Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kuulu mihinkään työttömyyskassaan tms. miksi?

Vierailija
07.03.2016 |

Luin tässä juttua jossa sanottiin että työttömyyskassaan kuulumattomia ihmisiä on vähemmistö!
Hämmästyin. Minä aina olen kuvitellut että heitä on enemmistö ja joihinkin kassoihin kuuluu vaan vanhankansan duunarit tjsp.

Mikä on mennyt vikaan kun minua ei ole koskaan houkuteltu liittymään ja se on mennyt ihan ohi? Olen yrittäjäperheestä, vaikuttaako se asiaan?

Asiasta lueskeltuani en edelleenkään näe syytä liittyä.

Kommentit (39)

Vierailija
1/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No siis...jos et saa mistään palkkaa, niin silloin ei ole pelkoa työttömäksi jäämisestä eikä kassaan kuulumisesta ole mitään hyötyä.

Jos taas olet työelämässä palkansaajana, niin mikä on perustelusi sille että sinun palkanmaksusi ei lopu?

Vierailija
2/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjäperhe voi jotenkin vaikuttaa. Yrittäjällä on yrittäjän työttömyyskassa ja käsittääkseni vähintään puoliso kuuluu automaattisesti siihen. Muusta perheestä en ole varma.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No siis...jos et saa mistään palkkaa, niin silloin ei ole pelkoa työttömäksi jäämisestä eikä kassaan kuulumisesta ole mitään hyötyä.

Jos taas olet työelämässä palkansaajana, niin mikä on perustelusi sille että sinun palkanmaksusi ei lopu?

jos palkkatyöt loppuu niin vaihdan työpaikkaa niinkuin kuka tahansa muu. Etsin uuden työn ja ryhdyn hommiin. Jos ei löydy tai kiinnostaa toinen ala niin opiskelen. Säästöjä on vuoden tarpeiksi. Jos se ei riitä niin ryhdyn yrittäjäksi perheen jatkoksi. Luulin että tämä on normaali tapa toimia? ap

Vierailija
4/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos jäät työttömäksi, saat Kelalta 700e/kk (miinus verot)

Jos kuulut työttömyyskassaat, saat kassasta palkkaasi perustuen ansisidonnaista. Minä saan 1800e/kk (miinus verot)

Kumman luulet minun ottavan 700e vai 1800e? 

En tiedä oletko tyhmä, tietämätön vai miljonääri.

Vierailija
5/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos palkkatyöt loppuu niin vaihdan työpaikkaa niinkuin kuka tahansa muu. Etsin uuden työn ja ryhdyn hommiin. Jos ei löydy tai kiinnostaa toinen ala niin opiskelen. Säästöjä on vuoden tarpeiksi. Jos se ei riitä niin ryhdyn yrittäjäksi perheen jatkoksi. Luulin että tämä on normaali tapa toimia? ap

Okei...no ei ole. Me muut nostetaan ansiosidonnaista siinä työpaikkojen välissä ja jätetään säästöt odottamaan vielä huonompaa päivää (ansiosidonnaisen päättymistä pitkäaikaistyöttömänä).

1

Vierailija
6/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä liityin vasta yli nelikymppisenä, ihan siksi että alallani alkoi olla sen verran paljon yt-neuvotteluja, että ansiosidonnaisen saaminen alkoi kuulostaa vuosimaksun arvoiselta vakuutukselta. En ole onneksi tarvinnut, mutta ei tuo niin kallis vakuutus ole, ja tuo turvaa asuntolainalliselle. Tosin liityin vain ns. Loimaan kassaan, koska halusin ja tarvitsin vain tuon ansiosidonnaisen mahdollisuuden. Mutta kyllä varsinkin myyjinä toimivat ystäväni ovat ihan tarvinneet liiton apua työnantajan edustajan useampien kusetusyritysten takia, jos tuolle alalle siirtyisin niin liittyisin kyllä myös liittoon.

Vierailija
7/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yrittäjäperhe voi jotenkin vaikuttaa. Yrittäjällä on yrittäjän työttömyyskassa ja käsittääkseni vähintään puoliso kuuluu automaattisesti siihen. Muusta perheestä en ole varma.

Jos puolisolla on oma palkkatyö muualla, niin ei kannata mennä koskemaan niihin yrityksen asioihin pitkällä tikullakaan, eikä laittaa nimeään mihinkään  yritystä liippaavaan paperiin. Näin välttyy yrittäjä-tuomiolta työttömäksi joutuessa.

Vierailija
8/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hellanlettas mitä naiviutta ja vielä aikuiselta ihmiseltä. Noh, toivokaamme ettet ikinä oikeasti joudu työttömäksi. Tulet muuten tippumaan aika korkealta ja lujaa.

Vierailija
9/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ammattiliittoon + työttömyyskassaan + paikallisjärjestöön kuuluminen on ihan ilmaista. Veroja maksat sen verran vähemmän mitä menee liiton maksuihin.

Ansiosidonnainen on parempi kuin kelan peruspäiväraha.

Mitähän muuta tietoa sinulla on elämässäsi mennyt ohitse ? Esim ettei autolla saa ajaa humalassa, jääkiekkoa ei ole pakko katsoa, asevelvollisuus on loppunut jne.

Vierailija
10/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulut työttömyyskassaat, saat kassasta palkkaasi perustuen ansisidonnaista. Minä saan 1800e/kk (miinus verot)

Näinhän se juuri on. Systeemi on vaan täysin järjetön. Töissäkäyvä voisi ihan hyvin säästää itse pahan päivän varalle rahaa, että ei sitten töiden mahdollisesti loppuessa jäisi ihan tyhjän päälle. Kuka hullu menisi töihin vaikka 2000e/kk, jos saa tekemättä yhtään mitään 1800e/kk? Perustulo käyttöön vaikka 500e/kk + asumistuet, olisi ihan riittävä ja mitään ansiosidonnaisia ei tarvita.

Vierailija
11/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat kelan työttömyyskorvauksen ja siihen päälle ansiolisän. Sinä et saa työttömyyskassasta 1800 euroa vaan 900.

Minä en ole ikinä kuulunut mihinkään kassaan. Eikun joo, 90-luvun alussa liityin metallin työttömyyskassaan mutta en liittoon ja se kassamaksu tehtiin niin helvetin vaikeaksi että erosin siitä aika nopeasti. En halunnut kuitenkaan maksaa Ahjo-lehdestä ja jouluateriasta satasia vuodessa ja Loimaan kassa tuli vasta vuosia myöhemmin.

En ole ikinä ollut päivääkään työtön ja olen hemmetin hyvä työntekijä, miksi maksaisin jotain kassamaksuja?

Vierailija
12/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on palkansaaja, oli sitten korkeasti koulutettu tai duunari, niin on silkkaa tyhmyyttä olla kuulumatta mihinkään kassaan. Eikö kassan vuosimaksu ole reilu sata euroa ja työttömäksi jäädessä sillä turvaa itselleen hyvän työttömyysturvan.

Kuka ihminen kuvittelee että nykyään työpaikkaa vaihdetaan tosta noin vaa ja töitä löytyy aina. No okei, jos on jotain todella harvinaista osaamista, jolle on jatkuvasti kysyntää mutta tällaisia ihmisiä on ehkä kourallinen Suomessa. Kyllä lähipiirissä kaikki korkeastikin koulutetut, kenen kanssa aiheesta jutellut, kuuluvat vähintään johonkin kassaan, ei välttämättä mihinkään liittoon.

Vierailija
13/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä liityin vasta yli nelikymppisenä, ihan siksi että alallani alkoi olla sen verran paljon yt-neuvotteluja, että ansiosidonnaisen saaminen alkoi kuulostaa vuosimaksun arvoiselta vakuutukselta. En ole onneksi tarvinnut, mutta ei tuo niin kallis vakuutus ole, ja tuo turvaa asuntolainalliselle. Tosin liityin vain ns. Loimaan kassaan, koska halusin ja tarvitsin vain tuon ansiosidonnaisen mahdollisuuden. Mutta kyllä varsinkin myyjinä toimivat ystäväni ovat ihan tarvinneet liiton apua työnantajan edustajan useampien kusetusyritysten takia, jos tuolle alalle siirtyisin niin liittyisin kyllä myös liittoon.

Mä olen ollut ytk:n jäsen 15 vuotta, saman ajan kun olen ollut opiskelujen jälkeen työelämässä. Se on tullut maksamaan noin satasen vuodessa eli 1500. Sain koko rahan kerralla takaisin olemalla kuukauden lomautettuna viime vuoden lopulla, siitäkin puolet omasta pyynnöstä (ta tarjosi vain 2 viikon lomautusta).

Vierailija
14/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä saat kelan työttömyyskorvauksen ja siihen päälle ansiolisän. Sinä et saa työttömyyskassasta 1800 euroa vaan 900.

Minä en ole ikinä kuulunut mihinkään kassaan. Eikun joo, 90-luvun alussa liityin metallin työttömyyskassaan mutta en liittoon ja se kassamaksu tehtiin niin helvetin vaikeaksi että erosin siitä aika nopeasti. En halunnut kuitenkaan maksaa Ahjo-lehdestä ja jouluateriasta satasia vuodessa ja Loimaan kassa tuli vasta vuosia myöhemmin.

En ole ikinä ollut päivääkään työtön ja olen hemmetin hyvä työntekijä, miksi maksaisin jotain kassamaksuja?

Ei kyllä mun tilille tulee yhdeltä maksajalta n.1300e/kk. En saa Kelalta penniäkään. Kassani saattaa saada ne rahat Kelalta, valtiolta mistä lie, mutta minä en ole Kelan asiakas. Otappas selvää ennen kuin louskutat leukojasi täällä. 

Vierailija
15/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei munkaan talo ole ikinä palanut, mutta silti maksan kotivakuutusta, ja se on aika paljon enemmän kuin kassan vuosimaksu.

Vierailija
16/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono provo. Ei kukaan ole noin tyhmä, varsinkaan yrittäjäperheen lapsi (Sarkasmia jos ette tunnista) ettei seuraisi uutisia ja tietäisi millainen työttömyys Suomessa on eikä töitä noin vaan löydy kaikille halukkaille.

Vierailija
17/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se juuri on. Systeemi on vaan täysin järjetön. Töissäkäyvä voisi ihan hyvin säästää itse pahan päivän varalle rahaa, että ei sitten töiden mahdollisesti loppuessa jäisi ihan tyhjän päälle. Kuka hullu menisi töihin vaikka 2000e/kk, jos saa tekemättä yhtään mitään 1800e/kk? Perustulo käyttöön vaikka 500e/kk + asumistuet, olisi ihan riittävä ja mitään ansiosidonnaisia ei tarvita.

Järjetön ehkä...mutta se on kuitenkin nykyinen toiminnassa oleva systeemi. Toki voit valita ottaa vain peruspäivärahan, mutta hölmöä syyttää muita jotka valitsevat toisin.

Vierailija
18/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

hjdhjdksdkdsk kirjoitti:

Ammattiliittoon + työttömyyskassaan + paikallisjärjestöön kuuluminen on ihan ilmaista. Veroja maksat sen verran vähemmän mitä menee liiton maksuihin.

Ei. Nämä jäsenmaksut vähennetään TULOISTA, ei veroista. Eli jos yksinkertaistaen verotettavat tulot on 10 000e ja em. jäsenmaksut 500e, maksetaan tuloverot vähennyksen jälkeen vain 9500 eurosta. Käytännössä veroja maksetaan siis vähemmän marginaaliveroprosentin verran, luokkaa 20-55%. Koko summaa ei kuitenkaan saa verotuksessa takaisin.

Vierailija
19/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä siis edelleen ihmettelen että missä on menty metsään kun olen jo melkein 30-vuotias eikä missään vaiheessa elämää ole tullut vastaan tilanne että tulisi edes puheeksi mikään kassa. Kerrottiinko tästä koulussa? Lukion kävin, olisiko siellä kerrottu enkä vain sattunut kuuntelemaan? Entä yliopistossa. Ei siellä ainakaan kerrottu. No nyt olen työelämässä teen määräaikaisia työpätkiä ja minulla on myös toiminimi jonka kautta teen myös hommia aina kun on aikaa.

Tosiaan vanhempani eivät kuulu kassoihin, eivät sisarukseni, eikä paras ystäväni. Ehkä elän sitten jossain kuplassa? Mieheni kuuluu, nyt kun kysyin.

PS. en varmaan edes saa työttömän statusta ennenkuin lopetan toiminimeni? joten mitä hyötyä työttömyysvakuutuksesta..?

ap

Vierailija
20/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä tynnyrissä sinua on kasvatettu, jos et tiennyt että kaikki eivät ole yrittäjäperheestä?

Oikeasti, tavallisiin duunareihin verrattavissa ovat nykyään myös akateemiset, joista yhä useampi joutuu työttömäksi.

Ai että ajattelit vaihtaa työpaikkaa niin kuin kuka tahansa muu? Etkö tiedä, että meitä on noin puoli miljoona, jotka ovat joskus ajatelleet aivan samoin. Etsipä ihan huviksesi uusi työ vaikka minulle. Huomaat, että näinä aikoina se on yllättävän vaikeaa. Olen opiskellutkin, kuten niin moni muukin työtön. Säästöjen kerääminen vuoden tarpeiksi ei todellakaan ihan noin vaan onnistu, jos joutuu ihan itse omasta pussistaan kaiken maksamaan. Tätäkään eivät kultalusikka suussa syntyneet tiedä.

Yrittäjähän ei edes saa työttömyyskorvausta, eikä hänen perheenjäsenensäkään aivan helpolla. Onhan yrittäjilläkin oma työttömyyskassansa, mutta korvauksen saaminen on vähän monivaiheisempaa kuin tavallisilla työntekijöillä.

Miksi tähän provoon vastasin? Ihan vaan siksi, että ap:n kaltaisia arjen realiteetteja ymmärtämättömiä on todella paljon, kun yhteiskunta näkyy jakautuvat hyvä- ja huono-osaisiin.