lyyrasta. Jotenkin se tuntui liittyvän äiteihin. Se mikä on "vanha" ja mikä on abi, oli pikku hiljaa selvinnyt lukion aikana. Että on jotkut tanssiaisetkin (joihin en osallistunut). Minun aikanani ei käytetty läppäreitä eikä edes pöytäkoneita. Laskin piti ostaa. Se on minulla vieläkin.

Vierailija
154/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi teit neljä lasta jos ei ole varaa kasvattaa niitä?

Kyllä olisi ellei tyttö olisi vaihtanut mieltä viime hetkessä.

Ap

Viime hetkessä? Siis milloin toi suunnitelma ois pitänyt lyödä lukkoon, vauvana, 10-vuotiaana, kutosluokalla, kasilla? Kyllä me ainakin suunnitellaan lasten määrä sen mukaan, että heillä on mahdollisuus hyvään elämään ja päättää koulutuksestaan siinä vaiheessa, kun näitä päätöksiä yleensä tehdään eli yläasteen loppupuolella.

Voi hyvänen aika taas!

Vierailija
155/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhojentanssit ja abiristeily eivät ole pakollisia. Läppäriksi riittää jokin halpis, vaikka käytetty. Yojuhlatkin voivat olla pienimuotoiset. Et voi tietää nuoren puolesta mitä hän haluaa tulevaisuudessa opiskella, suunnitelmilla on taipumus muuttua. Eivät kirjatkaan voi noin kalliita olla. Ei tuollaisista syistä voi kieltää lukion käymistä. Toivottavasti oli provo.

Halppis läppäri ei kyllä riitä kolmeksi vuodeksi :D

Ohis

Miksei riitä? Mitä muuta sillä tehdään lukiossa kuin kirjoitetaan tekstiä ja käytetään nettiä?

No ei todellakaan muuta. Meillä on yli 15 vuotta vanha läppäri jossa ei ole nettiä eikä edes usb-porttia, vaimo kirjoitti sillä vielä 2012 AMK-lopputyönsä ja siirsi disketillä oikealle koneelle viimeistelyä varten. Kyllä pystyy vaikka minkälaisella romulla! :D

Vierailija
156/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Provo paljastui jo siinä kun ap kertoi lapsensa unelma-ammatin olevan lähäri.

Mielestäni paras ratkaisu tässä tilanteessa on unohtaa tyttären jatko-opiskelut kokonaan ja laittaa hänet suoraan peruskoulusta esim. Postiin töihin.

Vierailija
157/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvottava (trollaus)ketju. Järjetöntä lähihoitajien mollausta. 

Itsellä on takana yliopisto-opinnot ja työtä alalla. Valitettavasti humanistien työllistyminen on joillain aloilla yhtä tuskaa. Niinpä minäkin opiskelin lähihoitajaksi, sain hei työpaikan ja koen tekeväni tärkeää työtä.

t. LähihoitajaMIES

ps. pääsin yliopistoon helpommin sisään kuin lähihoitajaopintoihin, pelkkä lukion todistus riitti

Vierailija
158/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän se kaikki maksaa ja ihan hyvä olisi keskustella nuorten eriarvoisista lähtökohdista ja siitä, mitä asialle pitäisi tehdä. Mutta ap:n tarkoitus ei liene niin ylevä. Lukuisista viime päivinä palstalla olleista samaa aihetta pyöritelleistä aloituksista päätellen ainoa tarkoitus ap:llä on nostaa kommentoijien verenpainetta.

Vierailija
159/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelu ei ole mitään kermaperseilyä. Anna lapsesi valita itse opiskelut ja ura, äläkä painosta. Jouduin omien vanhempien kanssa vänkäämään lukioon menosta, koska heidän mielestä minun olisi pitänyt jäädä peruskoulun jälkeen kotiin tekemään töitä vanhempien duunariyrityksessä ja opiskella pikkuhiljaa pätevyys oppisopimuksella, kun amiskin maksaa liikaa. Luojan kiitos opinto-ohjaaja puhui vanhemmilleni järkeä ja sain käydä lukion ja nyt opiskelen oikeustieteellisessä tiedekunnassa. Vanhemmatkin osaavat viimein olla edes vähän ylpeitä siitä että pidin pääni. Älä murskaa lapsesi mahdollisuuksia käydä lukio, koska lukion käyminen myöhemmin on hankalampaa.

Oppikirjat voi yleensä ostaa vasta kun kurssit alkavat, joten rahaa ei heti tarvitse löytyä tuhansia. Läppäriin voit alkaa säästää jo nyt, edes pieniä summia. Joku vanhakin perusläppäri voi käydä alkuun, koska kirjoitukset ovat vasta (toisena ja) kolmantena vuonna, joten ei siihenkään tarvitse olla heti niitä rahoja.

Vierailija
160/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, ja kukaan ei tiedä mihin työmarkkinat tulevaisuudessa kehittyvät. Muutamia vuosia sitten Nokia huumassa kaikilla insinööreillä tuntui olevan töitä muutenkin ICT- buumi oli vauhdissa. Tällä hetkellä taas iso osa noista insinööreistä on työttömänä. Aivan samalla tavalla voi käydä lähihoitajille, kun laitoshoitoa ja toimipisteitä karsitaan ja ihmisiä hoidetaan entistä enemmän kotona. Anna lapsesi valita itse.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi yksi