Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

En kuulu mihinkään työttömyyskassaan tms. miksi?

Vierailija
07.03.2016 |

Luin tässä juttua jossa sanottiin että työttömyyskassaan kuulumattomia ihmisiä on vähemmistö!
Hämmästyin. Minä aina olen kuvitellut että heitä on enemmistö ja joihinkin kassoihin kuuluu vaan vanhankansan duunarit tjsp.

Mikä on mennyt vikaan kun minua ei ole koskaan houkuteltu liittymään ja se on mennyt ihan ohi? Olen yrittäjäperheestä, vaikuttaako se asiaan?

Asiasta lueskeltuani en edelleenkään näe syytä liittyä.

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja lisään vielä että tuloni ovat tällä hetkellä karkeasti koko vuodelle jaettuna n. 900e/kk joten tuo kelan perusturva 700ekk ei edes olisi kova pudotus. Tuntuisi suorastaan törkeältä jos saisin sman verran rahaa työttömänä kuin töissä. Se olisi väärin. ap

Vierailija
22/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu menisi töihin vaikka 2000e/kk, jos saa tekemättä yhtään mitään 1800e/kk?

Saadakseen 1800e ansiosidonnaista on palkan pitänyt olla noin 3500e/kk. Harva 3500e kuukausipalkkaa nauttinut menee työhön/saa työn, jossa palkka olisi vain 2000e/kk. 

Jos taas palkka on ennen työttömyyttä ollut 2000e, on ansiosidonnainen noin 1250e. 

Nähdäkseni kovin suurta kannustusloukkua näissä ei siis synny, koska ihmiset yleensä työllistyvät suunnilleen samanpalkkaisiin töihin (ei kukaan edes palkkaa jotain di:tä siivoajaksi tai kaupan kassalle, koska tietävät, että hän hakisi koko ajan kuitenkin oman alansa töitä), ja tällöin ansiosidonnainen on aina huomattavasti vähemmän kuin palkkatulot. Etenkin, kun tukia verotetaan kovemmin kuin palkkaa, ts. tukirahoista ei voi tehdä samoja vähennyksiä kuin palkkatuloista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis...jos et saa mistään palkkaa, niin silloin ei ole pelkoa työttömäksi jäämisestä eikä kassaan kuulumisesta ole mitään hyötyä.

Jos taas olet työelämässä palkansaajana, niin mikä on perustelusi sille että sinun palkanmaksusi ei lopu?

jos palkkatyöt loppuu niin vaihdan työpaikkaa niinkuin kuka tahansa muu. Etsin uuden työn ja ryhdyn hommiin. Jos ei löydy tai kiinnostaa toinen ala niin opiskelen. Säästöjä on vuoden tarpeiksi. Jos se ei riitä niin ryhdyn yrittäjäksi perheen jatkoksi. Luulin että tämä on normaali tapa toimia? ap

Missä tynnyrissä sinua on kasvatettu, jos et tiennyt että kaikki eivät ole yrittäjäperheestä?

Oikeasti, tavallisiin duunareihin verrattavissa ovat nykyään myös akateemiset, joista yhä useampi joutuu työttömäksi.

Ai että ajattelit vaihtaa työpaikkaa niin kuin kuka tahansa muu? Etkö tiedä, että meitä on noin puoli miljoona, jotka ovat joskus ajatelleet aivan samoin. Etsipä ihan huviksesi uusi työ vaikka minulle. Huomaat, että näinä aikoina se on yllättävän vaikeaa. Olen opiskellutkin, kuten niin moni muukin työtön. Säästöjen kerääminen vuoden tarpeiksi ei todellakaan ihan noin vaan onnistu, jos joutuu ihan itse omasta pussistaan kaiken maksamaan. Tätäkään eivät kultalusikka suussa syntyneet tiedä.

Yrittäjähän ei edes saa työttömyyskorvausta, eikä hänen perheenjäsenensäkään aivan helpolla. Onhan yrittäjilläkin oma työttömyyskassansa, mutta korvauksen saaminen on vähän monivaiheisempaa kuin tavallisilla työntekijöillä.

Miksi tähän provoon vastasin? Ihan vaan siksi, että ap:n kaltaisia arjen realiteetteja ymmärtämättömiä on todella paljon, kun yhteiskunta näkyy jakautuvat hyvä- ja huono-osaisiin.

sinpäs ymmärsit nyt ihan väärin keskusteluni pointin. Halusin tietää miksi minä en ole saanut tällaista elämänohjetta mistään. Hyvä että te muut olette ja teillä on hommat hoidossa. ap

Vierailija
24/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se juuri on. Systeemi on vaan täysin järjetön. Töissäkäyvä voisi ihan hyvin säästää itse pahan päivän varalle rahaa, että ei sitten töiden mahdollisesti loppuessa jäisi ihan tyhjän päälle. Kuka hullu menisi töihin vaikka 2000e/kk, jos saa tekemättä yhtään mitään 1800e/kk? Perustulo käyttöön vaikka 500e/kk + asumistuet, olisi ihan riittävä ja mitään ansiosidonnaisia ei tarvita.

Aika harva saa 1800e/kk ansiosidonnaista, siihen vaaditaan jo aika hyvää palkkaa ennen sitä. Ja toi 500e/kk + asumistuet -ehdotus, tiedoksi että pk-seudulla on asuminen niin kallista että aika harvalla työssäkäyvälläkään jää käteen 500e vuokran + pakollisten menojen jälkeen.  Lapsettomilla perheillä jossa molemmat käyvät töissä ehkä jos asuvat pienessä asunnossa, mutta sinkut ja yhden tulon perheillä ei. 

Ja aloittaja, kai tiedät että ansiosidonnaista saa vain tilapäisesti? Ansiosidonnainen on luotu helpottamaan sitä akuuttia tilannetta jos saa potkut yllättäen, ettei tarvitse ihan heti alkaa miettimään esim. asunnon myyntiä ja/tai muuttoa, ja koko perheen repimistä epävarmaan tilaan, vaan saa aikaa etsiä sitä uutta työtä järjellisillä perhebudjetin muokkauksilla. Se kun ei enää nykyään nollasopimusten aikana ole niin helppoa saada edes noita mitä-vaan-hanttihommia mitä minäkin tein nuorena, ei enää niin että olisi luvassa varma edes minimimenoihin riittävä tulo. 

Vierailija
25/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos jäät työttömäksi, saat Kelalta 700e/kk (miinus verot)

Jos kuulut työttömyyskassaat, saat kassasta palkkaasi perustuen ansisidonnaista. Minä saan 1800e/kk (miinus verot)

Kumman luulet minun ottavan 700e vai 1800e? 

En tiedä oletko tyhmä, tietämätön vai miljonääri.

Näinhän se juuri on. Systeemi on vaan täysin järjetön. Töissäkäyvä voisi ihan hyvin säästää itse pahan päivän varalle rahaa, että ei sitten töiden mahdollisesti loppuessa jäisi ihan tyhjän päälle. Kuka hullu menisi töihin vaikka 2000e/kk, jos saa tekemättä yhtään mitään 1800e/kk? Perustulo käyttöön vaikka 500e/kk + asumistuet, olisi ihan riittävä ja mitään ansiosidonnaisia ei tarvita.

Järjetön ehkä...mutta se on kuitenkin nykyinen toiminnassa oleva systeemi. Toki voit valita ottaa vain peruspäivärahan, mutta hölmöä syyttää muita jotka valitsevat toisin.

En ollutkaan ap joka syytteli, kunhan totesin sivuhuomiona.

Vierailija
26/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyhmäähän tuossa on se että työttömyyskassojen tuloista 5% tulee kassan jäsenmaksuista ja 95% veronmaksajilta. Eli jos työttömyyskassan jäsenmaksu on 100 eur, niin veronmaksajat maksaa 2000 eur osuuden.

Jos ei ole kassan jäsenenä, menettää tuon 95% osuuden maksamastaan työttömyysvakuutusmaksusta. 

Sama juttu niiden osalta joilla on jotain pientä yritystoimintaa eivätkä sen vuoksi voi jäädä työttömäksi, palkkatyöstä kuitenkin peritään tuo 95% osuus josta ei sitten ole mitään hyötyä.

Vierailija
27/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hullu menisi töihin vaikka 2000e/kk, jos saa tekemättä yhtään mitään 1800e/kk?

Saadakseen 1800e ansiosidonnaista on palkan pitänyt olla noin 3500e/kk. Harva 3500e kuukausipalkkaa nauttinut menee työhön/saa työn, jossa palkka olisi vain 2000e/kk. 

Jos taas palkka on ennen työttömyyttä ollut 2000e, on ansiosidonnainen noin 1250e. 

Nähdäkseni kovin suurta kannustusloukkua näissä ei siis synny, koska ihmiset yleensä työllistyvät suunnilleen samanpalkkaisiin töihin (ei kukaan edes palkkaa jotain di:tä siivoajaksi tai kaupan kassalle, koska tietävät, että hän hakisi koko ajan kuitenkin oman alansa töitä), ja tällöin ansiosidonnainen on aina huomattavasti vähemmän kuin palkkatulot. Etenkin, kun tukia verotetaan kovemmin kuin palkkaa, ts. tukirahoista ei voi tehdä samoja vähennyksiä kuin palkkatuloista.

Käsittääkseni täällä on valtava työnantajapula, mutta nähtävästi olen sitten väärässä, jos on vara valita pelkkiä oman alan hyvinpalkattuja töitä.

Vierailija
28/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ja lisään vielä että tuloni ovat tällä hetkellä karkeasti koko vuodelle jaettuna n. 900e/kk joten tuo kelan perusturva 700ekk ei edes olisi kova pudotus. Tuntuisi suorastaan törkeältä jos saisin sman verran rahaa työttömänä kuin töissä. Se olisi väärin. ap

900e? Sun asumiskulut yksiössäkin olisi tuota luokkaa kuussa pk-seudun syrjäseuduillakin. Halvimmillaan. Paljonko ajattelin saavasi säästöön tuosta? 

Minunkin alani töitä löytyy pelkästään pk-seudulta, joten täällä on pysyttävä niin kauan kuin niitä vain löytyy, usko pois, yritin muutama vuosi sitten löytää töitä muualta, kun alkoi ketuttaa nää asumiskulut. Ja siis päivääkään en ole ollut työttömänä enkä ole nytkään, mutta vierestä on kyllä lähtenyt sen verran paljon väkeä viime vuosina, ettei sitä ole suuret luulot oamstakaan tulevaisuudesta, on siis pakko varautua.

Vierailija
29/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos kuulut työttömyyskassaat, saat kassasta palkkaasi perustuen ansisidonnaista. Minä saan 1800e/kk (miinus verot)

Sinä saat kelan työttömyyskorvauksen ja siihen päälle ansiolisän. Sinä et saa työttömyyskassasta 1800 euroa vaan 900.

Minä en ole ikinä kuulunut mihinkään kassaan. Eikun joo, 90-luvun alussa liityin metallin työttömyyskassaan mutta en liittoon ja se kassamaksu tehtiin niin helvetin vaikeaksi että erosin siitä aika nopeasti. En halunnut kuitenkaan maksaa Ahjo-lehdestä ja jouluateriasta satasia vuodessa ja Loimaan kassa tuli vasta vuosia myöhemmin.

En ole ikinä ollut päivääkään työtön ja olen hemmetin hyvä työntekijä, miksi maksaisin jotain kassamaksuja?

Hankipa ihan pyytämättä joku työkykyä alentava sairaus, niin putoat heti b-kastiin. Siinä ei auta, vaikka olisi miten hyvä työntekijä, jos joudut sairautesi vuoksi olemaan sairauslomilla. Ainakin omalla työpaikalla vuoden parin välein pidettävissä yt:issä raakataan ekaksi pois sairastelevat.

Vierailija
30/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No siis...jos et saa mistään palkkaa, niin silloin ei ole pelkoa työttömäksi jäämisestä eikä kassaan kuulumisesta ole mitään hyötyä.

Jos taas olet työelämässä palkansaajana, niin mikä on perustelusi sille että sinun palkanmaksusi ei lopu?

jos palkkatyöt loppuu niin vaihdan työpaikkaa niinkuin kuka tahansa muu. Etsin uuden työn ja ryhdyn hommiin. Jos ei löydy tai kiinnostaa toinen ala niin opiskelen. Säästöjä on vuoden tarpeiksi. Jos se ei riitä niin ryhdyn yrittäjäksi perheen jatkoksi. Luulin että tämä on normaali tapa toimia? ap

Missä tynnyrissä sinua on kasvatettu, jos et tiennyt että kaikki eivät ole yrittäjäperheestä?

Oikeasti, tavallisiin duunareihin verrattavissa ovat nykyään myös akateemiset, joista yhä useampi joutuu työttömäksi.

Ai että ajattelit vaihtaa työpaikkaa niin kuin kuka tahansa muu? Etkö tiedä, että meitä on noin puoli miljoona, jotka ovat joskus ajatelleet aivan samoin. Etsipä ihan huviksesi uusi työ vaikka minulle. Huomaat, että näinä aikoina se on yllättävän vaikeaa. Olen opiskellutkin, kuten niin moni muukin työtön. Säästöjen kerääminen vuoden tarpeiksi ei todellakaan ihan noin vaan onnistu, jos joutuu ihan itse omasta pussistaan kaiken maksamaan. Tätäkään eivät kultalusikka suussa syntyneet tiedä.

Yrittäjähän ei edes saa työttömyyskorvausta, eikä hänen perheenjäsenensäkään aivan helpolla. Onhan yrittäjilläkin oma työttömyyskassansa, mutta korvauksen saaminen on vähän monivaiheisempaa kuin tavallisilla työntekijöillä.

Miksi tähän provoon vastasin? Ihan vaan siksi, että ap:n kaltaisia arjen realiteetteja ymmärtämättömiä on todella paljon, kun yhteiskunta näkyy jakautuvat hyvä- ja huono-osaisiin.

sinpäs ymmärsit nyt ihan väärin keskusteluni pointin. Halusin tietää miksi minä en ole saanut tällaista elämänohjetta mistään. Hyvä että te muut olette ja teillä on hommat hoidossa. ap

Sun yrittäjäisi ja -äiti ovat tyhmiä kun eivät ole sinulle ansiosidonnaisesta kertoneet. Pojasta ei aina polvi parane. Mitä sä täällä ruikutat? Syytä vanhempiasi. Et ainakaan yhteiskuntaa voi syyttää, kun et sieltä halua penniäkään, vaan tulet omillasi toimeen (pappa betalar).

Vierailija
31/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

900e? Sun asumiskulut yksiössäkin olisi tuota luokkaa kuussa pk-seudun syrjäseuduillakin. Halvimmillaan. Paljonko ajattelin saavasi säästöön tuosta? 

Minunkin alani töitä löytyy pelkästään pk-seudulta, joten täällä on pysyttävä niin kauan kuin niitä vain löytyy, usko pois, yritin muutama vuosi sitten löytää töitä muualta, kun alkoi ketuttaa nää asumiskulut. Ja siis päivääkään en ole ollut työttömänä enkä ole nytkään, mutta vierestä on kyllä lähtenyt sen verran paljon väkeä viime vuosina, ettei sitä ole suuret luulot oamstakaan tulevaisuudesta, on siis pakko varautua.

minun asumiskuluni ovat 200e/kk eli velaton kämppä. tällä hetkellä säästöön ei jää rahaa mutta ennen jäi ja niitä on nyt kertynyt tarpeeksi. nyt menee loput tuloista rillutteluun ja osakekauppaan. mutta älkää nyt takertuko tähän PLEASE. Kertokaa missä vaiheessa elämää mun olisi pitänyt saada luento työttömyyskassoista? Miksi se on mennyt ohi, miksi en ole saanut tilaisuutta liittyä? ap

Vierailija
32/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin peruskoulun yhteiskuntaopissa on käsitelty sosiaaliturvaja työelämän lainsäädäntö. Sosiaaliturvaan kuuluu se työttömyyspäivärahakin....eiköhän siellä mainittu että on kelan maksamaa ja ansiosidonnaista. Työelämän lainsäädännössä on taatusti käsitelty ammattiliitot. Joskus tietty ihan joka yksityiskohtaa ei erikseen alleviivata ja voi joutua ihan itse hokaamaan ansiosidonaisen ja kassan yhteyden. Itse ainakin itesin jo alakoululaisena että äiti kuuluu ammattiliittoon (opettaja-lehti tuli kotiin).

Vierailija
33/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

minun asumiskuluni ovat 200e/kk eli velaton kämppä. tällä hetkellä säästöön ei jää rahaa mutta ennen jäi ja niitä on nyt kertynyt tarpeeksi. nyt menee loput tuloista rillutteluun ja osakekauppaan. mutta älkää nyt takertuko tähän PLEASE. Kertokaa missä vaiheessa elämää mun olisi pitänyt saada luento työttömyyskassoista? Miksi se on mennyt ohi, miksi en ole saanut tilaisuutta liittyä? ap

Eikö todellakaan yhdessäkään työpaikassasi ole ollut esillä työehtosopimusta, ilmoitustaululla ei ole ollut liiton lappusia, työpaikoilla ei ole ollut luottamusmiehiä, kukaan työkaverisi ei koskaan puhunut mitään liiton asiaa tyyliin "oltiin viikko liiton mökillä"? Vähän väliä ammattiliitot mainostavat jopa telkkarissa lehdistä puhumattakaan, etkö niitäkään ole huomannut? Liittoon liittyminen on aina ollut helppoa, ennen täytettiin lomake, nyt se onnistuu netissäkin.

Minulle liittoon liittymisestä puhuivat vanhemmat ekan vakipaikan saatuani. Työpaikalla alan luottamusmies tuli esittäytymään ja kysyi, haluanko liittyä. Voisiko sinun kohdalla olla syynä se, että yrittäjinä vanhempasi pitävät ay-liikettä saatanasta seuraavana? Kuuluvatko he mihinkään työnantajaliittoon? Veikkaan, että ei.

Vierailija
34/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla tekee niin paljon mieli sanoa että mistä löytyy meille muillekin velattomia asuntoja 900e/kk-tuloilla alle kolmekymppisenä, mutta jääköön nyt maininnaksi vain.

En tiedä missä kuplassa olet elänyt, koska työttömyyskassoista on ollut koko mun elämäni ollut juttua lehdissä ym, aihe siis on aina ollut tuttu vähintään sllä tasolla, että hei tämä voi koskea minuakin, pitäiskö etsiä lisää tietoa. Veikkaan, että kyse on ollut vain siitä ettei asia ole sinua kiinnostanut ennen tätä, ja siksi et ole asiaa ennen pannut merkille vaikka olisit kuullutkin. Kun et edes tiennyt että miehesi on kassassa. Sanoisin että syy löytyy vain itsestäsi, ei kaikkea aina tuoda valmiina eteen sopivalla hetkellä. Tietoa kyllä on aina löytynyt, ja löytyy tälläkin hetkellä jos yhtään kiinnostaa.

Vierailija
35/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletus on yleensä että ihminen itse etsii tietoa ja on perillä siitä mitä tukia saa, jos jää työttömäksi, niiden ehdot ja edellytykset jne. Ei se ainakaan yhteiskunnan velvollisuus ole opettaa ihmisille että olet sitten tähän ja tähän tukeen oikeutettu.

Tietoa voi saada mistä tahansa. Itse olen puhunut kassaan kuulumisesta vanhempieni kanssa, ystävieni kanssa ja kyllä meille oman liiton (mihin kuulun opiskelijajäsenenä) yhdyshenkilöt tietysti mainostavat että valmistumisen jälkeen kuulumalla liittoon kuulut myös kassaan, ja että kassaan kannattaa liittyä jo opiskeluaikana jos kävisikin niin että valmistuessa töitä ei löytyisikään. Moni opiskelija kuitenkin täyttää työssäoloehdon kesätöillään. Tietysti he mainostavat sitä kassaa vain oman liittonsa kautta, ei ole heidän etunsa mukaista mainostaa että johonkin toiseen kassaan voi kuulua ilman liittoakin.

Vierailija
36/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletat siis, että joka iikka tekee kokopäivätyötä?

Mä en kuulu kassaan, koska liksa on niin huono, etten hyötyisi siitä mitään.

Vierailija
37/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käsittääkseni täällä on valtava työnantajapula, mutta nähtävästi olen sitten väärässä, jos on vara valita pelkkiä oman alan hyvinpalkattuja töitä.

Kun nimenomaan ei ole varaa valita. Niihin matalapalkkaisiin töihinkin on satoja hakijoita, joten se aiemmin 3500e palkkaa saanut ei todellakaan ole niihin se ykkösehdokas. On paljon todennäköisempää saada se oman alan työpaikka (jonka palkka on samaa tasoa kuin aiemmin), kuin tulla valituksi hommiin josta työnantaja tietää, ettei valittu siinä pysy pidempään kuin on pakko.

Ts. kun esim. kaupan kassan hommia hakee 100 merkonomia ja 200 opiskelijaa, sinne otetaan joku heistä eikä koskaan sitä insinööriä tai ktm:ää. Ne insinöörit ja ktm:t (ja kaikki muut työttömäksi jääneet suht hyväpalkkaiset) joko työllistyvät sitten omille aloilleen tai jäävät työttömiksi ja myöhemmin vaihtavat ammattia.

Eli kuten sanoin, ei ne aiemmin paremmin palkatut PÄÄSE sinne kaupan kassoille, tehtaan linjastoille tai siivoamaan. Eikä toki suurin osa haluakaan, luonnollisesti. Siksi joukko, jolle olisi realistinen vaihtoehto saada töitä 2000 euron palkalla 1800 euron ansiosidonnaiselta, on todella pieni.

Vierailija
38/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli ap ei ole IKINÄ kuullut työttömyyskassoista? Ei ikinä? Oikeasti? Tynnyrissäkö olet elänyt? Miten me muut olemme? Ihan itse jo opiskeluaikana kuulin ja sain mainostusta oman alan liitosta. Liityin heti kun aloitin työelämässä.

Vierailija
39/39 |
07.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kertokaa missä vaiheessa elämää mun olisi pitänyt saada luento työttömyyskassoista? Miksi se on mennyt ohi, miksi en ole saanut tilaisuutta liittyä? ap

Ainakin näissä vaiheissa:

Peruskoulun yhteiskuntaopin tms tunneilla, kun käsiteltiin suomen tukijärjestelmiä.

Lukiossa samoin yhteiskuntaopin (tms, en nyt muista nimeä) tunneilla.

Ammattikoulussa/amk:ssa/yliopistossa opintojenohjaustunnilla, ainakin meillä oli yo:ssa pari tällaista "yleistietotuntia" opiskelujen alussa.

Ammattiliitto lähetti myös kotiin esitteet ja liittymislomakkeet heti kun opiskelut alkoivat.

Aiheesta mainostetaan joka ikinen kevät kun nuoret menevät kesätöihin. Olen nähnyt ainakin tv- ja lehtimainoksia sekä radiomainontaa, myös nettisivuilla (esim. eri lehtien) pyörii mainoksia.

Kelan informaatiolehdessä, joka jaetaan joka kotiin muutaman kerran vuodessa, kerrotaan aiheesta myös säännöllisesti.

Pitää siis olla aika aktiivisesti elänyt "laalaalaaakädetkorvillaa" -elämää, että on kaikki nämä onnistunut välttämään tietoisuudestaan. Näiden LISÄKSI useimmilla työpaikoilla puhuttaneen aiheesta, esim. itse muistuttelen uusille työntekijöillemme useaankin kertaan että muistittehan liittyä liittoon/kassaan, kun tulevat meille töihin.