Olen työharjoittelussa päiväkodissa ja siellä yksi tyttö...
On surkeista kotioloista, likaiset ja liian pienet vaatteet, samat vaatteet viikon päällä. Lapsi on itsekin likainen ja hiukset takussa. Vaatteita ei ole tarpeeksi, ei ole kuravaatteita ja kengätkin ovat liian pienet.
Puhuin tästä hoitajille ja päiväkodin lastentarhanopettaja sanoi että ei sille oikein mitään voi jos vanhemmat eivät ymmärrä tai välitä. Sanoi että onhan niitä sellaisiakin vanhempia joilta lapsen perushoito ei suju. En uskaltanut suoraan ehdottaa lastensuojeluilmoitusta.
Koko viikonlopun olen miettinyt tuota tyttöä. Huomenna olisi taas työpäivä ja mietin onko mitään mitä voin tehdä lapsen hyväksi.
Kommentit (267)
Voisiko niille vanhemmille mainita asiasta? Tuli mieleeni, että toivottavasti ei ole meidän tyttäremme kyseessä, nimittäin hänellä on aika usein samat (tosin siistit) vaatteet päällä. Syynä on osittain se, että mieheni ei halua tuhlata liikaa rahaa lastenvaatteisiin. Vaatteiden ostaminen on aina kamalan vänkäämisen takana.
Ja jos mies hoitaa lasten viemisen päiväkotiin, hän monesti unohtelee vaatteita kotiin ja rattaisiin jne., joten päiväkodissa voi olla vaillinainen varustus. Mies on vastuullisessa työssä ja varakas, mutta todella huonomuistinen ja hukkailee omia avaimiaan ja kännykkäänsä päivittäin.
Minä kyllä haluaisin tietää, jos olisi päiväkodista jotain palautetta, sillä monesti tulen vasta illalla kotiin ja jos mies on jotain sössinyt, niin koko asia on tapahtunut tietämättäni.
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulun yksi opettaja sanoi että päiväkodin henkilökunnalla on nykyään todella korkea kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ja että yleensä tekevät vain jos lapsen henki on vaarassa.
Sanoin niille hoitajillekin että minun käy niin sääliksi kun lapset kärsivät.
Voinko tehdä nimettömän ilmoituksen yksityishenkilönä?
Ap
Siinä tapauksessa, että ilmoittavat vasta lapsen hengen ollessa vaarassa, toimivat väärin. Ilmoitusvelvollisuus on jo epäilyistä.
Voit tehdä ilmoituksen nimettömänä yksityishenkilönäkin, mutta mitä ajattelit sanoa? Miten ajattelin esittää asian kun kuitenkin olet saanut asioita tietoosi asioita töissä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä onko lastensuojelun asiakkaana jo. Olin itsekin päiväkodissa työharjoittelussa ja siellä oli samanlainen lapsi, huonoista oloista, siltä näyttikin ja vaatteet olivat myös huonot, lapsi käyttäytyi väkivaltaisesti lapsia ja henkilökuntaa kohtaan.. mutta lastensuojelun piirissä oli jo eikä asialle sitten itse olisi mitään mahtanut.
Jos ei kuulu lastensuojelun piiriin, tekisin sinuna ilmoituksen, ehkä jopa konsultoimatta päiväkodin henkilökuntaa sen enempää koska tuo henkilökunnan asenne vaikuttaa juuri siltä ettei kiinnosta eikä halua puuttua.Tällä tytöllä on toisessa ryhmässä isoveli joka käyttäytyy agressiivisesti. Tämä tyttö itse on todella arka ja hiljainen. Hyvin harvoin mitään puhuu ja usein itkee itsekseen. Minusta tuntuu pahalta katsoa vierestä. Veikkaan että ovat lastensuojelun asuakkaita. Jos eivät ole, niin olisi kyllä aihetta. Ap
Muistathan, että sinulla on vaitiolovelvollisuus työpaikan asioista.
Lastensuojeluilmotuksen tekemiseen ei vaadita, että tietää tarkkaan taustat ja syyt ja seuraukset. Ja nimenomaan kaikilla lasten kanssa työtä tekevillä on velvollisuus tehä ilmoitus. Jos jotain tapahtuu, voi joutua pulaan. Oon tehny työn puolesta monta ilmotusta vanhempien päihteidenkäytön vuoksi eikä koskaan sosiaalipäivystyksessä ole kyseenalaistettu ilmoituksia.
Minkä ikäinen lapsi on? Onko maininnut mitään kotioloistaan?
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, että tytöstä on jo tehty lastensuojeluilmoitus, tai ehkäpä hänellä on jo asiakkuuskin, mutta siitä ei vain ole sanottu sinulle? Tai asia aiotaan ottaa vakavasti puheeksi vasu-keskustelussa ja toimeen ryhdytään sitten, jos senkään jälkeen muutosta parempaan ei tapahdu? Ei millään pahalla sinua kohtaan, mutta työharjoittelijoille ei aina kerrota kaikkia arkaluontoisimpia asioita asiakasperheistä.
Lastentarhanopettaja sanoi että näistä on kyllä vasussa keskusteltu. Minusta olisi hyvä että hoitajat sanoisivat ainakin että asia on hoidossa tai että ei syytä huoleen, mutta kun se lto vain huokaili ja sanoi että näistä on puhuttu ja että jotkut vanhemmat vain ovat sellaisia. Ap
Vierailija kirjoitti:
Meidän koulun yksi opettaja sanoi että päiväkodin henkilökunnalla on nykyään todella korkea kynnys tehdä lastensuojeluilmoitus ja että yleensä tekevät vain jos lapsen henki on vaarassa.
Ap
Olen työskennellyt päiväkodilla jossa jo hoitamatta jätetyt täit riittivät ilmoituksen aiheeksi. On kyllä lähes rikollista jos ei aikuinen ihminen puutu kaltoinkohteluun ennen kuin on "hengenvaara" :(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa kysellä onko lastensuojelun asiakkaana jo. Olin itsekin päiväkodissa työharjoittelussa ja siellä oli samanlainen lapsi, huonoista oloista, siltä näyttikin ja vaatteet olivat myös huonot, lapsi käyttäytyi väkivaltaisesti lapsia ja henkilökuntaa kohtaan.. mutta lastensuojelun piirissä oli jo eikä asialle sitten itse olisi mitään mahtanut.
Jos ei kuulu lastensuojelun piiriin, tekisin sinuna ilmoituksen, ehkä jopa konsultoimatta päiväkodin henkilökuntaa sen enempää koska tuo henkilökunnan asenne vaikuttaa juuri siltä ettei kiinnosta eikä halua puuttua.Tällä tytöllä on toisessa ryhmässä isoveli joka käyttäytyy agressiivisesti. Tämä tyttö itse on todella arka ja hiljainen. Hyvin harvoin mitään puhuu ja usein itkee itsekseen. Minusta tuntuu pahalta katsoa vierestä. Veikkaan että ovat lastensuojelun asuakkaita. Jos eivät ole, niin olisi kyllä aihetta. Ap
Muistathan, että sinulla on vaitiolovelvollisuus työpaikan asioista.
Muistan ja tiedän myös että se tarkoittaa ettei lapsesta saa puhua tunnistettavasti. Kyllä kaikki asiakirjat ja lait on koulussa luettu ja paperit allekirjoitettu. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät välttämättä viihdy päiväkodissa. Itse olin arka ja hiljainen lapsena 90-luvulla (ja melko hiljainen edelleen aikuisenakin) ja onneksi kukaan ei sen takia tehnyt perheestämme lastensuojeluilmoitusta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan olla, että tytöstä on jo tehty lastensuojeluilmoitus, tai ehkäpä hänellä on jo asiakkuuskin, mutta siitä ei vain ole sanottu sinulle? Tai asia aiotaan ottaa vakavasti puheeksi vasu-keskustelussa ja toimeen ryhdytään sitten, jos senkään jälkeen muutosta parempaan ei tapahdu? Ei millään pahalla sinua kohtaan, mutta työharjoittelijoille ei aina kerrota kaikkia arkaluontoisimpia asioita asiakasperheistä.
Sillä ei ole mitään merkitystä, onko lapsesta jo tehty ilmoitus! Luota itseesi ja tee ilmoitus. Näin pysyvät lastensuojelussa ajan tasalla, mikä tilanne. Sos.työntekijät ovat korostaneet, että tarvitsevat työnsä tueksi useita ilmoituksia. Ja aina lisää, jos tilanne jatkuu!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ApSiinä tapauksessa, että ilmoittavat vasta lapsen hengen ollessa vaarassa, toimivat väärin. Ilmoitusvelvollisuus on jo epäilyistä.
Voit tehdä ilmoituksen nimettömänä yksityishenkilönäkin, mutta mitä ajattelit sanoa? Miten ajattelin esittää asian kun kuitenkin olet saanut asioita tietoosi asioita töissä?
Tämäpä onkin juuri se ongelma. Täytyy varmaan vain yrittää edelleen puhua hoitajille. En vain voi antaa asian olla. Ap
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sinua ei harjoittelijana varmaan lait ilmoituksen tekemiseen koske, joten voit tehdä nimettömänä. Mutta älä tee sitä silloin päiväkodin nimissä. Vaan laita vaan nimettömänä, että "lapsen vaatetus herättää huolen ja veljen agressiivisuus". Älä mainitse paikkaa, missä näit heidät.
Kiinnostaisi tietää se, miksi et ole maininnut epäkohdista suoraan vanhemmille tai esim. kysynyt mainitsemistasi seikoista. Kannattaa vaikka ensin kysyä lapsen vanhemmilta (mielellään molemmilta) asiasta. Esim. toinen vanhemmista voi olla tietämätön epäkohdista, sillä kaikki vanhemmat eivät välttämättä muista ottaa asiaa kotona puheeksi puolisonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lastentarhanopettaja sanoi että näistä on kyllä vasussa keskusteltu. Minusta olisi hyvä että hoitajat sanoisivat ainakin että asia on hoidossa tai että ei syytä huoleen, mutta kun se lto vain huokaili ja sanoi että näistä on puhuttu ja että jotkut vanhemmat vain ovat sellaisia. Ap
Sanoit itsekin jossain viestissä, että veikkaat perheen jo olevan lastensuojelun asiakas. Ei päiväkodilla silloin ole enää muita keinoja, kuin muistutella ja huomautella kerta toisensa jälkeen ja ottaa huolensa puheeksi sosiaalityöntekijöiden kanssa joko puhelimitse, tai yhteistyöpalavereissa.
Minä soittaisin nimettömänä lastensuojeluun. En kestäisi ajatusta, että lapsi kärsii ja kukaan ei tee mitään. Jos lapsi on jo lasun asiakas, väliäkö sillä, että tulee uusi ilmo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki eivät välttämättä viihdy päiväkodissa. Itse olin arka ja hiljainen lapsena 90-luvulla (ja melko hiljainen edelleen aikuisenakin) ja onneksi kukaan ei sen takia tehnyt perheestämme lastensuojeluilmoitusta.
Et tainnut lukea koko ketjua? Syy ei tainnut olla se arkuus ja hiljaisuus?
Ilmoitus menemään vaikka olisikin jo asiakkuus , niitä ilmoituksia tarvitaan, että tapahtuu muutosta parempaan. Ota asia henkilökunnan kanssa puheeksi jos eivät toimi niin toimi itse
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaisi tietää se, miksi et ole maininnut epäkohdista suoraan vanhemmille tai esim. kysynyt mainitsemistasi seikoista. Kannattaa vaikka ensin kysyä lapsen vanhemmilta (mielellään molemmilta) asiasta. Esim. toinen vanhemmista voi olla tietämätön epäkohdista, sillä kaikki vanhemmat eivät välttämättä muista ottaa asiaa kotona puheeksi puolisonsa kanssa.
Koska koululta saimme ohjeet että emme saa mennä vanhemmille puhumaan, vaan meidän täytyy aina jutella hoitajien kanssa. Ap
Siis kuinka likaiset ne vaatteet olivat? Voihan veli olla ns. "erityislapsi". Miksi toisaalta ei saisi olla samoja vaatteita usein päällä, jos ne pestään välissä? Itselläni on oikeastaan vain pari-kolme vaatekertaa ja vuorottelen niitä töissä ja muualla ulkosalla; toki pesen niitä päivittäin siten, että on aina puhtaat vaatteet päällä ja jos alkavat näyttää kuluneilta, niin ostan uudet tilalle. Lapsilla on enemmän vaatteita, mutta heilläkin on ehkä noin kymmenisen vaatekertaa.
Minkä ikäinen tyttö on?
Voisko sen pestä tarhassa, harjata hiukset ym?