Neuvotteluterveiseni Akavalle: Jos pitkästä lomastani lähtee päiväkin, eroan liitosta ja siirryn avoimeen työttömyyskassaan!
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä saakin lukea. Vaihdetaanko ap työpaikkojamme? T. Nollasopparilainen.
Jos sitä lomaa niin haluat niin voithan ottaa palkatonta ja jos ei työsi kiinnosta niin luovuttaa se jollekin joka ei pienistä urputa. Aivan käsittämättömän pitkiä lomia joillain. Mihin sä niitä tarviit? Sori, mutta toisia saattaa jurppia asenteesi.
Lomaa tarvii työssäjaksamiseen. Sitä voi toki olla vaikea käsittää, jos ei ole koskaan tehnyt edes yhtä täyttä työkuukautta (40h/vko x 4 vko).
Yksityisellä puolella jaksetasn 5 viikon lomin turvin läpi koko vuoden ja ihmetellään mihin lapset laitetan, kun kouluissa lomaillaan koko kesä, viikko syksyllä, 2 viikkoa jouluna ja jälleen viikko talvella ja vielä lisäksi muutama irtopäivä arkipyhien sekaan. Siinä sitä onkin taiteilua kerraksen.
Meillä ei saa vaihtaa lomarahoja vapaaksi, palkattomia vapaatakin on äärettömän vaikea saada, eläkkeelle jäävien tilalle ei oteta uusia vaan kuormitettaan töissä olevia yli äyräiden. Kysessä suuri kansainvälinen yhtiö.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta sektorilta pitäisi leikata henkilöstöä -30% niin saisimme Suomen talouden kuntoon. Tämän maan ongelma on yksityisen sektorin kantokykyyn nähden liian iso julkinen sektori.
Mielestäni olisi parempi nipistää palkkaa progressiivisesti eniten tienaavilta eniten. Tavoitteena lähentyä 2007 palkkatasoa. Sitä hetkeä jolloin julkisen palkkakehitys riistäytyi käsistä ja Suomi joutui ahdinkoon.
Vierailija kirjoitti:
Julkiselta sektorilta pitäisi leikata henkilöstöä -30% niin saisimme Suomen talouden kuntoon. Tämän maan ongelma on yksityisen sektorin kantokykyyn nähden liian iso julkinen sektori.
Hallinnosta kyllä, mutta työntekijätasolla ollaan oltu jo 90-luvun lamasta lähtien alimitoitetuilla resursseilla. Vai vieläkö vähennetään esim. vanhustenhoidosta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajana ihmettelen miksi minun pitää kustantaa kunnallisen puolen pitkät lomat eli 7-10 viikkoa, jotain rajaa kiitos.
Koska lomilla korvataan matalaa palkkatasoa. Toinen vaihtoehto on maksaa kilpailukykyinen palkka eli enemmän veroja.
Niissä palkoissa ei ole mitään vikaa 😈 😉
Saan palkkaa 2900 euroa kuukaudessa aineenopettajan työstä yläkoulussa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kolmen opetettavan aineen pätevyys. Tuntimääräni on opetusvelvollisuuden mukainen eli normaali työaika. Ei ylitunteja. Oletko todella sitä mieltä, että palkkani ei ole liian matala? Olen tehnyt myös töitä yksityisellä puolella koulutuksellani. Palkkani oli silloin 4000 euroa kuukaudessa bruttona ja talon tarjoamat edut. Työ oli myös paljon vähemmän kuormittavaa. Joten eiköhän lopeteta pitkien lomien kadehteminen kunnallisella puolella. Joko lomat tai sitten reipas palkan korotus.
Lähinnä ihmettelen miksi et jäänyt noilla asetslmilla yksityiselle puolelle.
Työkaverini puoliso on yläkoulun aineenopettaja, mies totesi palkan olevan varsin kilpailukykyinen verrattuna hänen DI palkkaansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veronmaksajana ihmettelen miksi minun pitää kustantaa kunnallisen puolen pitkät lomat eli 7-10 viikkoa, jotain rajaa kiitos.
Koska lomilla korvataan matalaa palkkatasoa. Toinen vaihtoehto on maksaa kilpailukykyinen palkka eli enemmän veroja.
Saan palkkaa 2900 euroa kuukaudessa aineenopettajan työstä yläkoulussa. Minulla on korkeakoulututkinto ja kolmen opetettavan aineen pätevyys. Tuntimääräni on opetusvelvollisuuden mukainen eli normaali työaika. Ei ylitunteja. Oletko todella sitä mieltä, että palkkani ei ole liian matala? Olen tehnyt myös töitä yksityisellä puolella koulutuksellani. Palkkani oli silloin 4000 euroa kuukaudessa bruttona ja talon tarjoamat edut. Työ oli myös paljon vähemmän kuormittavaa. Joten eiköhän lopeteta pitkien lomien kadehteminen kunnallisella puolella. Joko lomat tai sitten reipas palkan korotus.
Aiemmin opettajana toiminut kollegani (nyt yksityisen sektorin suunnittelijana & projektipäällikkönä) kuvailee aina kahvipöytäkeskusteluissa entistä työtään "maailman helpoimmaksi työksi". Nyt saa rahaa enemmän, mutta vuosittainen työaika, kuormitus, osaamisvaatimukset ja ennen kaikkea tulosvastuullisuus on myös totaalisesti eri tasolla.
Kuulostaa todella kivalta tyypiltä. Tiimissänne taitaa olla tapana palkata vastuun pakoilijoita? Itse olisin jättänyt palkkaamatta kyseisen tyypin. Kannattaa muuten tarkkailla, mitä se kertoo toisille teidän firmasta.Tervetuloa kunnalliselle puolelle helppoon työhön, jos noin kovasti kaihertaa.
Miten se tekee ihmisestä vastuunpakoilijan, jos siirtyy "maailman helpoimmasta työstä" erittäin vaativaan ja kuormittavaan työhön?
Koska jos opettajan työn tekee viran edellyttämällä tavalla rikkomatta virkavelvollisuuttaan, opettajan työ on vaativaa ja kuormittavaa. Voihan sitä joka paikassa tehdä työnsä huolimattomasti, mutta silloin ei työtkään jatku. Niin on ilmeisesti käynyt entiselle opettajatyökaverillesikin. Kaikki vaan ei sovellu opettajan työhön. Kiva että otitte tyypin töihin.
Haha, älä naurata. Opettajan virka jatkuu eläkeikään saakka vaikka olisi Suomen surkein opettaja, kunhan ei ihan törkeisiin toistuviin laiminlyönteihin tai suoranaisiin laittomuuksiin syyllisty. Suojatyö mitä suurimmissa määrin (joka ei silti toki tarkoita, etteikö moni opettaja tekisi työtään hyvin).
Valitettavasti niitä virkojakaan ei enää oikein ole, eikä ole ollutkaan enää vuosiin. Moni opettaja työskentelee määräaikaisilla sopimuksilla. Kunnat rikkovat työlakeja surutta. Virkavelvollisuus koskee kuitenkin myös määräaikaista opettajaa, vaikkei varsinaista virkaa ja sen antamaa turvaa olekaan.
Jos lto:lla oli opettajien lomien pituiset lomat 80-luvulla, niin miten muutos tavallisiin kuntalomiin tehtiin?
Pysyikö palkka samana, työpäivien lisääntyessä, vai miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini puoliso on yläkoulun aineenopettaja, mies totesi palkan olevan varsin kilpailukykyinen verrattuna hänen DI palkkaansa.
Koska olen todella hyvä opettaja ja haluan antaa osaamiseni nuorten käyttöön. Mutta ei hätää, jos lomiani leikataan, niin lopetan opettajan työt ja palaan takaisin yksityiselle puolelle kilpailemaan niistä vähistä työpaikoista. Osaamista ja työkokemusta riittää myös sille puolelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
He tekevät erittäin vaativia ja kuluttavia töitä selvästi yksityspuolta pienemmillä palkoilla ja muilla eduilla.
Melkoinen yleistys! Yksityisellä puolella on porukkaa irtisanottu tai laitettu pätkäpäiville ym. muut leikkurit käyneet. Julkisella puolella leikkurit iskeneet sijaisiin, jotka eivät lomia pätkiltään saa.
Kaavailtu palkkojen/lomien leikkaus ei saa koskea avoimen sektorin palkkoja koska elämme markkinataloudessa eikä valtiovalta voi säätää avoimen sektorin sopimuksia palkoista mitä työntekijät ja yrittäjät tekevät sovittujen mekanismien mukaan.
Eikä palkka tule verottamalla vaan yritysten toiminnan tuloksena.
Julkisen sektorin palkoille pitää asettaa joku katto. Ei ole pakko mennä julkiselle töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini puoliso on yläkoulun aineenopettaja, mies totesi palkan olevan varsin kilpailukykyinen verrattuna hänen DI palkkaansa.Koska olen todella hyvä opettaja ja haluan antaa osaamiseni nuorten käyttöön. Mutta ei hätää, jos lomiani leikataan, niin lopetan opettajan työt ja palaan takaisin yksityiselle puolelle kilpailemaan niistä vähistä työpaikoista. Osaamista ja työkokemusta riittää myös sille puolelle.
Valitsit itseäsi kuormittavan työn ja menetit palkkaa12 000 € joka ikinen vuosi, joku tarinassasi mättää 😨
Vierailija kirjoitti:
Jos lto:lla oli opettajien lomien pituiset lomat 80-luvulla, niin miten muutos tavallisiin kuntalomiin tehtiin?
Pysyikö palkka samana, työpäivien lisääntyessä, vai miten?
Tämä kiinnostaa minuakin. Kenelläkään kokemusta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatteletko nyt huoltosuhdetta vai itseäsi?
Lähinnä itseäni. En ainakaan huoltosuhdetta. Ja jos olet tutustunut hallituksen esitykseen, julkisen sektorien lomien leikkauksella ei ole mitäön tekemistä huoltosuhteen kanssa, vaan sillä halutaan rahoittaa yksityisen puolen työnantajamaksujen alentaminen.
Aivan ja tarkoituksena olisi elvyttää yksityistä puolta. Sitä joka sinunkin palkkasi ja lomasi lopulta joutuu maksamaan. Itse et tule koskaan julkisella puolella maksamaan yhtään mitään. Et töissä ollessasi etkä eläkkeellä. Kaikki tuo on sen varassa mitä yksityinen puoli tuottaa ja tällä hetkellä se ei tuota noita sinun itsellesi päätäämiä ökyetuja.
Ehdotan, että lopetetaan koko julkinen puoli ja jokainen maksaa käyttämistään palveluista todellisen hinnan. Entisten julkisten puolen työaika ehkä pitenee, mutta palkka nousee reippaasti. Samalla loppuu yksityisen puolen työntekijöiden valitus, kuinka julkinen puoli elää vain heidän rahoistaan. Miltä kuulostaa? Lapsen koulunkäynti 20 000 euroa vuodessa/lapsi, päivähoito hieman enemmän. Lääkärikäynti 100-1000 euroa, pieni leikkaus 10 000 euroa. Palokunta paikalle 5000-10 000 euroa, tien kunnossapitomaksu muutama tonni vuodessa. Joko aloitetaan?
Ei kirjoituksessasi mitään mutta kun sitä vielä peukutetaankin :)
Olette kynineet avoimen sektorin jo tähän mennessä niin persaukisiksi että noin kalliita palveluja teidän olisi turha tyrkyttää. Ette saisi 20 000 euroa ette, 1000 euroa ette 10 000 e Ei kutsuttaisi teidän tuhansien eurojen palokuntaa....
.....eikä käytetä teidän ökykallista metroanne vaan mennään polkupyörillä ja kävellen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työkaverini puoliso on yläkoulun aineenopettaja, mies totesi palkan olevan varsin kilpailukykyinen verrattuna hänen DI palkkaansa.Koska olen todella hyvä opettaja ja haluan antaa osaamiseni nuorten käyttöön. Mutta ei hätää, jos lomiani leikataan, niin lopetan opettajan työt ja palaan takaisin yksityiselle puolelle kilpailemaan niistä vähistä työpaikoista. Osaamista ja työkokemusta riittää myös sille puolelle.
Valitsit itseäsi kuormittavan työn ja menetit palkkaa12 000 € joka ikinen vuosi, joku tarinassasi mättää 😨
Opettajan työ on kutsumusammatti ja tästä saan eniten itselleni. Kaikkea ei voi mitata rahassa, mutta sitähän te yksityisen puolen palkkaorjat ette ymmärrä. Lisäksi varallisuuteni antaa mahdollisuuden valita työni :) mutta jatka toki ihmettelyäsi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jippii tee se. Tämä saa maan nousuun kun verovaroilla työllistäminen ei ole kaikkein kilpailukykyisintä palkkaa ja etuja mitattaessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikkea sitä saakin lukea. Vaihdetaanko ap työpaikkojamme? T. Nollasopparilainen.
Jos sitä lomaa niin haluat niin voithan ottaa palkatonta ja jos ei työsi kiinnosta niin luovuttaa se jollekin joka ei pienistä urputa. Aivan käsittämättömän pitkiä lomia joillain. Mihin sä niitä tarviit? Sori, mutta toisia saattaa jurppia asenteesi.
Lomaa tarvii työssäjaksamiseen. Sitä voi toki olla vaikea käsittää, jos ei ole koskaan tehnyt edes yhtä täyttä työkuukautta (40h/vko x 4 vko).
Yksityisellä puolella jaksetasn 5 viikon lomin turvin läpi koko vuoden ja ihmetellään mihin lapset laitetan, kun kouluissa lomaillaan koko kesä, viikko syksyllä, 2 viikkoa jouluna ja jälleen viikko talvella ja vielä lisäksi muutama irtopäivä arkipyhien sekaan. Siinä sitä onkin taiteilua kerraksen.
Meillä ei saa vaihtaa lomarahoja vapaaksi, palkattomia vapaatakin on äärettömän vaikea saada, eläkkeelle jäävien tilalle ei oteta uusia vaan kuormitettaan töissä olevia yli äyräiden. Kysessä suuri kansainvälinen yhtiö.
Ei julkisella sektorillakaan kaikilla ole 38 pv vuosilomaa, vaan siihen on oikeutettu 15 työkokemusvuoden jälkeen. Julkisella sektorilla viisi ensimmäistä työvuotta tienaat 23 pv vuodessa = 4 viikkoa + 3 pv. Seuraavat 10 vuotta tienaat vuodessa 28 lomapäivää = 5 viikkoa + 3 pv.
Yhtälailla siis julkisen sektorin työntekijät joutuvat miettimään, miten lapsensa hoidon järjestävät loma-aikoina. Työuran ensimmäiset viisi vuotta sitä on jopa vähemmän kuin yksityisellä puolella ja tuonne 15 työvuoteen asti sitä on huimat kolme päivää enemmän kuin yksityisellä.
Samat säästötoimet ovat meillä julkisellakin käytössä: eläkkeille jääneiden paikkoja ei täytetä, vuosilomien ajaksi ei saa ottaa sijaisia, pari vuotta sitten sai valita, ottaako viikon palkatonta vapaata, vai lomautuksen, jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Julkisen sektorin lomat tulee ehdottomasti lyhentää vastaamaan yksityistä sektoria. Olen jo nyt erittäin pettynyt, kun nuo lyhentämispuheet ovat vesittyneet pariksi päiväksi. Ei ollut Sipilästä hoitamaan tätä(kään) epäkohtaa kuntoon. Ap:n kaltaiset suojatyöläiset voivat vapaasti siirtyä kortistoon, tilallenne on tulossa tuhansittain uusia joiden asenteet vastaavat nykypäivää.
Suomalainen kateus.
JOs mulla ei oo, ei saa naapurillakaan olla. Perustuuko oikeiston ajattelu tahän?
Kyse ei ole kateudesta vaan oikeutetusta hätähuudosta missä avoin sektori on nostanut kädet pystyyn ja ilmoittaa ettei kykene kustantaamaan niitä etuja joita julkinen on itse itselleen päättänyt.
Julkisen sektorin työlliset on porukkaa joka ei millään halua myöntää tosiasioita.
Ja näillä viime vuosina maksetuilla jättisuurilla optioilla ei tietysti ole mitään tekemistä sen kanssa, että yksityisellä sektorilla ei enää ole varaa "mihinkään ylimääräiseen"?
Sairasta miten työntekijät on saatu riitautumaan keskenään. Julkisella puolella palkkakehitys oikeuttaa mielestäni pidemmät lomat, isokihovirkamiehet ovat vähemmistö ja valtaosa julkisen puolen työntekijöistä on hoitajia, lastentarhanopettajia, palomiehiä jne.
Yksityisellä ovat sitten suuripalkkaisten toimitusjohtajien lisäksi myös osa-aikaiset kaupankassat, siivoojat ynnä muut. Hemmetin hienoa laittaa lähihoitaja ja se 1,5k tienaava myyjä syyttelemään toisiaan lomalla lusmuilusta ja "ylisuurista bonuksista". Herätkää ja pitäkää yhtä!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
So? Ihan samalla tavalla lasten lomien kanssa pähkäillään julkisellakin, vai kuvitteletko että KAIKKI julkisen puolen työntekijät lomailevat mm. koko kesän? Miten ne lto:t joiden hoidettavaksi kakarasi viet?
Kuulutan vielä, miten lastentarhanopettajien lomamuutos tehtiin 80-luvulla?
Miten heidät saatiin perustyöaikaan?
Haha, älä naurata. Opettajan virka jatkuu eläkeikään saakka vaikka olisi Suomen surkein opettaja, kunhan ei ihan törkeisiin toistuviin laiminlyönteihin tai suoranaisiin laittomuuksiin syyllisty. Suojatyö mitä suurimmissa määrin (joka ei silti toki tarkoita, etteikö moni opettaja tekisi työtään hyvin).