Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivalta ja siihen suhtautuminen miehillä

Vierailija
28.02.2016 |

"Miesten suhtautuminen kysymykseen hämmästyttää minua. Kun alan puhua miesseurassa perheväkivallasta, usein kiihkeästi, myönnettäköön, ihan järkevät ja väkivaltaa varmasti vastustavat miehet katselevat hiljaa ja kiusaantuneen oloisina kengänkärkiään eivätkä sano asiaan oikein mitään.

Miksei mies, joka vastustaa väkivaltaa, voi yksinkertaisesti sanoa sitä ääneen ja tuomita väkivaltaisten miesten tekoja? Mistä tarve puolustaa pahoinpiteleviä miehiä muistuttamalla, että naisetkin pahoinpitelevät? Ja mikä on syy vaikenemiseen?

Tutut miehet ehdottavat, että kyse on vain hämmennyksestä. Perheväkivaltakeskustelussa saattaa toteutua itsensäpaljastajien laki: jokainen nainen on nähnyt itsensäpaljastajan, mutta koska kukaan mies ei ole, miesten on vaikea uskoa, että itsensäpaljastajia on niin paljon kuin naiset väittävät. Koska naiset ovat useimmiten väkivallan uhreja, heidän on helpompi kertoa tapahtumista toisilleen. Harva mies kertoo ystävilleen, että on itse pahoinpidellyt naista. Ja koska miehet eivät tapahtumista kuule, heidän on vaikea käsittää, että ne ovat todellisuutta.

Minua tosin hämmästyttää aika moni muukin asia perheväkivaltakeskusteluissa.

Kuten vaikka se, miksi aina ihmetellään, miksei nainen lähde suhteesta. Miksei ihmetellä, miksi mies ei lopeta lyömistä? Tai se, että kun mies surmaa naisen ja lopuksi itsensä, kaikki tuntuvat kauhistelevan miesten ahdinkoa."

http://www.image.fi/image-lehti/aivan-tavallinen-perhe

Kommentit (94)

Vierailija
81/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin paremmin naisten puolella, jos ette leimaisi myös syyttömiä miehiä jatkuvasti ettekä yleistäisi niin kärkkäästi.

Menetätte tukeni ja sympatiani kun aloitatte lauseen miksi suomalaiset miehet...eli tarkoitatte myös minua ja enemmistöä joka ei ole ikinä ollut väkivaltainen naista kohtaan, syylistätte ihmisiä aiheettomasti.

Snä et nyt ole ymmärtänyt koko keskustelua ollenkaan. Tässä puhutaan siitä, miksi miehet eivät Suomessa puhu miesten väkivallasta naisia kohtaan. Kukaan ei ole sanonnut - kuten kuvittelet - että kaikkia miehiä siitä syytetään.

Sinäkin vingut siis asian vierestä, etkä ole sanonut asiaan mitään. Todistat vaan sitä, minkä edellä kirjoitin, että miehet eivät kykene tästä aiheesta puhumaan ja näkemään asiaa naisen väkivaltakokemuksena --- koska keksittyvät puolustamaan omaa sukupuoltaan ja vaikenemaan aiheesta. Minkä sinä teitkin.

Suomessa suunnilleen ainoa väkivalta, josta miehet puhuvat ja jonka he lähes yksiselitteisesti tuomitsevat, on naisiin kohdistunut väkivalta. Paljon laajempi joukko väkivallan kohteeksi joutuneita miehiä sen sijaan jää vähemmälle huomiolle juurikin sukupuolensa vuoksi. Kansainvälisessä keskuselussa naisiin kohdistuvalla väkivallalla tarkoitetaan sellaista väkivaltaa, joka kohdistuu naisiin pääosin heidän sukupuolensa vuoksi. Suomessa termi on laajennettu koskemaan kaikkia naisia, jotka kokevat väkivaltaa miesten taholta, mikä eriarvoistaa mies- ja naisuhrien aseman ja luo turhaa kitkaa sukupuolten välille tuomalla naiset esiin vain uhreina ja miehet vain väkivallan tekijöinä.

Vierailija
82/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisin paremmin naisten puolella, jos ette leimaisi myös syyttömiä miehiä jatkuvasti ettekä yleistäisi niin kärkkäästi.

Menetätte tukeni ja sympatiani kun aloitatte lauseen miksi suomalaiset miehet...eli tarkoitatte myös minua ja enemmistöä joka ei ole ikinä ollut väkivaltainen naista kohtaan, syylistätte ihmisiä aiheettomasti.

Olet siinä oikeassa että jotain on pielessä jos yleistetään ja leimataan kaikki miehet väkivaltaisiksi tai ihan vastaavasti naiset ahneiksi, pinnallisiksi jne jne kuten tämän palstan miesasiamiehet täällä jatkuvasti, satoja kertoja päivässä tekevät. Olen ainakin itse tosi väsynyt tällaiseen.

Tässä keskustelussa on nämä kaksi osapuolta jotka huutaa poteroista toisilleen ja haukkuu toisiaan kilpaa, mitään halua edes saada asioita paranemaan, saati että keskustelu olisi millään muotoa rakentavaa.

Pahin asia minun mielestä on se, että nämä ihmiset luo tarpeetonta eripuraa ja riitoja miesten ja naisten välille. Ei jaksaisi riidellä koko aika joka asiasta ja kuolla vitutukseen kun lukee noita keskusteluita, kumpi sanoo ilkeimmät kommentit toisesta se tuntuu olevan päämäärä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulipas aiheesta paljon keskustelua. Hyvä niin, sillä se oli tarkoitukseni. Itse en siis hyväksy kehenkään kohdistuvaa väkivaltaa, mutta avaukseni liittyi juuri tuohon hiljaiseen hyväksyntään. Mieheen kohdistuvasta väkivallasta voi tehdä oman ketjunsa, tässä käsittelin lähinnä tuota naiseen kohdistuvaa. AP

Vierailija
84/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomitsen väkivallan ja voin sanoa sen ääneen. En kuitenkaan haluaisi kuunnella kovin kiivasta huutoa ja meuhkaamista mistään aiheesta, kyllä siitä tulee kiusaantunut olo.

Aivan. Keskustellaan ihan hillitysti ja sivistyneesti siitä, että Suomessa on okei hakata vaimo sairaalakuntoon.  Kuiskutellaan asiasta ihan hiljaa, ettei vaan kukaan loukkaannu. Toivottavasti me naiset muistamme tulla hakatuiksi myös ihan hiljaa, älkäämme huutako kovaa, ettei vaan kukaan häiriinny ja kiusaannu.

Sairaalassa paikkallaan kylläkin kaksinkertainen määrä niitä perheväkivallan miesuhreja naisuhreihin verrattuna. Siitä ei ilmeisesti saisi keskustella edes hiljaa, etteivät feministit häiriinny.

Vierailija
85/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika heikkotasoinen kirjoitus, vaikka varmasti tunteisiin vetoava. En ymmärrä mitä kirjoittaja tuossa oikein haluaa. Että miesten pitäisi jotenkin  isoon ääneen julistaa vastustavansa parisuhdeväkivaltaa? Olenko naiivi jos pidän itsestäänselvyytenä sitä, että ihmiset yleensä tuomitsee laittoman toiminnan, eikä siitä tarvitse erikseen julistaa, että "minä paheksun pankkiryöstöjä". Vai vihjaako kirjoittaja, että miehet hyväksyvät hiljaisesti parisuhdeväkivallan lähipiirissään, eivätkä esim. puutu jos tietävät kaverinsa hakkaavan vaimoaan? Tämä olisikin vakavampi syytös, mutta ilmeisesti tällaisesta ei kuitenkaan ole tuossa kyse, mutta johonkin tällaiseen epämääräisesti tunnutaan viittaavan, sillä en näe mitä tarkoitusta ajaa, että miehet yleisesti jotenkin ääneen paheksuu tietyntyyppistä väkivaltaa ikään kuin sillä olisi jotain vaikutusta mihinkään.

Vierailija
86/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulipas aiheesta paljon keskustelua. Hyvä niin, sillä se oli tarkoitukseni. Itse en siis hyväksy kehenkään kohdistuvaa väkivaltaa, mutta avaukseni liittyi juuri tuohon hiljaiseen hyväksyntään. Mieheen kohdistuvasta väkivallasta voi tehdä oman ketjunsa, tässä käsittelin lähinnä tuota naiseen kohdistuvaa. AP

En usko motiivejasi, ei sinua kiinnosta muu kuin miesten haukkuminen, tuota juttua käytit keppihevosena. 99% tälläisten avausten tekijöiden motiivi on päästä vittuilemaan ja aukomaan päätä miehille tai naisille.

Vierailija
87/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuomitsen väkivallan ja voin sanoa sen ääneen. En kuitenkaan haluaisi kuunnella kovin kiivasta huutoa ja meuhkaamista mistään aiheesta, kyllä siitä tulee kiusaantunut olo.

Aivan. Keskustellaan ihan hillitysti ja sivistyneesti siitä, että Suomessa on okei hakata vaimo sairaalakuntoon.  Kuiskutellaan asiasta ihan hiljaa, ettei vaan kukaan loukkaannu. Toivottavasti me naiset muistamme tulla hakatuiksi myös ihan hiljaa, älkäämme huutako kovaa, ettei vaan kukaan häiriinny ja kiusaannu.

Sairaalassa paikkallaan kylläkin kaksinkertainen määrä niitä perheväkivallan miesuhreja naisuhreihin verrattuna. Siitä ei ilmeisesti saisi keskustella edes hiljaa, etteivät feministit häiriinny.

Miehet saattavat saada vakavampia vammoja perheväkivaltatilanteessa useinkin siksi, että kurittavat ensin vuositolkulla vaimoaan ja sitten joku kerta heikompana osapuolena ja altavastaajana vaimo puolustaa itseään teräaseella, joka sitten vaatiikin sairaalhoitoa. On kuulle munkin työpaikalla monella muijalla pitkähihaiset päällä vaikka olisi lämmin aina loman jälkeen ettei näy mustemat ja nämä eivät ole ilmoittaneet minnekkään väkivallasta.

Vierailija
88/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko motiivejasi, ei sinua kiinnosta muu kuin miesten haukkuminen, tuota juttua käytit keppihevosena. 99% tälläisten avausten tekijöiden motiivi on päästä vittuilemaan ja aukomaan päätä miehille tai naisille.

Sellaisia miehiä(enkä naisiakaan!) jotka pahoinpitelevät toisia en arvosta yhtään. Niitä vaimonhakkaajia saa mielestäni arvostella. AP

Vierailija
89/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehet saattavat saada vakavampia vammoja perheväkivaltatilanteessa useinkin siksi, että kurittavat ensin vuositolkulla vaimoaan ja sitten joku kerta heikompana osapuolena ja altavastaajana vaimo puolustaa itseään teräaseella, joka sitten vaatiikin sairaalhoitoa. On kuulle munkin työpaikalla monella muijalla pitkähihaiset päällä vaikka olisi lämmin aina loman jälkeen ettei näy mustemat ja nämä eivät ole ilmoittaneet minnekkään väkivallasta.

Juu, selittele vain sitä naisten riehumista ja keksi kauniita satuja heidän puolesta. 

Vierailija
90/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olipa ennalta arvattava vastaus: miesuhrien syyllistämistä ja väkivaltaisten naisten puolustelua, ymmärtämistä ja tekojen vähättelyä.

Vierailija
91/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko lähteen tuolle tiedolle, että miesuhrit ovat ensin itse vuosikausia naista kurittaneet. Muuten pidän sitä miesvihaisena uhrien syyllistämisenä..

Vierailija
92/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille hyvinkin arka ja monesti henkilökohtainen aihe, siinä voi olla syytä miksi joidenkin on vaikea ottaa kantaa. Olen itse häätänyt äidin miesystävän pois kun hän löi äitiäni. Tuli seuraavana päivänä hieman häpeissään takaisin ja muistaakseni jotain pahoitteli tapahtunutta, mutta ei se siihen loppunut. Olen myös kehoittanut ystäväni naista lähtemään pois ystäväni luota kun heillä oli vähän isompi riita.

Olen myös kokenut parisuhdeväkivaltaa naisen taholta, on revitty ja potkittu, mutta näistä ei nyt ilmeisesti tässä keskustelussa puhuttu. Itse olen sitä mieltä että väkivallasta tulee keskustella aiheena yleisesti eikä vain toisen sukupuolen tekemänä. Tietty taas toisaalta, se että puhutaan yksinomaan miesten tekemästä väkivallasta, niin eihän sekään ole keneltäkään pois, niinkuin tuosta artikkelistakin käy esille niin nyt on jo klinikoita jotka on keskittynyt miehiin jotka haluaa irti omasta väkivaltaisesta käytöksestään. Niin onhan sekin jo suuri askel kohti väkivallattomuutta ja siihen on päästy nimenomaan sillä että on keskusteltu miesten tuottamasta väkivallasta ja sehän on vain hyvä asia.

Meillä on ongelmallinen kulttuuri miehille. Miehen pitää olla kova, ei saa itkeä, eikä saa epäonnistua. Mä luulen että siinä on yks syy miks väkivaltaa on, tai lukihan se tuossa artikkelissakin, että väkivalta on vääristynyt keino kontrolloida. Kaikki tunteet joudutaan patoamaan sisään. Ne sitten purkautuu vihana ulos, osaksi varmaan ihan vaan siitä syystä että tietynlainen viha ja katkeruus ne tunteet myös sinne sisään patoaa ja ennenkaikkea pelko.

Jos miehille sallittaisiin oikeus itkuun ja negatiivisiin tunteisiin, olisi monet miehet paljon tasapainoisempia ja onnellisempia ja väkivaltaa olisi vähemmän.

Vierailija
93/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalaisille hyvinkin arka ja monesti henkilökohtainen aihe, siinä voi olla syytä miksi joidenkin on vaikea ottaa kantaa. Olen itse häätänyt äidin miesystävän pois kun hän löi äitiäni. Tuli seuraavana päivänä hieman häpeissään takaisin ja muistaakseni jotain pahoitteli tapahtunutta, mutta ei se siihen loppunut. Olen myös kehoittanut ystäväni naista lähtemään pois ystäväni luota kun heillä oli vähän isompi riita.

Olen myös kokenut parisuhdeväkivaltaa naisen taholta, on revitty ja potkittu, mutta näistä ei nyt ilmeisesti tässä keskustelussa puhuttu. Itse olen sitä mieltä että väkivallasta tulee keskustella aiheena yleisesti eikä vain toisen sukupuolen tekemänä. Tietty taas toisaalta, se että puhutaan yksinomaan miesten tekemästä väkivallasta, niin eihän sekään ole keneltäkään pois, niinkuin tuosta artikkelistakin käy esille niin nyt on jo klinikoita jotka on keskittynyt miehiin jotka haluaa irti omasta väkivaltaisesta käytöksestään. Niin onhan sekin jo suuri askel kohti väkivallattomuutta ja siihen on päästy nimenomaan sillä että on keskusteltu miesten tuottamasta väkivallasta ja sehän on vain hyvä asia.

Meillä on ongelmallinen kulttuuri miehille. Miehen pitää olla kova, ei saa itkeä, eikä saa epäonnistua. Mä luulen että siinä on yks syy miks väkivaltaa on, tai lukihan se tuossa artikkelissakin, että väkivalta on vääristynyt keino kontrolloida. Kaikki tunteet joudutaan patoamaan sisään. Ne sitten purkautuu vihana ulos, osaksi varmaan ihan vaan siitä syystä että tietynlainen viha ja katkeruus ne tunteet myös sinne sisään patoaa ja ennenkaikkea pelko.

Jos miehille sallittaisiin oikeus itkuun ja negatiivisiin tunteisiin, olisi monet miehet paljon tasapainoisempia ja onnellisempia ja väkivaltaa olisi vähemmän.

Hyvä kirjoitus, mutta minä en ole kyllä täysin samaa mieltä siitä, että pelkästään miesten (tai naisten!) tekemästä väkivallasta puhuminen ei olisi keneltäkään pois.

Ensinnäkin sellainen lähestymistapa väistämättä ja olennaisesti supistaa sitä kontekstia missä väkivaltaa tulkitaan ja siten myös rajoittaa niitä keinoja, joilla siihen voidaan vaikuttaa tai edes ymmärtää. Kuitenkin viime vuosien tutkimus on paljastanut, että naisten rooli perheväkivallan tekijänä on aiemmin luultua merkittävämpi, perheväkivalta on usein molemminpuolista ja nimenomaan molemminpuolinen väkivalta usein eskaloituu vakavampiin väkivallan muotoihin.

Toisakseen tuosta, usein pohjimmiltaan ideologisesta, näkökulmasta päädytään aika usein kummallisiin yliyönteihin. Esimerkkeinä vaikkapa Intian naisjärjestöjen nostama meteli sukupuolineutraaleista seksuaalirikoslaeista, tai suomalaisten naisjärjestöjen äänekäs protestointi kymmenisen vuotta sitten, kun RAY myönsi avustusta naisten väkivaltaisuuden tutkimukseen. 

Minun mielestäni holistisempi lähestymistapa olisi parempi, koska nykytietämyksen valossa tuo nainen uhri - mies patriarkaatin mandaattia toteuttava tekjiä on auttamattomasti liian yksinkertainen. 

Vierailija
94/94 |
29.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina selitellään, että ei se ole helppoa lähteä hakkaavan miehen luota. On se. Ihmiset ovat selviytyneet keskitysleireiltä, joten sinäkin saat pääsi sen verran kasaan, että pääset pois parisuhteesta, jos oikeasti haluat. Jos et itse välitä turpaan saamisesta niin tee se edes lasten takia, heidän hyvinvoinnistaan olet vastuussa jos miehestä ei siihen ole. Jos jäät talon ja lainojen takia, teet tietoisen valinnan siitä, että elintaso menee hyvinvointisi ja turvallisuutesi edelle. Kaiken saa järjestettyä jälkeenpäin, tärkeintä on poistaa itsensä ja mahdolliset lapset fyysisesti tilanteesta ensi tilassa. Jos on syytä pelätä miehen kostoa, poistuminen pitää suunnitella niin hyvin, ettei häntä tarvitse kohdata uudestaan ainakaan kahden kesken. Ja ennen kaikkea, tehkää parempia valintoja miesten suhteen. Kyllä niitä merkkejä on nähtävissä alusta asti, jos pidätte silmänne auki ettekä katso niitä sormien läpi sen takia, että mies on komea tai varakas. Erityinen varoitusmerkki on se, jos läheisesi vihjaavat että miehessä mättää jokin. Silloin valot päälle itsellekin.

Miehiä on kahdenlaisia. Suurin osa ei hakkaa, eikä myöskään hyväksy hakkaamista. Toinen osa hakkaa ja tietää varsin hyvin, että se on väärin, mutta se ei heitä estä syystä tai toisesta. On myöskin yleistä tietoa, että pahoinpitely on kriminalisoitu. Tämän takia on turha jankuttaa, että miehiä pitää opettaa olemaan hakkamatta. Sama pätee raiskauksiin. Se, että naisia opetetaan minimoimaan riskit, ei ole uhrin syyllistämistä vaan käytännön viisautta. Miehiä on turha opettaa olemaan raiskaamatta, koska jokainen mies tietää ettei se ole hyväksyttyä, mutta osa tekee sitä silti ja näin tulee luultavasti aina olemaan, koska on sairaita ja kieroutuneita ihmisiä ja päihteiden väärinkäyttäjiä.

Täälläkin esitetty ajatus siitä, että väkivalta pitäisi kitkeä pois yhteiskunnallisella tasolla, on ainoa tapa jolla voi olla jonkinlaista vaikutusta. Siitä pitää tehdä nolo ja häpeällinen asia, kohdistui se sitten naisiin tai miehiin. Yksisilmäinen miesten syyllistäminen ei johda mihinkään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi kolme