Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviävätkö opettajat taas kuin koirat veräjästä tästä yhteiskuntasopimuksesta?!

Vierailija
29.02.2016 |

Siis ei muuta vaikutusta kuin onneton -30% lomarahoihin?!
Ei voi olla totta!

Kommentit (177)

Vierailija
81/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikki tuntemani koulujen opettajat tekee illat ja viikonloput töitä tunteja suunnitellen, esseitä, kokeita ja muita tehtäviä korjaillen. Arvostan opettajien työpanosta suuresti, kiitos opettajat. Toivottavasti jaksatte tehdä tulevaisuutemme kannalta yhtä arvokkaimmista töistä edelleen ylpeydellä ja ammattitaidolla. Voimia ja jaksamista, toivottavasti kesälomiinne ei kosketa, olette ne ansainneet ja moninkerroin

HAH! Sun tuntemat opettajat on sitten todella lahjattomia ja tyhmiä. Kyllä se totuus on että koulu tyhjenee klo 14 eikä ne mitään töitä enää iltaisin tee. Kun hokema vaan tuota ainaista mantraa niin jotkut erehtyy uskomaankin siihen.[/quo

Ala-asteella tyhjeneekin mutta yläkoulu ja lukiopuolella ei. Iltasiivooja monesti säikähtää kun vielä kello 17.10 on porukkaa paikalla kun luulee että talo on tyhjä.

Viime syksynä oli kuukauden jakso jolloin pyydettiin kirjoittamaan ylös mitä työpäivä sisältää ja aikamäärät. Aloitin myös listaamisen mutta en yksinkertaisesti jaksanut enää ilta kahdeksan jälkeen enää.

T. Ope joka hiukan ennem salattuja arvosteli viimeisen esseen.

Vierailija
82/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun mieskielenopettaja ja minun opetuksen kesäkeskeytykseni alkaa silloin kun koulu loppuu ja loppuu silloin kun koulu alkaa uudestaan elokuussa. Tuona 10 viikkona en kusekaan kouluun päin enkä tee mitään koulutyöhön liittyvää. Alalla yli 10 vuotta. Aina toiminut näin. Oppikirjamateriaalit vastaavat uutta opsia. Opetusta suunnittelen elokuussa koulun alettua.

Oletko se sama, joka korjaa kokeetkin oppituntien aikana?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin kaikki tuntemani koulujen opettajat tekee illat ja viikonloput töitä tunteja suunnitellen, esseitä, kokeita ja muita tehtäviä korjaillen. Arvostan opettajien työpanosta suuresti, kiitos opettajat. Toivottavasti jaksatte tehdä tulevaisuutemme kannalta yhtä arvokkaimmista töistä edelleen ylpeydellä ja ammattitaidolla. Voimia ja jaksamista, toivottavasti kesälomiinne ei kosketa, olette ne ansainneet ja moninkerroin

HAH! Sun tuntemat opettajat on sitten todella lahjattomia ja tyhmiä. Kyllä se totuus on että koulu tyhjenee klo 14 eikä ne mitään töitä enää iltaisin tee. Kun hokema vaan tuota ainaista mantraa niin jotkut erehtyy uskomaankin siihen.[/quo

Ala-asteella tyhjeneekin mutta yläkoulu ja lukiopuolella ei. Iltasiivooja monesti säikähtää kun vielä kello 17.10 on porukkaa paikalla kun luulee että talo on tyhjä.

Viime syksynä oli kuukauden jakso jolloin pyydettiin kirjoittamaan ylös mitä työpäivä sisältää ja aikamäärät. Aloitin myös listaamisen mutta en yksinkertaisesti jaksanut enää ilta kahdeksan jälkeen enää.

T. Ope joka hiukan ennem salattuja arvosteli viimeisen esseen.

Ja sä arvostelet esseitä ja teet kaikenlaista koulutyötä joka ilta tooosi myöhään?

Älä naurata.

Vierailija
84/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri lähetin viimeisen wilma-viestin tältä päivältä, kello on 21. Aloitin työpäivän 7.20. Että siitä voinet laskea tuntipalkan. Välissä tunti työmatkaan ja ruokailuun. Ei mikään poikkeuspäivä. Tänään ei sentään ole koepinoa odottamassa loppuillaksi.

Meillä on enää pakolliset minimitunnit, palkka laskenut 2 vuoden aikana n. 400€/kk. Voin kertoa, että kyllä tuntuu ja helvetisti tuntuukin. Kirpaisee sen verran, että vaihdan alaa tämän lukuvuoden jälkeen. En vielä tiedä mitä teen, mutta ansiosidonnaiselle jättäydyn roikkumaan kunnes joku visio syntyy.

Palkka sen kuin laskee, oppilasaines aivan järkyttävää, vanhemmista puhumattakaan. Mikään ei ole koskaan hyvin, mikään ei riitä, lomaketta täytät lomakkeen perään, raportoit joka asiasta wilmaan ja ties minne oman oikeusturvasi takia, juokset moniammatillisissa palavereissa kun te vanhemmat ette saa sitä jälkikasvuanne ruotuun itse jne.

Palkka on laskenut kuin lehmän häntä ja työtaakka moninkertaistunut. Sitten ihmetellään kun aikaa ja energiaa ei jää esim. uusien tvt-laitteiden ja mahdollisuuksien omaksumiseen. Uusi Ops saa levätä kaikessa rauhassa, en siihen kajoa pitkällä tikullakaan ennen kuin joku maksaa palkan niistä perehtymiseen käytetyistä päivistä. Vapaa-ajallani en sitä meinaa tehdä ja palkallinen aika menee häiriköiden asioiden pyörittelyyn.

Miten haluaisit, että osallistuisin talkoisiin tämän lisäksi? Kohta ollaan siinä pisteessä, että opettajia varmaan aletaan laskuttaa siitä ilosta, että saavat viettää aikaa teidän ihanien kullanmurujen kanssa.

Vierailija
85/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yläkoulun mieskielenopettaja ja minun opetuksen kesäkeskeytykseni alkaa silloin kun koulu loppuu ja loppuu silloin kun koulu alkaa uudestaan elokuussa. Tuona 10 viikkona en kusekaan kouluun päin enkä tee mitään koulutyöhön liittyvää. Alalla yli 10 vuotta. Aina toiminut näin. Oppikirjamateriaalit vastaavat uutta opsia. Opetusta suunnittelen elokuussa koulun alettua.

Oletko se sama, joka korjaa kokeetkin oppituntien aikana?

Minun lapseni ope korjaa kokeet oppituntien aikana. Laittaa lapset katsomaan videota, tai jotain muuta puuhaamaan.

Vierailija
86/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kai syyslomalla ja pitkällä joululomallakin muutaman tunnin suunnitella tai kokeita korjata?

Vierailija
87/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kyllä kuse yksikään minunkaan tuntema kollega, enkä minä. Ihan turha selitellä, että opettajat tekisivät töitä kesällä päivääkään.

Periaatteessa elokuusta saa palkan ja pitäisi tehdä, mutta ei kukaan niin tee.

Itse kannatan kokonaistyöaikaa. Turhaa lässytystä,ettei kesältä saa palkkaa, hohhoijaa.

Terv. luokanopettaja

Niitä, jotka jättävät hommat tekemättä tai jotka tekevät ne huonosti, on alalla kuin alalla. Ihan kuin sluibailijat muuttuisivat tunnollisiksi valvontaa ja läsnäolopakkoa lisäämällä. Yhtä lailla siellä opettajainhuoneen nurkassa tai omalla työpisteellä voi pelata pasianssia kuin kotonakin. Suurin osa opettajista on kuitenkin todella tunnollista porukkaa, mikä näkyy esimerkiksi vähäisissä sairauslomissa ja innokkuudessa osallistua vapaaehtoisiin koulutuksiin ym. Miksi lukuvuoden kurssit ilman eri käskyä etukäteen suunnittelevat ja osaamistaan kesäaikana valitsemallaan tavalla kehittävät opettajat pitäisi määrätä kesällä koululle tekemään työtä, jota he joka tapauksessa tekevät? Jotkut tuntuvat näkevän jonain kynnyskysymyksenä sen, missä opettaja on kesäkeskeytyksen aikana, ikään kuin koululla oleminen jotenkin lisäisi työn tuottavuutta. Nykyajalle tyypilliseen asiantuntijatyöhön ylipäätään sopii todella huonosti tällainen kellokorttimeininki. Muistuttaisin myös, ettei läheskään kaikilla kouluilla ole edes kunnollisia työtiloja opettajille, siis toimistotyöhön soveltuvia, mistä syystä näitä töitä tehdään kotona. Mikäli opettajat velvoitetaan olemaan koululla esimerkiksi klo 8-16, pitäisi opettajilla silloin olla myös tarkoitukseen soveltuvat työtilat, mikä taas maksaisi nykyistä enemmän. Lisäksi kokonais- tai vuosityöaikaan siirryttäessä tulisi huomioida, miten ilta- ja viikonlopputyöt sekä ylityöt korvataan - opettajahan ei voi tuosta noin vain päättää pitää jonain perjantaina saldovapaata.

Vierailija
88/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lukiossa aineen opettajana. Minulla tippui lukuvuoden palkka kuluvana lukuvuonna 6 000 euroa tuntikehyksen tiivistämisen ja erityistehtävistä (mm. ylioppilaskokeiden alustava tarkastus) maksettavan korvauksen pienentämisen vuoksi. Töitä teen käytännössä saman verran kuin ennenkin, sillä sama määrä on kokeita korjattavana, oli minulla neljä 20 opiskelijan opetusryhmää tai kaksi 40 opiskelijan ryhmää. Jälkimmäisessä vaihtoehdossa saan puolet palkkaa siitä, mitä ensimmäisessä. Toki opetustunteja on vähemmän, mutta itse opetustunnit ovat muutenkin alle puolet työajasta. Kurssitehtävien tarkistaminen, opiskelijoiden yksilöllinen ohjaaminen, yhteydenpito huoltajiin, opoon, ryhmänohjaajiin, erityisopettajaan ym. vie kurssia kohden enemmän aikaa kuin itse opetustyö, ja tähän käytettävä aika tietysti riippuu ryhmäkoosta.

Aika suuri summa. Paljonko nyt saat bruttona? 2 000 - 2 500?

3 500 e. Aiemmin sain 4 000 e. Lukion aineenopettajan lähtöpalkka on 2 900 e. Siihen tulevat päälle ikälisät, mainitut erityistehtävistä maksettavat korvaukset sekä mahdolliset opetusvelvollisuusminimin ylittävät opetustunnit, joita ei kylläkään enää muutamaan vuoteen ole ollut.

No ihan ok:han se sun palkkas on. Meillä lukiossa äidinkielen opettaja veti samassa jaksossa kaikille kursseille saman setin. Ei mitään väliä oliko menossa kussi 1 vai 5. Ja kalvot oli vanhat eli oli vuosia sitten niin hyväksi suunnitellut, ettei tarvinut moneen kertaan tehdä. :D Tuo ikälisäkin on hauska juttu. Monesti ne nuoret ja innokkaat oli kaikista parhaimpia ja ahkerimpia opettajia. Että ei näin niinku "asiakkaan" näkökulmasta se ikä tuottanut mitään lisäarvoa.

En väittänytkään palkkaani huonoksi. Ainoastaan kommentoin ap:n näkemystä, jonka mukaan opettajat ovat "päässeet kuin koira veräjästä" näinä säästöjen aikana. Minusta 6 000 euron pudotus vuosipalkassa työmäärän säilyessä samana on paljon, vaikka tulenkin toimeen myös nykyisellä palkalla. Sillä, että joku entinen opettajasi on hoitanut työnsä huonosti, ei ole asian kanssa mitään tekemistä. Ihmettelen, miksi kokemukset yksittäisistä huonoista opettajista ylipäätään nähdään relevanttina perusteena laskea kaikkien opettajien palkkaa tai määritellä ns. ikälisien tarpeellisuutta. Palkan nouseminen kokemuksen kertyessä on aivan yleinen käytäntö työelämässä, ei mikään opettajien bonus.

Vierailija
89/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä kyllä kuse yksikään minunkaan tuntema kollega, enkä minä. Ihan turha selitellä, että opettajat tekisivät töitä kesällä päivääkään.

Itse kannatan kokonaistyöaikaa. Turhaa lässytystä,ettei kesältä saa palkkaa, hohhoijaa.

Terv. luokanopettaja

Niitä, jotka jättävät hommat tekemättä tai jotka tekevät ne huonosti, on alalla kuin alalla. Ihan kuin sluibailijat muuttuisivat tunnollisiksi valvontaa ja läsnäolopakkoa lisäämällä. Yhtä lailla siellä opettajainhuoneen nurkassa tai omalla työpisteellä voi pelata pasianssia kuin kotonakin. Suurin osa opettajista on kuitenkin todella tunnollista porukkaa, mikä näkyy esimerkiksi vähäisissä sairauslomissa ja innokkuudessa osallistua vapaaehtoisiin koulutuksiin ym. Miksi lukuvuoden kurssit ilman eri käskyä etukäteen suunnittelevat ja osaamistaan kesäaikana valitsemallaan tavalla kehittävät opettajat pitäisi määrätä kesällä koululle tekemään työtä, jota he joka tapauksessa tekevät? Jotkut tuntuvat näkevän jonain kynnyskysymyksenä sen, missä opettaja on kesäkeskeytyksen aikana, ikään kuin koululla oleminen jotenkin lisäisi työn tuottavuutta. Nykyajalle tyypilliseen asiantuntijatyöhön ylipäätään sopii todella huonosti tällainen kellokorttimeininki. Muistuttaisin myös, ettei läheskään kaikilla kouluilla ole edes kunnollisia työtiloja opettajille, siis toimistotyöhön soveltuvia, mistä syystä näitä töitä tehdään kotona. Mikäli opettajat velvoitetaan olemaan koululla esimerkiksi klo 8-16, pitäisi opettajilla silloin olla myös tarkoitukseen soveltuvat työtilat, mikä taas maksaisi nykyistä enemmän. Lisäksi kokonais- tai vuosityöaikaan siirryttäessä tulisi huomioida, miten ilta- ja viikonlopputyöt sekä ylityöt korvataan - opettajahan ei voi tuosta noin vain päättää pitää jonain perjantaina saldovapaata.

Älä jaksa selitellä. Ylivoimaisesti suurin osa opettajista ei tee kesällä mitään opetustyötä.

Kokonaistyöaikaan siirtyminen on vain järjestelykysymys ja paljon on opettajia, jotka siinä jo ovat.

Vierailija
90/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajille ei makseta päivystyskorvauksia, kun pitää korjata kokeita koko viikonloppu, mutta lääkäreille maksetaan?

Mitä kuvittelet päivystäväsi? Sehän kuuluu työhösi.

Luuletko, että työtäsi on vain opetustunnit ja koko palkkasi tulee niistä onnettomista tunneista?

Varsinainen kansankynttilä..

No ainakin luokanopettaja saa palkkaa vain opetustunneista, ei mistään muusta. Jos muita tehtäviä on, niin niistähän pitäisi maksaa. Loputtoman ahneella yksityisellä puolella maksetaan.

Vierailija
91/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua jäi vaivaamaan tuo mieskielenopettaja. Onko erikseen mieskieli ja naiskieli? Onko alakoulussa lapsikieltä kaikille ja myöhemmin eriytetään nais- ja mieskieli? Ovatko ne pakkokieliä? 

Vierailija
92/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajille ei makseta päivystyskorvauksia, kun pitää korjata kokeita koko viikonloppu, mutta lääkäreille maksetaan?

Mitä kuvittelet päivystäväsi? Sehän kuuluu työhösi.

Luuletko, että työtäsi on vain opetustunnit ja koko palkkasi tulee niistä onnettomista tunneista?

Varsinainen kansankynttilä..

No ainakin luokanopettaja saa palkkaa vain opetustunneista, ei mistään muusta. Jos muita tehtäviä on, niin niistähän pitäisi maksaa. Loputtoman ahneella yksityisellä puolella maksetaan.

Mitä? koostuuko opettajan palkka jostain n. 20 viikkotyötunnista? Siihenkö ei sisälly mitään muuta? Jumaleisson, mikä palkka heillä silloin on?

Siis, onko tosiaan olemassa ihmisiä, opettajia, jotka luulevat, että vain opetustunnit ovat kuuluvat palkanalaiseen työhön?

Vierailija
93/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Terv. luokanopettaja

Älä jaksa selitellä. Ylivoimaisesti suurin osa opettajista ei tee kesällä mitään opetustyötä.

Kokonaistyöaikaan siirtyminen on vain järjestelykysymys ja paljon on opettajia, jotka siinä jo ovat.

En vastusta vuosi- tai kokonaistyöaikaan siirtymistä, päinvastoin olen sen kannalla, koska tällöin tosiaan tehdystä työstä saisi korvauksen ja olisi esimerkiksi mahdollisuus kieltäytyä esimiehen määräämistä tehtävistä sillä perusteella, ettei työtehtävä mahdu vuosityöaikasuunnitelmaan. Lisäksi lomia voisi pitää muulloin kuin kalleimpaan mahdolliseen sesonkiaikaan. Olen ollut mukana työajan seurantakokeilussa, joka toteutettiin juuri näiden vuosityöaikasuunnitelmien vuoksi, ja ilomielin nostaisin sitä palkkaa, jota seurannan perusteella saisin. Ammattikorkeakoulujen opettajat ovat tyypillisin vuosityöajassa oleva opettajaryhmä, ja he saavat useita tuhansia euroja kuussa opetusvelvollisuustyöajassa olevia opettajia enemmän. En siis ole vuosityöaikaa vastaan, ainoastaan kommentoin väitettä, etteivät opettajat tekisi kesällä työtä.

Vierailija
94/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heille pitäisi laittaa viikko töitä koulun loppumisen jälkeen ja toinen ennen koulun alkamista elokuussa nykyisellä palkalla. Tämän ajan voisi käyttää osaamisen päivittämiseen, vanhan lukuvuoden paketointiin ja uuden suunnitteluun. Lomaa jää siltikin messevät 11 viikkoa vuodessa.  

Kannatan! Voisi olla enemmänkin, esimerkiksi töitä juhannukseen saakka ja takaisin töihin jo elokuun alussa. Suunnittelua ja koulutusta jota ei ehdi lukuvuoden aikana tekemään. Samalla tämä suitsisi hoitovapaalaisten töihintuloa kesäksi. Töihin tullessaan joutuisivat oikeasti töihin.

Loistava ajatus!

Mistään en mitään tiedä mutta kovasti haluan neuvoa? Tervetuloa kouluun viikko lomien alkamisen jälkeen ja ennen kun koulut alkaa, siellä me jo ollaan! Keksikää uusi keppi meille "laiskoille", jotka joutuu opetuksen lisäksi nykypäivänä myös kasvattamaan lapset, kun te vanhemmat ette sitä enää tee.

Nyt olikin kyse töistä juhannukseen saakka, sekä elokuun alusta töihinpaluusta. Kesäloma olisi silti 6 viikkoa!

Varmasti koululla riittäisi vaikka opetussuunnitelmatyötä!

Tähän tullaan menemäänkin ennenpitkää. Opettajat työaikalainsäädännön piiriin. Selvitykset ovat jo tekeillä. Perusopetuslaki pöydälle ja säätämään vaan. Näin meitä opettajia varoitti jo Akava.

Ei open tarte korjata kokeita viikonloppuna, jos ei halua. Jos opet aloittaisivat työpäivän klo 8 ja lopettais klo 16 niin varmasti kerkeis korjata kokeet ja suunnitella oppitunnit tuon virka-ajan puitteissa. Opetustunteja on reilu 20/vk, siinä jää melkein puolet työtunneista aikaa korjaamiselle ja suunnittelulle. Se on sitten oma valinta, jos ei halua tehdä töitään rivipulliaisen työaikana, vaan ennemmin jättää ne iltoihin ja viikonlopuille. Ei vaan kannata marista sitten.

Minulle kyllä sopii siirtyminen "normaaliin" työaikalainsäädäntöön. Tällöinhän tehdyt tunnit tulisivat oikeasti näkyviin. Kovasti tuntuu olevan kuvitelmia siitä, etteivät opettajat tee täyttä työviikkoa. Kunnassani on itse asiassa tehty työajan seurantakokeiluja, mutta tulokset on vähin äänin haudattu, kun on käynyt ilmi, ettei kunnalla olisi varaa maksaa tehdyn työn mukaista palkkaa. Olisi oikeastaan aika mukavaa, jos ilta- ja viikonlopputöistä saisi jatkossa asianmukaisen korvauksen ja esimerkiksi lomia voisi pitää haluaminaan aikoina niin kuin muilla aloilla.

Vierailija
95/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Heille pitäisi laittaa viikko töitä koulun loppumisen jälkeen ja toinen ennen koulun alkamista elokuussa nykyisellä palkalla. Tämän ajan voisi käyttää osaamisen päivittämiseen, vanhan lukuvuoden paketointiin ja uuden suunnitteluun. Lomaa jää siltikin messevät 11 viikkoa vuodessa.  

Kannatan! Voisi olla enemmänkin, esimerkiksi töitä juhannukseen saakka ja takaisin töihin jo elokuun alussa. Suunnittelua ja koulutusta jota ei ehdi lukuvuoden aikana tekemään. Samalla tämä suitsisi hoitovapaalaisten töihintuloa kesäksi. Töihin tullessaan joutuisivat oikeasti töihin.

Loistava ajatus!

Mistään en mitään tiedä mutta kovasti haluan neuvoa? Tervetuloa kouluun viikko lomien alkamisen jälkeen ja ennen kun koulut alkaa, siellä me jo ollaan! Keksikää uusi keppi meille "laiskoille", jotka joutuu opetuksen lisäksi nykypäivänä myös kasvattamaan lapset, kun te vanhemmat ette sitä enää tee.

Nyt olikin kyse töistä juhannukseen saakka, sekä elokuun alusta töihinpaluusta. Kesäloma olisi silti 6 viikkoa!

Tähän tullaan menemäänkin ennenpitkää. Opettajat työaikalainsäädännön piiriin. Selvitykset ovat jo tekeillä. Perusopetuslaki pöydälle ja säätämään vaan. Näin meitä opettajia varoitti jo Akava.

Ei open tarte korjata kokeita viikonloppuna, jos ei halua. Jos opet aloittaisivat työpäivän klo 8 ja lopettais klo 16 niin varmasti kerkeis korjata kokeet ja suunnitella oppitunnit tuon virka-ajan puitteissa. Opetustunteja on reilu 20/vk, siinä jää melkein puolet työtunneista aikaa korjaamiselle ja suunnittelulle. Se on sitten oma valinta, jos ei halua tehdä töitään rivipulliaisen työaikana, vaan ennemmin jättää ne iltoihin ja viikonlopuille. Ei vaan kannata marista sitten.

Minulle kyllä sopii siirtyminen "normaaliin" työaikalainsäädäntöön. Tällöinhän tehdyt tunnit tulisivat oikeasti näkyviin. Kovasti tuntuu olevan kuvitelmia siitä, etteivät opettajat tee täyttä työviikkoa. Kunnassani on itse asiassa tehty työajan seurantakokeiluja, mutta tulokset on vähin äänin haudattu, kun on käynyt ilmi, ettei kunnalla olisi varaa maksaa tehdyn työn mukaista palkkaa. Olisi oikeastaan aika mukavaa, jos ilta- ja viikonlopputöistä saisi jatkossa asianmukaisen korvauksen ja esimerkiksi lomia voisi pitää haluaminaan aikoina niin kuin muilla aloilla.

Kokonaistyöaikaan siirtyminen olisi hyvä. Palkka nousisi silloin.

Sitä vain ihnettelen että saisiko sitten jättää hommat kesken kun työpäivä 8.00-16.00 loppuu? Eli jos on tunnit suunnittelematta ja kokeet korjaamatta tai asiat kirjaamatta Wilmaan ja kokous tai palaveri perheen kanssa kesken niin voi vaun lähtä juuri kello 16.00 ja viettää rauhassa vapaailtaa?

Opettajan työ kun koostuu paljosta muustakin kuin vain pidettävistä oppitunneista.

Vierailija
96/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava ajatus!

Sopii mulle oikein mainiost!!! Olin kaksi vuotta koulussa, jossa oli kokonaistyöaikakokeilu ja kun huomattiin, että opettajan työtuntimäärä saattoi olla korkeimmillaan yli 50 h/vko, niin tämä kokeilu kuopattiin kaikessa hiljaisuudessa. Muistan, että kun kaikki työhön käytettävä aika laskettiin, työtuntimäärä viikossa oli lähes joka viikko 40 tunnin tietämissä, joten mielelläni ottaisin palkan 40 tunnista, enkä vain 24 tunnista.

Vierailija
97/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loistava ajatus!

Eiväthän opettajat tässä olekaan marisemassa vaan ne opettajan työhön perehtymättömät, jotka kuvittelevat, etteivät opettajat tee täyttä työviikkoa siksi, ettei läsnäolopakkoa koululla oppituntien ulkopuolella ole! On paljon opettajia, jotka pyrkivät tekemään työnsä arkisin klo 8-16, ja pääsääntöisesti tämä onnistuukin, jos halua on. Tosin koulutusten, lauantaityöpäivien, vesojen, vanhempainiltojen, ilta-aikaan järjestettävien tapahtumien ja arviointikeskustelujen sekä esimerkiksi ylioppilaskokeiden alustavaan tarkastamiseen käytettävissä olevan lyhyen ajan vuoksi pakollisia iltatöitä on ainakin parina iltana viikossa ja viikonlopputöitä ehkä kerran kuussa.

Vierailija
98/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minkä ihmeen takia kenekään opettajan pitäisi tehdä kesällä yhtään mitään, kun ei siitä palkkaa kerran saa?

Vierailija
99/177 |
01.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yläkoulussa oli ennen enemmän tunteja jaossa eli palkkaa sai enemmän. Nyt hädin tuskin opetusvelvollisuus. Putoaako monen muun ammattialan palkka samalla tavalla. Joku vuosi kkpalkka voi olla 250 euroa pienempi kuin edellinen, eikä opettajalta paljon kysytä.

Vierailija
100/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HAH! Sun tuntemat opettajat on sitten todella lahjattomia ja tyhmiä. Kyllä se totuus on että koulu tyhjenee klo 14 eikä ne mitään töitä enää iltaisin tee. Kun hokema vaan tuota ainaista mantraa niin jotkut erehtyy uskomaankin siihen.

Jep. Puhe on tätä. Todellisuus on toista. Kaikki illat ja viikonloput vapaat, lomalennolle vain matkalaukku kotoa hakien kun lukukausi loppuu. Ei kun joo, kauhea marina se 1-2 kertaa vuodessa kun on vanhempainilta eikä pääse jumppaan. Mut auta armas jos sanot jotakin osavuotisesta osapäivätyöstä kokopäivätyön palkalla...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kuusi