Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi puet lapsesi "tyttö-/poikaväreihin"?

Vierailija
06.03.2016 |

Miksi et voisi pukea poikasi päälle paitaa, jossa on perhosia tai tytöllesi paitaa, jossa on autoja? Face-kirppareilla noin 98% myytävistä vaatepaketeista on suunnattu jommalle kummalle sukupuolelle "vaatteita tyttöväreissä", "talvivaatteita pojalle" jne. Voitasko vaan antaa lapsille kaikki värit!

Kommentit (74)

Vierailija
1/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska en halua pukea poika/tyttölastani näyttämään toisen sukupuolen edustajalta? Miksi haluaisin? Olen ylpeä siitä, että minulla on poika/tyttö.

Vierailija
2/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi koska 4v tyttölapsi itse haluaa pinkkiä päälle, eikä suostu laittamaan päälleen vihreää, sinistä. Enkä jaksa pakottaa lasta tekemään asioita, jos se ei ole välttämätöntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minunkaan poikani ei haluaisi pukea mitään tyttöjen perhospaitoja päälleen, koska kaverit kysyisivät että onko hän jotenkin vinksahtanut. Ostapa miehellesi mekko ja käske lähteä töihin se päällä.

Vierailija
4/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä tämä idea pinkistä tyttöjen värinä on tullut? En muista omasta lapsuudestani tätä ollenkaan. En muista että minulla olisi ollut ainuttakaan pinkkiä vaatetta. Enemmänkin äiti halusi aina pukea minut siniseen.

Vierailija
5/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan siksi koska tyttäreni ON TYTTÖ ja poikani ON POIKA !!!! Sietämätöntä tyhmyyttä teeskennellä muuta !

Vierailija
6/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä ostan usein punaisia tai muita värikkäitä paitoja pojalleni, jos vain löydän. Ostan ne kuitenkin poikien osastolta, koska silloin kuvassa on todennäköisesti Autot-leffasta tai Kätyreistä hahmo, ja niistä poikani pitää. Mulle ei ole värillä väliä, kunhan paidassa ei ole puhvihihoja tai jotain selkeesti tyttömäistä leikkausta/ kuviointia. Lapseni itse tietää, ettei Hello Kitty- tai Frozen-aiheiset vaatteet ole hänen makunsa mukaisia. En ole sitä hänelle opettanut.

Vierailija
7/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion kieltää omia sukulaisiani ja kavereitani ostamasta lapsilleni tietyn värisiä vaatteita sukupuolen mukaan. Lapsille aion kertoa, että tämä värierottelu on vain kauppiaitten keksintö.

Vierailija
8/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä idea pinkistä tyttöjen värinä on tullut? En muista omasta lapsuudestani tätä ollenkaan. En muista että minulla olisi ollut ainuttakaan pinkkiä vaatetta. Enemmänkin äiti halusi aina pukea minut siniseen.

Nuo tyttö/poika-värit tulivat oikeastaan vasta 80-luvulla, 70-luvull suosittiin unisex-pukeutumista. Ei mullakaan ollut yhtään vaaleanpunaista vaatetta ennen kuin 9-10-vuotiaana n. -84 tai -85 kun pastellivärit olivat muodissa.

Vierailija
9/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vauvana lapsi käytti niitä vaatteita, joita saatiin siskolta lahjoituksena iso kasa. Kun on osannut muodostaa mielipiteitä, on saanut valita vaatteiden värejä ja kuvioita itse. On ollut kaiken värisiä ja näköisiä. En toki osta mitä tahansa mitä lapsi tahtoo, mutta on aina saanut valita tietyistä vaihtoehdoista. Minua kiinnostaa hinta, laatu ja käytännöllisyys, mutta tyyli on lapsen valinta. Eivät ne minun vaatteitani ole.

Nykyään murkkuikäisen lempiväri on musta. Jos tykkäisi pinkistä hörhelöstä, niin sitten varmaankin ostettaisiin sellaista.

Vierailija
10/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuo tyttö/poika-värit tulivat oikeastaan vasta 80-luvulla, 70-luvull suosittiin unisex-pukeutumista. Ei mullakaan ollut yhtään vaaleanpunaista vaatetta ennen kuin 9-10-vuotiaana n. -84 tai -85 kun pastellivärit olivat muodissa.

Samaa olen kuullut äitini 60-70-lukujen lapsuudesta. Lapset saivat pukeutua mihin väriin tahansa, mitä nyt punaista väriä joutui välttelemään sukupuoleen katsomatta, ettei olisi pidetty kommunistina.

Vierailija
11/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua surettaa, kun poikani (4-v) aina joskus sanoo, että joku toinen lapsi on kommentoinut hänen vaatteidensa väriä. POikani lempiväri on vaaleanpunainen, joten hänellä on muutama vaaleanpunainen ja pinkki vaate. Pinkit housu ovat pojan lempparit, ja pari päivää sitten poikani tuli kiittämään minua, kun olen sellaiset hänelle ostanut. Missähän vaiheessa kommentointi menee siihen, että lapsi ei halua enää pitää pinkkejä vaatteita?

Vierailija
12/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aion kieltää omia sukulaisiani ja kavereitani ostamasta lapsilleni tietyn värisiä vaatteita sukupuolen mukaan. Lapsille aion kertoa, että tämä värierottelu on vain kauppiaitten keksintö.

Siinähän kiellät. Sanonpa vaan, että ellei kaikki sukulaisesi ja kaverisi ole kaltaisiasi sukupuolineutraaliutta kannattavia, he saattavat hieman pahastua, jos heität mahdollisen tyttäresi jokaisen (vaalean)punaisen vaatteen heti kierrätykseen tai roskikseen.

Vierailija
13/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, se on hauska katsoa 70-luvun kerho- ja päiväkotikuvia. Ei kyllä pysty sanomaan mikä olisi tyttö- ja mikä poikaväri niiden perusteella. Mulla oli melkein aina vihreää koska se oli lempivärini.

Vierailija
14/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikähän siinä on että kun on lapsi,tuollaiset värijutut on kuolemanvakava asia.Isommilla ja aikuisilla on pojalla/miehellä vaikka pinkki paita ja naisella/tytöllä mustat housut tai hame,ja miehellä voi olla punaiset housut.Mikä sen sitten muuttaa?

Vierailija
15/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mikähän siinä on että kun on lapsi,tuollaiset värijutut on kuolemanvakava asia.Isommilla ja aikuisilla on pojalla/miehellä vaikka pinkki paita ja naisella/tytöllä mustat housut tai hame,ja miehellä voi olla punaiset housut.Mikä sen sitten muuttaa?

Monet vanhemmat kokee loukkaavana sen, jos lasta luullaan toiseksi sukupuoleksi kuin mitä hän on. Tää on sinänsä hassua, koska sukupuolineutraalit kasvattajat nimenomaan haluaa, ettei lapsesta voi mitenkään päätellä sukupuolta, jopa nimi valitaan sen mukaan, ettei siitäkään voi tietää.

Aikuisilla sukupuoli on yleensä pääteltävissä, vaikka päällä olisi mitä tahansa väriä.

Vierailija
16/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, se on hauska katsoa 70-luvun kerho- ja päiväkotikuvia. Ei kyllä pysty sanomaan mikä olisi tyttö- ja mikä poikaväri niiden perusteella. Mulla oli melkein aina vihreää koska se oli lempivärini.

70-luvulla puettiin juuri niin, kaikilla oli sinapinkeltaista raitaa ja myrkynvihreää. Nykyään monet 70-luvulla syntyneet tykkääkin pukea omat lapsensa retroväreihin, ja mm. Metsolan vaatteet on näitä monen kirjavia.

Vierailija
17/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monet vanhemmat kokee loukkaavana sen, jos lasta luullaan toiseksi sukupuoleksi kuin mitä hän on. Tää on sinänsä hassua, koska sukupuolineutraalit kasvattajat nimenomaan haluaa, ettei lapsesta voi mitenkään päätellä sukupuolta, jopa nimi valitaan sen mukaan, ettei siitäkään voi tietää.

Aikuisilla sukupuoli on yleensä pääteltävissä, vaikka päällä olisi mitä tahansa väriä.

Oletko varma, että "sukupuolineutraalit" kasvattajat ovat juuri niitä, joita erehtyminen harmittaa? Oon mä joskus saattanut sanoa, että lapsi on poika eikä tyttö (jos sillä asialla on ollut jotain merkitystä), mutta jossain satunnaisissa kohtaamisissa ihan sama. Nyt kun pojalla on lyhyt tukka, häntä ei luulla enää kovin usein tytöksi, ainoastaan silloin, kun on punainen kypärämyssy päässä. Muut ulkoiluvaatteet kyllä viittaavat enemmän poikaan kuin tyttöön, mutta ilmeisesti tuo punainenkin on monen mielestä niin tyttöjen väri, että se automaattisesti ohjaa tyttötulkintaan. Mutta ei se mua haittaa, enkä ymmärrä, miksi pitäisi haitata.

11

Vierailija
18/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko varma, että "sukupuolineutraalit" kasvattajat ovat juuri niitä, joita erehtyminen harmittaa? Oon mä joskus saattanut sanoa, että lapsi on poika eikä tyttö (jos sillä asialla on ollut jotain merkitystä), mutta jossain satunnaisissa kohtaamisissa ihan sama. Nyt kun pojalla on lyhyt tukka, häntä ei luulla enää kovin usein tytöksi, ainoastaan silloin, kun on punainen kypärämyssy päässä. Muut ulkoiluvaatteet kyllä viittaavat enemmän poikaan kuin tyttöön, mutta ilmeisesti tuo punainenkin on monen mielestä niin tyttöjen väri, että se automaattisesti ohjaa tyttötulkintaan. Mutta ei se mua haittaa, enkä ymmärrä, miksi pitäisi haitata.

11

Halusin sanoa, että perinteiset kasvattajat saattavat harmistua, sp-neutraalit kasvattajat eivät välitä, koska heille ei synny tyttöjä ja poikia, vaan lapsia.

Vierailija
19/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun poika tykkäsi kovasti vaaleanpunaisesti ja violetista kun oli 3-vuotias, kaupassa toivoi usein sen värisiä vaatteita ja halusi vaatteita välillä tyttöjen osastolta. Sitten meni päiväkotiin, ja hyvin äkkiä maku muuttui kun oppi muilta lapsilta "tyttöjen ja poikien värit". Ryhmäpaine, enkä tietysti halua että lasta kiusataan.

Vierailija
20/74 |
06.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

11

Halusin sanoa, että perinteiset kasvattajat saattavat harmistua, sp-neutraalit kasvattajat eivät välitä, koska heille ei synny tyttöjä ja poikia, vaan lapsia.

Ok, käsitin väärin.