Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Väkivalta ja siihen suhtautuminen miehillä

Vierailija
28.02.2016 |

"Miesten suhtautuminen kysymykseen hämmästyttää minua. Kun alan puhua miesseurassa perheväkivallasta, usein kiihkeästi, myönnettäköön, ihan järkevät ja väkivaltaa varmasti vastustavat miehet katselevat hiljaa ja kiusaantuneen oloisina kengänkärkiään eivätkä sano asiaan oikein mitään.

Miksei mies, joka vastustaa väkivaltaa, voi yksinkertaisesti sanoa sitä ääneen ja tuomita väkivaltaisten miesten tekoja? Mistä tarve puolustaa pahoinpiteleviä miehiä muistuttamalla, että naisetkin pahoinpitelevät? Ja mikä on syy vaikenemiseen?

Tutut miehet ehdottavat, että kyse on vain hämmennyksestä. Perheväkivaltakeskustelussa saattaa toteutua itsensäpaljastajien laki: jokainen nainen on nähnyt itsensäpaljastajan, mutta koska kukaan mies ei ole, miesten on vaikea uskoa, että itsensäpaljastajia on niin paljon kuin naiset väittävät. Koska naiset ovat useimmiten väkivallan uhreja, heidän on helpompi kertoa tapahtumista toisilleen. Harva mies kertoo ystävilleen, että on itse pahoinpidellyt naista. Ja koska miehet eivät tapahtumista kuule, heidän on vaikea käsittää, että ne ovat todellisuutta.

Minua tosin hämmästyttää aika moni muukin asia perheväkivaltakeskusteluissa.

Kuten vaikka se, miksi aina ihmetellään, miksei nainen lähde suhteesta. Miksei ihmetellä, miksi mies ei lopeta lyömistä? Tai se, että kun mies surmaa naisen ja lopuksi itsensä, kaikki tuntuvat kauhistelevan miesten ahdinkoa."

http://www.image.fi/image-lehti/aivan-tavallinen-perhe

Kommentit (94)

Vierailija
21/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ikään kuin aloittajan lainaama kirjoittaja tavoittelisi kiihkeällä syyttelyllään miehiltä jonkinlaista katumista tai anteeksipyytelyä muiden miesten teoista. Sehän on juuri oikein tuomita perheväkivalta sukupuolesta riippumatta sen sijaan, että keskitytään vain miesten tuomitsemiseen. Nyrkki naamassa tuntuu ihan yhtä ikävältä riippumatta lyöjän sukupuolesta, ihonväristä tai iästä.

Itse en näe kirjoitusta syyttävänä ja siten että sillä haluttaisiin anteeksipyytelyä toisten tekemistä vääryyksistä, mutta siinä korostuu mielestäni se että MIKSEI edes keskustelun tasolla voi tuomita selkeästi miesten väkivaltaa?

Kärkevästi mennään syyttämään, että te miehet olette usein väkivaltaisia parisuhteessa, ja odotetaan nöyrää vastausta, että no niinhän me miehet olemme. Siltähän tuo vastaajasta tuntuu, joten ei ihme, että siihen on vaikea vastata.

Mielestäni näin miehenä olen voinut vilpittömästi kummastella väkivaltaa, sillä en sellaista käytä. Useimmiten se tekijä vaan on mies. miehet hakkaavat toisiaankin pikkuisesta asti. Mä olen saanut turpaan useasti lapsena ja teininä, mutta en naiselta.  Onko niin että ne älähtää joihin kalikka kalahtaa?

Voi olla niinkin, mutta eksoottisen näköisenä suomalaisena olen saanut niin monet kerrat puolustella itseäni "neekereiden", "vitun somaleiden" ja muiden ryhmien yksittäisten edustajien tekemisten vuoksi, että alkaa jo ottaa kupoliin. Tuomitsen kaikki rikokset ja väärinkäytökset, mutta en ole valmis nostamaan oman viiteryhmäni rikoksia erityisesti esille ja varsinkaan ottamaan niistä vastuuta ilman oikeutta edes huomioida, että rikos on aivan yhtä vakava muidenkin tekemänä.

Tämä sanottuna, miehet lienevät jo fyysisten ominaisuuksiensa vuoksi useammin väkivallantekijöitä. Silti kyse on kaikenlaisen väkivallan ehdottomasta kieltämisestä, eikä vain niiden, joilla keskimäärin on parhaat avut sen toteuttamiseen. Ei varmaankaan ole kovin mukavaa olla se mies, joka saa vaimoltaan Moraa kylkeen, kun yhteiskunta antaa ymmärtää, että naisten väkivalta ei ole väkivaltaa laisinkaan.

Vierailija
22/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Iso osa ihmisistä on niin nössöjä, että eivät uskalla ilmaista mielipidettään siinä pelossa, että joku, jossain voi paheksua sitä tai olla eri mieltä. Ei koske vain miehiä ja keskusteua väkivallasta parisuhteissa(joka muuten on vain yksinkertaisesti tekijän vika). En mene tonne hakkaamaan muita jos ovat ärsyttäviä ja vittuilevat, miksi suhteessa olisi toisin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nainen ja itsekin olisin vaivautunut, jos joku alkaisi kiihkeästi puhumaan mistä tahansa aiheesta, mikä ei minua henkilökohtaisesti kosketa. Ei sellaisessa tilanteessa tulisi mieleenkään, että minulta odotetaan, että lauluisin julki paheksuntami johonkin itsestään selvästi tuomittavaan asiaan. Jos ei saa haluamaansa reaktiota edes niiltä ihmisiltä, joiden tietää olevan kanssaan samaa mieltä, kannattaisiko omaa keskustelutapaa muuttaa?

Rikoksen tekeminen koskettaa kaikkia yhteiskunnassa ja sen tuomitseminen kuuluu kaikille.

Vierailija
24/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Artikkeli oli kokonaisuudessaan aika järkyttävää luettavaa. Mutta mielestäni keskustelun aloitus syyllistää tarpeettomasti tavallisia miehiä. Artikkelissa ei nimittäin kerrottu lainkaan, miten naiset suhtautuvat. Tuomitsevatko naiset väkivallan, kun siitä aletaan puhua? Vai istuvatko hiljaa, kuten miehet? Kun tätä ei tiedetä, mielestäni asiasta ei voi syyttää vain miehiä.

Vierailija
25/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Artikkeli oli kokonaisuudessaan aika järkyttävää luettavaa. Mutta mielestäni keskustelun aloitus syyllistää tarpeettomasti tavallisia miehiä. Artikkelissa ei nimittäin kerrottu lainkaan, miten naiset suhtautuvat. Tuomitsevatko naiset väkivallan, kun siitä aletaan puhua? Vai istuvatko hiljaa, kuten miehet? Kun tätä ei tiedetä, mielestäni asiasta ei voi syyttää vain miehiä.

No kaikki ne keskustelut joissa olen ollut mukana(naisena) ja puhunut väkivallasta avoimesti. Naiset ovat kyenneet kyllä suurimmilta osin ilmaisemaan mielipiteensä. Jos puhutaan vaikka rasismista niin kaikki vaan hakkaa näppistä kotona ja valittavat maahanmuutosta yms. harva sanoo ääneen naamatusten keskusteluissa. Mä puhun suoraan ja jos mun mielipide on jostakin muusta väärä niin ole hyvä ja kerro se. Itseäni huvittaa ns. kovat kundit jotka eivät voi suoraan vaan sanoa ettei vaimon töniminen, kuristaminen yms ole O.K! Olen todistanut kahdesti miehen pahoinpidelleen tyttöystäväänsä ja miehen kaverit eivät tehneet mitään vaikka olivat samassa tilassa! Nainen oli vielä tukevasti humaltunut ja avuttomassa tilassa siinäkin suhteessa. Syitä kimppuunkäymiseen oli mm. puhuminen päälle tai flirttailu muille(puhuminen muille eri sukupuolen edustajalle). KAIKKI jopa naisen pereh sanoi naisen olevan tyhmä kun on tuollaisen kanssa joka pahoinpitelee, kukaan miehen läheisistä ei sanonut miehelle että miksi teet noin?

Vierailija
26/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kaikki ne keskustelut joissa olen ollut mukana(naisena) ja puhunut väkivallasta avoimesti. Naiset ovat kyenneet kyllä suurimmilta osin ilmaisemaan mielipiteensä. Jos puhutaan vaikka rasismista niin kaikki vaan hakkaa näppistä kotona ja valittavat maahanmuutosta yms. harva sanoo ääneen naamatusten keskusteluissa. Mä puhun suoraan ja jos mun mielipide on jostakin muusta väärä niin ole hyvä ja kerro se. Itseäni huvittaa ns. kovat kundit jotka eivät voi suoraan vaan sanoa ettei vaimon töniminen, kuristaminen yms ole O.K! Olen todistanut kahdesti miehen pahoinpidelleen tyttöystäväänsä ja miehen kaverit eivät tehneet mitään vaikka olivat samassa tilassa! Nainen oli vielä tukevasti humaltunut ja avuttomassa tilassa siinäkin suhteessa. Syitä kimppuunkäymiseen oli mm. puhuminen päälle tai flirttailu muille(puhuminen muille eri sukupuolen edustajalle). KAIKKI jopa naisen pereh sanoi naisen olevan tyhmä kun on tuollaisen kanssa joka pahoinpitelee, kukaan miehen läheisistä ei sanonut miehelle että miksi teet noin?

Ainakin eräässä tutkimuksessa kadulla ihmiset eivät puuttuneet siihen, että mies oli väkivaltainen naista kohtaan koska oli tulkittavissa, että kyseessä on parisuhdeväkivalta.

Että on niissä asenteissa aikalailla korjattavaa.

Vierailija
27/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuomitsen väkivaltaisten miesten (ja naisten) teot ja pidän kyseisiä henkilöitä kusipäinä. Toisaalta ihmettelen myös naisten tarvetta jäädä suhteeseen, jossa tulee turpakeikkaa vähän väliä. Etenkin kun valittavana olisi myös miehiä, jotka eivät hakkaa. Ensimmäisestä lyönnistä annan sympatiaa, mutta sen jälkeen hohhoijaa

"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me"

Vierailija
28/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuomitsen väkivaltaisten miesten (ja naisten) teot ja pidän kyseisiä henkilöitä kusipäinä. Toisaalta ihmettelen myös naisten tarvetta jäädä suhteeseen, jossa tulee turpakeikkaa vähän väliä. Etenkin kun valittavana olisi myös miehiä, jotka eivät hakkaa. Ensimmäisestä lyönnistä annan sympatiaa, mutta sen jälkeen hohhoijaa

"Fool me once, shame on you. Fool me twice, shame on me"

Hohhoijaa vaan sullekkin. Kun on yhteiset lapset ja talo. Aiemminkin tiukkasanainen mies muuttuukin sitten väkivaltaiseksi. Mulle se oli järkytys, että yritti mut tappaa... en olisi ikinä hänestä uskonut. Meillä se väkivalta oli kuitenkin ollut lähes kymmenen vuotta tönimistä humalassa ja ranteista kiinniottamista(ei mitään turpaan vetämistä ja potkimista). Eipä sitä muuta kuin yrittänyt korjata suhdetta, kun ei ollut ns. isompaa vikaa. No vikaa on miehen päässä ja jos hän ei sitä tunnusta on jatkaminen turhaa. Nyt eron jälkeen mies vainoaa minua. Lapsista huolehtii, mutta mulla elämä PAHEMPAA kuin ennen yhdessä ollessa. En tosin enää voinut jatkaa sen taponyriyksen jälkeen. Meni kunnioitus ja mietin kenen kanssa oikein olen sänkyni jakanut.

Vierailija
29/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä viesti poukkoilee nyt asiasta toiseen niin paljon, että on vaikea seurata. Eli olet puhunut väkivallasta parisuhteessa ja seurueen naiset tuomitsevat sen ja miehet eivät sano mitään? Vai mitä tarkoitit?

Vierailija
30/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä viesti poukkoilee nyt asiasta toiseen niin paljon, että on vaikea seurata. Eli olet puhunut väkivallasta parisuhteessa ja seurueen naiset tuomitsevat sen ja miehet eivät sano mitään? Vai mitä tarkoitit?

Joo, just niin. Miehet jopa puollustelee niitä miehiä jotka syyllistynyt väkivaltaan. Ovat sitä mieltä usein et nainen ansaitsi sen kun ei vaikka osannut olla hiljaa. Ihan sama käytös miehillä tässä oikeissa tilanteissa, kun vaan keskusteluissakin. Oma kokemukseni siis tämä.

Vierailija
31/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Häpeä? Ihan yhtälailla minullakin on naisena vaikea ymmärtää naisten tekemää väkivaltaa, koska en tiedä ketään sitä harjoittavaa naista. On vaikea sisäistää, että omassa sukupuolessa on väärintekijöitä kun itse ei niihin lukeudu.

Sinänsä olen omakohtaisesti saanut kokea sitä miten naisena on kertonut omista kokemuksista miesten suhteen ja miehiltä vastauksena on ollut pelkkää kokemusten mitätöintiä, että olen kuulemma 'vain itse kuvitellut sen'.

Minun elinaikanani olen nähnyt 6 perhaväkivaltaista naista ja 0 miestä.

Naiset vaan yleensä pääsee siitä helpommin pois esim. Nainen potkii miestä naamaan ja kun mies ottaa jalasta kiinni ja kaataa naisen nainen itkee ja saa kaikkien sympatiat.

Vierailija
32/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En pidä siitä, että tässä maassa käsitellään lähisuhdeväkivaltaa sukupuolittuneesti, sitä pitäisi käsitellä kumpaakin sukupuolta koskevana ongelmana, naiset eivät ole pelkästään uhreja vaan myös väkivaltaisia tekijöitä.

Vierailija
33/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, just niin. Miehet jopa puollustelee niitä miehiä jotka syyllistynyt väkivaltaan. Ovat sitä mieltä usein et nainen ansaitsi sen kun ei vaikka osannut olla hiljaa. Ihan sama käytös miehillä tässä oikeissa tilanteissa, kun vaan keskusteluissakin. Oma kokemukseni siis tämä.

Kannattaisi ehdottomasti vaihtaa tuttavapiiriä.

Vierailija
34/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En pidä siitä, että tässä maassa käsitellään lähisuhdeväkivaltaa sukupuolittuneesti, sitä pitäisi käsitellä kumpaakin sukupuolta koskevana ongelmana, naiset eivät ole pelkästään uhreja vaan myös väkivaltaisia tekijöitä.

Artikkelissa kommentoitiin juuri tuota. Mies on tekijä yli 80%:ssa tapauksista ja nainen on se pahoinpitelyn uhri, joten on aivan perusteltua että naisista ollaan huolestuneempia. Lisäksi vielä se, että nainen on suuremmassa vaarassa koska on fyysisesti heikompi.

Mielenkiintoista, että korostat sitä että naiset ovat väkivaltaisia tekijöitä, et sitä että miehet ovat uhreja. Sinua ei siis kiinnosta auttaa miespuolisia väkivallan uhreja, vaan haluat ainoastaan korostaa naisten syyllisyyttä. Miksi?

Vierailija
35/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Artikkelissa kommentoitiin juuri tuota. Mies on tekijä yli 80%:ssa tapauksista ja nainen on se pahoinpitelyn uhri, joten on aivan perusteltua että naisista ollaan huolestuneempia. Lisäksi vielä se, että nainen on suuremmassa vaarassa koska on fyysisesti heikompi.

Mielenkiintoista, että korostat sitä että naiset ovat väkivaltaisia tekijöitä, et sitä että miehet ovat uhreja. Sinua ei siis kiinnosta auttaa miespuolisia väkivallan uhreja, vaan haluat ainoastaan korostaa naisten syyllisyyttä. Miksi?

Mutta kun törkeitä pahoinpitelyitä ja lasten naiset tekevät enemmän, ei oikein sovi tuo 80/20 luku. Jos vaikka lopetatte valehtelun, sekin olisi hyvä alku rakentavalle keskustelulle.

Vierailija
36/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun törkeitä pahoinpitelyitä ja lasten naiset tekevät enemmän, ei oikein sovi tuo 80/20 luku. Jos vaikka lopetatte valehtelun, sekin olisi hyvä alku rakentavalle keskustelulle.

Jaaha, tämä olikin provo. Valehtelet suut ja silmät täyteen ja samassa kommentissa syytät muita valehtelusta.

Vierailija
37/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaaha, tämä olikin provo. Valehtelet suut ja silmät täyteen ja samassa kommentissa syytät muita valehtelusta.

http://yle.fi/uutiset/lapsiaan_pahoinpitelevat_alkoholistiaidit_yha_suu…

http://yle.fi/uutiset/torkea_perhevakivalta_kohdistuu_miehiin_naisia_us…

Vierailija
38/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, kuule tuossa tapauksessa vaan ilmenee Suomessa yleinen patriarkaalinen veljeskerho, eli miehet pitävät aina miesten puolta vaikka nämä tekisivät mitään. Koskaan ei tunnusteta, että miehessä olisi vikaa tai että hänen pitäisi kantaa vastuu teoistaan.

Se on surullista, koska tuosta syystä ei naisiin, tyttöihin, vanhuksiin, vammaisiin ja lapsiin kohdistuvat väkivaltateot ja syrjintä koskaan pääse kunnolla yhteiskunnalliseen keskusteluun.

Miesten ainoa tapa osallistua keskusteluun on kieltää muiden kokemus ja asettaa itsensä keskiöön ja itkeä sitä, kuinka miehet joutuvat väkivallan kohteeksi. Kertoo todella miesten syvälle juurtuneesta itsekeskeisyydestä, naiviudesta sekä uhriutumisesta.

Tunne itse miehiä, jotka ovat eläneet näitä asioita tajuamatta kunnes omalle rakkaalle tyttärelle tapahtuu jotain ja se kyllä murtaa isän mielen. Silti, koskaan näille miehille ei tulisi mieleenkään julkisesti nousta vastustamaan naisten kokemaa väkivaltaa, niin vahva patriarkaatti on. Yleisin reaktio onkin että väkivallan tekijä nähdään yksilönä, joka demonisoidaan (se kamala "mamu", "narkkari", "narisisti", "juoppo", "mt-häiriöinen" jne...) - ei haluta nähdä että yleiset asenteen naisia ja muita kohtaan ovat keskeinen tekijä.

Niin kauan kuin suomalaiset miehet eivät uskalla katsoa peiliin ja nostaa kissaa julkisesti pöydälle, väkivalta jatkuu sukupolvesta toiseen.

Juu, kaikki miehet on sitä ja tätä, sosiopaatteja ja narsisteja. Vittu. Sun on ihan turha kutsua itseäsi miksikään tasa-arvon kannattajaksi. Pelkkää yleistävää paskaa ja vastakkaisen sukupuolen demonisointia.

Vierailija
39/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Koskaan ei tunnusteta, että miehessä olisi vikaa tai että hänen pitäisi kantaa vastuu teoistaan.

Miehenä kokemukseni on aivan toisenlainen. Nimenomaan olen saanut pienestä asti kuulla, kuinka miehet eivät itke, valita, pyydä apua tai ole heikkoja, koska Oikea Mies ryhdistäytyy ja pärjää missä vain.

Niin noinhan sitä sanotaan, mutta itse puhun todellisuudesta, siitä mitä oikeasti tapahtuu.

Oletko koskaan kuullut että joku raiskaaja tai pahoinpitelijä pyytäisi uhrilta anteeksi tai tunnustaisi julkisesti tehneensä virheen? Ei, päinvastoin nämä sankarit yrittävät saada juttunsa hoviin tai korkeimpaan oikeuteen saadakseen pienemmän tuomion tai jopa hakevat naisensa murhasta armahdusta presidentiltä.

Perheväkivaltaa on paljon, mutta oletko koskaan kuullut että joku mies, exmies, isä tulisi koskaan pyytämään sitä anteeksi? Edes vuosikymmenten kuluttua? Että olisi edes pohtinut asiaa? Olisi kenties tajunnut miten hänen tekonsa vaikutti lapsiin, jotka joutuivat todistamaan väkivaltaa? Että ne naapurit, työkaverit ja sukulaiset, miehet varsinkin, jotka sitä todistivat tulisivat pyytämään anteeksi, että käänsivät pois kasvonsa, eivät puuttuneet tilanteeseen vaan kävelivät pois? Edes pohtisivat mikseivät soittaneet poliiseja tai sosiaaliviranomaisia?

Ei. Tästä ei Suomessa ole koskaan saanut puhua, eikä siitä puhuta edelleenkään. Sitä ei haluta edes ajatella. Että se siitä "miehekkyydestä" ja "vastuunkantamisesta" ja "heikkojen suojelemisesta". Oma kokemukseni ja se mitä olen nähnyt julkisuudessa kertoo aivan toista.

Vierailija
40/94 |
28.02.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

http://yle.fi/uutiset/lapsiaan_pahoinpitelevat_alkoholistiaidit_yha_suu…

http://yle.fi/uutiset/torkea_perhevakivalta_kohdistuu_miehiin_naisia_us…

Noissa linkeissä ei ollut mitään, mikä olisi osoittanut että tuo 80/20 luku ei olisi oikein. Luitko edes artikkelia, josta tässä keskustelussa on kyse?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan viisi