Miten voit elää ilman uskoa Jumalaan
Mistä saat sen voiman ja lohdun jaksaa vaikeina hetkinä? Raamattu on hieno kirja jossa on ihmisille hyviä elämänohjeita.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat sen voiman ja lohdun jaksaa vaikeina hetkinä? Raamattu on hieno kirja jossa on ihmisille hyviä elämänohjeita.
Ne elämänohjeet voi ottaa onkeensa myös ilman uskoa jumalaan. Esimerkiksi "älä tapa" on ihan käypäinen ohje riippumatta siitä uskooko vai ei.
Mutta jos tuo on vain ihmisen ohje muille ihmisille, kuka tahansa voi korvata sen omallaan. Ihmisen sana ihmisen sanaa vastaan, molemmat yhtä arvovaltaisia. Miten olisi "tapa niin monia kuin voit!"
Tarvitsetko sä auktoriteetin käskyn toimiaksesi moraalisesti oikein?
Niinpä. Eli jos raamattu ei nimenomaan kieltäisi tappamista, se olisi sitten ihan ok? Ehkä uskovaisuus jotenkin sitten näivettää oman luontaisen oikeudentajun.
Jos Jumalaa ei ole, kaikki moraalisäännöt ovat ihmisen keksintöä. Eikä yksi ihminen ole toista pätevämpi niitä laatimaan. Jokainen voi keksiä o.at sääntönsä, vaikka"tapa niin monta kuin pystyt." Todella ylimielinen voi tietysti pitää omia sääntöjään parempina kuin jonkun toisen, mutta jos pitää perustella, miksi omat säännöt ovat pätevämpiä kuin jonkun toisen, alkavat argumentit loppua kesken.
"Tee toisille vain sitä, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän." Tuossa oli kuolevaisen keksimä moraalinormi. Kuka on omasta mielestään jotenkin niin paljon ylhäisempi, että voi väittää omaa normiaan validimmaksi?
Vierailija kirjoitti:
En mistään vitun satukirjasta ainakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ne elämänohjeet voi ottaa onkeensa myös ilman uskoa jumalaan. Esimerkiksi "älä tapa" on ihan käypäinen ohje riippumatta siitä uskooko vai ei.
Mutta jos tuo on vain ihmisen ohje muille ihmisille, kuka tahansa voi korvata sen omallaan. Ihmisen sana ihmisen sanaa vastaan, molemmat yhtä arvovaltaisia. Miten olisi "tapa niin monia kuin voit!"
Niinpä. Eli jos raamattu ei nimenomaan kieltäisi tappamista, se olisi sitten ihan ok? Ehkä uskovaisuus jotenkin sitten näivettää oman luontaisen oikeudentajun.
Jos Jumalaa ei ole, kaikki moraalisäännöt ovat ihmisen keksintöä. Eikä yksi ihminen ole toista pätevämpi niitä laatimaan. Jokainen voi keksiä o.at sääntönsä, vaikka"tapa niin monta kuin pystyt." Todella ylimielinen voi tietysti pitää omia sääntöjään parempina kuin jonkun toisen, mutta jos pitää perustella, miksi omat säännöt ovat pätevämpiä kuin jonkun toisen, alkavat argumentit loppua kesken.
"Tee toisille vain sitä, mitä et haluaisi itsellesi tehtävän." Tuossa oli kuolevaisen keksimä moraalinormi. Kuka on omasta mielestään jotenkin niin paljon ylhäisempi, että voi väittää omaa normiaan validimmaksi?
Moraalisäännöt ovat ihmisen keksimiä, tai enemmänkin itsestään syntyneitä primitiivisten viettien perusteella. Emme pääsääntöisesti tapa toisiamme, koska olemme laumaeläimiä, ja toisten tappaminen heikentää laumaa. Toisaalta keinotekoista tämäkin, koska eihän mikään muu, kuin henkilökohtainen valinta, estä sinua tai minua tappamasta toisia. Ei ole mitään mystistä energiaa, joka fyysisesti estää nostamasta veistä ja puukottamasta naapuria.
Toivon ainakin, että sinä et halua tappaa ihmisiä, mutta jos ainoa joka pitää sinut tappamasta, on Jumalan sana, niin pitäydy vain siinä uskossasi, jooko?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja todella ylimielinen väittää ihmisen keksimiä sääntöjä jumalan antamiksi perustellakseen ne heikompilahjaisille. Ja pässit sitten seuraa perässä.
Ai miten voin elää ilman uskoa jumalaan? Helposti.
Tuo on ihan totta, että moraalisäännöt ovat ihmisten keksimiä. Olisi parempi, että murhaajat, raiskaajat, hyväksikäyttäjät, kiduttajat saisi tappaa. Toki siitä pitää olla varmuus, lavastajia löytyy. Itsepuolustuksessa tappaminen on ok. Vammaisia ei tartte synnyttää. Eutanasia ja abortti on ok.
Itse siis inhoan hyväksikäyttäjiä. Olen vegaani, vapaus kuuluu eläimille. Hyväksyn ilkeiden ihmisten hyväksikäytön. Minua on tosiaan turha moralisoida. Kannustan naisia olemaan törkeitä. Pierikää ja röyhikää, on tyhmää olla olevinaan niin siveellinen.
Niin, ja on sekin luonnollista himoita toisten omaisuutta, mutta miettikääs jos kaikki alkaisi tappelemaan, tekemään ilkivaltaa. Varastaminenkin on mielestäni ok jos ei ole ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Mietin, että aurinkomme sammuu kuitenkin joskus ja minun tekemisilläni ei ole peen vertaa vaikutusta mihinkään tässä maailmankaikkeudessa. Tämän pohdinnan jälkeen kaikki ongelmat tuntuvat melko mitättömiltä ja elämä hymyilee taas :)
Kyllähän keskiverto kristittykin pystyy elämään ilman uskoa sellaisiin jumaliin kuin Zeus, Odin, Vishnu, Shiva, Ereshkigal, Anubis, Imhotep, Väinämöinen, Afrodite, Jupiter ja Wotan. Lisää vain tuohon listaan kristinuskon Jumalan. Niin helppoa se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin alkaa? Ota käteesi mikä tahansa moraalifilosofian tai etiikan perusteos niin niitä argumentteja löytyy sieltä vaikka muille jakaa.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat sen voiman ja lohdun jaksaa vaikeina hetkinä?
Vaikka olisit keksinyt kuinka voimaa antavan ja lohduttavan sadun, se on silti vain satu. Ateisti joutuu kohtaamaan heikkoutensa ja vaikeat hetket yksin tai läheisten kanssa. Minusta sellainen on arvokkaampaa elämää kuin uskovaisten kuvitelmat. Uskovainen valitsee valheen helpottaakseen omaa oloaan ja tunteakseen olevansa erityinen maailman ihmisten joukossa. Ateisti pyrkii totuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Heikot ihmiset uskovat jumalaan ja sen ympärillä pyörivään satuun.
Hienoa että olet noin vahva (...toivottavasti vahvuutesi säilyy hamaan loppuun asti) Tarvitset sitä,mutta kuten sanottua ja kuten itsekin annoit ymmärtää :sinullahan sitä on ammentaa itsestäsi -vaikka sitten mitä vastaan tulisi, joten ei hätäpäivääkään.Mitä muuta voin kuin onnitella sinua siitä.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan totta, että moraalisäännöt ovat ihmisten keksimiä. Olisi parempi, että murhaajat, raiskaajat, hyväksikäyttäjät, kiduttajat saisi tappaa. Toki siitä pitää olla varmuus, lavastajia löytyy. Itsepuolustuksessa tappaminen on ok. Vammaisia ei tartte synnyttää. Eutanasia ja abortti on ok.
Itse siis inhoan hyväksikäyttäjiä. Olen vegaani, vapaus kuuluu eläimille. Hyväksyn ilkeiden ihmisten hyväksikäytön. Minua on tosiaan turha moralisoida. Kannustan naisia olemaan törkeitä. Pierikää ja röyhikää, on tyhmää olla olevinaan niin siveellinen.
Näinköhän allekirjoitat tuon kaiken vielä (tai enää) 30-vuotiaana (...-kaan) ?
Voi hellanlettas sinun kanssasi... Harvinaisen selkeä ja varma elämänkatsomus sinulla !
Eräs asia jäi tuosta minulle kyllä vähän epäselväksi.... miten voi olla mitään 'hyväksikäyttöä' jos ei ole mitään 'hyvääkään' ?
Miten mikään voisi olla 'väärin' jos ei ole mitään 'oikeaakaan'.
Murhassakaan?
Miksi sitä edes pitäisi nimittää murhaksi?
Murhaajan kannaltahan kyse voi olla vaikka vain hänen kannaltaan hankalaksi heittäytyneen,tai sanotaan nyt sitten vaikka 'ilkeän' ihmisen eliminoimisesta pois tieltä häiritsemästä ja päiväjärjestyksestä.
Ikäänkuin vain: poistamisesta.
Miten ilkeissä ihmisissä edes voisi olla mitään hyvää (joka edes siis mahdollistaisi 'hyväksi'(-käytön) .
Ovat hyväksikäyttäjät hyviä ?
Jos kävelet marjassa ja kohtaat siellä karhun,kelpaat sille varmasti suupalaksi jos ei parempaakaan saalista ole tiedossa.
Sehän on aivan luonnollista,eikö vain ?
Osa vain luonnon kiertokulkua ja ravintoketjua.
Ottakaamme kaikki tavaksi piereskellä aina ruokapöydässä ja ensitreffeillä,hiiteen kaikki naurettava moraali ja siveys.
Hiiteen ensitreffit,hiiteen ehkäisy,pannaan silloin kun panettaa eli antaudutaan vain luonnollisesti sille voimakkaalle urokselle joka ottaa tukasta kiinni ja pantavakseen keväällä kiima-aikana kellistää.
Luonnossahan uros on vahvempi.
Luonnossahan uros saattaa vaikka tappaa (kuten esim.juuri karhuilla) naaraan pennun jos se haluaakin pitää naaraan vain parittelua varten(ettei sen tarvitsisi tapella uudesta naaraasta muiden urosten kanssa)
Ei kun takaisin luontoon vaan !
Luonnossahan kaikki kasvissyöjät muuten kuuluvat petojen ruokavalioon.
Itse olen muuten kasvissyöjä, (lähinnä terveyssyistä tosin ) mutta en kuitenkaan pyri takaisin luontoon ja minusta on ihan oikein ,että liian lähelle asutusta tullut karhu kaadetaan, eli siis ammutaan pois mahdollisimman pian.
Maailma on katsos,lapsi hyvä,aika ristiriitainen paikka .
Sen sinäkin opit vielä,kunhan tuosta aikuisemmaksi kasvat, huomaamaan.
No hyvää jatkoa sinulle nyt kuitenkin tuon 'ideologiasi' kanssa-en näet ole ilkeä ihminen, enkä halua toivottaa tai toivoa sinulle mitään pahaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse siis inhoan hyväksikäyttäjiä. Olen vegaani, vapaus kuuluu eläimille. Hyväksyn ilkeiden ihmisten hyväksikäytön. Minua on tosiaan turha moralisoida. Kannustan naisia olemaan törkeitä. Pierikää ja röyhikää, on tyhmää olla olevinaan niin siveellinen.Näinköhän allekirjoitat tuon kaiken vielä (tai enää) 30-vuotiaana (...-kaan) ?
Voi hellanlettas sinun kanssasi... Harvinaisen selkeä ja varma elämänkatsomus sinulla !
Eräs asia jäi tuosta minulle kyllä vähän epäselväksi.... miten voi olla mitään 'hyväksikäyttöä' jos ei ole mitään 'hyvääkään' ?
Miten mikään voisi olla 'väärin' jos ei ole mitään 'oikeaakaan'.
Murhassakaan?
Miksi sitä edes pitäisi nimittää murhaksi?
Murhaajan kannaltahan kyse voi olla vaikka vain hänen kannaltaan hankalaksi heittäytyneen,tai sanotaan nyt sitten vaikka 'ilkeän' ihmisen eliminoimisesta pois tieltä häiritsemästä ja päiväjärjestyksestä.
Ikäänkuin vain: poistamisesta.
Miten ilkeissä ihmisissä edes voisi olla mitään hyvää (joka edes siis mahdollistaisi 'hyväksi'(-käytön) .
Ovat hyväksikäyttäjät hyviä ?
Jos kävelet marjassa ja kohtaat siellä karhun,kelpaat sille varmasti suupalaksi jos ei parempaakaan saalista ole tiedossa.
Sehän on aivan luonnollista,eikö vain ?
Osa vain luonnon kiertokulkua ja ravintoketjua.
Ottakaamme kaikki tavaksi piereskellä aina ruokapöydässä ja ensitreffeillä,hiiteen kaikki naurettava moraali ja siveys.
Hiiteen ensitreffit,hiiteen ehkäisy,pannaan silloin kun panettaa eli antaudutaan vain luonnollisesti sille voimakkaalle urokselle joka ottaa tukasta kiinni ja pantavakseen keväällä kiima-aikana kellistää.
Luonnossahan uros on vahvempi.
Luonnossahan uros saattaa vaikka tappaa (kuten esim.juuri karhuilla) naaraan pennun jos se haluaakin pitää naaraan vain parittelua varten(ettei sen tarvitsisi tapella uudesta naaraasta muiden urosten kanssa)
Ei kun takaisin luontoon vaan !
Luonnossahan kaikki kasvissyöjät muuten kuuluvat petojen ruokavalioon.
Itse olen muuten kasvissyöjä, (lähinnä terveyssyistä tosin ) mutta en kuitenkaan pyri takaisin luontoon ja minusta on ihan oikein ,että liian lähelle asutusta tullut karhu kaadetaan, eli siis ammutaan pois mahdollisimman pian.
Maailma on katsos,lapsi hyvä,aika ristiriitainen paikka .
Sen sinäkin opit vielä,kunhan tuosta aikuisemmaksi kasvat, huomaamaan.
No hyvää jatkoa sinulle nyt kuitenkin tuon 'ideologiasi' kanssa-en näet ole ilkeä ihminen, enkä halua toivottaa tai toivoa sinulle mitään pahaa...
Ja mitä kauemmaks ihminen vieraantuu luonnosta, sitä oudommilta nuo asiat tuntuvat.
Moraalisäännöt on lajiin liittyvä ominaisuus ihmisillä, koska olemme laumaeläimiä. Kaikilla eläinlaumoilla on yhteiset pelisäännöt, eikä ihminen ole poikkeus.
Minulta puuttuu kokemus yhdenkään Jumalan olemassaolosta. Uskonnottomana minun on vain uskallettava luottaa omaan itseeni, omiin voimiini ja siihen, että läheiseni ovat turvanani ja elämä jatkuu. Hyvin on mennyt 18 vuotta, eikä näy mustia pilviä taivaallani :) Minun risukasaan paistaa aurinko vaikka en ole uskossa ja niin paistaa muuten huomennakin, jos nyt ei mitään ihan hirveää tapahdu. Hakuna Matata!