Ahdistaa asuntojen hinnat
Rupes taas masentamaan ihan pirusti kun selailin oikotiestä asuntoja Helsingistä. Opiskelen alaa, josta tulen valmistuttuani tienaamaan jotain 4000€ bruttona, työllisyystilanne on tosi hyvä. Ongelma on se, että olen sinkku ja tulen olemaan loppuikäni, en halua asua kenenkään muun kanssa, piste. Onko mulla mitään mahdollisuutta pystyä kustantamaan joskus kiva kaksio ok-alueelta Helsingissä, yksin? Tekemieni laskutoimitusten perusteella näyttää tulevaisuuteni aika synkältä :(
Kommentit (142)
Huoh, masentaa ja ahdistaa tää nykymeno, eikä mulle oo edes tulossa mitään perintöä. Nuorempana luulin aina, että kun pärjään hyvin koulussa, niin sitten menestyn, mutta näemmä se on vaan vanhempien varallisuus mikä merkkaa.
-AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
4000 bruttotuloista pitäisi säästäväisesti sinkkuna elellen saada joku 1200-1500e/kk säästöön eli viidessä vuodessa tuollainen ~80 000e. Sen jälkeen 170 000e lainaa tonnin kuukausierillä ja voi huoletta vähän elintasoakin nostaa , kun ei tarvitse enää vuokraa maksella.
Valintoja, valintoja.
Periaatteessa kai, mut verojan jälkeen on tuokin brutto ihan rusina. Sitten vuokra ja muut ja aika vähän sitä säästöön saa. Ehkä oikein tiukalle niin sais 600-800 e. On sekin jotain. Sit vois ostaa ensin jonkun pienemmän, johon käsirahaa ei tarvi kuin 20 000 e, jolloin aikaa menis säästämiseen 3-5 vuotta. Ei mahdotonta. Pienin askelin, kunhan jostain aloittaa, eikä lannistu heti alkuun.
Verojen jälkeen pitäisi jäädä karkeasti arvioiden n. 2700e/kk käteen. Siitä yksiön vuokra 700e ja 700e / kk muuhun elämiseen niin jää vielä 1300e/kk sukanvarteen. 700e / kk yhden ihmisen elämiseen riittää ihan mainiosti ja oikeaan pienituloiseen verrattuna on sekin etu, ettei tarvitse stressata kun tuloja ja säästöjä on kuitenkin paljon enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Huoh, masentaa ja ahdistaa tää nykymeno, eikä mulle oo edes tulossa mitään perintöä. Nuorempana luulin aina, että kun pärjään hyvin koulussa, niin sitten menestyn, mutta näemmä se on vaan vanhempien varallisuus mikä merkkaa.
-AP
Hyvinhän sulla tulee menemään, paremmin kuin suuremalla osalla. Pitää vaan päästä irti tuosta lapsellisesta käsityksestä, että se sun haaveilema luksuselämä tulee avaimet käteen-periaattella valmistumisjuhlien yhteydessä.
käyttäjä-313 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Hyvinhän sulla tulee menemään, paremmin kuin suuremalla osalla. Pitää vaan päästä irti tuosta lapsellisesta käsityksestä, että se sun haaveilema luksuselämä tulee avaimet käteen-periaattella valmistumisjuhlien yhteydessä.
Musta on vaan niin kurjaa aatella, että luksuselämää on se, että onnistuisin saamaan kaksion, johon hassaisin suurimman osan tuloistani. Luksesta tulee mieleen ihan jotain muuta. Mulla oli vielä joskus uskoa tulevaisuuteen, mutta näyttää siltä, että kaikki edistys menee vaan jo valmiiksi rikkaiden taskuun :(
-AP
Eli siis tiivistettynä: ap opiskelee alaa, jossa työllistymisnäkymät ovat hyvät ja palkka jo heti lähtöön parempi kuin 80% suomalaisista, mutta itkee täällä kuinka maailma on epäreilu koska ei pysty kuitenkaan edes monivuotisen tutkinnon käytyään kilpailemaan jonkun miljoonaperijän kanssa. On kyllä synkät tulevaisuuden näkymät, mitenhän AP jaksat, pitäiskö vaan suosiolla jättää gradu tekemättä ja alkaa vaikka sossupummiksi? Tulos tai ulos, Hilton tai onneton?
Vai ehkä trolli sittenkin?
vituttaakunpitirekisteröityy kirjoitti:
käyttäjä-313 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-AP
Musta on vaan niin kurjaa aatella, että luksuselämää on se, että onnistuisin saamaan kaksion, johon hassaisin suurimman osan tuloistani. Luksesta tulee mieleen ihan jotain muuta. Mulla oli vielä joskus uskoa tulevaisuuteen, mutta näyttää siltä, että kaikki edistys menee vaan jo valmiiksi rikkaiden taskuun :(
-AP
Kuule, siinä tapauksessa, että tuo tuntuu niin hitsin epäoikeudenmukaiselta, etkä pysty elämään asian kanssa, niin siihenkin on ratkaisu:
Investoi itseesi! Tee itsestäsi täydellinen vaimoehdokas. Pysy hoikkana ja kauniina, ole mukava ja hyväluonteinen, hauska, älykäs jne. Sit ala bongaileen näitä http://m.iltalehti.fi/verot/201311010085641_vr.shtml Eiköhän joku sullekin lämpeä ja pääset luksuselämän syrjään kiinni..
Mahdollisuutesi paranevat huomattavasti, jollet ole kovin nirso kumppanin sukupuolen suhteen.
Elämä on niin paljon valintoja loppupeleissä. Joillekin vanhoille arvoalueille ei tavallisella hyvätuloisella työssäkäyvälläkään ole asiaa ilman perintörahaa tai bisnesrahaa. Ongelma on yleinen. Juurihan uutisoitiin, kuinka keskiluokka on alkanut valua pois kantakaupungista. Kysymys ei siis ole mistään köyhistä lapsiperheistä vaan hyvätuloisista ihmisistä.
http://www.hs.fi/kaupunki/a1454816441145
Sitten voi tehdä senkin valinnan, että muuttaa vähän kauemmaksi niistä arvoalueista tai jopa toiseen kapunkiin. Jostain pienemmästä kaupungista voi saada jo hyvän kaksion arvoalueelta 150 000 eurolla.
Helsingin hintoja ei ole tavalliselle työssäkäyvälle pulliaiselle suunniteltu. Voihan siellä muuttaa jonnekin ghettoon, mutta onko se hyväksi pidemmän päälle, esim. lasten kehitykselle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hinnat on todella törkeitä.
Katsoin juuri eilen 60m2 uutta kaksiota, joka maksaa velattomana n. 600 000e. On toki hyvällä alueella mutta kenellä voi olla siihen varaa... :-(
t. Syntyperäinen
No, jos olet syntyperäinen useammassa kuin 1 polvessa, niin kyllä pitäisi olla suvussa sen verran asuntovarallisuutta, että aikanaan tippuvalla perinnöllä maksaa loput asuntolainat pois. Ellei vanhempi polvi ole törsännyt kaikkea.
Minä olen kolmannessa polvessa.. Ei ole megaomaisuuksia tulossa
En tarkoita megaomaisuuksia, mutta esim joku perintökaksio/kolmio jostain järkevältä alueelta? Vaikka jakajia olisi useampi, niin kyllä siinä kivasti lyhenee oma velka. Kyllä stadilaiset pärjää. Enemmän olen huolissani niistä, jotka pakosta työn takia joutuvat tänne muuttamaan, mutta ilman taustavarallisuutta.
Ei kai niitä vanhempien perintörahoja nuorena yleensä saa. Perijöitten keski-ikä on melkein 60v. Kyllä tavalliset helsinkiläiset ovat ihan yhtä hankalassa asemassa kuin muualtakin muuttavat. Vanhemmilla on asunto, eivät he tietenkään siitä luovu lasten itsenäistyessä, onhan siitä vieläkin vähän velkaa. Vanhemmat 50+52v, lapset 26+22v. Vanhemmilla on työvuosiakin vielä 15-18 vuotta ja todennäköistä elinikää yli 30 vuotta.
Perintöjen varaan ei siis kannata elämäänsä luottaa vaan rakentaa sen pikkuhiljaa itse.
yökyöpeli kirjoitti:
Eli siis tiivistettynä: ap opiskelee alaa, jossa työllistymisnäkymät ovat hyvät ja palkka jo heti lähtöön parempi kuin 80% suomalaisista, mutta itkee täällä kuinka maailma on epäreilu koska ei pysty kuitenkaan edes monivuotisen tutkinnon käytyään kilpailemaan jonkun miljoonaperijän kanssa. On kyllä synkät tulevaisuuden näkymät, mitenhän AP jaksat, pitäiskö vaan suosiolla jättää gradu tekemättä ja alkaa vaikka sossupummiksi? Tulos tai ulos, Hilton tai onneton?
Ap itkee sitä, että Helsingin seudun asuntotilanne on tahallaan päästetty karmeaksi.
Onko töitä muualla Suomessa? Jos on niin sekin on oma valinta olla siellä Helsingissä. Itsekin opiskelijana olen asuntoja katsonut, itsellä jo nyt säästössä että voisin yksiön tai huonon kaksion ostaa tästä kaupungista kauempaa keskustasta. Mutta haluan käydä pari vuotta töissä jotta saan isomman asunnon paremmalta alueelta ostettua, mahdollisesti tehdä kunnon remonttikin jos ei silmää miellytä. Lainaakaan en tule tarvitsemaan, ainakaan paljoa. Säästöt ovat kyllä tulleet perinnöistä ja ennakkoperinnöistä.
yökyöpeli kirjoitti:
No ei oo trolli, vaan joku diplomi-insinööri. On mullakin tuttavapiirissä parikin lääkäripariskuntaa, jotka jaksaa AINA valittaa miten ei tienaa tarpeeks ja on jotenkin niin väärin kun ei ole elämä luksusta. Itse olen huomattavasti pienemmällä palkalla lähtenyt liikenteeseen ja onnistunut saavuttamaan ihan yhtä hyvän elintason.
Mutta minulla ja noilla lääkäreillä / tällä diplomi-insinöörillä on yksi iso ero. Minä osaan käyttää rahaa, he eivät. Ap. voi ottaa opikseen tai olla ottamatta. Neuvot oli ilmaisia tällä kertaa.
Vierailija kirjoitti:
Yksi toimiva vaihtoehto on käydä muutaman vuoden töissä maassa, jossa ei ole veroja tai hyvin alhainen verotus. Parisataa tonnia voi ansaita sopivissa hommissa muutamassa vuodessa, mutta välttävissäkin hommissa alle 4-5v. Olennaista on hankkiutua hommiin, jossa työnantaja kustantaa asumisen, matkat, jne. Poislukien ruoka, puhtaus ym. Näitä hommia on arabian niemimaalla. Henkilökohtaisesta vapaudesta ja ilmaisunvapaudesta joutuu tinkimään, mutta vain siksi aikaa kun on siellä., mutta jos hyvä säkä käy niin muutaman vuoden rahaa tulee ovista ja ikkunoista. Samalla kertyy kokemusta muustakin kuin länsimaisesta elämänmenosta, jonkin verran katu-uskottavuutta josta voi sitten olla uralla apua myöhemmin.
Vaarana on tietysti se, että tykästyy ulkosuomalaisen elämään, että takaisin ei halua ollenkaan tai sopeutuminen takaisin on vaikeampaa kuin osasi paluun lähtiessä olevan.
t. yksi monista tämän tien valinneista
No kaikilla ei ole sellaista ammattitaitoa, jota juuri Arabian niemimaalla tarvitaan. Muuten kyllä ideaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri eilen 60m2 uutta kaksiota, joka maksaa velattomana n. 600 000e. On toki hyvällä alueella mutta kenellä voi olla siihen varaa... :-(
t. Syntyperäinen
Jos ei kelpaa muut kuin alueet joissa neliöhinnat on 10.000€/neliö niin voitte jatkaa ulinaanne hautaan asti. Voi jumalauta kuinka ihminen voi olla vieraantunut todellisuudesta?
Ei tuommoisia neliöhintoja maksa ne jotka lainaa tarvitsee. Katsokaa halvempia alueita ja hyväksykää että te ette kuulu Ullanlinnaan tai Eiraan. Ikävä mutta karu fakta. Aika monet ostaa autonkin vaikka ei uuteen range roveriin olekaan varaa.
Kuka on sanonut, ettei kelpaa? Kerroinko, että olisin ostamassa?
Kyseinen asunto on Ruoholahdessa, JOSSA OLEN ASUNUT TOISTAKYMMENTÄ vuotta. Kai sitä omalta kotialueeltaan voi asuntoja katsella.
Jos ei kelpaa muut kuin alueet joissa neliöhinnat on 10.000€/neliö niin voitte jatkaa ulinaanne hautaan asti. Voi jumalauta kuinka ihminen voi olla vieraantunut todellisuudesta? .[/quote]
Typerä kommentti. Juuri kaltaistesi takia korkeita hintoja ei arvostella vaan ne niellään kiltisti. Enemmän kaltaisiasi, ja isorikkaat kiittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Syntyperäinen
60m2 kaksio, mitä järkeä? Jätä sauna pois niin saat pienemmän + siirry kauemmas keskustasta.
Uskokaa nyt, en etsi, vaan katselen. Minulla on pysyvä asunto jo. Mutta haaveilla saa vaikka kuuta taivaalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Syntyperäinen
60m2 kaksio, mitä järkeä? Jätä sauna pois niin saat pienemmän + siirry kauemmas keskustasta.
Uskokaa nyt, en etsi, vaan katselen. Minulla on pysyvä asunto jo. Mutta haaveilla saa vaikka kuuta taivaalta.
74&76 kirjoitin siis mina, enkä ole ap.
Minulla ei ole henk.koht asunnontarvetta, mutta kyllä kauhistelen uusien asuntojen hintoja ja jatkan kauhistelua.
Vierailija kirjoitti:
Mä asun rauhallisessa talossa, joka sijaitsee lähiössä Vantaalla, mulla on yksin 3 h + k + sauna ja iso parveke. Tän hinnalla en saisi edes yksiötä Helsingistä. Olen tosi tyytyväinen.
Niin, tähän piti vielä lisätä, että olen viidennen polven helsinkiläinen. Lähdin korkeita hintoja pakoon lähiöön, niin ovat monet kaverinikin sekä sukulaiset tehneet. Ei kaikilla helsinkiläisillä ole mittavaa asuntovarallisuutta suvussa, taviksia duunareita ollaan koko suku.
yökyöpeli kirjoitti:
Ei ap vaadi liikaa. Kaikkien kannattaa ns vaatia. Meno on järjetöntä, rahat menevät muutamien taskuun. Kyllä koulutuksella ja työllä pitää voida vaikuttaa omaan elintasoonsa. Siinä vaiheessa (nyt?), kun ei pysty, menee motivaatio, ja se on todella vaarallista yhteiskunnan tulevaisuuden kannalta.
Saanko kysyä ihan kauniisti, että kelle aiot sitten säästää rahaa ja perintöä jos haluat elää yksin? Me mieheni kanssa tienataan noin
8000 yhteensä kuussa ja päätetty elää omaa luksustamme. Eli asutaan niin vuokralla niin hienossa asunnossa, etten oikein meinaa uskoakaan. Hyvä sijainti, rempattu vimpan päälle, aivan ihana ja maksaa aivan varmasti sen 450 000. Meillä ei ole intressiä ottaa sellaista velkaa, vaikka kesämökkejä vastaan ehkä saataisi. Ei muualla euroopassa olla pk-seudulla kiinnostuneita ostamaan kämppää. Tai tottakai saa ostaa, mutta me ei haluta Tapiolaan tai Tikkurilaan jne. Säästää voi ihan rahana ja ottaa esim rahastoja alas kun haluaa puolen vuoden irtioton tai jotain muuta ihanaa. En ymmärrä pessimismiäsi, sullahan on loistava tilanne. Ei kääriliinoissa kuitenkaan ole taskuja. Omistusasunnosta kun löytyy hometta, niin se onni muuttuu helvetiksi. Asioihin voi suhtautua monella tapaa.
Me otettiin eka asuntolainan 26-vuotiaina, olisi pitänyt jo aiemminkin. Menee aikaa hukkaan jos odottelee nelikymppiseksi. Elämä on aina riskejä. Osta pieni peruskuntoinen kaksio, ei ne ihan maltaita maksa.