Ahdistaa asuntojen hinnat
Rupes taas masentamaan ihan pirusti kun selailin oikotiestä asuntoja Helsingistä. Opiskelen alaa, josta tulen valmistuttuani tienaamaan jotain 4000€ bruttona, työllisyystilanne on tosi hyvä. Ongelma on se, että olen sinkku ja tulen olemaan loppuikäni, en halua asua kenenkään muun kanssa, piste. Onko mulla mitään mahdollisuutta pystyä kustantamaan joskus kiva kaksio ok-alueelta Helsingissä, yksin? Tekemieni laskutoimitusten perusteella näyttää tulevaisuuteni aika synkältä :(
Kommentit (142)
Minä tein näin. Ostin kamalassa kunnossa olevan yksiön. Talkoilla purettiin kaikki pois, rakennettiin uusi kylppäri, keittonurkkaus ja parvi. Kaikki pinnat uusittiin. Asuin kaksi vuotta, möin pois. Ostin pienen,jälleen huonokuntoisen kaksion - sama remonttijuttu. Tapasin puolison(rautakauppaostoksilla molemmat), jolla suurinpiirtein sama tilanne, Myytiin kämpät, ostettiin edullisesti kolmio jne.
Aloitin ihan lainalla, jonka vanhemmat takasivat. Lisälainaa ei ole kertaakaan tarvinnut ottaa, koska remontoidun asunnon myyntihinnalla on voinut ostaa isomman rapakuntoisen. Remonttia on tehty pitkälti ihan itse läheisten avustamana.
Hermanni, Ruskeasuo, Haaga, Lauttasaari
ASP-tili pystyyn ja sillä yksiö. Sitä kun vaikka viisi vuotta lyhentelee, niin on jo paremmat lähtökohdat kaksion hankkimiselle. Kaikkein tärkeintä on minimoida se vuokralla-asumisen aika. Ja tietenkin myös vuokralla-asumisaikaiset asumiskulut. Jos asut nyt yksiössä, niin harkitse kimppakämppää asumiskulujen pienentämiseksi, jotta saat rahaa säästöön nopeammin. ASP-tili on asuntosäästäjälle ihan ykkösjuttu, siitä saa verrattain hyvän koron joka on vieläpä verotonta tuottoa. Ja marginaali on ASP-lainassa myös hieman alempi, koska siinä on valtion takaus.
Harva sitä heti ensimmäiseksi omistusasunnoksi pystyykään ostamaan unelma-kaksiota keskustasta. Ensiksi hankitaan yksiö jostain kauempaa, lyhennetään siitä lainaa pari vuotta ja myydään (toivottavasti) voitolla. Sitten vähän suurempi vähän jne.
Niin sitä pesämunaa saa kasvatettua. Tee kunnon suunnitelma itsellesi. Kaikkimullehetinyt ei toimi oikeassa elämässä.
Palstapsyko kirjoitti:
Niin.. sen ku keksis, miks hitossa kukaan haluaa asua Helsingissä. En muuttais sinne, vaikka saisin ilmaisen luksuslukaalin.
Psyko on hyvä vaan ja jatkaa asumista kehä 3 ulkopuolella.
Kaikilla ei ole sukulaisia takaamassa! Mitä olisit tehnyt jos olisi pitänyt säästää yksin 10 - 20 % asunnon hinnasta ensin?
Sen lisäksi että ollaan ensin kituutettu opiskeluaika joudutaan kituuttamaan nyt edelleen vuosikausia entistä enemmän jotta ehkä joskus olisi mahdollisuus omaan asuntoon! Mutta ties mitä hallitus siihen menrssä on keksinyt!
Vierailija kirjoitti:
Harva sitä heti ensimmäiseksi omistusasunnoksi pystyykään ostamaan unelma-kaksiota keskustasta. Ensiksi hankitaan yksiö jostain kauempaa, lyhennetään siitä lainaa pari vuotta ja myydään (toivottavasti) voitolla. Sitten vähän suurempi vähän jne.
Niin sitä pesämunaa saa kasvatettua. Tee kunnon suunnitelma itsellesi. Kaikkimullehetinyt ei toimi oikeassa elämässä.
Mutta kun ap:n elämässä on ihan normaalia ostaa 600.000 euron uusi kaksio keskustasta. Muu ei riitä eikä kelpaa, niin ei ole muuta vaihtoehtoa kuin ulista siitä ettei pankki anna moiseen ilmeisen normaalituloiselle lainaa. Ei auta muuta kuin rutista kalliista asunnoista kun ei pääse lähes kalleimpiin mitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Hinnat on todella törkeitä.
Katsoin juuri eilen 60m2 uutta kaksiota, joka maksaa velattomana n. 600 000e. On toki hyvällä alueella mutta kenellä voi olla siihen varaa... :-(
t. Syntyperäinen
No, jos olet syntyperäinen useammassa kuin 1 polvessa, niin kyllä pitäisi olla suvussa sen verran asuntovarallisuutta, että aikanaan tippuvalla perinnöllä maksaa loput asuntolainat pois. Ellei vanhempi polvi ole törsännyt kaikkea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoin juuri eilen 60m2 uutta kaksiota, joka maksaa velattomana n. 600 000e. On toki hyvällä alueella mutta kenellä voi olla siihen varaa... :-(
t. Syntyperäinen
No, jos olet syntyperäinen useammassa kuin 1 polvessa, niin kyllä pitäisi olla suvussa sen verran asuntovarallisuutta, että aikanaan tippuvalla perinnöllä maksaa loput asuntolainat pois. Ellei vanhempi polvi ole törsännyt kaikkea.
Minä olen kolmannessa polvessa.. Ei ole megaomaisuuksia tulossa
Tasan ei käy onnen lahjat. Kaksio taajamasta maksaa € 35.000, ei tartte € 4.000 tuloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
t. Syntyperäinen
Minä olen kolmannessa polvessa.. Ei ole megaomaisuuksia tulossa
En tarkoita megaomaisuuksia, mutta esim joku perintökaksio/kolmio jostain järkevältä alueelta? Vaikka jakajia olisi useampi, niin kyllä siinä kivasti lyhenee oma velka. Kyllä stadilaiset pärjää. Enemmän olen huolissani niistä, jotka pakosta työn takia joutuvat tänne muuttamaan, mutta ilman taustavarallisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Niin sitä pesämunaa saa kasvatettua. Tee kunnon suunnitelma itsellesi. Kaikkimullehetinyt ei toimi oikeassa En mä nyt ihan keskustaan edes halua, mutta tuntuisi vähän tyhmältä säätää vuosikausia jonkun 30 neliöisen yksiön kanssa kun tavoite on 45 m2-kaksio...
-AP
4000 bruttotuloista pitäisi säästäväisesti sinkkuna elellen saada joku 1200-1500e/kk säästöön eli viidessä vuodessa tuollainen ~80 000e. Sen jälkeen 170 000e lainaa tonnin kuukausierillä ja voi huoletta vähän elintasoakin nostaa , kun ei tarvitse enää vuokraa maksella.
Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
En mä nyt ihan keskustaan edes halua, mutta tuntuisi vähän tyhmältä säätää vuosikausia jonkun 30 neliöisen yksiön kanssa kun tavoite on 45 m2-kaksio...
-AP
(eka meni vituiks niin laitetaan nyt toinen perään, että ois vähän paremmin luettavissa)
Vierailija kirjoitti:
4000 bruttotuloista pitäisi säästäväisesti sinkkuna elellen saada joku 1200-1500e/kk säästöön eli viidessä vuodessa tuollainen ~80 000e. Sen jälkeen 170 000e lainaa tonnin kuukausierillä ja voi huoletta vähän elintasoakin nostaa , kun ei tarvitse enää vuokraa maksella.
Valintoja, valintoja.
Ja siinäkin ajassa menee sellainen ~50 000€ vuokraisännän taskuun...
-AP
Ja lisään vielä, että olen kyllä valmis remontoimaan yms. En ole kätevä käsistäni, mutta en pelkää työtä, eli huonompikuntoisen asunnon ostaminen ei ole ongelma sinällään. Tässä kai voi säästää jos on valmis tekemään työtä itse.
-AP
Mä asun rauhallisessa talossa, joka sijaitsee lähiössä Vantaalla, mulla on yksin 3 h + k + sauna ja iso parveke. Tän hinnalla en saisi edes yksiötä Helsingistä. Olen tosi tyytyväinen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valintoja, valintoja.
Ja siinäkin ajassa menee sellainen ~50 000€ vuokraisännän taskuun...
-AP
No voithan toki jäädä myös loppuiäksesi vuokralle itkemään maailman epäoikeudenmukaisuutta jos haluat. Kun ponnistaa tyhjästä niin joutuu tekemään vähän enemmän töitä, sellaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Valintoja, valintoja.
Periaatteessa kai, mut verojan jälkeen on tuokin brutto ihan rusina. Sitten vuokra ja muut ja aika vähän sitä säästöön saa. Ehkä oikein tiukalle niin sais 600-800 e. On sekin jotain. Sit vois ostaa ensin jonkun pienemmän, johon käsirahaa ei tarvi kuin 20 000 e, jolloin aikaa menis säästämiseen 3-5 vuotta. Ei mahdotonta. Pienin askelin, kunhan jostain aloittaa, eikä lannistu heti alkuun.
Vierailija kirjoitti:
Palstapsyko kirjoitti:
Niin.. sen ku keksis, miks hitossa kukaan haluaa asua Helsingissä. En muuttais sinne, vaikka saisin ilmaisen luksuslukaalin.
Psyko on hyvä vaan ja jatkaa asumista kehä 3 ulkopuolella.
No aivan varmasti, kaukana siitä :D
Mut tossa mun kommentissa on ihan totta tuo ihmettelyn osuus, en oikeasti ymmärrä, miks kukaan haluais asua Hgissä, jos ei ole pakko. Saa kyllä opettaa mua, jos tahtoo.