Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Tyttö haluaa lukioon

Vierailija
08.03.2016 |

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja mies puu-alalla. Meillä on maksettavana lainaa omakotitalosta ja autosta. Lapseja 4, 1 valmistunut duunari, 1 duunariksi opiskeleva, 1 8.luokalla ja tämä ysillä oleva joka on saanut päänsä mennä lukioon :/ on ollut aina selvä että haluaa saman ammatin kuin äidillä mutta kaveriporukan vaihduttua pakkelinaamaisiin kymppioppilaihin on kinunut ja kinunut että haluaa lukioon. Tiedän että ajatus on vain hetkellinen ja haluaa kuitenkiin amikseen lukion jälkeen. En halua että menettää 3vuotta mahd. Uraaikaa eikä meillä ole edes varaa. Pojan lätkäharrastus maksaa, 8.luokkalaisen tanssitunnit maksaa jne. Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia. Ihan turhaan menee lukioon kun menee amikseen kuitenkin sen jälkeen. 5 päivää yhteishakuun, keinoja?

Kommentit (187)

Vierailija
101/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Reps

Vierailija
102/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai että olemme oikein huonoja vamhempia? Vain siksi että haluamme lapsillemme hyvän työllistävän työn? Kaikkea sitä av-mammat keksii.

Ap

En tiedä ketään kuka olisi lukion jälkeen jäänyt työttömäksi. Kaikki jatko-opiskelemassa tai töissä. Itsekin opiskelen AMK:ssa, enkä ole päivääkään ollut työtön lukion jälkeen. Kirjoitin 2010 :)

Kaikki työttömät ketkä tunnen ovat lähihoitajia, kampaajia, autoalaa opiskelleita yms.

Ei pidä yleistää, että lukiosta valmistuisi työttömiä :D sieltä ne lääkäritkin tulee jotka ovat lapsesi maailmaan auttaneet.

Tohon läppäriasiaan vielä, jos lukiot vaativat läppärin opiskelijoilleen tukevat koulut hankintaa rahallisesti.

Ps. Maksan mielelläni tyttäresi wanhojenpuvun.

Ei lukion jälkeen voi tehä mitään hommia mutta ammatti koulun voi, pitää mennä yli opistoon tai amkoohon että pääsee aikanaan töihin ja siinä vaiheessa on lähihoitaja on ollut monia vuoseja töissä. Sanon, että neidin ihan turha oottaa meiltä tukea noin monen vuoden opiskelu humputukseen. sitäpaitsi se itse sanoi vielä vuosi sitten että haluaa lähikseksi, mikään muu ei tule kysymykseen, sen sanonkin sille nyt takaisin! ap

Kyllä itsekin tein hommia a. lukioaikana ja b. sen jälkeen. 

Olen itsekin "duunariperheestä", jossa ei kummoisesti arvostettu koulutusta. Mutta kouluja on käytävä, jos haluaa menestyä ja minähän halusin. Alle 30 vuotiaana rikoin 100k vuositulot. Olen aina ollut kunnianhimoinen, mutta perheeni ei koskaan kannustanut minua - päinvastoin. En halunut kituttaa lopunelämää surkealla lähäripalkalla ja laskea jokaista eurosta, kerran ei tarvitse.  Jos kerran päätä riittää, niin mikäs siinä. Ilmeisesti tyttösikin on tämän tajunnut ja haluaa jotain muuta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis voi tietty lukion jälkeenkin mennä töihin mutta tiätkö ollenkaan miten hankalaa se on? kun ei ole valmis mihinkään niin mitä sitten voi tehä, jakaa mainoksia tai myydä lehtiä... ? ei ole siitä tienestiksi vaikka työ kokemus on aina hyvä juttu, kykkäkin.

ap.

Hankalaa? Jokaisen työn saa kun oikeasti haluaa ja tekee kaikkensa sen eteen. Pelkästään kaupan kassalle pääsee helposti, eikä siihen koulutusta tarvita. Toisaalta jos ihminen on yhtä tyhmä kuin sinä, en ihmettele jos ilman töitä jää. Peace.

Vierailija
104/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis voi tietty lukion jälkeenkin mennä töihin mutta tiätkö ollenkaan miten hankalaa se on? kun ei ole valmis mihinkään niin mitä sitten voi tehä, jakaa mainoksia tai myydä lehtiä... ? ei ole siitä tienestiksi vaikka työ kokemus on aina hyvä juttu, kykkäkin.

ap.

Helpompaahan se on kuin ammareilla. Voi tehdä ihan mitä vain laidasta laitaan kun taas ammattikoulu rajoittaa käytännössä siihen omaan alaan, jossa ei kaikille töitä riitä ainakaan tässä taloustilanteessa. Itselläni oli lukion jälkeen 3 eri työtä ennen lopullista ammattia. 

Vierailija
105/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Antakaa ehdottomasti mennä lukioon. Kirjoja saa kirjastosta lainaan ja käytettynä löytyy; myös läppäreitä löytyy lähes ilmaiseksi käytettynä. Ja halvan voi vaihtaa vaikka joka vuosi. Voi tulla halvemmaksi kuin uusi. Lisäksi lukiolainen voi halutessaan esim. jakaa mainoksia ja siten tienata rahaa lisää. Vanhojentanssit ja abijutut eivät ole pakollisia, myös laskimia saa käytettynä, eikä sellainenkaan ole pakollinen. Lukio antaa myös hyvän pohjan jatkaa vaikkapa sairaanhoitajaksi. Vaikka ammattikoulupuoleltakin pääsee - teoriassa - o niissä yleisten aineiden opetus niin ala-arvoisella tasolla, että lukion käyneet menevät ohi 1000-0.

Ai missäs niitä ilmaisia läppäreitä oikein jaellaan, tuo mulle kaksi! tai kolme! Ja se ops vaihtu niin ei oo niitä kirjojakaan siellä kirjastossa, kaikki pitää ite maksella ja meillä ei ole siihen varaa, piste.

Ja kyllä mä nyt itse tiedän aika paljon enemmän elämästä kun joku lukiolaisen planttu joka on lukenut vain jotain kalliita kirjoja, turha verrata.

Ootetaan kun tytär tuossa kohta kotiutuu niin kerrotaan että ollaan lopullisesti päätetty että hän ei valitettavasti pääse lukijoon ellei maksa sitä lystiä itse, läppäreineen ja vanhojen pukuineen.

Ai kirjoja ei löydy kirjastosta? Kumma kyllä tänäpäivänä löytyy kirjoja, joita omat vanhempani ovat lukioaikoinaan lukeneet, 70/80-luvulla.

Ota asioista selvää ennenkuin huutelet mitään!

Kuinka itsekäs täytyy vanhemman olla? Syövätkö perheessänne ensin sinä ja miehesi, lapset saavat syödä jämät? Siltä vähän kuullostaa...

Ihan kuule tytäremme itse kertoi tuosta että kirjat tulee ostaa, ja läppäri. Ja ei me olla mitään itsekkäitä me vanhemmat vaan päin vastoin!Parastahan me lapsellemme tässä halutaan ettei mee lukioon koska se on liian kallista, amis on huomattavasti halvempi vaihto ehto, ja pääsee nopeeta töihin ja työllistyy kansa varmasti! aika sikamaista väitettä täällä!

Ja aina ollaan lapsillemme tarjottu ruuat ja katto, turha väottää muuta.

Vierailija
106/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Antakaa ehdottomasti mennä lukioon. Kirjoja saa kirjastosta lainaan ja käytettynä löytyy; myös läppäreitä löytyy lähes ilmaiseksi käytettynä. Ja halvan voi vaihtaa vaikka joka vuosi. Voi tulla halvemmaksi kuin uusi. Lisäksi lukiolainen voi halutessaan esim. jakaa mainoksia ja siten tienata rahaa lisää. Vanhojentanssit ja abijutut eivät ole pakollisia, myös laskimia saa käytettynä, eikä sellainenkaan ole pakollinen. Lukio antaa myös hyvän pohjan jatkaa vaikkapa sairaanhoitajaksi. Vaikka ammattikoulupuoleltakin pääsee - teoriassa - o niissä yleisten aineiden opetus niin ala-arvoisella tasolla, että lukion käyneet menevät ohi 1000-0.

Ai missäs niitä ilmaisia läppäreitä oikein jaellaan, tuo mulle kaksi! tai kolme! Ja se ops vaihtu niin ei oo niitä kirjojakaan siellä kirjastossa, kaikki pitää ite maksella ja meillä ei ole siihen varaa, piste.

Ja kyllä mä nyt itse tiedän aika paljon enemmän elämästä kun joku lukiolaisen planttu joka on lukenut vain jotain kalliita kirjoja, turha verrata.

Ootetaan kun tytär tuossa kohta kotiutuu niin kerrotaan että ollaan lopullisesti päätetty että hän ei valitettavasti pääse lukijoon ellei maksa sitä lystiä itse, läppäreineen ja vanhojen pukuineen.

Ai kirjoja ei löydy kirjastosta? Kumma kyllä tänäpäivänä löytyy kirjoja, joita omat vanhempani ovat lukioaikoinaan lukeneet, 70/80-luvulla.

Kuinka itsekäs täytyy vanhemman olla? Syövätkö perheessänne ensin sinä ja miehesi, lapset saavat syödä jämät? Siltä vähän kuullostaa...

Ihan kuule tytäremme itse kertoi tuosta että kirjat tulee ostaa, ja läppäri. Ja ei me olla mitään itsekkäitä me vanhemmat vaan päin vastoin!Parastahan me lapsellemme tässä halutaan ettei mee lukioon koska se on liian kallista, amis on huomattavasti halvempi vaihto ehto, ja pääsee nopeeta töihin ja työllistyy kansa varmasti! aika sikamaista väitettä täällä!

Tämä siis aplta!

Vierailija
107/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todella toivon tämän olevan provo. Ei olisi pieni yleissivistys ja äidinkielen kertaus äidillekään pahitteeksi. Toivottavasti lapsi pääsee lukioon.

Vierailija
108/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kuitenkin varaa hankkia 4 lasta? :D

Ei ollut varaa hankkia kortsuja ;) 

Vierailija
109/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Helpompaahan se on kuin ammareilla. Voi tehdä ihan mitä vain laidasta laitaan kun taas ammattikoulu rajoittaa käytännössä siihen omaan alaan, jossa ei kaikille töitä riitä ainakaan tässä taloustilanteessa. Itselläni oli lukion jälkeen 3 eri työtä ennen lopullista ammattia. 

Näin on, itsekin tehty vaikka minkälaista hommaa ennenkuin se omajuttu löytyi. Nyt sitä opiskellaan ja tehdään töitä siinä ohella.

Ihan ap:lle pikku pähkinä; jos kauppaan hakee töihin lukion käynyt kaupanalaa opiskeleva nuori tai vasta valmistunut lähihoitaja - kumman palkkaat?

Lähihoitaja tuossa vain siksi, että niitä palloilee työttöminä aivan hitokseen ;)) muutaman lähihoitajan työhakemuksen lukeneena.. "Haluaisin vaihtaa alaa" tai "kokeilen jos löytyisi muuta kun oman alan töitä" "opiskelin lähihoitajaksi mutta nyt haluan oppia jotain uutta"

Vierailija
110/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En jaksa kahlata koko ketjua, mutta ilmeisesti se mopoautovänkääjä tuli takaisin parannellun version kera. Nyt on hiukan uskottavampi. Se vaan, että koska siitä mopoauto jutusta on niin vähän aikaa, niin ei tämä mene läpi. Onkohan ap halunnut juhlistaa naistenpäivää tällaisella provolla, ja siksi niin pian tämän julkaissut? Olisi jaksanut odottaa vaikka puoli vuotta, niin olisi uponnut paremmin.

Vierailija
111/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Todella toivon tämän olevan provo. Ei olisi pieni yleissivistys ja äidinkielen kertaus äidillekään pahitteeksi. Toivottavasti lapsi pääsee lukioon.

Ei taida kertauksella mennä, pitää ottaa lisävuoseja opiskeluun :D

Vierailija
112/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksi typerimmistä teoista mitä vanhemmat voivat nuorelle tehdä, on painostaa johonkin sellaiseen opiskelupaikkaan mihin nuori ei itse halua, ja kieltää hakemasta sellaiseen mihin nuori taas eniten haluaisi. Ihan sama, puhutaanko lukiosta vai amiksesta, tärkeintä on että opintoihin suuntaava nuori on itse motivoitunut ja kokee oppilaitoksen olevan oikea. Joskus käy niin, että valinta osoittautuu vääräksi, mutta onneksi korjausliikkeen voi tehdä vielä myöhemminkin, sitten kun ihmisellä itsellään on siihen halua ja motivaatiota.

Vierailija
113/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Näin on, itsekin tehty vaikka minkälaista hommaa ennenkuin se omajuttu löytyi. Nyt sitä opiskellaan ja tehdään töitä siinä ohella.

Ihan ap:lle pikku pähkinä; jos kauppaan hakee töihin lukion käynyt kaupanalaa opiskeleva nuori tai vasta valmistunut lähihoitaja - kumman palkkaat?

Lähihoitaja tuossa vain siksi, että niitä palloilee työttöminä aivan hitokseen ;)) muutaman lähihoitajan työhakemuksen lukeneena.. "Haluaisin vaihtaa alaa" tai "kokeilen jos löytyisi muuta kun oman alan töitä" "opiskelin lähihoitajaksi mutta nyt haluan oppia jotain uutta"

Aijaa kas kun meidän työ paikalla ei oo näkynyt vielä yhtään työtöntä lähihoitajaa!

Ja tokihan se tyttö pääsee lukioon, maksaa vaan ite, sitä e olla kieletty vielä :)ap

Vierailija
114/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Tämä siis aplta!

Mitä jos ehdotatte tyttärellenne, että lukioon hän saa mennä - mutta ymmärtänee varmasti ettei teillä ole varaa kaikkea hankkia uutena.

Varautuu siihen, että joutuu hankkimaan käytettyjä kirjoja ja että lukion tapahtumiin (wanhat ym) katsotaan silloisen rahatilanteen mukaan.

Opintotukihakemus kannattaa laittaa Kelaan heti kun opiskelupaikka varmistuu.

Ihan samalla tavalla maksaa amisto ja kauppis. Kirjat ja muu opintoihin tarvittava maksavat sielläkin.

Vierailija
115/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi nuoret tekee hakemuksen itse koulussa ja sinulla ei ole siihen mitään mahdollisuuttaa vaikuttaa.

Kallis lätkäharrastus on mielestäsi ok mutta itsensä sivistäminen ei.

Tyttö lukioon. Vanhoja ei tarvitse tanssia ja penkkareihin ei ole pakko osallistua, tällaisen valinnan minun nuorimmainen teki, siskonsa tanssi ja osallistui penkkareihin. Kaikkia ei kiinnosta vanhojen tanssit.

Vanhemman tyttären puku maksoi 50, kampaus 30, joten eipä kovin kallista ollut.

Tietokoneita on nykyään joka taloudessa joten sekään ei liene todellinen este. Tyttö voi etsiä osa-aikatöitä ja kustantaa osan kirjoistaan itse. Lisäksi hän saa opintotukea jonka voi suurelta osin laittaa kirjakuluihin.

Toivon että tyttäresi menee lukioon. Kaikkea hyvää hänelle vastoinkäymisistä huolimatta.

Vierailija
116/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Aijaa kas kun meidän työ paikalla ei oo näkynyt vielä yhtään työtöntä lähihoitajaa!

Ja tokihan se tyttö pääsee lukioon, maksaa vaan ite, sitä e olla kieletty vielä :)ap

Jos olet itse lähihoitaja ja kollegasi ovat lähihoitajia - tuskin työpaikallanne työttömiä lähihoitajia pyörii. FACE PALM.

Vierailija
117/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole suurella osalla populasta paljon aivotoimintaa ei... Ilmiselvä provo nielaistaan, ja siitä "keskustellaan" tähän mennessä 8 sivua. Ilmeisesti nämä elossaolevat sukupolvet on jo menetetty...

Vierailija
118/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nuoret tekee hakemuksen itse koulussa ja sinulla ei ole siihen mitään mahdollisuuttaa vaikuttaa.

Kallis lätkäharrastus on mielestäsi ok mutta itsensä sivistäminen ei.

Tyttö lukioon. Vanhoja ei tarvitse tanssia ja penkkareihin ei ole pakko osallistua, tällaisen valinnan minun nuorimmainen teki, siskonsa tanssi ja osallistui penkkareihin. Kaikkia ei kiinnosta vanhojen tanssit.

Vanhemman tyttären puku maksoi 50, kampaus 30, joten eipä kovin kallista ollut.

Tietokoneita on nykyään joka taloudessa joten sekään ei liene todellinen este. Tyttö voi etsiä osa-aikatöitä ja kustantaa osan kirjoistaan itse. Lisäksi hän saa opintotukea jonka voi suurelta osin laittaa kirjakuluihin.

Toivon että tyttäresi menee lukioon. Kaikkea hyvää hänelle vastoinkäymisistä huolimatta.

No kyllä me vaikutetaan totta kai että ei nyt vaan menis sinne lukioon haihattelemaan ja kyllä se tytär sitten lopulta tajuaa että halua lähihoitajaksi niin kuin minäkin joten hänen kannaltaan paras että ei mene lukioon.

Poika on pelannut jääkiekkoa pikkupojasta asti, tyttö keksi  tuonlukio homman tossa pari kk sitten, onkohan vähän eri asia?ap

Vierailija
119/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

abiristeily, wanhat, penkkarit, edes kirjoitukset ei ole pakollisia. Läppäreitä saa todella halvalla käytettynäkin, sellaisella kirjoittaa esseet ym lukiojutut ihan kaikki. kirjat ei todellakaan maksa noin paljon :D ap on elämäm koululainen eikä suo lapselleenkaan muuta. Eikös nuori voi rahoittaa osaa opiskeluistaan itse, käy tekemässä vaikka parina iltana tai viikonloppuisin töitä. Aika törkeää vanhemmilta kieltää toiselta opiskelu, mutta maksaa kaikenmaailman perseenvetkuttelut ja lätkät muille lapsille.

Vierailija
120/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap.

Työtönhän on siis ihminen, jolla ei ole työpaikkaa, joten ei, heitä ei varmaan ole työkavereinasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän viisi