Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Selviävätkö opettajat taas kuin koirat veräjästä tästä yhteiskuntasopimuksesta?!

Vierailija
29.02.2016 |

Siis ei muuta vaikutusta kuin onneton -30% lomarahoihin?!
Ei voi olla totta!

Kommentit (177)

Vierailija
101/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

8-16 työaika kuulostaa hyvältä! Jatkossa kaikki vanhempainillat, kevät- ja joulujuhlat voisi pitää klo 14-16, eikä klo 16 jälkeen tarvitsisi vastata yhteenkään Wilma-viestiin, että mikä olikaan se huomisen kokeen koealue ja monelta se linja-autokuljetus uimahallille lähtikään.

Vierailija
102/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi opettajat kuvittelevat, että palkka nousisi kokonaistyöaikaan siirryttäessä?

Vaikka open palkka lasketaan opetustuntien mukaan, niin toki siihen palkanalaiseen työhön kuuluu muutakin kuin opetustunnit.

Itse opettajana ärsyttää vinkujakollegat, joille mikään ei riitä. Eikö opet osaa omaa työlainsäädäntöään: esim. per yksi opetustunti kuuluu 0,5h suunnittelutyötä + joka viikolle 3,5h muuta työtä.

Nämä ed. mainitut siis jokaiselle viikolle!

Käsi sydämellä sanon, ettei nuo tunnit täyty suurimmalla osalla opettajia.

Seen that, been there.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäreilua on, että lomarahavähennykset koskevat myös niitä opettajia, joille ei makseta kesäkuukausilta. Heitä on paljon.

Vierailija
104/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika mahdoton tuo 8-16, kun tunnit päättyvät 15.30, ja sen jälkeen palaverit sun muut vasta pääsevät alkamaan. Etenkin isoissa kouluissa tiimipalavereja ja yhteistä suunnittelua on paljon.

Vierailija
105/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi opettajat kuvittelevat, että palkka nousisi kokonaistyöaikaan siirryttäessä?

Vaikka open palkka lasketaan opetustuntien mukaan, niin toki siihen palkanalaiseen työhön kuuluu muutakin kuin opetustunnit.

Itse opettajana ärsyttää vinkujakollegat, joille mikään ei riitä. Eikö opet osaa omaa työlainsäädäntöään: esim. per yksi opetustunti kuuluu 0,5h suunnittelutyötä + joka viikolle 3,5h muuta työtä.

Seen that, been there.

Laskin vuosi sitten kaikki työtuntini niin, että kirjasin päiväkirjaan ylös tuntisuunnittelut, kokeenkorjaamiset, vanhempainpalaverit, viestien lukemiset ja lähettämiset, vanhempainvartit, vanhempainillat ja muut palaverit sekä oppimissuunnitelmien päivitykset ja jos olisin tehnyt 8-16 työpäivää, olisin vuositasolla viettänyt lomaa vain kolme viikkoa. Myöntää täytyy, että aika haastava luokka osui kohdalle ja palaveerasin tosi paljon viiden oppilaan asioista mutta vain yksi näistä on siirretty muualle ja muiden kanssa olen jatkanut tänäkin vuonna.

Uutta opsia en ole ehtinyt vielä muutaman tunnin kokoustamista lukuunottamatta miettiä, ja meillä vaihtuu kirjasarjoja, joten kesällä tulee tehtyä runsain mitoin suunnittelutyötä.

Minulla on  muuten kollega, joka julistaa suureen ääneen, miten ei tee mitään ylimääräistä kesälomalla eikä viikonloppuisin. Todella kovaäänisesti vähättelee ja naureskelee meidän muiden tekemille töille mutta sivulauseessa kuulen, miten näytti kesälomalla otettuja kuvia oppilaille, miten kertoi matkoistaan loistavia tarinoita, miten siirsi muistitikulle uutisia samalla, kun istui terassilla jne. Ei laske noita asioita opetukseksi, ei mieti, että kun se kuningasidea tuli ja sen toteutti, niin sattuipas silloin olemaan kesäloma. Ei yksinkertaisesti osaa miettiä, että on tehnyt suunnittelutyöstä itselleen mahdollisimman miellyttävää mutta se ei silti tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi koko ajan. Minä suunnittelen mielelläni niin, että ympäröin itseni materiaalilla mutta osa suunnittelee ohimennen koko ajan näennäisesti jotain muuta puuhaten.

Kesälomasta vielä sen verran, että esim. minun oppiaineessani on osaamista päivitettävä koko ajan myös kesäloman aikana. En voi palata töihin tyhjänä tauluna vaan ajan tasalla on oltava koko ajan. Etsin sopivia linkkejä opetusta varten ja elokuun alussa suunnittelen niihin oppitunnit. Koen sen miellyttävämmäksi kuin kauhealla kiireellä työpäivän päätteeksi asian kanssa hosumisen. Silloin kun aikaa usein menee viesteihin.

Vierailija
106/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja monet opettajat hoitavat ensi lukuvuonna mukisematta taas liki tuplaantuneet luokkakoot. Nyt 17 oppilasta, syksyllä 28, eikä opettajan palkka siitä nouse. Mukava riittämättömyydentunne varmaan vaan tulee, kun uusia opetussuunnitelmia ja teknologiajuttuja vaikea noudattaa noin ison ryhmän kanssa. Näin oman lapseni luokassa.

Vierailija
107/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ymmärrä, miten tuo palkka vs. työajat pidetään kohtuuttomina. Itselläni on opesijaisuuksissa (olen pätevä) tuntipalkka 26,7 Euroa. Se kuulostaa ihan hyvältä, mutta ei se nyt niin ylimaallisen hyvä ole asiantuntijatyöstä. Vastaa sitä, että saisi 7,5 h/pv työssä reilut 4000 Euroa/kk. Tuo tunti sisältää siis valmistautumisen (josta ei makseta erikseen) ja itse työtuntihan on todella paljon rankempi kuin toimistossa asiantuntijatyössä. Olen näes sitäkin tehnyt vuosia ja siellä saattoi oikeasti istua tunnin kahvilla, jos ei ollut kiire ja juttua riitti. Toki siinä omat paineensa oli, mutta opetustyö on sillä tavoin rankkaa, ettei sitä kukaan jaksa 7,5 tuntia siinä kuin jotain toimistotyötä 7,5 tuntia. Sitä voi itse kokeilla, kuinka repivää se onkaan olla siellä luokan edessä.

Tienasin aiemmassa kokopäivätyössäni tuon reilut 4000 Euroa/kk ja ei se sen raskaampaa kyllä ollut kuin olla luokan edessä esim. 5 h/pv. Opetustyössä ei ole koskaan luppoaikaa. Siinä ei ole koskaan "huonoa" päivää vaan on oltava 100% hereillä, keskittynyt hommaan jne. Päivä on aikataulutettu tarkkaan ja ihmisten kanssa tapahtuu aina yllättäviä tilanteita, jotka aiheuttaa hirveän lisästressin. Sen lisäksi opettajien valvontavastuuta on lisätty hurjasti. Nyt pitää aina ja koko ajan lasten olla valvonnassa ja sehän ei käytännössä toteudu mitenkään vaan aina mennään riskirajoilla, jos ihan tiukkaan lakia tulkitaan. Tuo valvontavastuun korostaminen on iso lisätyö. Otan tässä esimerkin: Oppitunti loppuu 9:45 ja välitunti on 9:45-10:00. Kellon soitosta minulla alkaa valvontavastuu ulkona, mutta käytännössä menee väkisin 1-2 minuuttia ennen kuin olen ulkona. Silti olen vastuussa jo ulkoilusta siitä kellonsoitosta asti. Toisaalta rikon lakia, jos päästän oppilaat aikaisemmin kuin 9:45, koska oppitunnin pituus on vähintään tuo 45 minuuttia ja kuka niitä sitten valvoo, jos mä kirmaan ulos. Sitten välitunti loppuu ja jo tunnin on vaivannut pissahätä (lienee oikeutettua käydä vessassa) tarkoittaa sitä, että juoksen vessaan myöhästyen tunnilta sen 2-3 minuuttia. Taas oli lapset valvomatta jossain odottamassa ja koko vessareissun takaraivossa näkyttää, että olen myöhässä laiminlyöden tehtäviäni ja toivottavasti ei mitään satu.

Vierailija
108/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua jäi vaivaamaan tuo mieskielenopettaja. Onko erikseen mieskieli ja naiskieli? Onko alakoulussa lapsikieltä kaikille ja myöhemmin eriytetään nais- ja mieskieli? Ovatko ne pakkokieliä? 

Öhö öhö. Olisi tietenkin pitänyt kirjoittaa miespuolinen kielenopettaja tai kielenopettajamies. 

Vierailija
109/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huomannut, että oppikirjan läpikäyminen riittää varsin hyvin. Ei siihen liiemmälti suunnittelua tarvita. Onko nyt niin, että opettajan täytyy haalia itselleen kaikenlaista ylimääräistä hommaa, että tuntisi itsensä tärkeäksi? Jonkinlainen sisäinen pakko ajaa tuhtaamaan, kun ei voi olla tekemättä. 

Vierailija
110/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajilta on nipsaistu pois jo aiemmin. Esimerkiksi minulla voisi olla 2 viikkotuntia enemmän, jos kunnalla olisi sama rahapolitiikka kuin aiemmin. Kuukaudessa tekisi noin 250 euroa bruttona. Yläkoulun kielenopettajan opetusvelvollisuus on 20 tuntia viikossa, ja tietenkin näihin tuntien pitoon oletetaan menevän tietty määrä suunnittelua ja korjaamista, 

Vierailija
111/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen huomannut, että oppikirjan läpikäyminen riittää varsin hyvin. Ei siihen liiemmälti suunnittelua tarvita. Onko nyt niin, että opettajan täytyy haalia itselleen kaikenlaista ylimääräistä hommaa, että tuntisi itsensä tärkeäksi? Jonkinlainen sisäinen pakko ajaa tuhtaamaan, kun ei voi olla tekemättä. 

Lapseni naisopettaja oli tuollainen tehtävien haalija ja sitten valitti kun pitää vapaa-ajalla ja iltaiin tehdä töitä, wilma-viestit tuli aina kymmeneltä illalla, mutta oli kotona viimeistään kahdelta (asumme naapurissa). Opetustulokset oli heikot, niitä oikeasti verattiin ja tulokset kerrottiin myös vanhemmille. 

Sitten vaihtui ope. Tuli mies. Ei turhia wilmaviestejä, jos viesti tuli niin kaikki välillä 8-15. Opetus on hyvää ja tuloksia syntyy. Tästä on keskusteltu muiden vanhempien kanssa. Tämä ope osaa keskittyä olennaiseen eikä rävellä turhan parissa.

Opettajien työtehossa ja laadussa on todella suuria eroja. En minäkään tajunnut naisopen heikkoutta ennen kuin saimme ton miesopen. Opettajan yksi tärkeimpiä työkaluja on ajanhallinta, priorisointi ja turhan työn pois jättäminen. Jos ope laittaa viikossa 50 viestiä tyyliin kynä kotona tai heiluttelee tunnilla jalkojaan niin totta hitossa se lisää työaikaa verrattuna opeen joka hoitaa sellaiset asiat tunnilla oppilaan kanssa tai jättää noteeramatta.

Vierailija
112/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Opettajilta on nipsaistu pois jo aiemmin. Esimerkiksi minulla voisi olla 2 viikkotuntia enemmän, jos kunnalla olisi sama rahapolitiikka kuin aiemmin. Kuukaudessa tekisi noin 250 euroa bruttona. Yläkoulun kielenopettajan opetusvelvollisuus on 20 tuntia viikossa, ja tietenkin näihin tuntien pitoon oletetaan menevän tietty määrä suunnittelua ja korjaamista, 

Mä en nyt ymmärrä. Jos opetusvellollisuus on 20 tuntia niin sehän tarkoittaa että se määrä opetusta sinulla on vähintään ja sen varaan sun pitää laskea tulosi ja elämäsi. Jos joku vuosi opetusta on 24 tuntia niin et voi olettaa sen olevan tuntimäärä lopunikää. Sinulla on eräänlainen sopimus vrt. nollasopimukset että tuntisi taataan 20 tuntiin ja sen yli jos menee niin sitä ei taata. Aika yksinkertaista matematiikkaa, perustele jos on toisin.

Vierailija
113/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Just näin, eli muutama ope suunnittelee ja loput ei pahemmin ylimääräistä tee.

Oppituntien jälkeen kipaistaan heti kuka minnekin, eikä illalla mietitä kouluasioita.

Valtava määrä työtunteja jää joka viikko pitämättä palkan kuitenkin juoksiessa.

Näin kun toimii tarpeeksi kauan, niin jokainen opetustuntien lisäksi tehtävä työ alkaa tuntua lisätyöltä, josta pitäisi maksaa lisäkorvaus.

Vierailija
114/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

opettaja kirjoitti:

Aika mahdoton tuo 8-16, kun tunnit päättyvät 15.30, ja sen jälkeen palaverit sun muut vasta pääsevät alkamaan. Etenkin isoissa kouluissa tiimipalavereja ja yhteistä suunnittelua on paljon.

Onko sinulla joka päivä tunteja klo 8-15.30?

Vierailija
115/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voidaan tätä vatkata vaikka kuinka kauan! Opettajat lomailevat 3 kk vuodessa ja sille asialle aletaan nyt tekemään jotakin lainsäädännön puitteissa.

Ei lomaile. 10 kuukauden palkka on jaettu 12 kuukaudelle

Vakiopen loma on aina se yksi kuukausi.

Mikäli asiaa tarkastelee näin, niin opettajilla on tosiaan huippupalkat. Itsekin olen km, mutta en opettaja enkä ikinä ole saanut lähellekään niin hyvää palkkaa, kuin mitä esim. aineopettajilla on. Mielestäni opettajilla on yleinen harhaluulo siitä, että yksityisellä puolella palkat olisivat paremmat. Työehdot ovat muutenkin raskaammat.

Tästäkin huolimatta olen sitä mieltä, että opettajan työ on raskasta, varsinkin jos luokassa on parikin häirikköä, joiden takia koko päivä menee komenteluksi sen sijaan, että aidosti tarjottaisiin mahdollisuus oppia. Kuinka moni työssäkäyvä muutenkaan nauttii siitä, että työpaikallaan huudetaan monenlaisia asiattomuuksia päin naamaa koko päivän ja lisäksi voi tulla vanhemmilta jos jonkinmoista viestiä?

Vierailija
116/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja monet opettajat hoitavat ensi lukuvuonna mukisematta taas liki tuplaantuneet luokkakoot. Nyt 17 oppilasta, syksyllä 28, eikä opettajan palkka siitä nouse. Mukava riittämättömyydentunne varmaan vaan tulee, kun uusia opetussuunnitelmia ja teknologiajuttuja vaikea noudattaa noin ison ryhmän kanssa. Näin oman lapseni luokassa.

Meitä oli 80-luvulla 35 ja lukiossa 40. Miten silloin pärjättiin?

Vierailija
117/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seen that, been there.

Laskin vuosi sitten kaikki työtuntini niin, että kirjasin päiväkirjaan ylös tuntisuunnittelut, kokeenkorjaamiset, vanhempainpalaverit, viestien lukemiset ja lähettämiset, vanhempainvartit, vanhempainillat ja muut palaverit sekä oppimissuunnitelmien päivitykset ja jos olisin tehnyt 8-16 työpäivää, olisin vuositasolla viettänyt lomaa vain kolme viikkoa. Myöntää täytyy, että aika haastava luokka osui kohdalle ja palaveerasin tosi paljon viiden oppilaan asioista mutta vain yksi näistä on siirretty muualle ja muiden kanssa olen jatkanut tänäkin vuonna.

Uutta opsia en ole ehtinyt vielä muutaman tunnin kokoustamista lukuunottamatta miettiä, ja meillä vaihtuu kirjasarjoja, joten kesällä tulee tehtyä runsain mitoin suunnittelutyötä.

Minulla on  muuten kollega, joka julistaa suureen ääneen, miten ei tee mitään ylimääräistä kesälomalla eikä viikonloppuisin. Todella kovaäänisesti vähättelee ja naureskelee meidän muiden tekemille töille mutta sivulauseessa kuulen, miten näytti kesälomalla otettuja kuvia oppilaille, miten kertoi matkoistaan loistavia tarinoita, miten siirsi muistitikulle uutisia samalla, kun istui terassilla jne. Ei laske noita asioita opetukseksi, ei mieti, että kun se kuningasidea tuli ja sen toteutti, niin sattuipas silloin olemaan kesäloma. Ei yksinkertaisesti osaa miettiä, että on tehnyt suunnittelutyöstä itselleen mahdollisimman miellyttävää mutta se ei silti tarkoita, etteikö sitä tapahtuisi koko ajan. Minä suunnittelen mielelläni niin, että ympäröin itseni materiaalilla mutta osa suunnittelee ohimennen koko ajan näennäisesti jotain muuta puuhaten.

Kesälomasta vielä sen verran, että esim. minun oppiaineessani on osaamista päivitettävä koko ajan myös kesäloman aikana. En voi palata töihin tyhjänä tauluna vaan ajan tasalla on oltava koko ajan. Etsin sopivia linkkejä opetusta varten ja elokuun alussa suunnittelen niihin oppitunnit. Koen sen miellyttävämmäksi kuin kauhealla kiireellä työpäivän päätteeksi asian kanssa hosumisen. Silloin kun aikaa usein menee viesteihin.

Tämä saattaa tulla opettajalle yllätyksenä, mutta kaikkien asiantuntijoiden työ ei millään tapaa poikkea tästä. Aivot raksuttavat koko ajan ja työtä tehdään ajasta ja paikasta riippumatta. 

Vierailija
118/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]Sopii mulle oikein mainiost!!! Olin kaksi vuotta koulussa, jossa oli kokonaistyöaikakokeilu ja kun huomattiin, että opettajan työtuntimäärä saattoi olla korkeimmillaan yli 50 h/vko, niin tämä kokeilu kuopattiin kaikessa hiljaisuudessa. Muistan, että kun kaikki työhön käytettävä aika laskettiin, työtuntimäärä viikossa oli lähes joka viikko 40 tunnin tietämissä, joten mielelläni ottaisin palkan 40 tunnista, enkä vain 24 tunnista.[/quote]

Ei, vaan sinun nykyinen opetustuntipalkkasi sisältää toisen tunnin suunnittelua. Näin ainakin keikkatyöläiselle on tuntityötä koulutusalalla perusteltu. Näin ollen 24 opetustunnin eteen oikeastaan töitä pitäisi tehdä 48h. Jos asennoituu näin, ei koko ajan tunnu siltä, että tekee liikaa töitä ja katkeroituu/uupuu siitä.

Vierailija
119/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hemmetin palikat. Ettekö te lue lehtiä? Onko koskaan tullut vastaan semmoinen sanahirviö kuin tuntikehyksen supistaminen, joka on kunnissa aina ensimmäisenä listalla, kun lähdetään säästämään. Olen yläkoulun ope ja tuntikehyksen supistaminen supisti omasta vuosipalkastani juuri noin 3500 euroa. Millä vtun matikalla se merkitsee, että en ole osallistunut säästötalkoisiin? 

Koulusta säästetään aina ensimmäisenä, eikä sieltä vietyjä rahoja saada koskaan takaisin. Esimerkkinä tästä vaikkapa koulujen harrastekerhot, jotka vietiin 90-luvun laman aikana. Eivät ole tulleet takaisin! Kerhot olivat joidenkuiden opettajien palkanlisä, mutta ennen kaikkea vähävaraisille lapsille tärkeitä harrastusmahdollisuuksia.

Rautalangasta voisin vääntää vielä sen verran, että kun luet lehdestä opetusryhmien kasvavan, se merkitsee samalla palkanleikkausta opettajalle, joka siis opettaa entistä pienemmällä palkalla saman määrän oppilaita.

Joo kamalaa erittäinkin opettajan kannalta, mutta entäs oppilaat? Se ei kiinnosta, että oppilaat saavat entistä vähemmän henkilökohtaista opetusta tuon seurauksena.

Vierailija
120/177 |
02.03.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rautalangasta voisin vääntää vielä sen verran, että kun luet lehdestä opetusryhmien kasvavan, se merkitsee samalla palkanleikkausta opettajalle, joka siis opettaa entistä pienemmällä palkalla saman määrän oppilaita.[/quote]

Joo kamalaa erittäinkin opettajan kannalta, mutta entäs oppilaat? Se ei kiinnosta, että oppilaat saavat entistä vähemmän henkilökohtaista opetusta tuon seurauksena.[/quote]

Todellakin. Sitä nämä märisijät eivät koskaan tunnu käsittävän, että opettajien ja oppilaiden edut ovat käytännössä useimmiten sama asia. Tuntikehyksen leikkaaminen pienentää open palkkaa ja tekee työstä raskaampaa. Oppilaan kannalta seuraus on, että hän saa entistä vähemmän henkilökohtaista huomiota ja joutuu opiskelemaan levottomammassa ilmapiirissä.

Aineopena on haasteellista oppia edes nimiä syyslukukauden aikana, jos saa uutena kolme tai neljä ryhmää, joissa kussakin on 30 oppilasta. Pienten ryhmien oppilaat opin tuntemaan nopeasti.

Silloin kymmeniä vuosia sitten, kun ryhmät olivat isoja, ei kukaan odottanutkaan, että opettaja ottaa yksilöt huomioon. Nykyinen ja varsinkin tuleva ops edellyttää opettajalta asioita, joita on mahdoton toteuttaa isoissa ryhmissä.

Opettajien palkan ja työolojen heikentämisestä seuraa pahimmillaan hyvien opettajien kaikkoaminen kouluista. Se jos mikä olisi karhunpalvelus oppilaille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme seitsemän