Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Tekosyysi lihansyönnille?

Vierailija
08.03.2016 |

Lopetin lihansyönnin kokonaan 2 vuotta sitten. Ihminen pärjää vallanmainiosti ilman lihatuotteita, kasvisruokavaliossa on lukemattomia eri vaihtoehtoja sen toteuttamiseen. Maailmassa ja kaupassa on katsokaas paljon muitakin vaihtoehtoja kuin se jauheliha eri muodoissaan.. ;) Suomalaiset ovat vaan tunnetusti huonoja käyttämään kasviksia, juureksia tai hedelmiä ravinnokseen. Tästä kertoo myös kasvisravintoleiden vähäisyys.. Pää pois puskasta ja kasviksilla ja juureksilla kokkailemaan!

Kommentit (468)

Vierailija
121/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä kasvisyöjä saa kalaöljynsä

Vierailija
122/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleinen asenne tuntuu olevan, että kasvisruokavalio on hippien hörhöilyä ja pelkkää itujen pureskelua. Näin ei muuten todellakaan ole, itse en esimerkiksi ole missään määrin hippi tahi muu ns. tavallisesta poikkeava. Asenne se tässä on, joka ratkaisee. Ja uusien asioiden opettelu!!

Hieno oivallus! Nyt, opettelisitko asenteen jättää muut rauhaan?

Ai niin kuin sä jätät eläimet rauhaan?

Lihansyöjät usein kuvittelevat, että lihansyönti on heidän henkilökohtainen asiansa, joka ei kosketa muita. Tosiasiassa se koskettaa hyvinkin läheisesti niitä eläimiä, joita lihansyöjä syö. Sian ja koiran välillä ei ole merkittävää eroa, sika taitaa itseasiassa olla älykkäämpikin. Miten kukaan rationaalinen ihminen voi tuntea pahaa oloa koiran syömisestä, mutta vedellä possua poskeen surutta? Jos sinusta eläimen elämällä ei ole väliä, laajenna se sitten ihmeessä koskemaan kaikkia eläimiä. Jos taas ajatus koiran syömisestä kuvottaa sinua, loogisena ihmisenä ryhtyisit kasvissyöjäksi. Eli lihansyöjät ovat väistämättä joko epäloogisia tai epäempaattisia. 

Olen aina ollut riistansyönnin kannalla, vaikka itse en koekaa  mitään mielihyvää kuolleen eläimen syömisestä. Viime aikoina olen kuitenkin alkanut ajatella, ettei riistankaan tappamiselle oikeastaan ole mitään loogista syytä. Ihminen tosiaan pärjää ilmankin lihaa aivan hyvin. Voidaan ajatella asiaa niin, että haluaako se eläin kuolla? No ei tietenkään. Miksi ihminen sitten saa päättää sen sen puolesta? Joskus ennen ovat miehet päättäneet naisten puolesta ja valkoiset päättäneet mustien puolesta. Miksei me voitaisi opetella empatiaa ja lakata tappamasta oman edun vuoksi? Tämä näkökulma tietysti herättää vastarintaa ihmisissä, jotka ovat aina ajatelleet eläimiä vain hyödykkeinä, eikä ajattelevina ja tuntevina olentoina. Ymmärrän sen hyvin, koska itsekin olen vasta alkanut kyseenalaistaa eläinten tappamista ruoaksi ylipäätään. Sen sijaan tehotuotantoa ei voi puolustella mitenkään. Ellei ole psykopaatti.

En jaksanut lukea mutta veikkaan että hörhöllä meni tunteisiin

No se kertookin kaiken oleellisen sinusta. Kannattaa syödä enemmän kasviksia, jos vaikka jaksaisit vähän paremmin ;)

Kiitos vinkistä mutta tänään on pihvipäivä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on tyypillinen esimerkki siitä miksi kasvissyöjiä/vegaaneita inhotaan internetissä niin yleisesti. Provosoiva otsikko ja lähtökohta, että muut ihmiset ovat alempiarvoisia ja täysin perseestä ja ainoana tarkoituksena haastaa riitaa ja julistaa omaa aatettaan koko maailmalle.

Onko ikinä tullut mieleen, että eläinten ystäviä ehkä suututtaa ja satuttaa lihansyönti jatkuvasti? Välillä se suru ja viha vain purskahtaa esiin huonoillakin tavoilla. Muutoksia ei ole ikinä saatu aikaan hiljenemällä. Ennen oli orjuutta ja naisten yhteiskunnallinen asema oli vain vähän lasta korkeampi. Ne, jotka kokivat tämän olevan väärin, taistelivat muutoksen puolesta. Luuletko, etteivät he ärsyttäneet ketään? Luuletko, että varhaiset feministit olivat haluttua kahvipöytäseuraa vaatiessaan naisille äänioikeutta? Luuletko, että muutoksia saavutetaan olemalla KIVA väärintekijöitä kohtaan?

Jos mietit, millainen ihminen voi olla teurastamolla töissä, kannattaa myös miettiä millainen ihminen voi tukea sitä.

Lihansyönti ei ole millään tavoilla väärin mutta muuten hyvä purkaus

Se on väärin ilmastoa kohtaan. Ja eläimiä. Ja ihmisiä, jotka joutuvat kärsimään ilmastonmuutoksen aiheuttamista ilmiöistä.

Mun mielestä on hirveän julmaa repiä kasviksia maasta. Ne on niin kauniita, etten henno rikkoa niitä. Ajattele nyt.

Täältä tuli "Mutta entä kasvit!!" -argumentti. Tästähän pitäis tehdä kohta bingo.

Syötkö muuten vain eläinperäisiä tuotteita kun noin huolestuttaa? Itseasiassa et voi syödä juuri mitään, niihin eläinperäisiinkin kun tarvitaan isot kasat kasveja :/ 

Vierailija
124/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

AP on tyypillinen esimerkki siitä miksi kasvissyöjiä/vegaaneita inhotaan internetissä niin yleisesti. Provosoiva otsikko ja lähtökohta, että muut ihmiset ovat alempiarvoisia ja täysin perseestä ja ainoana tarkoituksena haastaa riitaa ja julistaa omaa aatettaan koko maailmalle.

Onko ikinä tullut mieleen, että eläinten ystäviä ehkä suututtaa ja satuttaa lihansyönti jatkuvasti? Välillä se suru ja viha vain purskahtaa esiin huonoillakin tavoilla. Muutoksia ei ole ikinä saatu aikaan hiljenemällä. Ennen oli orjuutta ja naisten yhteiskunnallinen asema oli vain vähän lasta korkeampi. Ne, jotka kokivat tämän olevan väärin, taistelivat muutoksen puolesta. Luuletko, etteivät he ärsyttäneet ketään? Luuletko, että varhaiset feministit olivat haluttua kahvipöytäseuraa vaatiessaan naisille äänioikeutta? Luuletko, että muutoksia saavutetaan olemalla KIVA väärintekijöitä kohtaan?

Jos mietit, millainen ihminen voi olla teurastamolla töissä, kannattaa myös miettiä millainen ihminen voi tukea sitä.

Se on väärin ilmastoa kohtaan. Ja eläimiä. Ja ihmisiä, jotka joutuvat kärsimään ilmastonmuutoksen aiheuttamista ilmiöistä.

Mun mielestä on hirveän julmaa repiä kasviksia maasta. Ne on niin kauniita, etten henno rikkoa niitä. Ajattele nyt.

Mun mielestä on hirveää julmuutta tehdä pilkkaa ongelmista, joita aiheutetaan tietentahtoen (tai sinun tapauksessasi varmasti tiettämättömyyttäsi) muille ihmisille, eläimille sekä koko maapallolle.

ps. kaikki syötäväksi kelpaava ei kasva maassa.. puut, pensaat, meret/järvet..;))

Vierailija
125/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihan syönti tuhoaa tämän maailman. Suurin osa päästöistä tulee laidunmaista joita raivataan koko ajan lisää lihakarjan ruokkimiseksi.

Höpön löpön, hallitsematon väestönkasvu sen maailman tuhoaa.

Itsellä kaksi lasta, eikä enempää tule, siis olen oman osani tehnyt "ilmastomuutoksen" ehkäisystä.

Kyllä elintavat ovat paljon keskeisempi asia ympäristön kannalta kuin väestömäärä - kestävällä elämäntavalla väestömäärän kipukynnys alkaa tulla vastaan ehkä jossain 20 miljardin paikkeilla, kun taas täysin leväperäisellä kulutuksella yhdenkin miljardin eläminen muutamaa sukupolvea kauemmin on saavutus.

Vierailija
126/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Idiootit! Ei oo terveeellistä syödä pelkästään kasviksia. Lihasta saa lihaksia koska proteiini. Ja mikä tekosyy? Ei oo mitään tekosyytä.

Vierailija
127/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Idiootit! Ei oo terveeellistä syödä pelkästään kasviksia. Lihasta saa lihaksia koska proteiini. Ja mikä tekosyy? Ei oo mitään tekosyytä.

Ihan terveellistä on, tutkimustenkin mukaan oikein koostettu kasvisruokavalio on terveellinen :) 

Lihaksia saa kyllä ilman lihaakin.

Vierailija
128/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha maistuu hyvälle ja ihminen nyt on luonnostaan sekasyöjä, joten miksi en söisi lihaa? Siitä saa myös erilaisia tärkeitä aineita, esim. proteiini, jota olisi hankalampi saada pelkällä kasvisruokavaliolla.

Vierailija
129/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun mielestä on hirveää julmuutta tehdä pilkkaa ongelmista, joita aiheutetaan tietentahtoen (tai sinun tapauksessasi varmasti tiettämättömyyttäsi) muille ihmisille, eläimille sekä koko maapallolle.

ps. kaikki syötäväksi kelpaava ei kasva maassa.. puut, pensaat, meret/järvet..;))

Niin jos ne ovat istutettu ruukkuun, mutta muuten luotaisesti nämä kyllä kasvavat maassa.

Vierailija
130/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Annoin yläpeukkua, koska olet ihan oikeassa. Itse syön kuitenkin lihaa, koska se on hyvän makuista ja täyttävää. Helppoakin.

Toki kasvisruuat maistuvat minulle myös. Ruokavaliooni sisältyy monipuolisesti hedelmiä, marjoja, vihanneksia, juureksia jne. Mutta ruokavaliooni sisältyy myös liha, ja olen tyytyväinen elämääni näin. Hyvä, että myös sinä olet tyytyväinen valintaasi! Sen sijaan sinuna opettelisin olemaan onnellinen valintojesi kanssa. Toisten puolesta murehtiminen ja toisten vihaaminen heidän valintojensa vuoksi ei ole terveellistä. :)

Vierailija
131/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä syön lihaa sen takia että kukaan ei uskalla raiskata mua perseeseen kun paskannan lihapitoista paskaa. Siitä voi tarttua jotain tauteja enemmän kuin jos perseen kautta kulkiksi pelkästään kasvisperäistä paskaa.

Vierailija
132/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläimet voivat kyllä ihan itse sitten nousta meitä lihaa syöviä ihmisiä vastaan. :D eläin on aina alemmalla jalustalla kuin ihminen. Älä yritä korottaa niitä ihmisen yläpuolelle.

Vierailija
133/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liha on hyvää. Siinäpä se syy. Pääosin syön kasvisruokaa, sillä en halua tukea nykyistä lihantuotantoa. Mikään vain ei voita itse metsästetyn hirven sisäfilepihviä mediumina :)

Vierailija
134/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama vaikka sikä on älykkäämpi eläin kuin koita. Pidän koiria syömättömänä kun ne on ihania ystäviä. Ei niitä pidä syödä. Sikaakan en söisi jos eitä ei olisi viljalla kasvatettu. Et säkään valitse rumaa naista parikumppaniksesi, vaikka se olisi maailman älykkäin tapaus. Ihmiset ovat erilaisia. Mä tykkään syödä sekä lihaa että kasviksia. Mua ei vaivaa, että sä syöt pelkkiä kasviksia. Sua vaivaa kun mä tykkään syödä myös lihaa.

Mua on lapsesta asti vaivannut epäloogisuus ja tyhmyys. 

Vierailija
135/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä syön lihaa sen takia että kukaan ei uskalla raiskata mua perseeseen kun paskannan lihapitoista paskaa. Siitä voi tarttua jotain tauteja enemmän kuin jos perseen kautta kulkiksi pelkästään kasvisperäistä paskaa.

Ei saatana xD

Vierailija
136/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikää oli 5-v?

Vierailija
137/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle on ihan sama vaikka sikä on älykkäämpi eläin kuin koita. Pidän koiria syömättömänä kun ne on ihania ystäviä. Ei niitä pidä syödä. Sikaakan en söisi jos eitä ei olisi viljalla kasvatettu. Et säkään valitse rumaa naista parikumppaniksesi, vaikka se olisi maailman älykkäin tapaus. Ihmiset ovat erilaisia. Mä tykkään syödä sekä lihaa että kasviksia. Mua ei vaivaa, että sä syöt pelkkiä kasviksia. Sua vaivaa kun mä tykkään syödä myös lihaa.

Mua on lapsesta asti vaivannut epäloogisuus ja tyhmyys. 

Sorry ton porsaan pitäis olla uunissa kasvispedin päällä. Koiranpentu taas on niin lutuinen ja se ei ole mikään kasvissyöjä :3

Vierailija
138/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotoa opittu lihansyönti jäänyt päälle. Lihareseptit tuntuvat helpommilta ja ulkona syödessä lihattomia vaihtoehtoja on vähemmän. Punaisesta lihasta saattaisin voida luopuakin, mikäli joku opettaisi mulle liudan hyviä ja helppoja kasvisreseptejä arkeen. Kanan makua sen sijaan rakastan, ja täytyy myöntää, että kyllä hyvä pihvikin aina silloin tällöin maistuu.

Vierailija
139/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole, tai maksimissaan yhtälailla kuin kasvissyönti on väärin viljalle. Voit toki lopettaa senkin ja kuolla marttyyrina nälkään.

Vierailija
140/468 |
08.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Annoin yläpeukkua, koska olet ihan oikeassa. Itse syön kuitenkin lihaa, koska se on hyvän makuista ja täyttävää. Helppoakin.

Toki kasvisruuat maistuvat minulle myös. Ruokavaliooni sisältyy monipuolisesti hedelmiä, marjoja, vihanneksia, juureksia jne. Mutta ruokavaliooni sisältyy myös liha, ja olen tyytyväinen elämääni näin. Hyvä, että myös sinä olet tyytyväinen valintaasi! Sen sijaan sinuna opettelisin olemaan onnellinen valintojesi kanssa. Toisten puolesta murehtiminen ja toisten vihaaminen heidän valintojensa vuoksi ei ole terveellistä. :)

Ja taas yksi jolta menee pointit ihan ohi. Todennäköisesti tahallaan. Todellisuus ei ollutkaan enää kiva paikka omien valintojen takia.