Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Tyttö haluaa lukioon

Vierailija
08.03.2016 |

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja mies puu-alalla. Meillä on maksettavana lainaa omakotitalosta ja autosta. Lapseja 4, 1 valmistunut duunari, 1 duunariksi opiskeleva, 1 8.luokalla ja tämä ysillä oleva joka on saanut päänsä mennä lukioon :/ on ollut aina selvä että haluaa saman ammatin kuin äidillä mutta kaveriporukan vaihduttua pakkelinaamaisiin kymppioppilaihin on kinunut ja kinunut että haluaa lukioon. Tiedän että ajatus on vain hetkellinen ja haluaa kuitenkiin amikseen lukion jälkeen. En halua että menettää 3vuotta mahd. Uraaikaa eikä meillä ole edes varaa. Pojan lätkäharrastus maksaa, 8.luokkalaisen tanssitunnit maksaa jne. Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia. Ihan turhaan menee lukioon kun menee amikseen kuitenkin sen jälkeen. 5 päivää yhteishakuun, keinoja?

Kommentit (187)

Vierailija
161/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Lapseja"!! Ahahaha! Huomaa että alemman luokan duunariperhe kyseessä, kun ei perus suomen kieltäkään osata kirjottaa...

Vierailija
162/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommarit haluaa lapsestaan lapionheiluttajaa. Tämähän on nykyisen hallituksen linja. Muistan yhden radio-ohjelman , jossa nainen kertoi nuoruudestaan, tyttö oli matemaattisesti lahjakas, mutta isä haukkui hänet ; Sinne konttoriin et mene töihin (strömberg) joudut siellä herrojen huoraksi!  Aika kamlat vanhemmat! No hän oli sitten koko elämänsä siivojana eikä päässyt maksullisiin kouluihin ja harmitti kun kuunteli tulipalokommunisti-isäänsä. Isä oli muinaisjäänne sääty-yhteiskunnsta. Ne jotka meiltä jäivät peruskouluun ovat nykyään alkkiksia j a osa on vankilassa loput haudassa, joku tytöistä on muuten vaan sosiaalitapauksia ja sairaita.  Tärkeää teistä näköjään on uhrata rahat poikalapsen urheiluun ja odottaa jenkkimiljoonia , ehkä teette myös haravia veikkakseen.  Muuttakaa Pohjois-Koreaan siellä tuollaisia kaivataan, apinat. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja mies puu-alalla. Meillä on maksettavana lainaa omakotitalosta ja autosta. Lapseja 4, 1 valmistunut duunari, 1 duunariksi opiskeleva, 1 8.luokalla ja tämä ysillä oleva joka on saanut päänsä mennä lukioon :/ on ollut aina selvä että haluaa saman ammatin kuin äidillä mutta kaveriporukan vaihduttua pakkelinaamaisiin kymppioppilaihin on kinunut ja kinunut että haluaa lukioon. Tiedän että ajatus on vain hetkellinen ja haluaa kuitenkiin amikseen lukion jälkeen. En halua että menettää 3vuotta mahd. Uraaikaa eikä meillä ole edes varaa. Pojan lätkäharrastus maksaa, 8.luokkalaisen tanssitunnit maksaa jne. Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia. Ihan turhaan menee lukioon kun menee amikseen kuitenkin sen jälkeen. 5 päivää yhteishakuun, keinoja?

Anna lapsen mennä opiskelemaa ja hakeudu itse juttelemaan ammattiauttajan kanssa. Sinulla on asiat niin pahasti pielessä.

Vierailija
164/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikein ällöttää millainen äiti olet... Ja kirjoitustaitosi perusteella sinullekin voisi olla hyötyä tästä "yleissivistävästä turhanpäiväisestä humpuukista", jota myös lukioksi kutsutaan. Itselleni 9. luokka oli tuskaa, koska minulla ei ollut hajuakaan minne haen jatko-opiskelemaan. Mieli muuttui lähes joka päivä. Varmaa oli kuitenkin ettei ikinä lukioon, koska en mielestäni ollut mikään lukija. Äitini on siivooja ja isäni katsastusmies, veljeni valmistuu pian amiksesta ajoneuvoasentajaksi, joten en lukiota osannut senkään puolesta pitää mahdollisuutena, koska ketään perheestänikään ei sitä ollut käynyt tai aikonut käydä. Hain amikseen ja sisälle pääsinkin, en kuitenkaan ikinä hyväksynyt paikkaa, koska en ollut täysin varma oliko ala sittenkään sitä mitä halusin. Halusin sittenkin lukioon, koska saisin lisää miettimisaikaa ja lukio tuntui turvalliselta, koska sinne suurin osa ystävistäkin haki. Äitini avustuksella pääsin sisään ja aika pian tajusin, että olen sittenkin lukija, joka tykkää päntätä tietoa kirjoista. Aika pian hahmottui myös se, että yliopistoon haluan jatko-opiskelemaan. Lukion jälkeen kävin avoimen yliopiston kursseja ja löysinkin itselleni täydellisen alan, jota haluan lukea. Nyt käyn töissä ja odottelen pääsykokeita, jospa toisella hakukerralla tärppäisi.

Vanhempani eivät täysin ymmärrä haluani lähteä akateemiselle uralle, mutta ovat aina tukeneet valintojani täysillä ja eläneet kanssani läpi valintojen vaikeuksien yrittämättä tyrkyttää ja auttaneet aina kun sitä olen pyytänyt, niin rahallisesti kuin muutenkin. En usko, että voisin antaa vanhemmilleni ikinä anteeksi, jos he puolestani päättäisivät tulevaisuudestani tai eivät hyväksyisi valintojani.

Ja mitä rahaan tulee, alkuun kirjoihin menee enemmän rahaa. Kuitenkin mitä pidemmälle opinnoissa etenee, sitä enemmän kaverit ovat myös suorittaneet eri kursseja, jolloin kirjojen lainaaminen käy helposti. Ja vaikka nyt tulisikin uudet kirjat, pian niitäkin saa käytettynä. Itselläni oli lyhyt matikka, joten ylä-asteella ostettu kympin laskin kävi hyvin. Vanhoihin en osallistunut, koska pidin sitä turhana rahan haaskauksena. Vaikka lukiosta ei tyttärellesi ammatillisesti olisikaan hyötyä, itselleni ainakin muistot siltä ajalta ovat korvaamattomia. Lukion juhlat, penkkarit, pizza-päivät, abi-risteily, potkiaiset... Jo kirjoitukset itsessään ovat unohtumaton muisto. Itse olin onnekas ja pääsin lukion kautta kesä-vaihtoon saksaan, se on ehkä tähän astisen elämäni upein kokemus.

Lukio-aika tai myös se amisaika on aikaa jolloin ikäänkuin kasvetaan aikuiseksi, jos tyttäresi haluaa lisä-aikaa ja mennä lukioon, anna hänen mennä. Raha-syyt ovat täyttä pskaa, varsinkin jos joku perheestä pelaa lätkää... Ihminen ehtii tekemään töitä elämässään ihan tarpeeksi, 3 lukiovuotta hyviä muistoja ystävien kanssa on vain murto-osa siitä. Ja ehkä hän löytääkin sinä aikana täysin uudet suunnitelmat, kuten minäkin. Ja jos lukioon meneminen onkin virhe, anna hänen itse tehdä se virhe. Koulutus, ura ja toisen tulevaisuuden haaveet eivät ole sellaisia asioita, joista sinä voisit päättää toisen puolesta.

Vierailija
165/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on joko ilmiömäisen lahjakas kirjoittaja! Minä en ymmärrä, miten noin käsittämätöntä mongerrusta pystyy kirjoittamaan edes trollausmielessä. Jos taas ap on oikea ihminen, luoja varjelkoon potilasparkoja, joiden hoitoa seurataan ap:n tekemien merkintöjen pohjalta.

Vierailija
166/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koulutus kannattaa ja vaatimattomammista oloista nousseita tarvitaan päättäviin asemiin. Vanhoja ei ole pakko tanssia ja abiristeilyt yms voi myös jättää välistä jos haluaa..

Vierailija
167/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin olla hiljaa kun joku minuksi esittäytyvä henkilö tuli mukaan sivulla 6 kun paljastin itseni provoksi enkä uskonut että paska provoni saa näin paljon yleisöä :---Dd Olen ihka aito ap, sivuun 5 asti provoilin minä, sen jälkeen joku muu esittäytyi minuna ja jatko provoa. Niinkuin jo sanoin hyvää päivään jatkoa kaikille! T. 15v ap

Vierailija
168/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luin eilen vain aloituksen ja sitten sillä hetkellä viimeistä sivua, jossa ap kertoi olevansa provo.

Itse aloitusta lukiessani ensin hiukan suutuin, mutta luettuani aloituksen kokonaan tajusin, että kyseessä ei ole konkreettinen yksittäistapaus vaan ap haluaa herättää yhteiskunnallista keskustelua eriarvoisuudesta. Toivottavasti monen silmät aukesivat. Onko oikein, että osa nuorista ei köyhyyden takia pääse lukioon?

Vierailija kirjoitti:

Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia.

Tuo kohta paljasti minulle, ettei ole kyseessä konkreettinen yksittäistapaus vaan ihmisten herättelyä. Nuo menoerät ja niiden suuruus nimittäin tulevat monelle köyhälle yllätyksenä. (Opetussuunnitelman uudistus ei varmaan myöskään ole monilla tiedossa.) Kun ei tiedä, ei voi edes ottaa etukäteen huomioon. Useimmat tietävät etukäteen, että lukiossa pitää koulukirjat ja matkat maksaa itse. Jo se on ylivoimainen este monelle. Mutta kaikki muu tulee monelle yllätyksenä.

Minulle ja siivooja-yh-äidilleni oli yllätys, että ylioppilaskokeeni olivat maksullisia. Lakkiaispäivänä ihmettelimme, mitä jotkut puhuvat lyyrasta. Jotenkin se tuntui liittyvän äiteihin. Se mikä on "vanha" ja mikä on abi, oli pikku hiljaa selvinnyt lukion aikana. Että on jotkut tanssiaisetkin (joihin en osallistunut). Minun aikanani ei käytetty läppäreitä eikä edes pöytäkoneita. Laskin piti ostaa. Se on minulla vieläkin.

Tätä yritinkin hakea, loin streotyyppisen lähihoitaja äidin joita kiinostaa veljesten asema enemmän. Joku saattoi huomatakkin että kirjoitustyyli muuttuu keskellä ketjua kun joku apksi esittäytyvä henkilö ottaakin äiti roolin minulta. Hyvää naistenpäivää!

T. Ap sivuun 5 saakka

Vierailija
169/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen köyhän yksinhuoltajan kasvattama, mutta eipä käynyt IKINÄ mielessä, ettei äidillä olisi ollut varaa laittaa minua lukioon. En kyllä ymmärrä mihin sitä rahaa olisi niin paljon mennytkään. Vai onko lukio muuttunut maksulliseksi?

Ja mitä tulee tuohon "äidin ammatti lapselle" -asiaan: minä katsoin vuosia äitini kamppailua lähihoitajan ja myöhemmin sairaanhoitajan työssä (kovaa työtä pienellä palkalla, henkisesti kuormittavia työtehtäviä, juoruilevat työtoverit...) enkä missään tapauksessa haluaisi itselleni samaa työtä. Onneksi äitini toivoi minun menevän lukioon ja korkeakouluun.

Vierailija
170/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kato peiliin. Tuleeko siitä pojasta nhl kiekkoilija vai mestistason mörssäri? Onko kaikki sen arvoista? Leikkuri käy 8-luokalla kuka pääsee jatkoon ja kuka tiputetaan! Onko geenit kohdillaan? Onko oikeasti tahtoa?

Vierailija
171/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin vetovastuun trollaamisesta sivun 6 kohdalla kun aito ap lopetti mehukkaan provonsa turhan aikaisin, kuten varmaan huomaatte kirjoitustyyli muuttui aika paljon. Itse koitin tuoda mukaan aspektia jossa vanhemmat koittavat elää unelmiaan lastensa kautta ajattelematta ollenkaan lasten omia tavoitteita. Tsori jos joku pahoitti mielensä mutta saatinpahan hyvä keskustelu aikaiseksi.

T: 2. provo.

Vierailija
172/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Öö???? Miks pakotat lastas lähäriks??

Ei ole ensimmäinen surkeesti koulutettu, joka ei arvosta parempaa koulutusta. Varsinkaan omille lapsille eivät nuijimmat sallisi parempaa koulutusta kuin itsellänsä on. Lisäksi vielä kyse on  vähäarvoisesta tyttärestä, joka opinhalullaan haluaa riistää pojan kuvitellun NHL-uran.

Vierailija
173/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provo siksi, kun herätti näinkin paljon keskustelua, vaikka kömpelö olikin.

Toivottavasti joku lapsensa lukiokustannusten kanssa tuskaileva köyhä sai edes jotain hyviä vinkkejä tästä ketjusta.

Vierailija
174/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan pakko olla vitsi koska minäkin, täysin persaukisesta perheestä jossa edes toinen vanhemmista ei käy töissä, opiskelin kolmoistutkinnon (amis+lukio [+yo], 4 vuotta).  

Kirjat käytettynä.  75 kurssia (25/vuodessa keskimäärin) olisi ehkä 350-450e vuodessa - vähän paha sanoa hinta-arviota. Kirjat voi myydä sitten kurssien/yo-kirjoitusten jälkeen. Graafinen laskin yo-kirjoituksiin lainaksi ja läppäri käytettynä parilla sadalla. 

Miten tuo muka olisi mahdoton, etenkin jo kävisi vielä vaikka kesätöissä?

Lukiosta sitten vain kohti yliopistoa.

Vierailija
175/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis voi tietty lukion jälkeenkin mennä töihin mutta tiätkö ollenkaan miten hankalaa se on? kun ei ole valmis mihinkään niin mitä sitten voi tehä, jakaa mainoksia tai myydä lehtiä... ? ei ole siitä tienestiksi vaikka työ kokemus on aina hyvä juttu, kykkäkin.

ap.

Ainakin pääkaupunkiseudulla nuoret ovat työllistyneet ihan hyvin erilaisiin asiakaspalvelutehtäviin, myyjiksi, puutarha-/huoltotöihin ja varastomiehiksi. Lähipiirissä useampi 19 - 20 -vuotias ylioppilas on saanut toistaiseksi voimassaolevan työsuhteen (ei välttämättä täysiä tunteja), ja nuoret keräävät nyt vielä kotona asuessaan mukavasti säästöjä amk/yliopisto-opintoja varten. Hyvin kun hoitavat työnsä, niin helppo hakea seuraavaa ja vähän parempaa työpaikkaa. 

Vierailija
176/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikea ap kirjoitti:

Ajattelin olla hiljaa kun joku minuksi esittäytyvä henkilö tuli mukaan sivulla 6 kun paljastin itseni provoksi enkä uskonut että paska provoni saa näin paljon yleisöä :---Dd Olen ihka aito ap, sivuun 5 asti provoilin minä, sen jälkeen joku muu esittäytyi minuna ja jatko provoa. Niinkuin jo sanoin hyvää päivään jatkoa kaikille! T. 15v ap

Ei, näin EI saa tehdä!!!!111 Tosin eipä kai just ja just peruskoulun käyneeltä voi parempaa suoritusta odottaa.  Mene lapsi amikseen ja hanki itelles ammatti, työ ja oikea elämä ennen kun tulet seuraavan kerran av:lle provoilemaan.

Vierailija
177/187 |
09.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yo-kirjotuksiin voi saada koululta koneen lainaan tai sen voi lainata myös kaverilta/tutuilta, ei tarvi olla oma. Koneen tärkeimmät ominaisuudet on että akku kestää ja siinä 2 usb-paikkaa.

Vierailija
178/187 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanooko "yleissivistys" noin niinku sanana sulle mitään?

Vierailija
179/187 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AP, kommenttisi 85 oli järkyttävä. Ensinnäkin kirjoitusvirheiden määrä! Mikä on ammatti koulu ja yli opisto? Tai mitä on olla vuoseja työssä? Ne ovat ammattikoulu, yliopisto ja vuosia.

Sitten tuo asenteesi tyttäresi halun käydä kouluja. Muiden lapsiesi urheiluharrastuksiin, jotka eivät johda ammattiin, olet valmis santsaamaan, mutta et tyttäresi tulevaisuuteen. Mitenkäs laitat suun sitten, kun hän onkin opiskellut tohtoriksi asti ja on hyväpalkkaisessa työssä? Sinä kituutat pienellä eläkkeellä, eikä tyttäresi auta sinua, koska sinä et auttanut häntä taloudellisesti opiskeluissa.  Jos tytöllä on lahjoja, anna opiskella.

Vierailija
180/187 |
10.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen köyhän yksinhuoltajan kasvattama, mutta eipä käynyt IKINÄ mielessä, ettei äidillä olisi ollut varaa laittaa minua lukioon. En kyllä ymmärrä mihin sitä rahaa olisi niin paljon mennytkään. Vai onko lukio muuttunut maksulliseksi?

Pyydä viittä sisarustasi selittämään asia, jos se on vaikea ymmärtää. Ja tsekkaa Alkon hinnasto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan neljä