Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Apua! Tyttö haluaa lukioon

Vierailija
08.03.2016 |

Olen koulutukseltani lähihoitaja ja mies puu-alalla. Meillä on maksettavana lainaa omakotitalosta ja autosta. Lapseja 4, 1 valmistunut duunari, 1 duunariksi opiskeleva, 1 8.luokalla ja tämä ysillä oleva joka on saanut päänsä mennä lukioon :/ on ollut aina selvä että haluaa saman ammatin kuin äidillä mutta kaveriporukan vaihduttua pakkelinaamaisiin kymppioppilaihin on kinunut ja kinunut että haluaa lukioon. Tiedän että ajatus on vain hetkellinen ja haluaa kuitenkiin amikseen lukion jälkeen. En halua että menettää 3vuotta mahd. Uraaikaa eikä meillä ole edes varaa. Pojan lätkäharrastus maksaa, 8.luokkalaisen tanssitunnit maksaa jne. Olen nyt viime viikolla kertonut ihan avoimesti että ei meillä yksinkertaisesti ole varaa maksaa lukio. Uuden opetus suunnitelman takia vanhoja kirjoja ei voi ostaa ja pitää läppärikin olla. Ekana vuonna menisi 1500€ uusiin lukukirjoihin, läppäriin, tokana vuotta taas 1500€ koska kirjat ja on vielä missikisat "vanhat" tanssittava, kolmantena vuonna taas kirjat + yokokeet + abiristeily + penkkarit + yojuhlat menis varmaan jonkun 2tonnia. Ihan turhaan menee lukioon kun menee amikseen kuitenkin sen jälkeen. 5 päivää yhteishakuun, keinoja?

Kommentit (187)

Vierailija
121/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole suurella osalla populasta paljon aivotoimintaa ei... Ilmiselvä provo nielaistaan, ja siitä "keskustellaan" tähän mennessä 8 sivua. Ilmeisesti nämä elossaolevat sukupolvet on jo menetetty...

No niinpä. Kirjoitusvirheineen ap tuntuu jopa hieman hauskalta. Mutta turha teidän on sille järkeä yrittää puhua, varmaan hihittelee koneen ääressä tikahtumiseen asti.

Vierailija
122/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

lukio+muuta kirjoitti:

Antakaa ehdottomasti mennä lukioon. Kirjoja saa kirjastosta lainaan ja käytettynä löytyy; myös läppäreitä löytyy lähes ilmaiseksi käytettynä. Ja halvan voi vaihtaa vaikka joka vuosi. Voi tulla halvemmaksi kuin uusi. Lisäksi lukiolainen voi halutessaan esim. jakaa mainoksia ja siten tienata rahaa lisää. Vanhojentanssit ja abijutut eivät ole pakollisia, myös laskimia saa käytettynä, eikä sellainenkaan ole pakollinen. Lukio antaa myös hyvän pohjan jatkaa vaikkapa sairaanhoitajaksi. Vaikka ammattikoulupuoleltakin pääsee - teoriassa - o niissä yleisten aineiden opetus niin ala-arvoisella tasolla, että lukion käyneet menevät ohi 1000-0.

Ai missäs niitä ilmaisia läppäreitä oikein jaellaan, tuo mulle kaksi! tai kolme! Ja se ops vaihtu niin ei oo niitä kirjojakaan siellä kirjastossa, kaikki pitää ite maksella ja meillä ei ole siihen varaa, piste.

Ja kyllä mä nyt itse tiedän aika paljon enemmän elämästä kun joku lukiolaisen planttu joka on lukenut vain jotain kalliita kirjoja, turha verrata.

Ootetaan kun tytär tuossa kohta kotiutuu niin kerrotaan että ollaan lopullisesti päätetty että hän ei valitettavasti pääse lukijoon ellei maksa sitä lystiä itse, läppäreineen ja vanhojen pukuineen.

Ai kirjoja ei löydy kirjastosta? Kumma kyllä tänäpäivänä löytyy kirjoja, joita omat vanhempani ovat lukioaikoinaan lukeneet, 70/80-luvulla.

Ota asioista selvää ennenkuin huutelet mitään!

Kuinka itsekäs täytyy vanhemman olla? Syövätkö perheessänne ensin sinä ja miehesi, lapset saavat syödä jämät? Siltä vähän kuullostaa...

Ihan kuule tytäremme itse kertoi tuosta että kirjat tulee ostaa, ja läppäri. Ja ei me olla mitään itsekkäitä me vanhemmat vaan päin vastoin!Parastahan me lapsellemme tässä halutaan ettei mee lukioon koska se on liian kallista, amis on huomattavasti halvempi vaihto ehto, ja pääsee nopeeta töihin ja työllistyy kansa varmasti! aika sikamaista väitettä täällä!

Ja aina ollaan lapsillemme tarjottu ruuat ja katto, turha väottää muuta.

Tämä siis aplta!

Olet selvästi provoilija! En usko, että kukaan tämän ajan vanhempi ajattelisi noin. Omassa nuoruudessani kyllä oppikouluun meno oli kallis päätös ja tiedän joitakin tyttöjä, joiden isät olivat sitä mieltä, että tyttöjä ei kannata kouluttaa. Koulutus menee hukaan, kun kohta menevät sitten naimisiin. Näin ajateltiin maaseudulla vielä 1960-luvulla. Toivon, että olemme päässeet noista ajoista eteenpäin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joojoo varmasti on provo mut pistää kiehuu jo pelkästää ajatus siitä et joku vois toimia samalla tavalla ku ap.

Vierailija
124/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joojoo varmasti on provo mut pistää kiehuu jo pelkästää ajatus siitä et joku vois toimia samalla tavalla ku ap.

Aika monitoimiikin juuri samalla tavalla kuin ap. Paitsi että painostetaan lukioon eikä hyväksytä amista, nyt vain sattui surkea provo toisin päin

Vierailija
125/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi nuoret tekee hakemuksen itse koulussa ja sinulla ei ole siihen mitään mahdollisuuttaa vaikuttaa.

Kallis lätkäharrastus on mielestäsi ok mutta itsensä sivistäminen ei.

Tyttö lukioon. Vanhoja ei tarvitse tanssia ja penkkareihin ei ole pakko osallistua, tällaisen valinnan minun nuorimmainen teki, siskonsa tanssi ja osallistui penkkareihin. Kaikkia ei kiinnosta vanhojen tanssit.

Vanhemman tyttären puku maksoi 50, kampaus 30, joten eipä kovin kallista ollut.

Tietokoneita on nykyään joka taloudessa joten sekään ei liene todellinen este. Tyttö voi etsiä osa-aikatöitä ja kustantaa osan kirjoistaan itse. Lisäksi hän saa opintotukea jonka voi suurelta osin laittaa kirjakuluihin.

Toivon että tyttäresi menee lukioon. Kaikkea hyvää hänelle vastoinkäymisistä huolimatta.

No kyllä me vaikutetaan totta kai että ei nyt vaan menis sinne lukioon haihattelemaan ja kyllä se tytär sitten lopulta tajuaa että halua lähihoitajaksi niin kuin minäkin joten hänen kannaltaan paras että ei mene lukioon.

Poika on pelannut jääkiekkoa pikkupojasta asti, tyttö keksi  tuonlukio homman tossa pari kk sitten, onkohan vähän eri asia?ap

Oletko laskenut paljonko jääkiekko on maksanut tähän asti? Onko tytär saanut harrastaa samalla rahasummalla?

Vierailija
126/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä provomus trollusmus

Vierailija
127/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä tytär on aina tiennyt haluavansa lukioon ja paremman elintason itselleen - kuin mitä te pystytte hänelle tarjoamaan.

Ei ole vain uskaltanut kertoa haaveistaan, koska vaikutat juuri ihmiseltä joka ei hyväksy muiden mielipiteitä. Kaikkien tulisi elää juuri kuin sinä.

Vaihetaan kaikki alaa ja ruvetaan lähihoitajiksi!!

Vierailija
128/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä tytär on aina tiennyt haluavansa lukioon ja paremman elintason itselleen - kuin mitä te pystytte hänelle tarjoamaan.

Ei ole vain uskaltanut kertoa haaveistaan, koska vaikutat juuri ihmiseltä joka ei hyväksy muiden mielipiteitä. Kaikkien tulisi elää juuri kuin sinä.

Eikun me ollaan jo vuosia puhuttu että mitn ihanaa sitte ku me ollaan molemmat lähihoitajia ammatissa,vasta pari kk keksi että lukioon pitäisi päästä eikä ole edes hänen oma vaan kaverin idis se. Siksi tiiän ettei tyttö haluu itse likioon .ap

Vierailija
129/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on oikeassda ettei kaikkien kannata mennä lukijoon. T. Eri

Vierailija
130/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ystäväni äiti ei halunnut ystäväni menevän lukioon. Päätyivät sitten sellaiseen kompromissiin, että hän tekee kolmoistutkinnon. Ystäväni on pian valmistumassa sukunsa ensimmäiseksi maisteriksi, ammattitutkinnolla ei ole sen sijaan tehnyt mitään.

Vierailija
131/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka onkin provo, niin on tärkeä ja ajankohtainen aihe. Ketään ei pidä pakottaa mihinkään, mutta vanhempana kyllä kannustaisin  lapsiani koulunkäyntiin. Lukiopohja antaa kuitenkin enemmän mahdollisuuksia tulevaisuutta varten;  nuori on vielä  epävarma, mitä haluaa isona tehdä.  Lukiossa opiskellaan teoria-aineita aivan eri tavalla verrattuna ammattikouluun, joten se antaa valmiuksia  myös vaativampaan opiskeluun.

Vierailija
132/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikun me ollaan jo vuosia puhuttu että mitn ihanaa sitte ku me ollaan molemmat lähihoitajia ammatissa,vasta pari kk keksi että lukioon pitäisi päästä eikä ole edes hänen oma vaan kaverin idis se. Siksi tiiän ettei tyttö haluu itse likioon .ap

Todennäköisesti vain sinä olet puhunut ;)

Vierailija
133/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt kannustaa että valittee tyttö hyvän ammatin ja ihan ite jo pikkutyttönä leikki lähäriä että on pitkä aikainen haave, ja nyt muka on mieli muuttunut vaikka sovittiin vuosia sitten että menee lähihoitajaksi opiskelemaan. Ap.

Vierailija
134/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka tämä oli provo, on tällaista oikeassa elämässä. Itse jouduin taistelemaan, että sain mennä lukioon. Molemmat vanhempani olivat jyrkästi sitä vastaan. Peruskoulun päästötodistuksen ka oli 8,6. Lopulta totesin, että jos en saa mennä lukioon, menen amikseen raksalle. Isä nikotteli aikansa, mut antoi periksi. Kävin töissä iltaisin ja viikonloppuisin, koska "en tehnyt mitään". Kolmosella lopetin työt, koska halusin keskittyä kouluun. Äitini piti mykkäkoulua syyslukukauden. Kaksi ekaa vuotta äitini sanoi aina, ettei minusta tule ylioppilasta. Kolmantena vuonna hän sanoi, että olis kiva, jos tulis, mut ei musta tuu. Uskoi vasta, kun nimi luki paikallislehdessä. Lakkiaisten jälkeen hän oli sitä mieltä, että siihen riitti opiskelu. Onneksi olin sit jo täysi-ikäinen ja sain itse päättää. Olen opiskellut kaksi tutkintoa ja kaksi erikoistumistutkintoa sekä useita menetelmäkoulutuksia. Tyttäreni on menossa huippulukioon ja kerroin siitä äidilleni viime viikolla. Hän ei kommentoinut mitenkään.

Vierailija
135/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yrittänyt kannustaa että valittee tyttö hyvän ammatin ja ihan ite jo pikkutyttönä leikki lähäriä että on pitkä aikainen haave, ja nyt muka on mieli muuttunut vaikka sovittiin vuosia sitten että menee lähihoitajaksi opiskelemaan. Ap.

Pidä pääsi, älä päästä tyttöä lukioon. Ei se siellä pärjäiskään, mistäs se olisi ne pärjäämisgeeninsä  saanut.  Ainahan sitä sitten pääsee vaikka eläkkeelle, jos ei jaksa lähärin hommia tehdä tai jos vaikka selkä prakaa.  Ja nuori nainen  voi  aina tehdä muutaman ( 4 ) lapsen ja jäädä  hoitovapaille ja yhteiskunnan tuille kotiin. Puolisokin kannattaa hankkia niistä omista piireistä, ettei vain mikään opiskeluhimo iske myöhemminkään. 

Vierailija
136/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tällaista paskaa saa lukea naistenpäivänä.

Vierailija
137/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelastakaa lapset RY:llä eväitä elämään projekti, jonka kautta voi hakea avustusta niin opiskeluun, kuin harrastukseenkin.

Saantikriteerit vaihtelee vähän paikkakunnittain, mutta kuulostaisi siltä,e ttä tytöllä olisi ihan hyvät mahdollisuudet saada (vähävaraiset vanhemmat,monilapsinen perhe, kova motivaatio koulunkäyntiin). Lukiolaiselle maksavat yleensä kirjoista 30%-100%,vähän riippuen perheen kokonaistilanteesta ja hakemusten määrästä ja kunkin paikallisyhdistyksen rahatilanteesta.

Olisi myös mahdollista, että saisitte saman projektin kautta tukea muiden lasten harrastusmenoihin, kovin paljoa eivät avusta lasta kohti, mutta olisihan pari satastakin jo jotain, jos rahat ovat kerran oikeasti tiukalla. 

Eväitä elämään projektin kautta kouluavustusta voi hakea niin akuan kun opiskelee toisella asteella (eli jokaiselle lukiovuodelle erikseen) ja harrastusavustusta niin kouan, kun alle 18v. Tavoitteena on harrastusten osalta nimenomaan tukea harrastuksen jatkuvuutta eli lähtökohtaisesti ei evätä sen vuoksi että sai tuen edellisenä vuonna.

Vierailija
138/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei herranen nyt oikeesti. Muistan kun minut piti patistaa aikanaan lukioon, koska isä ei halunnut minulle yhtä vaikeaa elämää kuin itsellään oli juuri, koska koulutus puuttui. Nyt toivon hartaasti, että provoat. Toisin sanoen haluat, että sinun lapsesi on aivan samassa tilanteessa vanhetessaan kuin sinä, ei ole "varaa" antaa lapsensa mennä kouluun, kunhan lotto pyörii joka viikko ja sunnuntai kalja löytyy niin olet tyytyväinen.

Vierailija
139/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelastakaa lapset RY:llä eväitä elämään projekti, jonka kautta voi hakea avustusta niin opiskeluun, kuin harrastukseenkin.

Saantikriteerit vaihtelee vähän paikkakunnittain, mutta kuulostaisi siltä,e ttä tytöllä olisi ihan hyvät mahdollisuudet saada (vähävaraiset vanhemmat,monilapsinen perhe, kova motivaatio koulunkäyntiin). Lukiolaiselle maksavat yleensä kirjoista 30%-100%,vähän riippuen perheen kokonaistilanteesta ja hakemusten määrästä ja kunkin paikallisyhdistyksen rahatilanteesta.

Olisi myös mahdollista, että saisitte saman projektin kautta tukea muiden lasten harrastusmenoihin, kovin paljoa eivät avusta lasta kohti, mutta olisihan pari satastakin jo jotain, jos rahat ovat kerran oikeasti tiukalla. 

Eväitä elämään projektin kautta kouluavustusta voi hakea niin akuan kun opiskelee toisella asteella (eli jokaiselle lukiovuodelle erikseen) ja harrastusavustusta niin kouan, kun alle 18v. Tavoitteena on harrastusten osalta nimenomaan tukea harrastuksen jatkuvuutta eli lähtökohtaisesti ei evätä sen vuoksi että sai tuen edellisenä vuonna.

Miksi saisivat, jos molemmat vanhemmat töissä, asuvat omassa omakotitalossa, on auto ja oliko vanhimmat lapset jo aikuisia ( yli 18 v) ? Tytär pitäisi ottaa huostaan, sitten pääsisi apujen piiriin. Nythän koulutuksen esteenä on vain pirullinen äiti.

Vierailija
140/187 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme neljä yhdeksän