Miten voit elää ilman uskoa Jumalaan
Mistä saat sen voiman ja lohdun jaksaa vaikeina hetkinä? Raamattu on hieno kirja jossa on ihmisille hyviä elämänohjeita.
Kommentit (76)
Kun ei ole sellaista kokemusta, että on joku jumala, joka on tavalla tai toisella kiinnostunut mun tekemisistä, ei koe, että sellainen pitäisi olla. Onhan mulla perhettä, sukua ja ystäviä. Mikä on mielestäsi erityisen hieno elämänohje Raamatussa? Mä olen kyllä löytänyt hienoja elämänohjeita enimmäkseen muualta. Parhaat elämänohjeet olen löytänyt buddhalaisen filosofian puolelta.
Mihin jumalaan, niitä on tuhansia.
Tuota pitäisi kysyä siinä vaiheessa kun lentokone, jonka matkustamossa ollaan matkalla alkaakin tippua...
Voimaa ja lohtua saan läheisiltäni silloin kun on vaikeaa. Se, että joku istuu ja kuuntelee sun murheita, helpottaa älyttömästi.
Miten sä voit uskoo johonkin mitä ei ole olemassa?? Mä uskon Pelle Hermannniin. Mä oon sentään nähny sen ja on tosi hauska.
Olisin onnellisempi jos minua ei olisi lapsena traumatisoitu satukirjan helvetin tulilla,
Vierailija kirjoitti:
Tuota pitäisi kysyä siinä vaiheessa kun lentokone, jonka matkustamossa ollaan matkalla alkaakin tippua...
Ymmärtääkseni niissä onnettomuuksissa kuollaan ihan samalla tavalla riippumatta uskosta.
Vierailija kirjoitti:
Mistä saat sen voiman ja lohdun jaksaa vaikeina hetkinä? Raamattu on hieno kirja jossa on ihmisille hyviä elämänohjeita.
Ennemmin vaikka muumikirjoja. Niissäkin on hyviä tarinoita ja elämänohjeita ja ne on oikeasti hienoja kirjoja.
Ja mä olen liian vanha uskomaan sun mielikuvitusystävääsi.
Vierailija kirjoitti:
Voi saatana että tällaisella uskovaiset vielä hekumoivat. Siis kun ovat pumpanneet sairaan ahdistustekijän viattomiin lapsiin.
Hei mikset sä usko nalle puhiin? Se on kans eri hyvä kirja elämänohjeineen.
Kun kokemus Jumalan olemassaolosta puuttuu, ei voi vain päättää uskoa. Tästä on uskonnottomuudessa kyse: uskon puutteesta, ei sen kieltämisestä. Mihin sitten ei-uskossa oleva turvaa? Itseensä ja omiin henkisiin voimavaroihinsa, läheisiinsä. Voimaa vaikeina hetkinä tuo luottamus omaan kykyyn selvitä sekä tieto siitä, että sukulaiset ja ystävät ovat tukena. Mitä tulee elämänohjeisiin, Raamatun ja muiden uskonnollisten teosten ohjeitahan voi noudattaa, vaikka ei olisikaan uskossa. Lisäksi ohjeita ja mietteitä löytyy muusta kirjallisuudesta. Todella suuri osa tunnetuista aforismeista on peräisin antiikin filosofeilta. Valintoja tehdessä uskonnottomalle näyttäytyy tietysti myös tiede ja looginen päättely tärkeinä, kun miettii, onko jokin asia oikein vai väärin.
Heikot ihmiset uskovat jumalaan ja sen ympärillä pyörivään satuun.
Mulla on lapsuus täynnä eri uskoja ja eri totuuksia ja jatkuvaa arvostelua.
Olen todella helpottunut, ettei minulla ole sitä synnin taakkaa, koska en usko yliluonnollisiin eli asioihin, jotka ovat siis näkymättömiä/mauttomia/hajuttomia :)
Olen vapaa kuolemanjälkeisen ajattelusta ja näin on hyvä.
Jaa-a. Miten pystyt elämään ilman uskoa hammaskeijuihin? Molemmat näkymättömiä, ihmisen luomia satuolentoja.
Se voima ja lohtu tulee minusta itsestäni.
Miten ajattelet että joku erillinen henki ihmisen muodossa (mikäs muukaan se olisi kun ei ihminen pysty kuvittelemaan egonsa kanssa jumalan olevan muuta kuin ihminen) pystyisi/ olisi kiinnostunut juuri sinun asioistasi? Tämän kokoinen maapallo on aika pieni murunen universumissa. Sieltä hän sitten valitsee juuri sinun toiveitasi kuunnella. Vieläpä kun mieli kuitenkin toimii hyvinkin epämääräisesti ja tuottaa ties mitä pään täytettä tyhjiin hetkiin.
Helposti :) Olen ehkä siis henkisesti vahvempi ku te hihhulit. Kalevalakin on kiva kirja! Suosittelen lukemaan :)
Vierailija kirjoitti:
Jaa-a. Miten pystyt elämään ilman uskoa hammaskeijuihin? Molemmat näkymättömiä, ihmisen luomia satuolentoja.
MITÄ? EIKÖ HAMMASKEIJUA OLE? :/ No enää en usko mihinkään.
Vierailija kirjoitti:
Siinä vaiheessa kannattaa huutaa Allahia, Jahvea, Buddhaa, Kungfutsea,Ganeshaa& Spagettihirviötä eiku.
Lentokoneen tippuessa vajoat aika äkkiä tajuttomuuteen, joten et paljoa ehdi huutaa mitään noista.
Samalla lailla kuin voin elää ilman uskoa yksisarviseen. Ei ole vaihtoehtoa.