Mitä teette töissä kun olette saaneet hommat tehtyä?
Olen toimistotyössä, jossa työtehtäviä on vaihtelevasti aina tietty määrä, jonka jälkeen muut hommaa ei vain yksinkertaisesti ole. Olen itse nopea työssäni ja saan kaiken valmiiksi aina ennen työpäivän loppumista. Olin sitten ajatellut että hommien valmistuttua olisi okei tehdä ns omia juttuja koneella, kunnes esimieheni valitti asiasta.
Olin hyvin yllättynyt ja nyt mietin että peukaloitako pitäisi loppuaika pyöritellä, vaiko alkaa tekemään työt hitaammin ja laiskemmin jotta tätä ongelmaa ei loppupäivästä tulisi.
Onko tämä ihan yleistä työpaikoilla ja jos on, mitä ihmettä teette loppuajan päivästä?
Kommentit (61)
Kuulostaa oudolta, että työt loppuisi kesken.
T. Ärrätäti
Mulla täysin sama ongelma ap:n kanssa.
Edellisissäkin työpaikoissa on ollut samaa ongelmaa, mutta on ehkä puhttu esim tunnin luppoajasta. Nyt uudessa työpaikassa on mahdollista, että työt on tehty 2 tunnissa ja sitten pitäis peukaloita pyöritellä seuraavat 6 tuntia. Olen kysynyt esimieheltäni useasti lisähommaa, mutta eipä vaan kuulu hommia. Toisaalta olen hakenut tähän työpaikkaan imoituksen perusteella tekemään tiettyä työtehtävä joten sellaiset työt jotka eivät itselleni kuulu tuntuvat myös tyhmiltä. Tottakai teen ne, mutta ymmärrät varmaan pointin, tänne on tultu tekemään toista ja yhtäkkiä teenkin jotain aivan muuta. Tästä syystä minulla onkin jatkuva haku päällä uuteen työpaikkaan. Tämä virka on onneksi vakituinen ja työkaverit ovat mukavat eli sinäänsä ei ole hätää mutta tällainen tekemättömyys ei tosiaan ole minua varten.
Olen aina ollut tarkka työtehtävistäni ja haluan aina tehdä ne kunnolla, työn tekeminen on minulle tärkeää ja haluan olla omalla alallani paras. Nyt olen tällaiset paikassa jossa tuntuu ettei itselläi ole mitään arvoa tähän puljuun, muilla tuntuu olevan kiire ja minä vaan luen iltalehteä.. Hohhoijaaaaa toivottavasti tärppäis jotain muuta.
Ei ole tällaista hetkeä tullut esiin viimeiseen viiteen vuoteen ainakaan. Joka päivä jää jotain tekemättä. pitää nääs priorisoida.
Jos ei ole hirveästi töitä, niin kannattaako niitä tehdä yhteen putkeen ja sitten ihmetellä toimettomana loppupäivä?
Jos vaikka aamulla työsähköpostin luettuaan lukisi henk.koht. sähköpostit, tsekkaisi seurattavat instagramit ja blogit, sitten ennen ja jälkeen lounastauon taas vähän omia juttuja, samaten työpäivän päätteeksi.
Siis koko työpäivän ajan lomittaisi työtehtäviä ja muita juttuja, ja jos pomokin sattuisi tulemaan selän taakse saisi nopsaan vaihdettua duuniohjelmiston päällimmäiseksi.
Lähden kotiin ja jatkan töitä siellä.
Hoidan omia juttujani, tai seilaan netissä. Pääasiassa opiskelen. Se näyttää hyvältä.
Meillä kerrossiivouksessa lähdetään heti kotiin kun työt tehty. Ei sinne voi jäädä. Työaika on merkitty kolmeen mutta monesti päästään jo ennen yhtä. Eikä tietenkään makseta kuin tehdyistä tunneista.
Vi..n paska ala!
Nautin siitä, ettei ole mitään tähdellistä tekemistä, koska niitä hikihattukiirepäiviä kyllä riittää. Olen liiankin tunnollinen, tulen töihin aina etuajassa jne., joten ei hävetä, vaikka työt loppuisi joskus kesken.
Silloin rupattelen työkaverin kanssa, juon kahvia, surffailen netissä ja teen lähtöä kotiin hieman ennen työajan päättymistä. Olen onnekas, koska kaikenmaailman kyttääjiä ja painostajia on nähty, mutta tänhetkisessä työssä en onneksi joudu sellaisista kärsimään.
Teen töitä kunnes tulee tunnit täyteen, tilaan jatkoaikaa ja yritän suoriutua puolessa tunnissa. Kuittaan itseni ulos vaikka vielä on jotain pientä tekemistä. Vaatteiden vaihto ja kotiin. Joka päivä näin. Ei meillä ole yhtään luppoaikaa, kun minuutit on laskettu tosi tiukalle. Ei tarvita kuin yks muuttuja ja koko paletti leviää. Missään netissä luuhata työaikana.
Kuulostaa kannattamattomalta bisnekseltä jos työntekijältä loppuu työtehtävät kesken työpäivän. Mikäli kunnallinen/valtiollinen niin verovarojen tuhlaukselta!
Tämän ketjun perusteella uskomatonta miten paljon löysää joissakin työpaikoissa on.
Työskentelen isossa keittiössä ja siellä on kiire.
Ruokataukokin jää usein pitämättä tai lyhyeksi, vaikka se 0,5h on palkatonta aikaa.
Ajoittain tulee myös ylitöitä, joista ei makseta. Ne tulee ottaa aikana, mutta kun ei läheskään aina voi ottaa. Sahaan omaa oksaa 😞
Jos aikaa jää, käytän sen siivoamiseen. Joka on ammattikeittiöksi hataralla pohjalla, valitettavasti.
Ihmekös, jos olen aika usein väsynyt ja kaikkeni antaneen fiiliksissä töiden jälkeen.
Joillain ihmisillä tuntuu virtaa riittävän, mutta ihmekös tuo, kun tahtikin on toinen.
Kuitenkin hyvä, että on töitä.
Oh my, oispa sama tilanne omassa hektisessä ihmiskontaktityössäni. Et ois joskus tyhjää aikaa, jolloin ehtis vaikka suunnitella, eikä koko ajan vaan sammutella tulipaloja, eli hoitaa monia akuutteja asioita lähes samaan aikaa hutaisten.
No
Meikäläisen homissa eivät hommat tule koskaan valmiiksi, kun jonkin saa hoidettua, niin seuraava odottaa, tosin lusmuilen sen minkä töiltäni kerkiän, eli tosi usein. ja kun katson että päivan hommelit on tullut hoidettua, luistan kotiin aikaisemmin, työnantaja käy vain sillon tällön työmaalla, ja jos en ole paikalla, niin aina sitä jonkin tekosyyn keksii, miksi ei ollut paikalla.
Varastotyöntekijänä voin sanoa samaa eli joskus pitää tekemistä keksimällä keksiä. Olen vielä semmoinen persoona, etten pidä toimettomuudesta töissä. Jos olis varaa ehdottaisin pomolle, että maksakaa vain tehdystä työstä ja lähden kotiin, jos töitä ei ole.
No mitä mä sit teen. Olen koneella ja pyöritän papereita, ajelen trukilla ja nostelen lavoja. Täytän hyllyjä entistä täydemmäksi. Siivoan ja puuhastelen.
Kyllä se tahtoo mennä niin, että kun yhden homman saa tehtyä, eteen tulee uusi. On niitäkin päiviä, ettei uutta hommaa ole, ne täytyy vain kärvistellä tai kokeilla kehitellä jotain hyödyttävää.
Itselläni työ, jossa löytyy aina jotain. Jos ei muuta, menen auttamaan työkaveria.
Vierailija kirjoitti:
Surffaan netissä, soitan omia puheluita (työnantajan laskuun tietysti), venyttelen, joskus jopa luen kirjoja. Kesällä tätä aikaa on hemmetin paljon, kun olen koulukuraattori ja joudun istumaan töissä, vaikka oppilaat ja opettajat lomilla. Kirjallisia töitä, kokouksia, suunnittelua tms ei todellakaan riitä koko kesäksi. Ihan järjetöntä mielestäni, että kuraattorit, terkat ym pakotetaan istumaan koululla kaikki loma-ajat, kun opet saa lomailla. Vois olla sitten vaikka "etätyöoikeus", ettei tarvi hikisessä bussissa joka pv raahautua koululle surffailemaan tai soittelemaan omia puheluita.
On kyllä sairasta! Etätyötä pitäis olla loma-aikana
No eipä ole tullut luppoaikaa sairaanhoitajan työssä leikkausosastolla. Jos/kun oman salin sen päivän leikkaukset on tehty, tulee takuuvarmasti päivystysleikkaus tehtäväksi. Tai sitten menet auttamaan toisiin saleihin tai päästät työkavereita tauolle tai kotiin.
Projektitöissä tulee joskus yllättäen tilanne, että hommat on tehty eikä uusia töitä ole vielä omalle osastolle edennyt tai itselleni delegoitu. Töitä ei useimmiten voi tehdä paljon hitaamminkaan, kun niissä on tiukat aikataulut. Odottelu on kyllä hermoja raastavaa, varsinkin kun yrityksessä on epäluulon ilmapiiri ja usein ollut YT-neuvotteluja.
Joskus kyselen avuntarvetta muilta osastoilta, mutta aika harvoin osuu kohdalleen, koska itse voin luvata apua vain siksi aikaa, että omia töitä tulee eli mitään usean päivän urakkaa en voi ottaa. Liukumia voi käyttää, mutta nyt kun pyysin kokonaista päivää vapaaksi, niin ei sekään ollut hyvä... jospa maanantaina joku keksii vaatia jotain lisäjuttuja jo hoitamiini projekteihin. Onnistui nyt sitten kuitenkin.
Ylikuormitus ei ole mukavaa, mutta itse viihdyn oikeastaan paremmin niinä aikoina, kun pitää välillä tehdä kellon ympärikin töitä.
Jaa-a, mahdatteko vastaajat olla niitä samoja, jotka katkerina urputtavat opettajien lyhyistä työpäivistä? Ainakin voin sanoa, että niin kauan kuin ope on töissä, hän on todellakin töissä. Lisäksi hän on töissä usein kotonaankin, koska opettaja ei voi katsoa kellosta, koska työt loppuvat, vaan ne loppuvat vasta, kun ne on tehty.
Tällä hetkellä ilmeisesti vain opet ja papit ovat työaikalain ulkopuolella. Ilmeisesti sen ulkopuolella tulisi olla koko työväestön.
Viime päivät ovat isot herrat neuvotelleet työaikojen pidennyksistä, kun ne muka nostavat Suomen suosta. Juu, varmaan kilpailukyky kohenee, kun porukat istuvat toimistoissaan surffailemassa netissä vielä puolisen tuntia pidempään.